ابزارهای DevOps موثر

67
0
ابزارهای DevOps

DevOps رویکردی برای تحویل نرم افزار است که فرآیند توسعه را با وظایف عملیات خدمات ادغام می کند. پیاده سازی های موثر DevOps با افزایش کارایی و کاهش سیلوهای (silos) بین تیم ها، توان عملیاتی بیشتری را تسهیل می کند. ابزارهای DevOps موثر را بیشتر بشناسید.

اگرچه فرهنگ تیم بخش بزرگی از DevOps است، اما موفقیت به داشتن ابزارهای مناسب برای ایجاد جریان های کاری بدون اصطکاک نیز بستگی دارد. در این مقاله، ما به هفت فناوری که باید در انبار DevOps خود بگنجانید، نگاه خواهیم کرد. اینها به شما کمک می کند خط لوله تحویل خود را خودکار کنید و همکاری بین رشته ای را تشویق می کند.

ابزارهای DevOps برای مدیریت منبع مشارکتی

مخازن منبع کنترل شده با نسخه برای DevOps ضروری هستند. سرویس‌هایی مانند GitHub و GitLab اجازه می‌دهند تا کد به صورت مرکزی ذخیره شود و آن را برای همه افرادی که در یک پروژه دخیل هستند در دسترس قرار دهند.

مخازن باید تا جایی که امکان دارد باز نگه داشته شوند زیرا اغلب برای غیر توسعه دهندگان دسترسی به کد و ایجاد تغییرات جزئی مفید است. این یک گردش کار ساده‌تر را ایجاد می‌کند که در آن همه می‌توانند به ابتکار خودشان مشارکت کنند. هنوز هم می‌توان تغییرات را قبل از ادغام در شعبه اصلی توسط برنامه‌نویس بررسی کرد.

ارائه‌دهنده کنترل منبع شما باید با سایر ابزارهای موجود در این لیست یکپارچه شود. این نشان دهنده منبع حقیقت برای پروژه شما است، جایی که تمام مواد تشکیل دهنده ایمن نگه داشته می شوند. می‌توانید اتوماسیون را در اطراف آن لایه‌بندی کنید تا تغییرات را به طور مداوم آزمایش کنید و آنها را در مرحله تولید قرار دهید.

مدیریت پروژه و مسائل

داشتن یک سیستم مدیریت وظیفه مرکزی نیز حیاتی است. این ممکن است در پلتفرم کنترل منبع شما، مانند عملکرد Issues در GitHub و GitLab ایجاد شود، یا می توانید از یک راه حل خارجی استفاده کنید که به طور خاص مدیریت پروژه را هدف قرار می دهد. Jira و Trello دو انتخاب محبوب هستند.

مسائل نیز باید برای همه باز باشد، مانند کد موجود در مخازن منبع شما. قابل مشاهده کردن مطالب عقب افتاده در سراسر سازمان، تیم ها را از جهت مهندسی شما مطلع می کند. همچنین به افراد امکان می‌دهد بررسی کنند که آیا یک مشکل قبلاً شناخته شده است یا خیر و خطر تکرار را کاهش می‌دهد. کارکنان پشتیبانی، مدیران حساب مشتری، آزمایش‌ کنندگان QA و مدیران پروژه، همگی باید بتوانند بر اساس اکتشافات، الزامات و اولویت‌های خود، مسائل را به اشتراک بگذارند.

ابزارهای DevOps: کانالهای ارتباطی

موفقیت DevOps به وجود کانال های ارتباطی مستقیم بین تیم های مختلف بستگی دارد. اگر تیم ها با یکدیگر صحبت نکنند، به یک فرآیند توسعه کاملا یکپارچه نخواهید رسید. توسعه دهندگان ممکن است از مشکلاتی که در تولید رخ می دهد غافل باشند، در حالی که اپراتورها ممکن است منطق پشت تصمیمات مهندسی خاص را درک نکنند.

ابزارهای ارتباطی ناهمزمان برای از بین بردن این موانع ضروری هستند. راه‌حل‌های چت مانند Slack، Mattermost، و Rocket Chat، بحث‌های ckear را فعال می‌کنند که همه را در یک صفحه نگه می‌دارد.

یک کتاب راهنمای مرکزی که رویکردهای مهندسی کلیدی، استراتژی های عملیاتی و اهداف تجاری را تعریف می کند، یکی دیگر از دارایی های مفید است. یک وب سایت داخلی، ویکی یا نوت بوک دیجیتالی اجازه انتشار اطلاعات همیشه سبز را با استفاده از مدل سلف سرویس می دهد. این کار باعث می شود که افراد در هنگام برخورد با موانع کارآمد باشند.

ابزارهای DevOps: تست خودکار

تست خودکار کیفیت و ثبات نرم افزار را افزایش می دهد. اتوماسیون و تست دو جزء اساسی DevOps هستند. ترکیب آنها هر دو را قدرتمندتر می کند.

اجرای آزمایش‌ها روی هر کد متعهد به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید با خیال راحت در هر زمان آن را اجرا کنید. تست خودکار به غیر توسعه دهندگان اجازه می دهد تا تغییرات ساده کد را بدون خطر ایجاد رگرسیون شناسایی نشده انجام دهند. افزایش پوشش تست یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن باگ‌های جدید و جلوگیری از تکرار آن‌ها است.

انواع مختلفی از آزمون وجود دارد که می توانید اجرا کنید. تست های واحد ساده ترین هستند و توابع کد خاصی را به صورت مجزا هدف قرار می دهند. تست های ادغام یک مرحله منطقی بعدی هستند زیرا تعاملات بین چندین واحد را تأیید می کنند. تست‌های سرتاسری کل جریان‌های کاربر را بررسی می‌کنند، مانند دسترسی به صفحه ثبت نام، پر کردن فرم و ایجاد یک حساب کاربری جدید در پایگاه داده.

خطوط لوله یکپارچه سازی مداوم (CI)

خطوط لوله یکپارچه سازی مداوم (CI) برای اجرای خودکار اقدامات هر زمان که کد در مخزن شما تغییر می کند استفاده می شود. پیاده‌سازی‌های CI در اکثر سیستم‌های کنترل منبع محبوب مانند GitHub و GitLab تعبیه شده‌اند و همچنین به‌عنوان پلتفرم‌های مستقل مانند Travis و Jenkins در دسترس هستند.

نقش CI ادغام تغییرات جدید در کد موجود در پروژه شما است. آنها بیشتر برای اجرای روال های تست خودکار مورد بحث در بخش قبل استفاده می شوند. خطوط لوله همچنین ممکن است لنگرها (linters) را اجرا کنند، کد شما را برای مسائل امنیتی اسکن کنند، و هر گونه بررسی لازم دیگر را قبل از اینکه تغییرات آماده برای استفاده در نظر گرفته شوند، انجام دهند.

تحویل مداوم (CD) موضوعی نزدیک به هم است. یک خط لوله CD معمولاً بعد از CI اجرا می شود. این شامل مراحلی است که پس از ادغام تغییرات جدید، پروژه شما را به صورت خودکار ساخته، استقرار و منتشر می کند. یک پیاده سازی موثر CD به شما امکان می دهد کد جدید را بدون هیچ گونه مداخله دستی تحویل دهید، در حالی که در صورت بروز مشکل، گزینه بازگشت قابل اعتمادی را ارائه می دهد.

پلت فرم مشاهده پذیری

مشاهده پذیری یک ستون در ذهنیت DevOps است. توانایی نظارت دقیق بر سیستم‌های زنده به شما امکان می‌دهد به سرعت مسائل جدید را شناسایی کرده و در پاسخ به آن وصله‌هایی ایجاد کنید.

بهترین راه‌حل‌های مشاهده‌پذیری می‌توانند معیارها، گزارش‌ها و ردیابی‌ها را از سراسر برنامه‌های شما جمع‌آوری کنند. داده‌های جمع‌آوری‌شده باید برای جمع‌آوری داشبوردهای بصری استفاده شود که به شما یک نمای کلی از عملکرد سرویس شما می‌دهد. هشدارهای خودکار می‌توانند در پاسخ به مشکلات تیم‌های در حال تماس را پینگ کنند و زمان خرابی و هزینه‌های مرتبط را به حداقل برسانند.

Prometheus یکی از محبوب ترین راه حل های مشاهده پذیری است. اغلب با فناوری‌هایی مانند Grafana و Elasticsearch ترکیب می‌شود تا بینش‌های مفید را در قالبی در دسترس نشان دهد. راه‌اندازی یک دسته (stack) مشاهده‌پذیری زمان می‌برد، زیرا باید تعیین کنید که کدام معیارها را جمع‌آوری کنید و چگونه آنها را ارائه کنید، اما کار با ایجاد آگاهی افزایش یافته از سلامت سیستم نتیجه می‌دهد.

ابزارهای DevOps: زیرساخت به عنوان کد

ابزارهای زیرساخت به عنوان کد (IaC) راه اندازی و نگهداری منابع سرور ابری را خودکار می کند. اجزای زیرساخت به عنوان فایل های پیکربندی متن در یک مخزن نسخه بندی شده تعریف می شوند. ابزار IaC با API ارائه‌دهنده ابری شما تعامل می‌کند تا همزمان با فشار دادن فایل‌های جدید، خدماتی را در حساب شما ایجاد کند.

IaC به زیرساخت های تکرارپذیر منجر می شود که در آن تغییرات می توانند در طول زمان ممیزی، بررسی و ردیابی شوند. شما می توانید محیط های فیزیکی پیچیده را با استفاده از قوانین پیکربندی نسبتا ساده بیان کنید. تفاوت بین ابرها برای شما مجزا می شود و حرکت بین آنها را آسان تر می کند.

Ansible و Terraform دو تا از محبوب ترین ابزارهای IaC هستند. آنها معمولاً به عنوان بخشی از خط لوله CI استفاده می شوند، بنابراین وقتی تغییراتی در پیکربندی منبع خود ایجاد می کنید، تغییرات ابری به طور خودکار اعمال می شوند. توسعه‌دهندگان همچنین ممکن است از IaC برای ایجاد محیط‌های مهندسی موقتی که تولید را تقلید می‌کنند، استفاده کنند.

نتیجه

DevOps موفق به پیکربندی چندین ابزار برای کار همزمان بستگی دارد. کار به عنوان بلیط در یک سیستم مدیریت پروژه متمرکز آغاز می شود. کد سپس در یک مخزن منبع کنترل شده با نسخه بررسی می شود، جایی که می تواند به طور خودکار به عنوان بخشی از خط لوله CI آزمایش شود. تغییرات بعدی در زیرساخت‌هایی که بر حسب تقاضا توسط یک ارائه‌دهنده IaC ارائه می‌شود، اعمال می‌شود. بارهای کاری تولید باید به طور مستمر با استفاده از یک مجموعه مشاهده پذیری نظارت شود تا رگرسیون ها به سرعت شناسایی و حل شوند.

اتخاذ این زنجیره ابزار منجر به یک جریان کاری کاملاً یکپارچه می شود که از اتوماسیون گسترده سود می برد. بازبینی‌های جدید را می‌توان به طور مداوم با استفاده از یک مدل توسعه تکراری که به همه اجازه می‌دهد تا مشارکت کنند، به کار گرفته شوند. توسعه دهندگان و اپراتورها به جای ایجاد دستی استقرار و بررسی آنها برای مشکلات، باید بر عناصر منحصر به فرد کار خود تمرکز کنند. این بدان معناست که شما می توانید کدهای با کیفیت بالاتر را با سرعت بیشتری ارسال کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس