آیا می توان ویندوز 10 و سیستم عامل Steam را روی کامپیوتر شخصی دوگانه بوت کرد؟ 

28
0
ویندوز 10 و سیستم عامل Steam

SteamOS ممکن است برای Steam Deck شما در نظر گرفته شود، اما می توانید سیستم عامل مبتنی بر لینوکس را در کامپیوتر شخصی خود نیز بررسی کنید. 

  • با ایجاد یک پارتیشن جدید در Steam Deck یا کامپیوتر شخصی می توانید ویندوز و سیستم عامل Steam را دو بار بوت کنید. 
  • الزامات سخت افزاری را تأیید کرده و با استفاده از Rufus یک USB قابل بوت با SteamOS ISO ایجاد نمایید. 
  • پارتیشن ها را پیکربندی، نصب را کامل ، از بوت لودر GRUB استفاده کنید و از بازی در SteamOS لذت ببرید. 

SteamOS کاملاً مشابه سایر توزیع ‌های لینوکس نیست، اما از نسخه اصلاح شده Arch Linux در هسته خود استفاده می ‌کند.

آیا می توانید ویندوز و سیستم عامل Steam را دوگانه بوت کنید؟ 

می توانید SteamOS را در کنار ویندوز 10 و 11 بوت کنید – در واقع، حتی می توانید آن را در کنار سایر توزیع های لینوکس نصب نمایید. بسته به اینکه آیا ویندوز و سیستم عامل Steam را روی Steam Deck یا کامپیوتر شخصی خود اجرا می کنید، ممکن است لازم باشد رویکرد کمی متفاوت داشته باشید. 

نصب ویندوز بر روی Steam Deck شامل ایجاد یک پارتیشن جدید بر روی SSD Steam Deck شما است تا این دو سیستم عامل بتوانند در کنار هم کار کنند. نصب SteamOS روی کامپیوتر شخصی بسیار ساده تر است. شما فقط باید یک نصب کننده SteamOS قابل بوت ایجاد نمایید و از طریق دستورات پیکربندی اولیه بروید. 

نحوه بوت دوگانه ویندوز و SteamOS در کامپیوتر شخصی 

اگر می خواهید ویندوز 10 و سیستم عامل Steam را روی کامپیوتر شخصی خود دوگانه بوت کنید، باید SteamOS را دانلود کنید، یک درایو قابل بوت ایجاد کرده و نصب کننده SteamOS را اجرا نمایید.  

1. بررسی کنید که دستگاه شما با الزامات سخت افزار SteamOS مطابقت دارد 

قبل از دانلود هر چیزی، باید بررسی کنید که کامپیوتر شما با الزامات سخت افزاری SteamOS مطابقت دارد. SteamOS 2.0 نسخه ایده آل برای نصب بر روی کامپیوتر شخصی است. 

Alchemist (SteamOS 1.0) and Brewmaster (SteamOS 3.x)ممکن است ارزش بررسی را داشته باشند اگر بخواهید نسخه اصلاح نشده SteamOS را اجرا نمایید. ISO یا ZIP را برای نسخه دلخواه SteamOS دانلود کنید. متأسفانه SteamOS با هر کامپیوتری کار نمی کند – اما در صورت لزوم می توانید از جایگزینی مانند ChimeraOS استفاده کنید. 

2. از Installer برای ایجاد یک درایو USB قابل بوت استفاده کنید 

ایجاد یک درایو USB قابل بوت با ISO نسبتاً آسان است. بررسی نمایید که درایو USB شما حداقل 4 گیگابایت فضا دارد و از فایل‌هایی که می‌خواهید نگه دارید، نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید. در مرحله بعد، برنامه ای را نصب کرده که می تواند درایوهای USB قابل بوت ایجاد کند – در این مورد، می توانید از Rufus استفاده کنید. 

Rufus را باز کنید، سپس درایو USB خود را از منوی کشویی Device انتخاب نمایید. در مرحله بعد، روی دکمه SELECT در سمت راست منوی کشویی Boot Selection کلیک کرده و با استفاده از پنجره مدیریت فایل که ظاهر می شود، SteamOS ISO خود را انتخاب کنید. در نهایت روی Start کلیک کرده و منتظر بمانید تا Rufus نوشتن درایو USB قابل بوت شدن را تمام کند. 

3. کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی کنید و SteamOS Installer را اجرا نمایید 

هنگامی که درایو USB قابل بوت خود را ایجاد کردید، آماده نصب SteamOS هستید. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، بررسی کنید که درایو USB شما متصل است. 

در مرحله بعد، باید کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی نمایید. هنگامی که آرم سازنده ظاهر شد، کلید BIOS را مکررا فشار دهید تا فرآیند بوت متوقف و BIOS بارگیری شود. کلید BIOS احتمالاً F2 یا F12 است، اما برای تعیین این مورد می ‌توانید «کلید BIOS [مدل کامپیوتر]» را جستجو کنید. 

سپس، در BIOS خود حرکت کرده تا منوی Boot Order را پیدا کنید. این منو در کجا قرار دارد – و چه عنوانی دارد – به بایوس خاص شما بستگی دارد. ترتیب بوت را طوری تنظیم کنید که درایو USB قبل از سیستم عامل شما بوت شود. 

در نهایت تغییرات را ذخیره کرده و از بایوس خارج شوید. اجازه دهید کامپیوتر خود راه اندازی مجدد شود و منتظر بمانید تا نصب کننده SteamOS ظاهر شود. 

4. Expert Install and Configure Your Partitions را انتخاب کنید 

پس از روشن شدن کامپیوتر، باید منوی نصب SteamOS ظاهر شود. از لیست گزینه هایی که ظاهر می شود، Expert Install را انتخاب کنید. 

همانطور که از طریق نصب کننده ادامه می دهید، زبان، کشور و نقشه کلید خود را انتخاب کنید. نصب کننده به طور خلاصه بارگیری می شود، سپس منوی لیست پارتیشن های شما ظاهر می گردد. 

برای معکوس کردن تنظیمات از پیش تعیین شده SteamOS، بر روی لغو تغییرات پارتیشن ها دوبار ضربه بزنید، سپس پارتیشنی را که قصد استفاده از آن را دارید انتخاب نمایید و روی Continue کلیک کنید. 

با انتخاب Yes (برای ایجاد جدول پارتیشن جدید) یک پارتیشن جدید برای SteamOS ایجاد کنید، سپس فضای آزاد زیر پارتیشن را انتخاب نمایید و دوباره روی Continue ضربه بزنید. Create a new partition را انتخاب کرده و پارتیشن را حداقل 10 گیگابایت تنظیم کنید. بررسی نمایید که پارتیشن روی “Mount point: /” و “Use as: Ext4 journaling file system” تنظیم شده باشد. 

نام پارتیشن را SteamOS بگذارید. شما باید یک پارتیشن فایل swap جدید از پارتیشن FREE SPACE ایجاد نمایید. روند قبلی را تکرار کنید و یک پارتیشن با حدود 10 گیگابایت ایجاد کنید – کمتر مشکلی ندارد، اما اگر رم بسیار کمی دارید، 10 گیگابایت توصیه می شود. پارتیشن را روی “Use as: swap area” قرار دهید. 

ایجاد یک پارتیشن بازیابی نیز مهم است. از پارتیشن FREE SPACE برای ایجاد یک پارتیشن جدید بین 3 تا 10 گیگابایت استفاده کنید. بررسی نمایید که پارتیشن روی “Use as: Ext4” و “Mount point: /boot/recovery” تنظیم شده باشد. در نهایت، از فضای آزاد باقیمانده برای ایجاد یک پارتیشن بازی استفاده کنید. آن را روی “Use as: Ext4” و “Mount point: /home” تنظیم نمایید. 

5. نصب SteamOS را نهایی کنید 

اکنون که پارتیشن های مورد نیاز را ایجاد کرده اید، تقریباً نصب SteamOS را به پایان رسانده اید. با انتخاب Finish partitioning تغییرات را تأیید کرده و تغییرات را روی دیسک بنویسید. هنگامی که نصب کننده از شما درخواست می کند، تأیید نمایید که می خواهید بوت لودر GRUB را نصب کنید. این بوت لودر به شما این امکان را می دهد که وقتی کامپیوتر خود را روشن می کنید، بین Windows و SteamOS یکی را انتخاب نمایید. 

برای اولین بار در SteamOS باید با استفاده از اکانت پیش فرض وارد شوید. از رمز عبور “steam” برای steamos اکانت کاربری استفاده فرمایید. ترمینال را با Ctrl + T باز کنید، “steam” را وارد نمایید و اجازه دهید Steam روی سیستم شما راه اندازی شود. در نهایت از steamos خارج شده و با رمز دسکتاپ وارد دسکتاپ شوید. این اکانت شما خواهد بود که اکنون می توانید به هر شکلی که دوست دارید پیکربندی کنید. 

ترمینال را دوباره باز کرده و «~/post_logon.sh» را وارد نمایید تا اسکریپتی اجرا شود که SteamOS را راه‌اندازی می ‌کند. در طول این فرآیند، کامپیوتر شما راه اندازی مجدد می شود، اما نیازی به هشدار نیست. به SteamOS اجازه دهید تا پارتیشن بازیابی را ایجاد کند، در SteamOS راه اندازی مجدد شود و از اجرای بازی های مورد علاقه خود در این سیستم عامل دیدنی لذت ببرید. 

آیا سیستم عامل Steam ارزش استفاده دارد؟ 

SteamOS ارزش استفاده را دارد، اما برای بهترین تجربه کاربری باید کمی آن را تغییر دهید. باید رزولوشن را برای دستگاه خود تنظیم کنید و حتی ممکن است نیاز به نصب چند درایور برای به حداکثر رساندن عملکرد دستگاه خود داشته باشید. با این حال، اگر می خواهید از دسکتاپ خود به عنوان یک وسیله سرگرمی استفاده کنید، بسیار ارزشمند است، زیرا SteamOS به طور یکپارچه با کنترلرهای بازی کار می کند و تجربه کاربری را ارائه می دهد که بهترین جنبه های کنسول های بازی معمولی و کامپیوتر های شخصی را با هم ترکیب می نماید. 

با این حال، اگر قصد ندارید از کامپیوتر شخصی خود به عنوان یک سیستم بازی اختصاصی استفاده نمایید، ممکن است ارزش نصب چیز دیگری را داشته باشد. حالت تصویر بزرگ Steam در Windows یا Chimera OS هر دو تجربه مشابهی را ارائه می ‌کنند در حالی که بسیار متنوع ‌تر هستند. در پایان، SteamOS یک سیستم عامل کارآمد و از نظر بصری جذاب است که معیارهای قابل توجهی را ارائه می دهد – اما تنها در صورتی ارزش استفاده از آن را دارد که به یک سیستم عامل مخصوص بازی “کنسول” نیاز داشته باشید. 

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس