بررسی مانیتور گیمینگ Sony InZone M9 – تنها مانیتوری که در این قیمت HDR دارد

76
0

مانیتور گیمینگ InZone M9  موضوع مقاله است که در این ساعت از سایت اول نیوز در بخش فناوری می خواهیم بررسی کنیم، در ادامه همراه ما باشید .

Sony InZone M9 وضعیت HDR را در مانیتورهای بازی زیر 1000 دلار به چالش می‌کشد. همچنین مطلب بهترین مانیتورهای گیمینگ 2022 را بخوانید.

مزایا

  • HDR عالی برای کمتر از 1000 دلار
  • نقشه برداری تون خودکار با PS5
  • با G-Sync و FreeSync کار می کند
  • استفاده آسان از OSD و نرم افزار
  • سوئیچ KVM با دو پورت USB
  • DisplayPort از طریق USB-C

معایب

  • خط کشی در اطراف لبه ها
  • ارتفاع به اندازه کافی زیاد نمی شود
  • SDR در پشت پانل های VA وجود ندارد
  • یکنواختی رنگ و روشنایی ضعیف

سونی در حال ورود به دنیای مانیتورهای گیمینگ است و واضح است که راضی به انجام این کار بی سر و صدا نیست. Sony InZone M9 گارد قدیمی مانیتورهای بازی 4K را به چالش می‌کشد، با کم‌نور کردن محلی با آرایه کامل، HDR که وحشتناک نیست، و طراحی منحصربه‌فرد و صرفه‌جویی در فضا – همگی این مزایا با قیمت کمتر از 1000 دلار.

یک برگه مشخصات می تواند هر علاقه مندان به نمایشگر را در M9 به فروش برساند و بخشی از آن به دست می آید. با این حال، به همان اندازه که اولین مانیتور بازی سونی درست می شود، تعدادی از چیزها را نیز اشتباه می کند. استند برای اکثر مردم معنی ندارد، و من مشکلات پانل را در دو واحد مجزا تجربه کردم. و اگر به HDR اهمیتی نمی دهید، چیز زیادی برای فروش در M9 در مقابل رقابت ال جی و سامسونگ وجود ندارد.

اگرچه برای گروهی با پلی استیشن 5 و رایانه شخصی که به عملکرد HDR اهمیت می‌دهند، InZone M9 چیزی را ارائه می‌کند که در حال حاضر بازار آن را ندارد. و مهمتر از همه، این یک گام به جلو برای بازار راکد بهترین مانیتورها است.

مشخصات Sony InZone M9 (SDM-U27M90)

  • اندازه صفحه نمایش: 27 اینچ
  • نوع پنل: IPS
  • وضوح: 3840 x 2560 (4K)
  • حداکثر روشنایی: 600 نیت
  • HDR: DisplayHDR 600 w/ Full Array Local Dimming (96 ناحیه)
  • زمان پاسخگویی: 1 میلی‌ثانیه GtG
  • نرخ به روز رسانی: 144 هرتز
  • منحنی: ندارد
  • بلندگوها: 2x2W
  • ورودی: 2 x HDMI 2.1، 1 x DisplayPort 1.4، USB-C
  • پورت های USB: 2x USB-A، 1x USB-B
  • تنظیمات: تنظیم ارتفاع (2.5 اینچ)
  • لیست قیمت: از 899 دلار

طراحی و ویژگی ها

InZone M9 عالی به نظر می رسد، به خصوص در کنار پلی استیشن 5. آنها به طور هدفمند برای یکدیگر ساخته شده اند، با مانیتور که پلاستیک کاملاً سفید را در اطراف یک فضای داخلی مشکی قرار داده است تا ظاهری آینده نگرانه داشته باشد. مانیتور حتی مانند PS5 دارای درخششی است که می توانید آن را مطابق با ظاهر LED های کنسول بازی تنظیم کنید.

برخلاف دو پایه استاندارد که در اکثر پایه های مانیتور می بینید، این مانیتور سه پایه دارد. مطمئناً ظاهری منحصربه‌فرد دارد و فضای زیادی را روی میزهای تنگ صرفه‌جویی می‌کند. و روی میز شما را بی دلیل پر نمی کند.

فقط مطمئن نیستم که سونی در مورد ارگونومی اینجا چه فکر می کرد. فقط به اندازه کافی بلند است حتی در بالاترین نقطه، موقعیتی پیدا نکردم که گردنم را به سمت پایین خم نکنم. دامنه تنظیم ارتفاع نیز بسیار کم است، بنابراین فضای کمی برای تنظیم آن به شکل دلخواه شما وجود دارد. مگر اینکه فضای زیادی برای تنظیم ارتفاع با میز و صندلی خود داشته باشید، استفاده از InZone M9 بدون بازوی مانیتور راحت نیست. تنظیمات شیب برای کمک به شما وجود دارد، اما همچنان در بیشتر موارد گردن خود را به سمت پایین خم خواهید کرد. که باعث آزار و اذیت شما می شود.

سونی از PS5 فراتر از ظاهر نیز بهره برد. M9 دارای یک حالت سبک خودکار است که بسته به کاری که روی PS5 خود انجام می دهید می تواند بین حالت بازی کم تأخیر و حالت سینمای متمرکز بر کیفیت جابجا شود.

مهم‌تر از آن، M9 نقشه‌برداری، تون HDR خودکار را انجام می‌دهد. PS5 می‌تواند M9 را به‌عنوان مانیتور تشخیص دهد و مقادیر رنگ و روشنایی را که به نمایش می‌گذارد تنظیم می‌کند تا به نمایشگر سونی پاسخ دهد. در بخش‌های عملکرد زیر بیشتر به آن می‌پردازم، اما هشدار اسپویلر: نقشه‌برداری تون HDR واقعاً خوب است.

پورت ها و کنترل ها

 

M9 انتخاب بسیار خوبی از پورت ها دارد: دو HDMI 2.1 برای پشتیبانی از 4K در 120 هرتز در PS5، یک اتصال DisplayPort 1.4 و حتی پشتیبانی از USB-C. اگر اتصال USB-B را به رایانه شخصی خود متصل کنید، چند درگاه USB دریافت می کنید و به لطف سوئیچ KVM در داخل M9، می توانید فقط با تغییر ورودی، دستگاه های جانبی خود را بین دستگاه ها تعویض کنید.

آنچه هیجان انگیزتر است OSD است. من منوهای مانیتورهایی مانند Acer Predator X28 را تحسین کرده‌ام، اما حتی آن‌ها هم در برابر M9حرفی برای گفتن ندارند. یک OSD بزرگ، به وضوح خوانا و قابل فهم دریافت می کنید که با جوی استیک پشت سمت راست مانیتور می توان به راحتی پیمایش کرد. سونی از یک دکمه پاور مجزا نیز استفاده می کند، بنابراین به طور تصادفی صفحه نمایش را خاموش نمی کنید.

InZone Hub سطح عمیق تری از سفارشی سازی مانیتور را دعوت می کند

با این حال، لازم نیست از OSD استفاده کنید، و توصیه می کنم از این کار استفاده نکنید. برنامه InZone Hub تمام تنظیمات مانیتور شما را روی دسکتاپ به شما می دهد و برخلاف MSI MPG32-QD، برای استفاده از نرم افزار نیازی به اتصال کابل USB ندارید.

در داخل، پنج حالت تصویر پیدا خواهید کرد: سینما، استاندارد، FPS، بازی 1 و بازی 2. دو حالت تصویر بازی در واقع اسلات های سفارشی هستند که می توانید روشنایی، کنتراست و غیره را تنظیم کنید. در غیر این صورت، تنظیمات تصویر در خارج قفل می شوند. تنظیم اکولایزر سیاه و کم نور محلی. هیچ یک از آنها بد نیستند، اما حالت استاندارد بسیار روشن است، در حالی که حالت سینما دارای دمای رنگ گرم است که تنها زمانی واقعاً خوب به نظر می رسد که در حال تماشای یک درام بد خلق باشید.

روشنایی حالت بازی اول را تا حدی راحت تنظیم کردم و به دمای رنگ خنثی رفتم، اما این تنها کاری بود که باید انجام می‌دادم تا نمایشگر آنطور که می‌خواستم به نظر برسد.

 

من گمان می کنم که اکثر مردم تنظیمات مانیتور خود را پیکربندی نمی کنند زیرا، صادقانه بگویم، برخورد با OSD و جوی استیک آزاردهنده است. InZone Hub سطح عمیق‌تری از سفارشی‌سازی را فرا می خواند، که من آن را دوست دارم، و مدیریت می‌کنم، شما هم برای استفاده بهتر و بهره بردن از تمام تنظیمات مهم تصویر مورد نیاز شما را بدون وارد شدن به کالیبراسیون رنگ پیشرفته که فقط بخش کوچکی از افراد از آن استفاده می‌کنند، ارائه دهد.

کیفیت تصویر

من SpyderX خود را روی M9 بستم تا مشخصات لیست شده توسط سونی را تأیید کنم و تقریباً همه چیز بررسی می شود. این یک صفحه نمایش با وسعت گسترده است که 100٪ از طیف sRGB و 92٪ از DCI-P3 را بر اساس آزمایش من پوشش می دهد. سونی می‌گوید 95 درصد را پوشش می‌دهد، اما نتایج من به اندازه‌ای نزدیک است که راضی باشم. پانل من نیز به طرز شگفت انگیزی دقیق بود، با میانگین دلتا-E (تفاوت با رنگ واقعی) 1.14. کمتر از 2 برای رنگ‌آمیزی ایده‌آل است، اگرچه M9 مطمئناً نمایشگری برای افراد حرفه‌ای ویدیو یا عکس نیست.

نتایج دیگر برای پنل IPS ساده است. در SDR، M9 با حداکثر روشنایی 419 نیت، با نسبت کنتراست 900:1 بالاتر بود. علامت 600 نیت بالاتری که سونی نشان می‌دهد با کم‌نور محلی و روشن شدن HDR همراه است، و من در واقع مقدار بسیار بالاتری از 834 نیت را با ابزار تست DisplayHDR VESA اندازه‌گیری کردم. این برای یک پنل IPS بسیار روشن است، اما به خاطر داشته باشید که این آزمایش 10000 نیت را در یک بار روی صفحه نمایش می دهد.

HDR می تواند حتی از بهترین پنل های VA موجود در بازار پیشی بگیرد.

کنتراست بومی شما را تحت تأثیر قرار نمی دهد. این یک پنل IPS است که به طور جهانی کنتراست ضعیف تری نسبت به گزینه های VA دارد. این کنتراست HDR است که خودنمایی می کند. با روشن بودن HDR و کاهش نور محلی، نسبت کنتراست 5180:1 را اندازه‌گیری کردم که حتی از بهترین پنل‌های VA پیشی می‌گیرد.

بر اساس مشخصات من تست ها و بررسی های لازم را انجام دادم ، و تجربه ذهنی من با M9 بسیار عالی بود. نتیجه بازبینی اولیه من با چند نقص به پنل وارد شد – مشکلی بزرگی نیست، این چیزها حداقل برای تعداد کمی از هر مانیتوری اتفاق می افتد – و سونی به سرعت در حال رفع اشکال در نسخه های بعدی این مانیتور هست.

بررسی دوم نقصی نداشت، و رنگ بندی واضحی را نشان داد. وقتی رنگ‌های زیادی از یک بازی یا فیلم روی صفحه نمایش داده می‌شد، هرگز مشکلی نبود، اما فقط با باز بودن یک مرورگر وب، حواس‌تان را پرت می‌کرد، زیرا چشمم به گوشه‌ای توجه می‌کرد تا دوباره بررسی کند که از دید من نمی‌رود. بررسی اول من با مقداری رنگ بندی همراه بود، البته نه به اندازه دومی. من در مورد هر دو مشکل با سونی تماس گرفتم و پس از شنیدن پاسخ، این بررسی را به‌روزرسانی خواهم کرد.

همانطور که در دو بخش بعدی به بررسی آن خواهم پرداخت، به راحتی یکی از بهترین تجربه های HDR و بازی موجود امروز را ارائه می دهد. سوالی نیست اما نادیده گرفتن مشکلات پنل سخت است، به خصوص زمانی که دو بررسی مجزا هر کدام مشکلات خاص خود را دارند.

عملکرد HDR

InZone M9 دارای گواهی VESA’s DisplayHDR 600 است، همانطور که مانیتورهایی مانند Samsung Odyssey G7 نشان می دهند، همیشه عملکرد عالی HDR را نشان نمی دهد. برای M9، نکته مهم گواهی DisplayHDR آن نیست. کم نور محلی آرایه کامل (FALD) است.

برخلاف Odyssey G7 و 27GP950 همیشه محبوب ال‌جی که دارای مناطق کاهش نور در لبه‌های نمایشگر هستند، InZone M9 دارای مناطق کم‌نور در اطراف صفحه‌نمایش است. و با 96 منطقه ارائه می شود که در مقایسه با تنها 8 منطقه در مانیتور سامسونگ و 16 منطقه در LG است. آن مناطق تفاوت بزرگی ایجاد می کنند. تا زمانی که به دنبال یک پنل QD-OLED مانند Alienware 34 QD-OLED نباشید، تجربه HDR بهتری با قیمت کمتر از 1000 دلار پیدا نخواهید کرد.

این به راحتی بهترین تجربه HDR است که در رایانه شخصی زیر 1000 دلار خواهید داشت

Arif Bacchus، مشارکت‌کننده DT در واقع M9 را دقیقاً در کنار مانیتور محبوب 27 اینچی ال‌جی دید و حرف‌هایش را کوتاه نکرد: «به شما می‌گویم، سونی بهتر است».

من با Destiny 2 شروع کردم تا عملکرد HDR را آزمایش کنم، که با کنتراست چشمگیرش تبدیل به آزمون برگزیده من شده است. و عالی به نظر می رسید. مانیتورهای HDR مدتی است که از تلویزیون ها عقب مانده اند و InZone M9 بالاخره در حال افزایش سطح کیفیت است. با توجه به 96 منطقه کم نور، کنتراست بسیار بالاتری در بازی هایی مانند Destiny 2 دریافت می کنید بدون اینکه مشاهده کنید بخش های جداگانه نمایشگر چقدر روشن هستند.

بازی HDR عالی است، به راحتی بهترین تجربه را در رایانه شخصی با قیمت 900 دلار (حداقل با این وضوح) خواهید یافت. PS5 به دلیل پخش خودکار آهنگ حتی بهتر است. من برخی از بازی های مثل  Tales of Arise و Returnal را بازی کردم که هر دو فوق العاده به نظر می رسیدند. Tales واقعاً با هنر آبرنگی خود می درخشید، زیرا نقشه تون و کمرنگ شدن محلی مناطق پنهان کنتراست را که من هرگز به آن فکر نمی کردم، تحت تاثیر قرار می داد.

عملکرد بازی

بازی کردن در M9 لذت بخش است، به خصوص اگر رایانه شخصی و PS5 دارید. من هر دو را وصل کرده بودم و به لطف ادغام عمیق M9 با سخت افزار سونی، فوراً بین دستگاه هایم جابه جا می شدم. کنسول بلافاصله M9 را شناسایی کرد و تنظیمات تصویر PS5 را بهینه کرد، و تنها کاری که من باید انجام می‌دادم این بود که نوار لغزنده روشنایی را می لغزاندم می‌دادم تا تصویری فوق‌العاده داشته باشم. این سونی است که از اکوسیستم بازی خود بهره می برد.

برای ویژگی های بازی خام، مانیتور از نرخ نوسازی متغیر (VRR) پشتیبانی می کند و تا 144 هرتز می رود. وقتی مانیتور را وصل کردم، این G-Sync است که سازگار است، به این معنی که VRR در پردازنده‌های گرافیکی Nvidia و AMD کار می‌کند، و PS5 به‌طور خودکار VRR را در تنظیمات روشن می‌کند.

من بیش از یک هفته از M9 به عنوان مانیتور بازی اصلی خود استفاده کردم و همه چیز را از Destiny 2 گرفته تا Tale of Arise و Neon White را امتحان کردم – هر چیزی که در آن زمان بازی می کردم. فوق العاده بود، حتی با خاموش بودن HDR، کاهش نور محلی در مقایسه با برخی از بازی‌های رایانه شخصی، برآمدگی خوبی را ارائه می‌کند، و HDR همیشه روشن در PS5، کاهش نور محلی را به خوبی انجام می‌دهد.

پشتیبانی از VRR و نرخ رفرش 144 هرتز، M9 را از کنسول سونی نیز خارج می‌کند (البته، برای افزایش نرخ فریم 4K به یکی از بهترین کارت‌های گرافیکی نیاز دارید). تنها مشکل جزئی ، در سطوح اوردرایو بالا است. M9 به شما این امکان را می دهد که زمان پاسخگویی را با Overdrive کاهش دهید، و همانطور که این تنظیمات معمولا انجام می دهند، در پشت اجسام متحرک مقداری سایه وجود دارد. با این حال، به دور از مشکل بود، و مانیتور به طور پیش‌فرض اوردرایو را خاموش می‌کرد.

قیمت گذاری :

قیمت عامل اصلی زندگی و مرگ M9 است و سونی زندگی را انتخاب می کند. لیست قیمت از 900 دلار است که تقریباً و مطمئناً M9 را به مانیتور اصلی برای بازی های 4K تبدیل می کند. در چند سال گذشته دو مانیتور تقریباً یکسان – 28 اینچی سامسونگ Odyssey G7 با قیمت 800 دلار و LG 27GP950 با قیمت 900 دلار – بر بازار مانیتور های بازی تسلط داشتند و M9 آنها را نقطه به نقطه شکست داد.

این در نهایت یک گام به جلو برای مانیتورهای بازی است. حداقل 12 مانیتور 4K 28 اینچی دیگر با نرخ رفرش 144 هرتز وجود دارد، اما قیمت آنها تقریباً یکسان است و فقط انحرافات جزئی در ویژگی ها وجود دارد. Gigabyte M28U ارزان‌تر است و برای مثال سوئیچ KVM دارد. M9 با FALD 96 منطقه ای خود متمایز است.

سوال اصلی من این است که M9 واقعا چقدر به فروش می رسد. لیست قیمت به لیست قیمت، این یک معامله عالی است. اما گارد استاندارد مانیتورهای 4K با این قیمت اغلب به فروش می‌رسد که در بسیاری از موارد زیر 600 دلار است. و در این شرایط، عملکرد HDR بهتر به نظر نمی‌رسد که ارزش آن را داشته باشد.

برداشت ما :

جدا از مشکلات پنل، نمی‌توانید M9 را نادیده بگیرید. مانیتور دیگری با این قیمت وجود ندارد که همه کارهای M9 را انجام دهد. این بهترین مانیتور HDR برای بازی است که می توانید در حال حاضر با قیمت زیر 1000 دلار خریداری کنید، و حتی اگر بتوانید آن را با رایانه شخصی و PS5 متصل کنید، بهتر است. با این حال، HDR نقطه فروش بزرگی است. اگر HDR برای شما مهم نیست، گزینه های آزمایش شده و واقعی سامسونگ و ال جی تجربه مشابهی را ارائه می دهند (و معمولاً با هزینه کمتر).

آیا جایگزینی وجود دارد؟

بله، چندین جایگزین وجود دارد. دو رقیب اصلی LG 27GP950 و Samsung Odyssey G7 هستند که در صورت عدم فروش تقریباً قیمت یکسانی دارند. آنها تقریباً مشابه InZone M9 هستند، اگرچه فاقد تیرگی محلی با آرایه کامل هستند.

در همین حال، Alienware 34 QD-OLED تجربه HDR حتی بهتری را ارائه می دهد، اگرچه باید هزینه قابل توجهی بیشتری برای آن بپردازید.

اکثر مانیتورهای IPS حداقل یک دهه و اغلب بیشتر عمر می کنند. M9 نباید متفاوت باشد، هرچند مراقب نقص پنل باشید.

آیا ارزش خرید دارد ؟

اگر برای HDR ارزش زیادی قائل هستید، بله. مانیتور دیگری وجود ندارد که عملکرد M9 را با این قیمت ارائه دهد. و می توان گفت که تنها مانیتوری با این کیفیت و امکانات با این رنج قیمت وجود دارد و می توان پیدا کرد. به هر حال اگر به HDR اهمیتی نمی دهید، و به خصوص اگر به شدت یک گیمر رایانه شخصی هستید، جایگزین های ال جی و سامسونگ به طور کلی ارزش بهتری را ارائه می دهند.

منبع : digitaltrends

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس