بهره وری در دهه جدید چگونه خواهد بود و چه تغییراتی دارد؟

بیش از ده سال است که منتظر افزایش کارآیی و بازدهی هستیم. در ادامه شما را با بهره وری در دهه جدید بیش‌تر آشنا می‌کنیم.

36
0
0 بهره وری در دهه جدید چگونه است ؟

بیش از ده سال است که منتظر افزایش کارآیی و بازدهی در کسب و کار حوزه فناوری جدید هستیم. البته این اتفاق قابل پیش بینی بود و قرار بود فناوری‌های نسل چهارم انقلاب صنعتی (هوش مصنوعی، فضای ذخیره سازی ابری و اتوماسیون) آن را به وجود آورند. سرانجام، در بد‌ترین سال ممکن، شاهد نشانه‌هایی از آن هستیم. برای استفاده از این موهبت غیر منتظره، باید دو کار انجام دهیم: اول درک دلیل اصلی افزایش کارآیی و بهره وری ، دوم باید بر روی حفظ بزرگ‌ترین سرمایه تمرکز کنیم. در ادامه شما را با بهره وری در دهه جدید بیش‌تر آشنا می‌کنیم.

بهره وری در دهه جدید

1 بهره وری در دهه جدید چگونه است ؟

آمار‌های تازه منتشر شده از اداره آمار کار ایالات متحده، نشان می‌دهد که بهره وری نیروی کار در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ ۴/۶٪ افزایش یافته است. این آخرین جهش به دنبال افزایش بهره وری به میزان ۱۰/۶٪ در سه ماهه دوم است. تمامی این افزایش‌ها مهم هستند، اما دلیل اهمیت هر کدام متفاوت است. در سه ماهه دوم، هر دو شاخصه تولید و ساعت کار کاهش یافت، که نشان می‌دهد افزایش بهره وری ناشی از دست دادن شغل و متعاقباً نرخ بالای بیکاری است. ما این افزایش بهره وری را “بهره وری بد” می‌نامیم، زیرا مطلوب نیست، و هیچ یک از ما توقع این آینده سیاه شغلی را نداشتیم. با این حال، این اتفاق در سه ماهه سوم اتفاق نیفتاد، در این مدت بیش‌ترین نرخ رشد ساعت کاری از سال ۱۹۴۷ تاکنون رخ داده است، حتی آمار‌ها نشان می‌دهند، اضافه کاری و فعالیت تا ساعت‌ها بعد از زمان تعطیلی ادامه داشته است.

اعداد سه ماهه سوم به ما می‌گویند که در چند ماه گذشته چیزی تغییر کرده است. درک دلیل این تغییر، با دانستن این مسئله صورت گرفت که بحران لحظه‌ای نبود که ما تنها یکبار به آن پاسخ بدهیم، و راهکار درست تغییر سبک زندگی و شیوه کاری سازگار با آن است.

شکستن قوانین کلاسیک

2 بهره وری در دهه جدید چگونه است ؟

آنچه در این بازه زمانی اتفاق افتاد این بود که کارگران و سازمان‌ها شروع به شکستن قوانین و دستورالعمل‌های قدیمی کردند. آن‌ها فهمیدند لازم نیست حتما کار در دفتر یا یک اداره اتفاق بیفتد. آن‌ها فهمیدند لازم است از شرایط سازمانی فاصله بگیرند. این نکته را دریافت کردند که سازمانی بودن تنها دلیل افزایش کارآیی نیست. یکی از مهم‌ترین نکاتی که آن‌ها دانستند این بود که نیازی نیست رفاه و آسایش را در هنگام کار از کارکنان سلب کرد. کارکنان به سادگی می‌توانند در خانه کارشان را انجام بدهند. البته اشتباه نکنید استفاده از فناوری برای جایگزینی شیوه سنتی کار نیست بلکه برای تقویت توانایی‌های انسانی است. وقتی دانستید موقع کار چگونگی تعامل، برقراری ارتباط و همکاری را تشخیص بدهید، کارآیی افزایش خواهد یافت.

۶۱ درصد از مدیران نظرسنجی شده در گزارش Deloitte’s 2021 Global Human Capital Trends اعلام کردند پس از پایان همه گیری ویروس کرونا قصدی برای تغییر شیوه کاری ندارند. همچنین طبق نظرسنجی ۲۹ درصد از مدیران قصد دارند کار را مانند گذشته انجام بدهند. با این شرایط همه گیری کرونا، سازمان‌ها اکنون این فرصت را دارند که روند بهره وری نزولی را معکوس کرده و روند صعودی اخیر را مداوم ‌کنند.

پاسخ نمی‌تواند تک محوری باشد

4 بهره وری در دهه جدید چگونه است ؟

استفاده از این فرصت نمی‌تواند برای ابدی کردن کار از خانه کافی باشد. برای اینکه پس از پایان همه گیری، باز هم کار از خانه انجام شود، ابتدا زیرساخت‌های تکنولوژی آن باید فراهم شود. سپس باید کارکنان را از لحاظ فکری و روحی برای کار از خانه آماده کرد.

همچنین برای حفظ افزایش بهره وری نمی‌توانیم به یک قابلیت فناوری اکتفا کنیم. استفاده از کنفرانس ویدیویی را مثال می‌زنم، یک ابزار برای کمک در انجام بهتر کار است، و نمی‌تواند یک محل دائمی برای انجام کار باشد. ما باید تلاش کنیم تا تمرکز و حس کار گروهی را دوباره به دست بیاوریم، و در این راه از فناوری استفاده کنیم. ما باید تیم خود را به گونه‌ای بسازیم که افراد همواره در حال تبادل اطلاعات باشند، و استفاده از فناوری به این کار کمک می‌کند.

در کار خودتان نوآوری کنید، هیچگاه برای دو کسب و کار یک پیشنهاد کارساز نیست. ابتدا هدف را مشخص کنید. وقتی شما آرزو‌هایی را در سر بپرورید، انجام کار لذت بخش می‌شود و شوق رسیدن به نتیجه را دارید. باید مبتنی بر توانایی‌ها و تلاش‌هایتان آرزو‌ها را ایجاد کنید. همواره تلاش را ادامه بدهید و نا‌امید نشوید. ما هرگز فکر نمی‌کردیم که بتوان در طی یک سال واکسن تولید کرد، اما چنین شد. شرایط سخت باعث می‌شود انسان کار‌های سخت را انجام بدهد.

موفقیت زمانی حاصل می‌شود که بتوانید قابلیت‌هایی را که دارید درست به کار بگیرید و از فناوری به عنوان ابزاری در کمک به آن استفاده کنید. و این تشخیص بر عهده جامعه مدیران است. در حقیقت، ۷۲٪ از مدیرانی که ما بررسی کردیم، گفتند: کارگران آن‌ها در صورت تغییر شغل یا ارتقا، بهتر کار خواهند کرد و در صورت تغییر در حالت کنونی بازدهی کار آنها افزایش خواهد یافت. ۱۷ درصد از مدیران هم اعلام کردند، کارکنان آن‌ها با شرایط کنونی راحت هستند.

سخن نهایی

ممکن است در سال ۲۰۲۱ افرادی به پشت میزها و دفاتر قدیمی خود برگردند، اما این نباید نشانه بازگشت به روش‌های قدیمی کار باشد. با انجام این کار ممکن است اشتباهات گذشته خود را مرتکب شویم. ما باید به یک الگوی جدید دست پیدا کنیم. اگر عالی‌ترین معماری بتواند یک حس خوب را در افراد ایجاد کند، قطعاً ایجاد اصلاح در کار نیز می‌تواند همین نتیجه را انجام دهد. افزایش بهره وری نیز بعد از اصلاح خواهد آمد.

حال که با بهره وری در دهه جدید آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس