نحوه نصب مرورگر Vivaldi در لینوکس

37
0
نصب مرورگر Vivaldi در لینوکس

مانند ویندوز و macOS، کاربران لینوکس نیز به سختی می توانند مرورگرهای وب مناسب خود را انتخاب کنند. در ادامه نحوه نصب Vivaldi در لینوکس را توضیح داده ایم.

Vivaldi یک مرورگر وب کراس پلتفرمی (نرم افزاری که می تواند بر روی بیشتر سیستم عامل ها نصب شود.) است که در بین کاربرانی که Opera را قبل از Chromification آن دوست داشتند، بسیار محبوب شده است.

اگرچه Vivaldi نیز مبتنی بر Chromium است، اما رابط کاربری مینیمال آن و ویژگی ‌هایی مانند چیدن تب ‌ها ، ردیاب ها و بلاک کننده های تبلیغات درون برنامه ای، تم ‌های سفارشی، دستورات سریع و غیره، به آن نسبت به Chrome ، Edge و Brave برتری می ‌دهد.

اگر از لینوکس استفاده می‌کنید و می ‌خواهید Vivaldi را امتحان کنید، در ادامه راهنمایی با دستورالعمل ‌هایی برای کمک به شما در این فرآیند آورده شده است.

نصب Vivaldi روی Debian/Ubuntu

به طور کلی، نصب یک برنامه در Debian یا هر یک از مشتقات آن بسیار ساده است. Vivaldi نیز از این امر مستثنی نیست و دو راه برای نصب آن در Debian، Ubuntu یا Linux Mint وجود دارد. می توانید از wget و APT استفاده کنید یا پکیج DEB را برای Vivaldi دانلود کرده و به صورت دستی نصب کنید.

ما هر دو روش را در بخش های بعدی به صورت مرحله به مرحله بررسی خواهیم کرد.

نصب Vivaldi با استفاده از wget و APT

برای نصب Vivaldi با استفاده از wget و APT، ابتدا مطمئن شوید که wget در رایانه شما وجود دارد. برای این کار این ترمینال را باز کنید و دستور زیر را اجرا کنید:

wget –version

اگر پس از این دستور شماره نسخه ای برگردانده شود، به این معنی است که wget در سیستم شما موجود است و می توانید به مرحله بعدی بروید. اگر شماره نسخه ای را به شما نشان نداد، می توانید wget را با استفاده از دستور زیر نصب کنید:

sudo apt install wget

پس از نصب wget، گام بعدی این است که کلید عمومی مرکز ذخیره سازی Vivaldi را به سیستم خود اضافه کنید. برای انجام این کار، دستورات زیر را در این ترمینال اجرا کنید:

wget -qO- https://repo.vivaldi.com/archive/linux_signing_key.pub

sudo apt-key add linux_signing_key.pub

اکنون، مرکز ذخیره سازی را برای Vivaldi با این دستور اضافه کنید:

sudo add-apt-repository ‘deb https://repo.vivaldi.com/archive/deb/ stable main’

در نهایت دستور زیر را برای به روز رسانی مرکزهای ذخیره سازی سیستم خود و نصب Vivaldi به ترتیب اجرا کنید:

sudo apt update && sudo apt install vivaldi-stable

وقتی از شما خواسته شد، y را تایپ کرده و Enter را بزنید.

پس از اتمام نصب، می توانید Vivaldi را از منوی Applications اجرا کنید.

نصب Vivaldi با استفاده از پکیج DEB

روش APT تقریباً همیشه به خوبی کار می کند، ولی شامل یک سری مراحلی است که باید برای نصب صحیح آن ها را دنبال کنید. بنابراین اگر به تازگی با لینوکس شروع به کار کرده ‌اید – و کار با این ترمینال برایتان راحت نیستید – می ‌توانید Vivaldi را با استفاده از پکیج DEB آن نصب کنید.

برای انجام این کار به صفحه دانلود Vivaldi مراجعه کنید. در اینجا، Linux DEB را از لیست انتخاب کنید تا دانلود پکیج DEB آغاز شود.

اکنون دایرکتوری Downloads را باز کنید، روی فایل DEB کلیک راست کرده و Open With GDebi Package Installer را انتخاب کنید.

Open With GDebi Package Installer
Open With GDebi Package Installer

برای شروع مراحل نصب، روی دکمه Install Package کلیک کنید. اگر از شما می خواهد که یک نرم افزار اضافی را نصب کنید، برای ادامه این کار روی Continue کلیک کنید.

Install Package
Install Package

هنگامی که نصب به پایان رسید، Vivaldi را در منوی Applications خواهید دید. به سادگی روی این برنامه کلیک کنید تا آن را اجرا کنید.

همچنین می توانید این پکیج را به صورت دستی با استفاده از dpkg به صورت زیر نصب کنید:

sudo dpkg -i vivaldi-stable-*.deb

نصب Vivaldi روی Red Hat و مشتقات آن

اگر از RHEL یا هر یک از مشتقات آن مانند Fedora، CentOS و غیره استفاده می ‌کنید، Vivaldi یک پکیج RPM نیز برای شما دارد تا نصب این مرورگر را بر روی دستگاه شما آسان ‌تر کند.

برای این کار، ابتدا به لینک زیر مراجعه کرده و Linux RPM را از لیست آن انتخاب کنید تا آن را در رایانه خود دانلود کنید. سپس دایرکتوری Downloads را باز کنید، روی فایلی که به تازگی دانلود کرده اید کلیک راست کرده و Open With Software Installer را انتخاب کنید.

پس از باز شدن پکیج RPM در Software Center، دکمه Install را مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید تا مراحل نصب شروع شود. در صورت درخواست رمز عبور، برای ادامه رمز عبور حساب خود را وارد کنید.

همچنین می توانید این پکیج را از خط فرمان با استفاده از RPM به صورت زیر نصب کنید:

sudo rpm -i vivaldi-stable-*.rpm

پس از نصب Vivaldi، می توانید آن را از منوی Applications اجرا کنید.

از طرف دیگر، اگر از Fedora استفاده می کنید، می توانید Vivaldi را نیز با اجرای دستور زیر برای افزودن این مرکز ذخیره سازی به سیستم خود نصب کنید:

sudo dnf config-manager –add-repo https://repo.vivaldi.com/archive/vivaldi-fedora.repo

و وقتی این کار انجام شد، Vivaldi را با استفاده از دستور زیر نصب کنید:

sudo dnf install vivaldi-stable

نحوه نصب Vivaldi در سایر توزیع ‌های لینوکس

در نهایت، اگر از توزیع لینوکسی استفاده می کنید که از پکیج DEB یا RPM استفاده نمی کند، می توانید Vivaldi را با استفاده از اسکریپت نصب کننده اسنپ شات (مجموعه ‌ای از اشاره ‌گرها است که به دیتای ذخیره شده روی هارد و غیره اشاره دارد.) لینوکس نصب کنید. برای این کار، شل اسکریپت (فایلی از فرمانها که توسط shell ( پردازنده ی فرمان یک سیستم عامل ) باید اجرا شود.) نصب کننده Vivaldi را در رایانه خود دانلود کنید.

سپس این ترمینال را باز کرده و از دستور cd برای رفتن به دایرکتوری Downloads استفاده کنید. بعد از آن دستور زیر را برای شروع نصب Vivaldi وارد کنید:

sh install-vivaldi.sh

اسکریپت شروع به دانلود اسنپ شات می کند، آن را از حالت فشرده خارج می کند و آن را روی دستگاه شما نصب می کند. پس از انجام این کار، به طور خودکار Vivaldi را راه اندازی می کند.

دفعه بعد، زمانی که می خواهید Vivaldi را راه اندازی کنید، باید دستور زیر را اجرا کنید:

/home/username/.local/share/vivaldi-snapshot/vivaldi-snapshot

به یاد داشته باشید که نام کاربری خود را در دستور فوق جایگزین usernameکنید.

همچنین، می توانید متغیر PATH را برای Vivaldi روی سیستم خود تنظیم کنید تا از اجرای چنین فرمان طولانی و راه اندازی Vivaldi از هر دایرکتوری اجتناب کنید.

حذف نصب مرورگر Vivaldi در لینوکس

اگر زمانی نیاز به حذف Vivaldi داشتید، به منوی Applications بروید و مدیر نرم افزار سیستم خود را راه اندازی کنید. به بخش پکیج های نصب شده بروید و Vivaldi یا Vivaldi-stable را در آنجا پیدا کنید. برای باز شدن برنامه دوبار کلیک کنید و روی دکمه Remove یا Delete کلیک کنید تا آن را از دستگاه خود حذف کنید.

همچنین، اگر روش CLI را ترجیح می دهید، می توانید Vivaldi را در Debian/Ubuntu با اجرای دستور زیر حذف کنید:

sudo apt remove vivaldi-stable

اگر Vivaldi را با استفاده از اسنپ شات نصب کرده اید، می توانید با اجرای دستور زیر آن را از رایانه خود حذف کنید:

/home/username/.local/share/remove-vivaldi-snapshot.sh

راه اندازی Vivaldi در لینوکس

پس از اینکه Vivaldi را با موفقیت روی لینوکس نصب کردید، در ادامه باید نحوه راه اندازی آن را بررسی کنیم.

ابتدا Vivaldi را از منوی Applications یا از طریق این ترمینال راه اندازی کنید. وقتی صفحه خوشامدگویی به شما نشان داده می ‌شود، گزینه ‌ای را انتخاب کنید که به بهترین شکل با نیازهای شما مطابقت دارد و روی Continue کلیک کنید. گزینه ‌های موجود عبارتند از Essentials، Classic و Fully Loaded، گزینه Fully Loaded همه چیز را از بلاک کردن تبلیغات و ردیاب ها گرفته تا ویژگی‌ های پیشرفته تری مانند ایمیل، تقویم و فیدها ارائه می‌ دهد.

راه اندازی Vivaldi در لینوکس
راه اندازی Vivaldi در لینوکس

در صفحه بعدی، این گزینه به شما داده می شود که در صورت تمایل داده ها را از مرورگر دیگری وارد این مرورگر کنید. گزینه مناسب را انتخاب کرده و Continue را بزنید.

راه اندازی Vivaldi در لینوکس
راه اندازی Vivaldi در لینوکس

برای گزینه‌ های بلاک کردن تبلیغات و ردیاب ها، در صفحه بعدی، بین گزینه‌ های No Blocking، Block Trackers و Block Trackers and Ads یکی را انتخاب کنید. برای ادامه روی Continue ضربه بزنید.

راه اندازی Vivaldi در لینوکس
راه اندازی Vivaldi در لینوکس

اکنون، Vivaldi از شما می ‌خواهد که یک تم برای مرورگر خود انتخاب کنید. می ‌توانید برای اعمال اتوماتیک تم سیستم در Vivaldi، Use Operating System Theme را انتخاب کنید یا از میان تم‌ های موجود یکی را انتخاب کنید. پس از اتمام، روی Continue کلیک کنید.

راه اندازی Vivaldi در لینوکس
راه اندازی Vivaldi در لینوکس

از آنجایی که Vivaldi گزینه ای برای تغییر موقعیت نوار تب دارد، چهار گزینه مختلف را در اختیار شما قرار می دهد. اگر می ‌خواهید یکی از این گزینه ‌ها را تست کنید، یک طرح ‌بندی را انتخاب کنید و Continue را بزنید.

در نهایت، Finish را بزنید تا تنظیمات نهایی شود و ذخیره شود.

Vivaldi با موفقیت در لینوکس نصب شد!

اگر دستورالعمل های درستی را برای توزیع لینوکس خود دنبال کرده باشید، باید Vivaldi را با موفقیت روی رایانه خود نصب کرده باشید. و متعاقباً باید بتوانید بدون اینکه با مشکلی مواجه شوید از آن استفاده کنید.

از آنجایی که در زمینه استفاده از Vivaldi تازه کار هستید، ممکن است بخواهید برخی از نکات و ترفندهای Vivaldi را بررسی کنید تا بیشترین استفاده را از این مرورگر ببرید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس