افزونه وردپرس چیست: راهنمای جامع برای مبتدیان

42
0
افزونه وردپرس چیست

افزونه های وردپرس اچزای حیاتی در ساخت وبسایت های وردپرسی هستند، زیرا به کاربران اجازه می‌دهند بدون دست زدن به کد، ویژگی های اضافی را اضافه کنند. افزونه ها به وردپرس کمک می‌کنند تا سیستم مدیریت محتوایی با کاربری آسان، انعطاف پذیر و با ویژگی های غنی را که امروزه شناخته شده است، بسازند. در ادامه بخوانید که افزونه وردپرس چیست؟

داشتن دانش اولیه از افزونه ها برای هر کاربر وردپرس ضروری است و ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. با خواندن این مقاله شما یاد خواهید گرفت که پلاگین های وردپرس چیست، چگونه از آنها استفاده کنید و چه نوع پلاگین هایی وجود دارد.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه های وردپرس تکه هایی از کدهای از پیش بسته بندی شده هستند که توسط توسعه دهندگان در جامعه وردپرس ساخته شده اند تا به سایت وردپرس شما “وصل شوند”. پلاگین ها چیزی هستند که می‌توانند عملکردهای جدیدی را اضافه کنند یا عملکردهای موجود در سایت شما را گسترش دهند.

نرم افزار اصلی وردپرس را به عنوان یک گوشی هوشمند کاملاً جدید با تنظیمات کارخانه در نظر بگیرید. قابل استفاده است، اما اکثر کاربران برای بهبود استفاده روزانه از دستگاه خود و عملکرد کلی، برنامه های اضافی نصب می‌کنند. این برنامه ها رایگان هستند و هر زمان که بخواهید دانلود، نصب و حذف نصب کنید.

افزونه های وردپرس نیز به همین صورت عمل می‌کنند. بیش از 58000 افزونه برای دانلود از فهرست پلاگین وردپرس موجود است. نیازهای سایت شما هر چه باشد، به احتمال زیاد افزونه ای برای آن وجود دارد.

تعداد زیادی افزونه رایگان وردپرس در دسترس است، می‌توانید گزینه های پرمیوم یا پولی را نیز دریافت کنید. افزونه های رایگان عملکردهای اساسی را ارائه می‌دهند، در حالی که گزینه های پولی ارزش بیشتری مانند ویژگی ‌های پیشرفته و پشتیبانی اختصاصی توسعه دهندگان ارائه می‌دهند.

چگونه افزونه های وردپرس را به وبسایت خود اضافه کنیم؟

بسته به اینکه آن را از کجا تهیه کرده اید، راه های مختلفی برای نصب افزونه وردپرس وجود دارد.

روش اول روش خودکار است که به شما امکان می‌دهد افزونه ها را مستقیماً از قسمت مدیریت وردپرس نصب کنید. دایرکتوری افزونه برای دسترسی فوری در هر نرم افزار اصلی وردپرس تعبیه شده است.

  1. به Plugins -> New Plugin بروید. شما یک گالری از افزونه ها را پیدا خواهید کرد که می‌توانید در سایت وردپرس خود نصب کنید. از نوار جستجو برای یافتن یک افزونه خاص به راحتی استفاده کنید.
  2. پس از یافتن موردی که می‌خواهید نصب کنید، دکمه Install Now را انتخاب کنید. به عنوان مثال، نحوه نصب Akismet، یک افزونه ضد هرزنامه وردپرس با بیش از 5 میلیون نصب فعال را به شما نشان خواهیم داد.
  3. پس از اتمام نصب، روی «Activate» کلیک کنید تا افزونه جدید وردپرس خود را روشن کنید.

همچنین می‌توانید افزونه های وردپرس را که از سایر منابع شخص ثالث دانلود کرده‌اید، به صورت دستی نصب کنید. وردپرس به شما امکان آپلود، نصب و فعال سازی افزونه ها را در قالب ZIP می‌دهد.

با این حال، مراقب باشید زیرا بسیاری از مهاجمان سایبری از افزونه ها به عنوان راهی برای پیوست کردن کدهای مخرب به وبسایت ها استفاده می‌کنند. قبل از نصب افزونه های وردپرس، همیشه مطمئن شوید که منبع افزونه قابل اعتماد است.

  1. فایل زیپ یک افزونه را از یک منبع مطمئن دانلود کنید.
  2. به Plugins -> Add New بروید.
  3. آپلود را انتخاب کنید.
  4. فایل زیپ را که در رایانه خود دانلود کرده اید بکشید و رها کنید یا انتخاب کنید.
  5. روی دکمه Install Now کلیک کنید و منتظر بمانید تا آپلود کامل شود.
  6. فعال کردن افزونه را انتخاب کنید.

چگونه یک افزونه وردپرس را به روز کنیم؟

به روز نگه داشتن سایت وردپرس ضروری است. این شامل به‌روزرسانی به آخرین نسخه وردپرس و همچنین به‌روزرسانی تم ها و افزونه های شما است.

به‌روزرسانی افزونه های وردپرس فقط به معنای افزودن ویژگی های جدید نیست. همچنین یکی از راه های اصلی برای حفظ امنیت وبسایت شما است. نسخه های قبلی افزونه وردپرس ممکن است دارای نقاط آسیب پذیری هایی باشد که در نسخه های بعدی برطرف شده است.

وردپرس در مورد به‌روزرسانی افزونه ها به کاربران خود انعطاف پذیری گسترده ای می‌دهد. کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام افزونه ها باید به طور خودکار به روز شوند.

در قسمت مدیریت وردپرس خود، به Plugins -> Installed Plugins بروید. جدولی را مشاهده می‌کنید که جزئیات افزونه هایی را که در سایت خود نصب کرده اید نشان می‌دهد.

  • برای به‌روزرسانی دستی یک افزونه، در کادر زرد اعلان، «Update Now» را انتخاب کنید.
  • برای به‌روزرسانی دستی چندین افزونه، افزونه هایی را که می‌خواهید به‌روزرسانی کنید، با علامت زدن چک باکس مربوطه انتخاب کنید. سپس، از منوی کشویی «به‌روزرسانی» را انتخاب کنید و روی «Apply» کلیک کنید.
  • برای تغییر وضعیت به‌روزرسانی های خودکار، روی «Activate Automatic Update» در زیر ستون «Automatic Updates» برای هر افزونه کلیک کنید.

تنظیم به‌روزرسانی خودکار همه افزونه ها باعث می‌شود که از زحمت بررسی و به‌روزرسانی مرتب افزونه ها خلاص شوید.

با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است به‌روزرسانی ‌های دستی را ترجیح دهید. به‌روزرسانی های امنیتی باید فوراً نصب شوند، اما به‌روزرسانی های ویژگی چندان مهم نیستند. گاهی اوقات، افزونه هایی که اخیراً یک عملکرد جدید اضافه کرده اند، ممکن است باگ یا حتی سرعت سایت شما را کاهش دهند.

اگر می‌خواهید بیشتر مراقب باشید، فقط به‌روزرسانی های خودکار را برای توسعه دهندگان افزونه هایی که کاملاً به آنها اعتماد دارید تغییر دهید. این بدان معناست که شما باید در بررسی به‌روزرسانی های دیگر افزونه های خود کوشا باشید.

چگونه افزونه های وردپرس را حذف یا غیرفعال کنیم؟

مواقعی پیش می‌آید که می‌خواهید یک یا دو افزونه را حذف نصب کنید – برخی از افزونه های رایگان وردپرس ممکن است به طور منظم به‌روزرسانی نشوند و برای مثال خطرات امنیتی برای سایت شما به همراه داشته باشد. برخی دیگر ممکن است سرعت سایت شما را کاهش دهند، یا شاید دیگر برای سایت شما مفید نباشند.

دو راه برای حذف افزونه های وردپرس وجود دارد – به صورت خودکار و دستی.

روش خودکار از تنظیمات موجود در قسمت مدیریت وردپرس استفاده می‌کند.

  1. در منوی صفحه های مدیریت، به Plugins -> Installed Plugins بروید.
  2. در جدول افزونه ها، افزونه ای را که می‌خواهید inactive یا uninstall را پیدا کنید.
  3. Deactivate را انتخاب کنید. این عمل فقط افزونه را خاموش می کند و آن را از سایت شما حذف نمی‌کند. اگر فقط می‌خواهید این افزونه را به طور موقت غیرفعال کنید، مرحله بعدی را رد کنید.
  4. برای حذف کامل افزونه از سایت خود، uninstall را انتخاب کنید.
  5. وارد حساب هاست خود در hPanel شوید.
  6. به Hosting -> Manage بروید.

در بخش وردپرس، افزونه ها را انتخاب کنید.

فهرستی از افزونه های نصب شده را در سایت وردپرس خود خواهید دید. با جابه‌جایی کلید هر افزونه در منو، افزونه ها را فعال یا غیرفعال کنید.

روش دستی شامل ویرایش فایل های وبسایت شما از طریق مدیر فایل است. اگر به دلایلی نمی‌توانید به بخش مدیریت وردپرس خود دسترسی پیدا کنید، خوب است که این روش را بدانید.

در این راهنما، ما از مدیریت فایل hPanel به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد. با این حال، بدون توجه به اینکه از کدام ارائه دهنده میزبانی استفاده می‌کنید، مراحل باید مشابه باشند.

مدیر فایل حساب میزبانی خود را باز کنید. در hPanel، می‌توانید آن را با پیمایش به Hosting -> Manage -> File Manager پیدا کنید.

به پلاگین ها به public_html -> wp-content ->  بروید. پوشه هایی را خواهید دید که به نام افزونه هایی که در سایت شما نصب شده اند، نامگذاری شده اند.

برای غیرفعال کردن همه افزونه ‌ها، نام پوشه پلاگین های والد را به «plugins_disable» تغییر دهید. برای غیرفعال کردن افزونه ‌های جداگانه، همین کار را با سایر پوشه های فرعی مانند akismet_disable انجام دهید. اگر می‌خواهید افزونه های خود را دوباره فعال کنید، به نام های پیش فرض برگردید.

برای حذف یک افزونه، مرحله قبل را رد کنید و به سادگی زیرپوشه آن را حذف کنید.

چگونه پلاگین های وردپرس بر عملکرد وبسایت تأثیر می‌گذارند؟

استفاده از افزونه های وردپرس تا حدودی فشار بیشتری بر منابع میزبانی وب شما وارد می‌کند. بنابراین، بسیاری از مردم تصور می‌کنند که نصب افزونه های زیاد باعث کند شدن سایت آنها می‌شود.

با این حال، در واقعیت، کیفیت و کارایی یک افزونه وردپرس نسبت به تعداد افزونه هایی که نصب می‌کنید، تأثیر بیشتری بر عملکرد سایت دارد.

پلاگین های با کیفیت بالا به طور موثر طراحی شده اند زیرا حداقل منابع را اشغال می‌کنند. در مقابل، افزونه های با کیفیت پایین تمایل دارند منابعی را که نیاز ندارند را اشغال کنند، که می‌تواند بر عملکرد سایت تأثیر منفی بگذارد.

شما می‌توانید ده ها افزونه با کیفیت بالا نصب کنید و مشکلی نداشته باشید. از طرف دیگر، می‌توانید یک یا دو افزونه با کیفیت پایین نصب کنید و شاهد کاهش چشمگیر سرعت بارگذاری خود باشید. برای حفظ عملکرد خوب سایت، از افزونه هایی استفاده کنید که کارایی آنها ثابت شده است.

یک قانون خوب این است که هر بار که یک افزونه جدید وردپرس را نصب می‌کنید، سرعت وب سایت خود را بررسی کنید. از ابزاری مانند PageSpeed برای تعیین اینکه آیا قبل و بعد از نصب افزونه ها تفاوتی در عملکرد سایت وجود دارد یا خیر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که عملکرد ضعیف سایت می‌تواند ناشی از مشکلات دیگری باشد که ربطی به افزونه ها ندارند.

برای مثال میزبانی وب را که استفاده می‌کنید در نظر بگیرید. این احتمال وجود دارد که ارائه دهنده شما شیوه های بهینه سازی خوبی را انجام ندهد، یا در یک برنامه میزبانی سطح ابتدایی با مشخصات محدود هستید.

یکی دیگر از مقصران رایج یک تم نامناسب است. تم هایی که ویژگی های بسیار زیادی را ارائه می‌دهند و کدهای بهینه نشده دارند، اغلب می‌توانند سرعت وبسایت را کاهش دهند. هنگام انتخاب یک موضوع، همیشه ایده خوبی است که موضوعی را انتخاب کنید که نسبتاً سبک باشد.

چند نوع پلاگین وردپرس وجود دارد؟

اکنون که می‌دانید پلاگین های وردپرس چیست و چگونه کار می‌کنند، زمان آن رسیده است که انواع پلاگین های موجود را بیاموزید. بیایید برخی از دسته بندی افزونه ها و برخی از بهترین افزونه های وردپرس را مرور کنیم تا بدانیم که هر کدام چگونه می‌توانند برای سایت شما مفید باشند.

1. امنیت

به غیر از داشتن میزبانی امن وردپرس، محافظت در سطح وبسایت به همان اندازه مهم است. وبسایت های ناامن در برابر سرقت داده ها، بدافزارها و از دست دادن پول آسیب پذیر هستند.

حملات به وبسایت وردپرس آنقدر رایج است که Wordfence، یک افزونه امنیتی محبوب، 4.3 میلیارد حمله را تنها در سال 2020 گزارش کرده است.

افزونه های امنیتی وردپرس برای مسدود کردن این حملات ورودی طراحی شده‌اند. بسیاری از آنها مملو از ویژگی هایی مانند نظارت فعال، فایروال ها و لیست سیاه IP مخرب هستند.

2. بهینه سازی وبسایت

طبق Pingdom ۳۴ درصد از بازدیدکنندگان وبسایت هایی را ترک می‌کنند که بارگذاری آنها بیش از سه ثانیه طول می‌کشد. به همین دلیل ضروری است که وبسایت خود را به خوبی بهینه کنید.

افزونه های بهینه سازی وبسایت برای پاکسازی کد و پایگاه داده سایت شما ساخته شده اند که عملکرد را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

3. پلاگین فرم تماس

فرم تماس به بازدیدکنندگان شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به جستجوی وبسایت برای آدرس ایمیل یا سایر کانال های ارتباطی، به سرعت و به راحتی با شما تماس بگیرند. این می‌تواند به طور قابل توجهی تجربه کاربری در وبسایت شما را بهبود بخشد.

اگر تِم انتخابی شما چنین فرمی را ارائه نمی‌دهد، تعداد زیادی افزونه فرم تماس برای سایت های وردپرس موجود است. ویژگی های آنها گزینه های مختلف سفارشی سازی و مدیریت را پوشش می‌دهد که به شما امکان می‌دهد کنترل کامل فرم های خود را در دست بگیرید.

4. Caching Plugins

افزونه های ذخیره، کپی های ثابتی از صفحات وب ایجاد می‌کنند که به بازدیدکنندگان نشان داده می‌شوند. این فرآیند مقدار داده های منتقل شده بین مرورگر، پایگاه داده وردپرس و سرور را کاهش می‌دهد و سرعت سایت را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

بسیاری از افزونه های بهینه سازی وبسایت شامل توابع ذخیره سازی هستند، اما برخی از افزونه ها فقط به ذخیره سازی اختصاص داده شده‌اند.

5. پلاگین رزرو

افزونه های رزرو عملکرد مفیدی را برای انواع خاصی از مشاغل آنلاین ارائه می‌کنند. این به بازدیدکنندگان شما اجازه می‌دهد تا با شما قرار ملاقات بگذارند یا خدمات شما را فورا رزرو کنند.

کسب‌وکارهای آنلاینی که ممکن است از افزونه های رزرو یا موضوع مرتبط بهره ببرند، از خدمات اجاره، رستوران ها، خدمات فروش بلیط و شیوه های حرفه ای بهره می‌برند.

6. افزونه های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار عالی برای ردیابی عملکرد وبسایت است. این ابزار اطلاعات مفیدی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما در رفع مشکلات و بهبود عملکرد کلی سایت شما کمک کند.

راه های متعددی برای ادغام عملکرد Google Analytics در وردپرس وجود دارد، اما نصب پلاگین Google Analytics ساده ترین راه برای انجام آن است.

7. افزونه های سئو

بهینه سازی جهت موتورهای جستجو (SEO) روشی برای اصلاح یک وبسایت و محتوای آن برای رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو است. اگر صاحب یک سایت کسب و کار آنلاین هستید، سئو برای افزایش ترافیک ارگانیک به سایت و فروش آن ضروری است.

تسلط بر سئو ممکن است سال ها طول بکشد. خوشبختانه، یک افزونه SEO می‌تواند به شما کمک کند بهترین شیوه های آن را اعمال کنید. به عنوان مثال، یک پلاگین سئو که بر محتوای وبلاگ تمرکز دارد، می‌تواند مستقیماً از ویرایشگر پست شما تجزیه و تحلیل و پیشنهاد دهد.

8. پلاگین های پاپ آپ

پاپ آپ ها پنجره ها یا فرم هایی هستند که در وبسایت ها ظاهر می‌شوند. افزونه های پاپ‌آپ اضافه کردن پنجره های بازشو به صفحات وب را بدون دانش کدنویسی آسان می‌کنند.

آنها می‌توانند راهی عالی برای برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان شما و آنچه که به آنها اهمیت می‌دهند باشند. آنها همچنین می‌توانند به شما در ایجاد یک لیست پستی کمک کنند، که برای ایجاد دنبال کننده حیاتی است.

9. پلاگین های بهینه سازی تصویر

وقتی تصاویر به درستی بهینه سازی شوند، می‌توانند راهی عالی برای جذاب تر کردن محتوای شما باشند. بهینه سازی نامناسب تصویر می‌تواند منجر به کاهش زمان بارگذاری، افزایش فضای ذخیره سازی و سئوی ضعیف شود.

افزونه های بهینه سازی تصویر وردپرس به فشرده سازی اندازه فایل تصاویر شما بدون کاهش کیفیت آنها کمک می‌کنند.

این ۹ دسته تنها بخش کوچکی از همه افزونه های موجود را پوشش می‌دهند.

به عنوان مثال، یک پلاگین صفحه ساز یک سازنده وبسایت با drag and drop ارائه می‌دهد، یک افزونه پشتیبان می‌تواند به محافظت از داده های سایت شما کمک کند، و یک پلاگین رسانه اجتماعی به شما امکان می‌دهد فیدهای اجتماعی را یکپارچه کنید و دکمه های رسانه های اجتماعی را نمایش دهید.

توصیه می‌کنیم نیازهای سایت خود را شناسایی کنید و برای بررسی گزینه های افزونه ای که برای برآورده کردن این نیازها در دسترس هستند، وقت بگذارید.

از کجا می‌توانم افزونه های وردپرس را دریافت کنم؟

توصیه می‌شود افزونه های ممتاز و رایگان را از منابع قابل اعتماد دریافت کنید. اکثر منابع قابل اعتماد دارای تدابیر امنیتی و کنترل کیفیت بر روی افزونه هایی هستند که در کتابخانه خود دارند.

علاوه بر دایرکتوری افزونه وردپرس، در اینجا برخی از منابع شخص ثالث وجود دارد که به شما امکان می‌دهد افزونه های رایگان و ممتاز را با حداقل خطر دریافت کنید:

  • CodeCanyon
  • PremiumWP
  • Envato

با این حال، مراقب منابع شخص ثالثی باشید که پلاگین‌های ممتاز غیرقانونی را ارائه می‌کنند که به کاربران امکان می‌دهد افزونه‌های پولی را به صورت رایگان دانلود کنند. در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که افزونه های ممتاز را بدون خرج کردن هزینه کنید، اما آنها ارزش ریسک را ندارند.

دزدی از توسعه دهندگانی که برای توسعه افزونه ها تلاش می کنند غیرقانونی است. به علاوه، این نوع افزونه های رایگان اغلب حاوی محتوای مخرب در کد خود هستند که می تواند اطلاعات خصوصی را بدزدد یا به وب سایت شما آسیب برساند.

افزونه وردپرس چیست: نتیجه

یکی از مزایای فراوان استفاده از وردپرس، انعطاف پذیری آن و امکان نصب افزونه های پولی و رایگان متعدد است. به همین دلیل است که هر مبتدی وردپرس باید بداند که افزونه ها چیست، چگونه کار می کنند و چگونه آنها را مدیریت کند.

در این مقاله، ما تمام اصول اولیه افزونه های وردپرس را پوشش داده ایم. پس از آموختن پلاگین وردپرس، قدم بعدی این است که بهترین افزونه ها را برای کمک به شما در دستیابی به اهداف سایت وردپرس خود بیابید. ما همچنین یک کتابخانه گسترده از راهنماهای وردپرس داریم که می تواند به شما کمک کند تا بهترین استفاده را از سایت خود ببرید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس