XMPP چیست و چگونه کار می کند؟

37
0
XMPP چیست

XMPP (همچنین به عنوان Jabber شناخته می شود) یک پروتکل پیام رسانی فوری است که میلیون ها نفر از آن استفاده کرده اند، خواه از آن آگاه باشند یا نه. برنامه‌های پیام‌رسان محبوب مختلف به‌عنوان مشتریان چت XMPP قبل از تبدیل شدن به چیزی محصور و اختصاصی شروع شدند. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که XMPP چیست و چگونه کار می کند؟

اما آیا می دانستید که XMPP چیزی است که می توانید مستقیماً آن را نصب کنید؟ نه تنها این، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید به جای پیوستن به آخرین پلت فرم چت، چت از طریق یک کلاینت XMPP را در نظر بگیرید. پس بیایید به این بپردازیم که XMPP چیست و چرا ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید.

XMPP چیست؟

XMPP چیست؟
XMPP چیست؟

XMPP مخفف Extensible Messaging and Presence Protocol است. به عبارت ساده تر، XMPP یک استاندارد پیام رسانی غیرمتمرکز مشابه ایمیل است. هر کسی می تواند یک اکانت XMPP در یک سرور ایجاد کند و با شخصی که در سرور دیگری ثبت شده است چت کند. مانند ایمیل، هیچ شرکتی به داده‌های همه دسترسی یا کنترلی ندارد. شما می توانید از میان ارائه دهندگان مختلف XMPP انتخاب کنید، درست مانند اینکه می توانید بین ارائه دهندگان مختلف ایمیل یکی را انتخاب کنید.

XMPP که در ابتدا با نام Jabber شناخته می شد، به عنوان یک استاندارد اینترنتی عمل می کند که نیاز مردم به اختراع مجدد چرخ را کاهش می دهد. کد و مشخصات برای همه برای یادگیری و پیاده سازی باز است. همچنین راه اندازی یک سرور XMPP که به افراد اجازه می دهد اکانت ایجاد کنند و به یکدیگر پیام ارسال کنند، نسبتاً آسان است. به همین دلیل است که گوگل تاک، فیس‌ بوک مسنجر و واتس‌اپ همگی تا حدی از XMPP استفاده کرده‌اند. با این حال، در حالی که این شرکت‌ها تصمیم گرفتند پلتفرم‌های خود را جدا کنند، بسیاری از ارائه‌دهندگان XMPP باز وجود دارند که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

XMPP از سال 1999 وجود داشته است، و همچنان استانداردی است که مردم به طور فعال توسعه داده و از آن استفاده می کنند. بسیاری از سایت‌ها یا سرویس‌هایی که دارای ویژگی چت هستند، همچنان به XMPP تبدیل می‌شوند، همانطور که در مورد ابزار کنفرانس ویدیویی Jitsi Meet وجود دارد.

نحوه استفاده از XMPP

XMPP چیست؟
XMPP چیست؟

XMPP بسیار شبیه ایمیل کار می کند. شما یک اکانت کاربری با یک ارائه دهنده ایجاد می کنید و می توانید بدون توجه به جایی که آنها اکانت خود را ثبت کرده اند به سایر کاربران XMPP پیام ارسال کنید.

اولین قدم شما یافتن ارائه دهنده ای است که با آن راحت هستید. بسیاری از آنها رایگان هستند، در حالی که برخی دیگر برای کار نگهداری سرور هزینه دریافت می کنند. یک لیست طولانی در providers.xmpp.net وجود دارد.

پس از تسویه حساب در یک ارائه دهنده، باید یک اکانت ثبت کنید. این فرآیند می تواند بر اساس ارائه دهنده ای که انتخاب می کنید متفاوت باشد، برخی از آنها ثبت نام را از طریق یک وب سایت ارائه می دهند در حالی که برخی دیگر به شما اجازه می دهند با استفاده از یک برنامه ثبت نام کنید.

هنگامی که اکانت کاربری خود را ایجاد می کنید، باید یک نام کاربری ایجاد کنید. نام های کاربری بسیار شبیه به آدرس های ایمیل مانند username@disroot.org هستند. همه چیز بعد از علامت @ نشان دهنده سروری است که نام کاربری شما در آن یافت می شود.

در این مرحله، اگر قبلاً این کار را نکرده اید، باید یک کلاینت XMPP را انتخاب کنید. مانند کلاینت‌های ایمیل مانند موزیلا تاندربرد و مایکروسافت اوت لوک، کلاینت‌های XMPP به اشکال مختلفی ارائه می‌شوند. صرف نظر از اینکه از کدام سیستم عامل استفاده می کنید، چه در رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراه، می توانید لیستی از مشتریان XMPP را در وب سایت رسمی XMPP بیابید. ما Quicksy را در اندروید پیشنهاد می‌کنیم که ثبت ‌نام در آن به آسانی Signal یا WhatsApp و Monal در دستگاه‌های iOS آسان است. 

Download: Quicksy for Android (Free)

Download: Monal for iOS (Free)

هنگامی که مشتری دارید، با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سیستم می شوید. سپس می توانید مخاطبین را اضافه کنید و شروع به ارسال پیام به سایر اکانت های XMPP کنید. این تجربه برای هر کسی که AIM یا یاهو مسنجر را به خاطر می آورد، آشنا خواهد بود.

XMPP به متن محدود نمی شود. می توانید عکس ها، کلیپ های صوتی و فایل های دیگر را ارسال کنید. شما همچنین می توانید تماس های صوتی را از طریق XMPP درست مانند هر برنامه چت مدرن انجام دهید. XMPP از تماس تصویری نیز پشتیبانی می کند. همچنین می توانید گیف (GIFs) و ایموجی (emojis) ارسال کنید.

رابط کاربری ممکن است به اندازه پلتفرم های اصلی مدرن نباشد، اما بیشتر ویژگی های اصلی وجود دارد. تجربه شما بستگی زیادی به مشتری دارد که تصمیم به استفاده از آن دارید.

دلایل استفاده از XMPP

استفاده از XMPP بسیار ساده است. یک سوال جالب تر، شاید این باشد که چرا از XMPP استفاده کنیم؟ استانداردهای باز و تمرکززدایی مزایای زیادی دارد که پلتفرم های اصلی، علی رغم محبوبیتشان، نمی توانند ارائه دهند.

حریم خصوصی: XMPP به همان اندازه که شما می خواهید خصوصی است. به طور پیش فرض، ذاتا خصوصی نیست. درست مانند ایمیل، ارائه‌دهنده شما می‌تواند تمام پیام‌های ارسال شده و ابرداده‌های مرتبط را بخواند. با روی آوردن به رمزگذاری می توانید از محتوای پیام های خود محافظت کنید. انواع مختلفی وجود دارد که مدرن ترین گزینه رمزگذاری OMEMO است که بر اساس پروتکل سیگنال استفاده شده توسط برنامه پیام خصوصی Signal است. اکثر ارائه دهندگان XMPP کوچک هستند و قصدی برای اسکن یا کسب درآمد از پیام های شما ندارند، اما برای اینکه کاملاً مطمئن شوید که یک ارائه دهنده نمی داند با چه کسی تماس دارید، می توانید سرور XMPP خود را هاست (میزبانی) کنید.

تمرکززدایی: خدمات متمرکز با امکانات بسیاری همراه است. پیدا کردن مخاطبین برای ارسال پیام آسان است، همه تجربه یکسانی دارند، و به‌روزرسانی‌ها می‌توانند به طور همزمان برای همه ارسال شوند. اما ما به طور فزاینده ای از جنبه های منفی آن آگاه می شویم. خدمات متمرکز به یک شرکت امکان کنترل روی سؤالات مهم را می دهد، مانند اینکه چه چیزی به عنوان سخنرانی قابل قبول است، چه کسی مسدود می شود، و چه کسی می تواند در وهله اول یک اکانت ایجاد کند. هیچ کس نمی تواند شما را از ایجاد یک اکانت XMPP باز دارد، همانطور که هیچ کس نمی تواند استفاده از ایمیل را قطع کند.

انعطاف ‌پذیری و انتخاب: با اکثر پلتفرم‌های چت، در استفاده از برنامه یا وب‌سایت پیام‌رسان رسمی گیر کرده‌اید. شرکت‌ها ممکن است به مشتریان شخص ثالث اجازه دهند یا ندهند، که ممکن است نتوانند همه آخرین ویژگی‌ها را پیاده‌سازی کنند. به عنوان یک استاندارد به جای یک پلت فرم، XMPP به شما امکان می دهد از هر کلاینتی که می خواهید استفاده کنید، همانطور که می توانید از هر سرویس گیرنده ایمیل استفاده کنید. اینکه آیا مشتری شما تمام آخرین ویژگی ها را دارد یا نه بستگی به این دارد که توسعه دهنده مشتری شما آنها را پیاده سازی کرده باشد، نه اینکه آیا آنها مجوز دارند یا خیر.

طول عمر: پلتفرم های چت می آیند و می روند. یک لحظه مردم در درجه اول از AOL Instant Messenger استفاده می کنند. در مرحله بعد، آنها به Google Talk، Facebook Messenger، WhatsApp یا Discord رفته اند. اغلب این مهاجرت نتیجه خاموش شدن یک سرویس، طراحی مجدد اساسی برنامه یا تغییر خط مشی شرکتی است. مانند ایمیل، XMPP برای مدت طولانی وجود داشته است و یک فناوری قابل اعتماد است. اگر بتوانید مخاطبین خود را متقاعد کنید که این حرکت را انجام دهند، همه می‌توانید تا زمانی که می‌خواهید به آن پایبند باشید.

آیا باید از XMPP استفاده کنید؟

علیرغم سن یا شاید به دلیل آن، XMPP گزینه مناسبی برای هر کسی است که به سادگی به دنبال راهی برای چت آنلاین با افراد دیگر است. پلتفرم های اصلی چت به طور فزاینده ای ارتباطات ما را ردیابی و کسب درآمد می کنند. ارائه دهندگان XMPP گوشه ساکت تری از وب را ارائه می دهند که در آن، با فعال کردن رمزگذاری، می توانید به صورت خصوصی چت کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس