مقایسه AMD و Intel: بهترین CPU گیمینگ کدام است؟ 

99
0
مقایسه AMD و Intel

هنگام جمع کردن یک سیستم گیمینگ، اولین چیزی که احتمالاً انتخاب می‌کنید مارک CPU است حال آیا مقایسه AMD و Intel می تواند درست باشد؟

 پردازنده های نسل چهاردهم اینتل در مقابل پردازنده های سری Ryzen 7000 AMD 

 در این مقاله ما آخرین نسل تراشه ها را در محدوده قیمتی یکسان یا مشابه با هم تطبیق دادیم تا شرایط بازی برابر را حفظ کنیم. با این حال، از آنجایی که AMD Ryzen 9 7950 در یک کلاس قیمتی خاص قرار دارد، ما آن را به پردازنده های برتر اضافه کردیم تا ببینیم که چگونه با بهترین پردازنده های اینتل مقایسه می‌شود. 

 ما فرآیند هر تراشه اینتل و AMD را لیست نمی‌کنیم زیرا در این نسل از پردازنده ها ثابت شده اند. اینتل از فناوری Intel 7 استفاده می‌کند که از فرآیند 10 نانومتری پیشرفته SuperFin استفاده می‌کند، در حالی که AMD از 5 نانومتری TSMC استفاده می‌کند. 

 گذشته از این، باید توجه داشته باشید که پردازنده های نسل چهاردهم اینتل از هسته های P و E استفاده می‌کنند، در حالی که تراشه های AMD فقط از هسته های مشابه استفاده می‌کنند. 

 غول آخر بازی: Intel Core i9-14900K در مقابل AMD Ryzen 9 7950X3D در مقابل AMD Ryzen 9 7900X3D 

رایانه های شخصی مخصوص گیمینگ، گران قیمت ترین سیستم هایی هستند که می‌توانید خریداری کنید. این رایانه ها معمولاً از 2000 دلار شروع می‌شوند و هیچ سقف قیمتی ندارند چرا که خود شما با شل کردن کیسه خلیفه قدرت و قیمت آن را تعیین می‌کنید.  بنابراین، اگر به دنبال این هستید، بیایید پردازنده های برتر اینتل و AMD را با هم مقایسه کنیم. 

رایانه های شخصی گیمینگ گران قیمت ترین سیستم هایی هستند که می توانید خریداری کنید. این رایانه ها معمولاً از 2000 دلار شروع می‌شوند و هیچ محدودیتی ندارند. بنابراین، اگر به دنبال جمع کردن یکی از این سیستم ها هستید، بیایید پردازنده های برتر Intel و AMD را با هم مقایسه کنیم. 

وقتی به اعداد روی کاغذ نگاه می‌کنید، 14900K بر اساس تعداد هسته با 7950X3D یکسان است. هر دو تراشه AMD دارای سرعت کلاک پایه بالاتری نسبت به مدل ارائه شده اینتل هستند، اما اینتل با سرعت کلاک توربو خود آنها را شکست می‌دهد. با وجود این، حافظه نهان بزرگ L3 X3D به عنوان مزیت AMD در بازی شناخته شده است. 

 البته این اعداد در دنیای واقعی هیچ معنایی ندارند. متأسفانه، ما نمی‌توانیم نتایج معیاری را پیدا کنیم که هر سه پردازنده را با هم به درستی مقایسه کند. در ابتدا بیایید ببینیم 7950X3D در مقابسه با 14900K در تست Gamer Nexus چه نتایجی کسب می‌کنند: 

همانطور که می‌بینید، نتایج متفاوتی بین 14900K و 7950X3D وجود دارد. دومی تقریبا بهتر عمل می‌کند، اما 14900K در چند عنوان برتری بهتری به دست می‌آورد. 

 حال، بیایید ببینیم 7900X3D در مقابل برادر بزرگتر خود چند مرده حلاج است! مجدداً از نتایج Gamer Nexus استفاده می‌کنیم که از پیکربندی رایانه شخصی مشابه آزمایش قبلی استفاده می‌کرد. 

با توجه به اینکه 7950X3D مدل سریعتر و گرانتر است، منطقی است که عملکرد بهتری نسبت به 7900X3D داشته باشد. اما عملکرد 7900X3D در برابر 14900K چگونه خواهد بود؟ این بار، بیایید به نتایج Mark PC نگاه کنیم. 

با توجه به نتایج آزمایش، 7950X3D بهترین عملکرد را دارد، اما با اختلاف کمی نسبت به 14900K. از سوی دیگر، 14900K به راحتی بر 7900X3D غلبه می‌کند. 

 این بدان معناست که AMD به دلیل قدرت خام خود گزینه بهتری برای بازی های سطح بالا است. با این حال، اگر قیمت این تراشه ها را در نظر بگیرید، ممکن است بخواهید به جای آن پردازنده اینتل را انتخاب کنید زیرا ارزان ترین پردازنده است. اما آیا واقعاً کسی که قصد اینهمه پول خرج کردن دارد، این تفاوت قیمت برایش مهم است؟ 

 بازی میان رده: Intel Core i7-14700K در مقابل AMD Ryzen 7 7800X3D 

 کیس های میان رده از 750 تا 2000 دلار شروع می‌شوند و معمولاً از Intel Core i7-14700K یا AMD Ryzen 7 7800 X3D استفاده می‌کنند. 

اگر به مشخصات آنها نگاه کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که 14700K با تعداد هسته بیشتر و سرعت کلاک توربو بالاتر، 7800X3D را شکست دهد. اما آیا این واقعاً در بازی رخ خواهد داد؟ بیایید نتایج معیار بازی eTeknix را بررسی کنیم تا ببینیم آنها به ما چه می‌گویند. 

اگرچه 14700K روی کاغذ بهتر از 7800X3D به نظر می‌رسد، اما دومی در تمام بازی های آزمایش شده از اولی برتری دارد. به همین دلیل است که شما نمی‌توانید یک پردازنده را بر اساس مشخصات آن و هرچه مجری در صحنه می گوید قضاوت کنید. 

 بازی در سطح اولیه: Intel Core i5-14600K در مقابل AMD Ryzen 5 7600X 

 حتی اگر بودجه زیادی ندارید، هر دو اینتل و AMD گزینه هایی را برای گیمرها ارائه می‌دهند. این تراشه ها مقرون به صرفه هستند، اما همچنان عملکردی را ارائه می‌دهند که اکثر بازی ها به آن نیاز دارند. گرچه هنوز هم می‌توانید پردازنده های ارزان تری بخرید، اما ما آنها را توصیه نمی‌کنیم زیرا احتمالاً در بازی هایی که در آینده منتشر می‌شوند، به مشکل خواهید خورد. 

باز هم به بنچمارک های بازی نگاه می‌کنیم. این بار، نتایج تست بازی ها را بررسی می‌کنیم و خواهیم دید که این دو پردازنده چگونه با هم مقایسه می‌شوند. 

تست های بازی نشان می دهد که 14600K با وجود داشتن سرعت کلاک پایه پایین تر و سرعت کلاک توربو یکسان، بهتر از 7600X عمل می‌کند. تفاوت احتمالاً به این دلیل است که اولی دارای هشت هسته کارآمد است که به آن اجازه می‌دهد تا وظایف پس زمینه را روی این هسته های کم قدرت بارگذاری کند و اطمینان دهد هر بازی که انجام می‌دهید نیازی به رقابت برای منابع محاسباتی ندارد. 

 بعد از اینهمه محاسبه و چرتکه انداختن قدرت و قابلیت سوال اصلی هنوز بی جواب مانده: باید AMD بخرید یا اینتل؟ 

 ما در معیارهای بازی بالا می‌بینیم که میانگین نتایج FPS با مشخصات روی کاغذ خیلی تفاوت دهرد. بر اساس نتایج، هیچ برنده مشخصی بین این دو سازنده CPU وجود ندارد. AMD و Intel در رده های بالای بازار قرار دارند، اولی دومی را در بازی های میان رده تخریب می‌کند – به طوری که برخی از رایانه های شخصی بازی رده بالا به جای آن از 7800X3D استفاده می‌کنند. اما وقتی صحبت از پردازنده های مقرون به صرفه می‌شود، اینتل همچنان سلطان بی چون و چراست. 

 اگر در ساخت قدرتمندترین رایانه شخصی جیبتان به خزانه وصل است و می‌توانید بدون محدودیت خرج کنید، بله AMD بهترین CPU بازی است. اما اگر به دنبال تعادل بین قیمت و قدرت هستید، انتخاب کمی سخت می‌شود زیرا باید جنبه های دیگری مانند سیستم موجود خود و سازگاری قطعات مقرون به صرفه تر مانند رم DDR4 را در نظر بگیرید. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات وایز اول پرداخت

وایز اول پرداخت

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس