تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا و کاهش گازهای گلخانه‌ای چیست؟

کاهش سرعت تغییرات اقلیمی یک مسئله مهم و ضروری است. در ادامه شما را با تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا آشنا می‌کنیم.

43
0
0 تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا چیست ؟

کاهش سرعت تغییرات اقلیمی یک مسئله مهم و ضروری است. اگر در این مسئله شکست بخوریم، جهان ما با بحران گسترده‌تری نسبت به آنچه با COVID-19 تجربه کردیم روبرو خواهد شد. تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) به حل مسائل کمک می‌کند و آن را سرعت می‌بخشد. بدون استفاده از هوش مصنوعی کشف راه حل مسائل برای انسان مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد. آیا هوش مصنوعی می‌تواند به استراتژی تغییرات اقلیمی کمک کند و آن را بهبود ببخشد؟ بله، و در حال حاضر این کار در حال انجام است. در ادامه شما را با تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا آشنا می‌کنیم.

تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا

1 تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا چیست ؟

در مورد مسائل اقلیمی نباید زمان را تلف کرد؛ زیرا سطح CO2 موجود در اتمسفر در بیش‌ترین حالت ممکن است (حتی با وجود کاهش قابل توجه آن به دلیل دستورات قرنطینه خانگی به دلیل COVID-19)، سطح متوسط دریا در حال افزایش است (در ۲۵ سال گذشته ۳ اینچ) و سال ۲۰۱۹ گرم‌ترین سال ثبت شده برای اقیانوس‌های جهان بوده است. هوش مصنوعی یک راه حل قطعی نیست، اما مطمئناً می‌تواند به روش‌های مختلف به ما در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHG) کمک کند. طبق مدلسازی موسسه تحقیقاتی Capgemini، تخمین زده می‌شود که AI به تشکیلات مربوط به صنایع مانند محصولات مصرفی، خرده فروشی و همچنین خودروسازی کمک کند و بیش‌تر از ۴۵٪ اهداف توافق نامه پاریس را تا سال ۲۰۳۰ محقق کند. هوش مصنوعی احتمالاً انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۱۶٪ کاهش می‌دهد.

در اینجا چندین مسیر امیدوار کننده وجود دارد که هوش مصنوعی در آب و هوا می‌تواند موجب تغییرات استراتژیک بر اقلیمی شود:

بهبود بهره وری انرژی

4 تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا چیست ؟

طبق گفته موسسه تحقیقات Capgemini، هوش مصنوعی باید طی سه تا پنج سال آینده راندمان انرژی را ۱۵٪ بهبود بخشد. یادگیری ماشین یا Machine Learning، راندمان را در تولید و توزیع توان، تعمیر و نگهداری خودکار، نظارت نشتی‌ها، بهینه سازی جاده‌ها و مدیریت ناوگان پشتیبانی می‌کند. شرکت هوش مصنوعی دیپ مایند گوگل می‌تواند الگوهای باد را از ۳۶ ساعت قبل به منظور بهینه سازی مزارع بادی پیش بینی کند.

سیستم‌های الکتریکی مقدار زیادی داده ایجاد می‌کنند. تاکنون شرکت‌های انرژی از این داده‌ها برای یادگیری استفاده نکرده‌اند. یادگیری ماشین می‌تواند با استفاده از این داده‌ها، تولید و تقاضای انرژی را درک کرده و پیش بینی کند تا به تأمین کنندگان در استفاده بهتر از منابع و پر کردن شکاف‌ها با منابع تجدیدپذیر ضمن کاهش ضایعات کمک کند. استفاده از هوش مصنوعی برای بهره وری انرژی ممکن است در سطح صنعت آغاز شود، اما موارد استفاده به سطح خانگی و فردی نیز خواهد رسید.

بهینه سازی توسعه انرژی پاک

3 تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا چیست ؟

در حوضه آمازون، سد‌های برقی آبی معمولاً یکی یکی و بدون استراتژی طولانی مدت توسعه یافته‌اند. گروهی به رهبری دانشگاه کرنل آمریکا که شامل دانشمندان علوم رایانه، محققان و بوم شناسان بودند، یک مدل محاسباتی هوش مصنوعی برای یافتن مکان‌هایی برای سدها (صدها سد برقی آبی در حال حاضر برای حوضه پیشنهاد می‌شود) ایجاد کردند که می‌تواند کم‌ترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تولید کند. مدل هوش مصنوعی مجموعه‌ای از ملاحظات پیچیده و شگفت آور را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بیش از آنچه قبلاً در نظر گرفته شده بود، نشان داد.

جلوگیری از اتلاف انرژی

شرکت‌ها، دولت‌ها و رهبران به طور پیوسته از راه حل‌های هوش مصنوعی برای جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی برای کاهش اتلاف انرژی ساختمان‌ها (که یک چهارم انتشار CO2 را تشکیل می‌دهد) استفاده می‌شود و مهم‌ترین کاربرد AI که می‌تواند استراتژی تغییرات اقلیمی را بهبود ببخشد، کاهش تلفات در همه‌ی موارد (زمان، پول، مواد و غیره) است.

کارآمد تر کردن سیستم حمل و نقل

4 تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا چیست ؟

یک چهارم دیگر انتشار CO2 جهانی از بخش حمل و نقل است. هوش مصنوعی در حال حاضر تکنولوژی پشتیبانی از وسایل نقلیه مستقل از جمله اتومبیل‌های مشترک و سیستم حمل و نقل هوشمند در برخی از شهرها است. به کار گیری بیشتر آن، به کاهش انتشار CO2 در آینده کمک خواهد کرد. هوش مصنوعی مسیرها را برای ناوگان، علائم راهنمایی و رانندگی و موارد دیگر بهینه می‌کند. همه این تغییرات با هم جمع می‌شوند و تأثیر قابل توجهی بر تغییرات اقلیمی دارند.

ابزارهایی برای کمک به درک اثر کربن

آنها می‌گویند “دانش قدرت است” و وقتی صحبت از کاهش تغییرات اقلیمی می‌شود، هوش مصنوعی می‌تواند با ساختن ابزاری به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کند تا اثر کربن خود و اقداماتی را که می‌توانند برای کاهش آن انجام دهند را متوجه شوند.

نظارت بر محیط

2 تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا چیست ؟

امسال حوادث جوی شدیدی رخ داده که باعث تخریب و خسارات گسترده شده است. هوش مصنوعی برای افزایش پیش بینی وضعیت آب و هوا استفاده می‌شود و ادامه خواهد داشت. تغییر در سیستم‌های پیچیده مانند پوشش ابر و حرکات ورقه‌های یخ باعث برخی تغییرات اقلیمی اخیر شده است. چمن‌ها، درختان و سایر گیاهان کربن را ذخیره می‌کنند، اما جنگل زدایی و کشاورزی ناپایدار، کربن را در هوا آزاد می‌کند. در نتیجه، این یک عامل عمده در ایجاد تغییرات اقلیمی است. تصاویر ماهواره‌ای و هوش مصنوعی به متخصصان حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند تا با نظارت بر جایی که این اتفاق می‌افتد، تغییراتی ایجاد کنند.

ساخت مواد جدید با میزان کربن پایین

تولید فولاد و سیمان ۹ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهد. اگر هوش مصنوعی بتواند مواد جدیدی با ویژگی‌های مشابه اما با اثر کربن کمتر تولید کند، می‌تواند سرعت تغییرات اقلیمی را کاهش دهد. هوش مصنوعی با ایجاد سریع‌تر و آسان‌تر فرآیند مخلوط کردن ترکیبات شیمیایی مختلف با ترکیباتی که قبلاً آزمایش نشده‌اند، به دانشمندان کمک می‌کند.

آیا در هوش مصنوعی اثری از کربن وجود دارد؟

نگرش هوش مصنوعی برای كاهش تغییرات اقلیمی، پس از گزارشی که توسط دانشگاه ماساچوست منتشر شد، مورد سوال قرار گرفت و میزان انرژی مورد نیاز برای آموزش یك شبکه عصبی تقریباً ۵ برابر متوسط تولید گازهای گلخانه‌ای در طول عمر خودروهای آمریکایی (از جمله تولید آن) تخمین زده شد. بله، هوش مصنوعی اثری از کربن دارد و در مدل توسعه یافته، این مسئله کاملاً جدی است. محققان در حال پیشرفت در کاهش توان مورد نیاز برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی هستند.

استفاده از مزارع هوش مصنوعی با استفاده از منابع تجدید پذیر، توسعه AI برای همه شبکه‌های عصبی و موارد دیگر روش‌هایی است که محققان می‌توانند اثر کربن AI را کاهش دهند. در ضمن هنگام در نظر گرفتن اثر کربن AI، ارزش فوق العاده AI و نتایج واقعی آن در کاهش انتشار کربن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از آن‌ها می‌توانند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد شده در هنگام آموزش مدل را خنثی کند.

حال که با تاثیر هوش مصنوعی در آب و هوا آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس