سایت کشمون چیست | راهی نزدیک برای رسیدن به محصولات با کیفیت و تضمین‌ شده است

کشمون یک وب سایت خرید محصولات با کیفیت از کشاورزان و زنبورداران است. در ادامه به سایت کشمون چیست و خدمات آن می‌پردازیم.

66
1
سایت کشمون چیست ؟ راهی نزدیک برای رسیدن به محصولات با کیفیت و تضمین‌ شده است

کشمون یک وب سایت خرید محصولات با کیفیت از کشاورزان و زنبورداران است. تمامی محصولات از کشاورزهای احراز هویت شده که کشمون بر کار آن‌ها نظارت می‌دانی دارد، تامین می‌شود، سپس محصولات تولید شده، توسط گروه کنترل کیفیت کشمون بررسی می‌شوند و حتی اگر لازم باشد برای بررسی خلوص و ویژگی‌های کیفی محصول، به آزمایشگاه‌های تایید شده توسط سازمان استاندارد فرستاده می‌شوند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که سایت کشمون چیست و چه خدماتی ارایه می‌دهد.

این محصولات در بسته بندی‌های استاندارد و تا حد امکان دوستدار محیط زیست، همراه با شناسنامه‌ای که درون جعبه قرار دارد، به دست مصرف کننده می‌رسد. شناسنامه یعنی هویت محصول، یعنی کدام کشاورز با چه فرایندی و چه کیفیتی محصول را تولید کرده است. قیمت گذاری در کشمون بر اساس درجه کیفی هر محصول (بر اساس کیفیت، نحوه آبیاری) و قیمت روز بازار تعیین می‌شود.

رویای کشمون این است که برای کشاورزانی که با روش ‌اصیل کشاورزی می‌کنند و دوستدار خاک و آب و حیات وحش هستند، دسترسی بهتری به بازار ایجاد کند.

کشمون برای اینکه کارش از نظر قانونی درست باشد، یک شرکت به اسم “نیک کاوا افرا”  ثبت کرده که در پارک علم و فناوری قاین در خراسان جنوبی مستقر است. آن‌ها دو نشان تجاری هم ثبت کرده‌اند؛ یکی “کشمون” که نشان تجاری ثبت شده آن‌ها برای مشخص کردن محصولاتی که با استاندارد (از نظر اصالت و شناسنامه دار بودن) تولید شده است. یکی هم “دشبون” که نشان تجاری برای محصولاتی که علاوه بر تولید با استاندارد، توسط خود آن هم بسته بندی شده است.

کشمون به چه معناست؟

1 سایت کشمون چیست ؟ راهی نزدیک برای رسیدن به محصولات با کیفیت و تضمین‌ شده است

کشمون از کشتمان آمده است و به معنی محل کشت و کار است.

کشاورزها به مجموعه مزرعه‌هایی که از یک قنات (که الان خشک شده‌اند و تبدیل به چاه عمیق شده‌اند) آب می‌گیرند، می‌گویند کشمون. کشاورزها از این کلمه به صورت روزمره استفاده می‌کنند. به عنوان مثال حسن میدیو به حسین طالبی می‌گوید فردا کی می‌آیی کشمون؟ یا مثلا می‌گوید فردا بیا کشمون فلان ساعت برای کمک.

خود شهر قائن دوازده کشمون دارد، که به نام قناتی که آنجا بوده‌اند، نامگذاری شده‌اند. به عنوان مثال کشمون شاهیک، کشمون دستیک، کشمون شیبی و..

اما داستان سایت کشمون چیست ؟

5 سایت کشمون چیست ؟ راهی نزدیک برای رسیدن به محصولات با کیفیت و تضمین‌ شده است

محمد و حمزه قائم پناه به همراه عموی خود، ابراهیم قائم پناه، که همگی اهل قاین، یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی هستند، و به همراه سیامک خرمی، یکی از دوستانشان، بنیان‌گذارهای کشمون هستند.

ایده آن‌ها این بود که شرایط خانواده خود و باقی کشاورزها و محیط زیست را بهبود ببخشند. آن‌ها از زعفران شروع کردند! زعفران با اینکه آب کمی می‌خواهد، یکی از گران‌ترین و ارزشمندترین ادویه‌‌های دنیاست. وقتی موضوع زعفران مطرح می‌‌شود، مشکل کشاورزها اول از هر چیزی این است که زعفرانشان به دست واسطه‌‌ها می‌رسد و سود کمی نصیب کشاورز می‌شود.

دومین مشکل این است که زعفران کشاورزهای مختلف با هم قاطی می‌شود و مشخص نیست که چه کسی با چه کیفیتی کار کرده، مواد شیمیایی زده یا نزده و با هزینه بیش‌تر به زعفرانش کودهای حیوانی و طبیعی داده یا خیر و… وقتی واسطه‌ها زعفران را از کشاورزان می‌خرند، همه را با یک قیمت حساب می‌کنند.

سومین مشکل این است که با پیشرفت دنیا، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وارد زندگی‌ها شده و می‌توان با سراسر دنیا ارتباط برقرار کرد، پس هیچ جوانی دوست ندارد یک گوشه دنیا جدا و دورافتاده از بقیه کار و زندگی کند. برای همین تصمیم گرفتند که کشمون را راه اندازی کنند.

کشمون خودش زعفران یا هیچ محصول دیگری نمی‌کارد. و همچنین محصولات کشاورزی را از کشاورزها نمی‌خرد که به مصرف کننده بفروشد. بلکه اول کشاورزهایی را که به روش‌های طبیعی و سنتی کشت و کار می‌کنند را پیدا می‌‌کند، سپس این کشاورزها را وارد دنیای آنلاین می‌کند. به این طریق شما می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید و از آن‌ها خرید کنید. این مجموعه در حال گسترش است و روستا به روستا پیش می‌روند و هم اکنون در حال کار بر روستاهای قائن در خراسان جنوبی هستند.

درآمد کشمون از کجا تامین می‌شود؟

آن‌ها فروش اقلامی سازمانی دارند، مثل جعبه هدیه و جعبه قصه و جعبه دمنوش که در تیراژ بالا به فروش می‌رسد.

تفاوت زعفرانی که از طریق سایت کشمون می‌خرم با زعفرانی که به طور معمول از بازار می‌خرم، چیست ؟

2 سایت کشمون چیست ؟ راهی نزدیک برای رسیدن به محصولات با کیفیت و تضمین‌ شده است

اول. اصل بودن؛ زعفران گران‌ترین ادویه جهان است و طبق گزارش سازمان تعزیرات، حدود هشتصد نوع تقلب دارد. شما با خرید مستقیم از کشاورزهایی که تحت نظارت میدانی کشمون هستند و زعفران آن‌ها در آزمایشگاه آنالیز می‌شود، پیش از هر چیزی می‌توانید اطمینان داشته باشید که زعفران اصل خریداری می‌کنید.

دوم. انتخاب آگاهانه زعفران سالم؛ در بازار سنتی، زعفران کشاورزهای مختلف با هم مخلوط می‌شود. اما در کشمون شما می‌توانید کشاورزی را انتخاب کنید که از سموم و کود شیمیایی استفاده نمی‌کند.

سوم. آگاهی از درجه کیفیت زعفران؛ شما با توجه به بودجه خود کیفیت زعفران خود را انتخاب می‌کنید. زعفران هر کشاورز که بالای یک کیلو در سال تولید داشته باشد، بعد از برداشت در آزمایشگاه تعیین کیفیت می‌شود و شما کیفیت زعفران خود را انتخاب می‌کنید.

چهارم. خرید زعفران در بسته بندی مناسب؛ زعفران نباید در معرض نور باشد. رشته‌های زعفران در مسیری که به دست مصرف کننده می‌رسد، نباید بشکند. هر چه مواد موثر زعفران بیش‌تر در معرض هوا قرار بگیرند، زودتر از دست می‌روند. چون بعضی فرار هستند و بعضی در کنار اکسیژن اکسید می‌شوند. به این دلیل بسته بندی زعفران کشاورزها در کشمون، در ظرف‌های تمام فلزی بسته بندی می‌شوند؛ به این ترتیب نور نمی‌خورند و در مسیر رسیدن به دست شما، سالم می‌مانند.

پنجم. کمک به درآمد بیش‌تر برای کشاورز؛ زمانی که شما از طریق کشمون خرید می کنید، به کشاورزهای زعفران ۱۵ تا ۲۵ درصد پول بیش‌تری در مقایسه با بازار سنتی زعفران، می‌رسد. کشاورز با معرفی شدن مستقیم به خریدارها، جایگاه اجتماعی بالاتری به دست می‌آورد. همچنین کشمون در حال طراحی یک برنامه صرفه جویی در آب کشاورزی با کمک کشاورزهای عضو خود می‌باشد. هدف از این برنامه نجات قنات‌های منطقه است.

فاکتورهای اصلی کیفیت زعفران چیست؟

پس از اینکه از اصل و درست بودن زعفران اطمینان حاصل کردیم، سه فاکتور اصلی برای سنجش کیفیت آن وجود دارد؛ کروسین که عامل رنگ قرمز زعفران است. پیکروکروسین که عامل طعم زعفران است و سافرانال که عامل بوی زعفران است.

استاندارد ایران برای زعفران از استاندارد بین المللی زعفران، ایزو ۳۶۳۲ سختگیرانه‌تر است. طبق استاندارد ایران سطح کروسین که تعیین کننده میزان قدرت رنگدهی زعفران است، برای زعفران درجه یک باید ۲۰۰ و برای زعفران ممتاز باید ۲۲۰ باشد.

رتبه بندی در سایت کشمون موجود است و در زیر عکس هر کشاورز یک عدد درج شده که نشان دهنده قدرت و کیفیت زعفران آن کشاورز است و براساس آن می‌توانید به راحتی محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید.

کشاورزهای کشمون

4 سایت کشمون چیست ؟ راهی نزدیک برای رسیدن به محصولات با کیفیت و تضمین‌ شده است

در کشمون هر کشاورز یا زنبورداری دارای یک صفحه‌ی شخصی است. قصه‌ی زندگی، نگرانی‌ها و امیدها و عکس‌هایی از خودش و خانواده‌‌‌اش در این صفحه‌ی شخصی قرار دارد.

در پروفایل هر کشاورز و در زیر عکس او، تعدادی علامت مشاهده می‌کنید. این علامت‌ها بیان کننده‌ی موارد زیر هستند:

  • شکل عدد: این عدد نشان دهنده‌ی جواب آزمایش زعفران کشاورز و قدرت رنگدهی آن زعفران است. همانطور که گفتیم طبق استاندارد ایران، میزان قدرت رنگدهی زعفران برای زعفران درجه یک باید ۲۰۰ و برای زعفران ممتاز باید ۲۲۰ باشد.
  • شکل گاو: این تصویر نشان دهنده‌ی این است که آن کشاورز به جای کود شیمیایی از کود حیوانی استفاده کرده است.
  • شکل برگ‌های سبز: این نشان بیان کننده‌ی این است که کشاورز از سموم شیمیایی و علف کُش و آفت کُش استفاده نکرده است.
  • شکل ستاره: این علامت نشان دهنده‌ی این است که آن کشاورز به اصطلاح، «سالار» است. کشاورزهای سالار به نوعی دانشنامه‌ی زنده‌ی کشاورزی هستند.

محصولات سایت کشمون چیست ؟

 

محصولات کشمون علاوه بر زعفران، عسل، خرما، برنج، زرشک، چای، روغن زیتون، شامل یک جعبه هدیه است. محصولات دیگه‌ای هم در مسیر وارد شدن به کشمون هستند.

جعبه‌های هدیه عبارتند از بسته کشمونی پخت شله زرد، بسته کولک مهر، بسته دستار خو، بسته جی جی باکلو، بسته مرجی محبت، بسته قصه، بسته کلیژک

این جعبه‌های هدیه هرکدام حاوی مواد مشخصی از مواد لازم جهت تهیه آن‌هاست که می‌توانید به دوستان خود هدیه دهید.

توضیحات آخر

هزینه ارسال کشمون به سراسر ایران یکسان است و برای یک بسته چهارهزار تومان، برای دوبسته سه هزار تومن، سه بسته دوهزار تومن، چهار بسته هزار تومن و برای سفارشات بالای پنج بسته رایگان است.

تو وبسایت کشمون در صورت عدم رضایت از کیفیت، امکان مرجوع کردن محصولات به تولید کننده، بدون هزینه برای شما وجود دارد. پس از مرجوع کردن، شما می‌‌توانید محصول یک کشاورز دیگر را (هم قیمت با سفارش قبلی خودتان) مجددا انتخاب کنید و سفارش دهید، و یا اینکه اصل مبلغ پرداختی به شما بازگردانده شود.

به امید روزی که قدر زیستن در محیط زیستمان را بدانیم، و از محیط زیست و بدنمان به خوبی مراقبت کنیم. حال که متوجه شدید سایت کشمون چیست و با خدمات آن آشنا شدید، پیشنهاد می شود از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “سایت کشمون چیست | راهی نزدیک برای رسیدن به محصولات با کیفیت و تضمین‌ شده است

  1. درود.
    لطفا در مورد سایر سایت های ایرانی هم مقاله نوشته شود.

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس