مسیر تکامل فیس بوک : از سال 2004 تا متا

71
0
تکامل فیس بوک

یکی از بزرگ ترین و کارآمدترین پلتفرم هایی که تاریخ تکنولوژی به خود دیده است، فیس بوک می باشد. با این وجود، این پلتفرم در ابتدای کار خود با مشکلات و مخالفت های بسیاری مواجه شده بود و پس از گذشتن از مشکلات حقوقی، بالاخره به صورت عمومی پذیرفته شد و رفته رفته به یکی از مهمترین راه های ارتباطی در دنیا تبدیل شد. در واقع به وجود آمدن فیس بوک در سال 2004، توانست گام بزرگی را در صنعت ارتباطات جمعی و همچنین به نوعی پیشرفت و توسعه در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی به شمار بیاید. علیرغم اختلاف نظرها، فیس بوک در دهه های گذشته رشد چشمگیری داشته است. در اینجا، قصد داریم تا به چگونگی تکامل فیسبوک تا متا، به عنوان یک شرکت تاثیرگذار در تکنولوژی و ارتباطات بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با مسیر تکامل فیس بوک، در ادامه با اول نیوز همراه باشید.

تکامل فیس بوک

فیس بوک، بزرگترین سامانه رسانه اجتماعی جهان است و چندی پیش تولد 18 سالگی خود را در سال 2022 جشن گرفت. در طول سال های فعالیت، پلتفرم و شرکت فیس بوک ( که اکنون به متا تغییر نام داده است ) به طور تصاعدی رشد کرده اند. البته می توان اشاره کرد که در کنار پیشرفت های بسیار، این شرکت در طول سال های فعالیت خود، همیشه گوشه ای از اخبار و سر تیترهای جنجالی را از آن خود کرده بوده است. در این مطلب، به طور جامع نگاهی به تکامل این غول فناوری آمریکایی خواهیم داشت و از آغاز فروتنانه آن در سال 2004 تا گام‌ هایش به سوی دنیای امروزی و ساخت فضایی مبتنی بر متاورس را بررسی خواهیم کرد.

سال های 2004 تا 2006: مسیر اصلی facebook

تکامل فیس بوک
تکامل فیس بوک

مارک زاکربرگ و دوستانش ایده ای برای ساخت وب سایت جدیدی ارائه کردند که همه دانشجویان هاروارد بتوانند با استفاده از آن در بستر اینترنت با هم ارتباط بر قرار کنند. منبع الهام آنها برای این پروژه فهرست راهنمای دانشجویان آنلاین هاروارد بود که مانند کتابی از چهره های دانشجویان درآمده بود. دیگر منبع الهام مارک زاکربرگ و هم تیمی هایش، بینش فنی او از پروژه قبلی خود به نام Facemash بود،  Facemash یک وب سایت با عنوان ” hot or not” بود که دانشجویان زن هاروارد را در کنار یکدیگر مقایسه می کرد. زاکر برگ با ادقام این دو منبع الهام، توانست ایده اولیه فیسبوک را به وجود بیاورد.

 

در 4 فوریه 2004، زاکربرگ “TheFacebook” را با دوستانش راه اندازی کرد ( با این حال آنها در نهایت “The” را در سال 2005 از نام اصلی فیس بوک حذف کردند). در ابتدا، فقط دانشجویان هاروارد مجاز به ایجاد پروفایل در سایت فیس بوک بودند، اما بعداً، این سایت گسترش یافت و به دانشجویان دیگر کالج ها نیز اجازه ساخت پروفایل و بهره‌مندی از آن را داد و همین موضوع سبب شد تا تعداد کاربران فیس بوک تا سپتامبر 2004 به یک میلیون نفر برسد.

 

دوقلوهای Winklevoss با مشاهده پیشرفت های فیس بوک و گستردگی نسبی آن، از زاکربرگ شکایت کردند و ادعا کردند که او ایده آنها را در مورد ساخت یک سایت شبکه اجتماعی دزدیده است. داستان از این قرار است که این دوقلوها قبلاً مارک زاکربرگ را برای ساخت وب سایت ConnectU خود ( که قبلاً هاروارد کانکشن نامیده می شد ) استخدام کرده بودند و از قضا مفهوم این وب سایت، کاملا مشابه چیزی که مارک زاکربرگ به عنوان فیس بوک عرضه کرد، بود. در واقع به نظر می رسد زاکربرگ به جای کمک به آنها، از این ایده برای ساخت فیس بوک استفاده کرده است.

 

تا دسامبر 2005، فیس بوک شش میلیون کاربر داشت. این پلتفرم همچنین دارای چندین ویژگی جدید بود، از جمله این ویژگی ها دیوار فیس بوک و فید خبری نام داشتند که در همان اوایل مورد توجه قرار گرفتند. در آوریل 2006، اپلیکیشن فیس ‌بوک برای استفاده روی گوشی های موبایل منتشر شد و در سپتامبر، آنها این پلتفرم را در اینترنت برای همه افراد بالای 13 سال در دسترس قرار دادند.

 

سال های 2007 تا 2009: آغاز به کار دکمه لایک فیس بوک

تکامل فیس بوک
تکامل فیس بوک

فیسبوک با گسترش دسترسی جهانی خود، از 20 میلیون کاربر در آوریل 2007 به 50 میلیون کاربر در اکتبر افزایش یافت. علاوه بر مردم، فیس بوک شرکت هایی را نیز به همکاری با خود جذب کرد و تا پایان همان سال حدود 100000 صفحه تجاری را در خود جای داد.

 

در فوریه 2008، دعوای فیس ‌بوک و دو قلوهای وینکلووس با پرداخت 65 میلیون دلار پول نقد و ارائه سهام فیس ‌بوک به دوقلوها، به پایان رسید. پس از آن و در ماه جولای، این پلتفرم اپلیکیشن موبایل خود را در iOS منتشر کرد.

 

بلافاصله پس از انتشار اپلیکیشن، فیس بوک ویژگی های بیشتری را به وب سایت و برنامه خود اضافه نمود، از جمله این ویژگی ها قابلیت چت، وجود صفحات متعدد، تبلیغات فیس بوک و پشتیبانی از پخش ویدیو بود؛ اما مهمترین ویژگی ارائه شده دکمه ای به نام Like بود که در فوریه 2009 معرفی شد.

 

سال های 2010 تا 2012 : فیس بوک عمومی می شود

تکامل فیس بوک
تکامل فیس بوک

پس از ظهور دکمه لایک، فیس بوک تغییرات زیادی در این پلتفرم ایجاد کرد. قابلیت تگ کردن افراد در عکس ها، لایک کردن نظرات و بهینه سازی صفحه اصلی، چند تا از ویژگی های بهبود یافته و تغییرات اعمال شده بودند. بعداً ویژگی‌های جدیدی مانند مکان‌یابی فیسبوک، گروه‌ ها، خط زمانی و قابلیت تماس ویدیویی نیز در این پلتفرم راه‌ اندازی شد.

 

تا جولای 2010، فیس بوک بیش از 500 میلیون کاربر فعال داشت و در ماه نوامبر، به سومین شرکت بزرگ وب با ارزش 41 میلیارد دلار تبدیل شد. پس از آن، در آگوست 2011، فیس ‌بوک مسنجر که یک برنامه پیامرسان اختصاصی برای فیسبوک بود نیز راه ‌اندازی شد.

 

در سال 2012، فیس بوک اینستاگرام را به مبلغ 1 میلیارد دلار خریداری کرد و به سرعت این شرکت را در دسترس عموم قرار داد. فیس بوک در ماه مه 2012 عرضه اولیه عمومی خود (IPO) را با قیمت 38 دلار برای هر سهم برگزار کرد و در روز اول 16 میلیارد دلار سرمایه را جذب کرد. علاوه بر این، این شرکت سال 2012 را با عبور از یک میلیارد کاربر فعال در پلتفرم به پایان رساند.

 

سال های 2013 تا 2015: فیس بوک وارد عصر جدیدی می شود

تکامل فیس بوک
تکامل فیس بوک

بلافاصله پس از عرضه اولیه عمومی سهام شرکت، سرمایه گذاران، فیس بوک را متهم کردند و مدعی شدند که این شرکت در حالی که اطلاعات مهم در مورد سهام ها را تنها برای چند مشتری دستچین شده فاش کرده است، باقی سرمایه گذاران را در مورد وضعیت واقعی خود گمراه کرده است و این اتفاق منجر به باز شدن بیش از 40 پرونده قضایی و تسویه حساب 35 میلیون دلاری حساب توسط فیس بوک شد.

 

در سال 2013، فیس بوک در فهرست 500 شرکت فورچون قرار گرفت. این نقطه عطف در تاریخ به وجود آمدن فیس بوک نشان دهنده این بود که چقدر این شرکت در بین مردم محبوب شده است. همچنین در همان سال، شرکت فیس بوک ویژگی های جدیدی مانند ویدیوها و دایرکت را در اینستاگرام راه اندازی کرد.

 

فیس بوک در دهمین سالگرد تولد خود در سال 2014، واتس اپ،Oculus  و  Atlas را خریداری کرد. در سال 2015، فیسبوک بیش از 40 میلیون صفحه کسب و کار کوچک داشت که همین موضوع بعد ها منجر به یک سرمایه گذاری جدید با نام فیس بوک مارکت شد.

 

سال های 2016 تا 2018: جنجال ها، رسوایی ها و مشکلات

تکامل فیس بوک
تکامل فیس بوک

فیس ‌بوک همراه با شهرت و پول، نفرت و دردسر هم داشت. اگرچه این شرکت همیشه در میانه شکایت ها و اتهامات قرار داشت، اما در سال 2016 که به دلیل انتشار اخبار جعلی با انتقاد های شدید مواجه شد، همه چیز شدیدتر شد. 

 

این پلتفرم برای مقابله با انتقادات، ویژگی جدیدی را معرفی کرد که به کاربران اجازه می ‌داد پست‌های جعلی را علامت ‌گذاری کنند و متعهد شد که الگوریتم خود را بهبود می بخشد، اما این تلاش ‌ها به سختی تفاوتی در اصل ماجرا  ایجاد کرد. در همان سال، فیس‌بوک اقدام به راه اندازی Reactions کرد که به کاربران اجازه می ‌داد از میان چندین ایموجی در کنار دکمه لایک، بتوانند ایموجی ها و حالات مختلف را نیز انتخاب کنند.

آیا فیس بوک برای مقابله با اطلاعات نادرست به اندازه کافی تلاش کرده است؟

 

فیس بوک در سال 2017، علیرغم تلاش زیاد برای بازیابی چهره مثبت اجتماعی خود، با چندین گزارش از پست های حاوی سوء استفاده، آزار و اذیت، سخنان نفرت انگیز و غیره مواجه شد.

 

این مشکلات در سال 2018 و در پی نقض گسترده داده‌ ها توسط شرکت مشاوره بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا (CA) ادامه یافت. CA اطلاعات شخصی حدود 87 میلیون کاربر فیس بوک را از طریق برنامه ای به نام “This Is Your Digital Life” استخراج کرد. این اطلاعات برای تقویت موضع ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

 

این رسوایی باعث شد تا زاکربرگ و شریل سندبرگ، مدیر اجرایی فیس بوک در مقابل کنگره شهادت دهند و این شرکت 500000 پوند جریمه به دفتر کمیساریای اطلاعات بریتانیا به دلیل نقشش در این رسوایی پرداخت کرد.

سال های 2019 تا 2021: تغییر نام تجاری به Meta Backfires

تکامل فیس بوک
تکامل فیس بوک

پس از رسوایی های پیش آمده، فیس بوک با تلاش های بیهوده سعی کرد تا اعتماد مردم به این شرکت را باز یابد، اما همچنان با اتهاماتی مربوط به عدم حفظ حریم خصوصی کاربران روبرو شد.

 

فیسبوک در طول سال 2019 چندین جریمه به دولت های مختلف پرداخت کرد و سال 2019 خود را با یک نقض امنیتی بزرگ دیگر به پایان رسید. در ماه دسامبر، فوربس گزارش داد که اطلاعات حساب بیش از 267 میلیون کاربر فیس بوک، از جمله شماره تلفن و آدرس ایمیل، فاش شده است.

 

در سال 2020، این شرکت GIPHY را به قیمت 400 میلیون دلار خریداری کرد و پرداخت در واتس اپ، Reels اینستاگرام و سایر به روز رسانی ها را برای شرکت های تابعه خود راه اندازی کرد. اما با تغییر سیاست حفظ حریم خصوصی واتس اپ در فوریه 2021، این موضوع دوباره به یک بحث جنجالی در سر تیتر اخبار تبدیل شد. سیاست حفظ حریم خصوصی جدید شامل اشتراک گذاری داده های کاربران واتس اپ با فیس بوک بود.

 

این امر باعث شد تا تعداد زیادی از کاربران به اپلیکیشن های دیگر روی ببرند. با این حال، فیس ‌بوک به این موضوع واکنش نشان نداد و تحت‌ تاثیر هیچ کدام از آن ها قرار نگرفت و به اوج ارزش بازار خود با مبلغ 1 تریلیون دلار، در 28 ژوئن 2021 رسید. در تاریخ اکتبر 2020، قطعی جهانی فیس ‌بوک، واتس‌ اپ و اینستاگرام منجر به زیان 6 میلیارد دلاری این شرکت شد.

 

مدت کوتاهی پس از این زیان، در 29 اکتبر 2021، زاکربرگ اعلام کرد که فیس بوک با توجه به مأموریت جدید خود برای ساخت متاورس، نام تجاری خود را به متا تغییر می دهد. با این حال، بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران، این تغییر نام را تلاشی مذبوحانه برای دوری از نام جنجالی “فیس بوک” می دانند.

شرکت متا شروعی دوباره را تجربه می کند، اما گذشته فراموش نمی شود!

با وجود تغییر نام تجاری و چشم انداز جدید، متا از گذشته خود رها نیست. این شرکت همچنان با مشکلات بی شماری در قالب مسائل فنی، حقوقی، اخلاقی و اجتماعی مواجه است. اما فعالیت در محیط های چالش برانگیز برای این شرکت تازگی ندارد و از همین رو، شرکت فیس بوک می داند که چگونه بدون توجه به بحث ها و حاشیه هایی که به وجود می آید، به رشد خود ادامه دهد و به فتح قلمروهای جدید در سراسر دنیا بپردازد.

نتیجه گیری

با این که شرکت فیس بوک با بسیاری از مشکلات حقوقی و مالی دست و پنجه نرم کرده است و در بسیاری از مواقع، نام این شرکت با سیاه نمایی های بسیار در سر تیتر اخبار قرار گرفته؛ اما باید توجه داشته باشیم که سر آغاز دنیای ارتباطی که اکنون در آن قرار داریم و این که به راحتی می توانیم با دوستان خود موضوعات مختلف را در سراسر جهان به اشتراک بگذاریم، به لطف فیس بوک و پیشرفت های صورت گرفته در این پلتفرم بوده است. اگر از علاقمندان به صنعت تکنولوژی و اخبار مربوط به این حوزه هستید، پیشنهاد می کنیم اخبار و مطالب آموزشی سایت اول نیوز را از دست ندهید.

منبع : makeuseof

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس