بازی‌های ویدیویی که تحت تاثیر BioShock قرار گرفته‌اند

42
0
بازی‌های ویدیویی که تحت تاثیر BioShock قرار گرفته‌اند

بازی BioShock به دلیل کیفیت بی‌نظیر و جهانی‌سازی شگرف خود معروف است و بسیاری از بازی‌های دیگر از طراحی آن الهام گرفته‌اند. فهرست بازی‌های ویدیویی که تحت تاثیر BioShock قرار گرفته‌اند را از اول نیوز بخوانید.

با این‌که شرکت سازنده آن، Irrational Games دیگر وجود ندارد، BioShock به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین بازی‌های این قرن در نظر گرفته می‌شود. این بازی با ارائه یک محیط پر از فضاسازی و جزئیات، یک سیستم مبارزه واقعاً منحصر به فرد و خلاقانه، و داستانی درخشان که به شیوه‌ای نسبتاً غیرمتعارف روایت می‌شود، از آزمون زمان به طرز شگفت انگیزی سربلند بیرون آمده است. شهر Rapture به سادگی فراموش نشدنی است، زیرا شهری است که در مدت زمان کمی از زیبایی دور شده است، و جایگاه جک قهرمان داستان حتی با گذشت 15 سال از انتشار بازی برای ایکس‌باکس و رایانه شخصی هنوز هم تکان دهنده است.

به دلیل کیفیت آن، تعجب آور نیست که توسعه دهندگان دیگر، چه ظریف و چه آشکار، از پروژه الهام گرفته‌اند. داستان‌سرایی محیطی BioShock در سال 2007 چیز جدیدی نبود، اما در نظر گرفتن قالب و پیاده‌سازی آن در محیطی که پتانسیل روایی زیادی داشت، دقیقاً به شکلی که به نظر می‌رسید، یک نبوغ بود. این فلسفه‌ای است که امروزه به خوبی کار می‌کند، و اگرچه تعداد کمی از آن‌ها به جایگاه رفیع Irrational Games در آن سال‌ها رسیده‌اند، اما این به دلیل عدم تلاش آن‌ها نیست.

بازی‌های ویدیویی که تحت تاثیر BioShock قرار گرفته‌اند

Prey

شاید واضح‌ترین عنوان تحت تاثیر BioShock، بازی Prey محصول سال 2017 باشد، سالی که مملو از بازی‌های مستقل و AAA عالی بود. این بازی توسط Arkane توسعه داده شده است و در ایستگاه فضایی Talon I جریان دارد، و آن را به مکانی متفاوت با شهر زیر آب BioShock یا آرمان شهر کلمبیا در بایوشاک اینفینیت در آسمان تبدیل می‌کند. این عنوان یک بازی علمی تخیلی هم از نظر محیط و هم از نظر زیبایی شناسی است، اما فضا به طرز وحشتناکی شبیه به شاهکار بازی‌های Irrational Games است، زیرا قهرمان داستان مورگان یو واقعاً شبیه جک در رپچر است.

بازی Prey نزدیک‌ترین چیز به جانشین معنوی System Shock 2 است، عنوانی که BioShock با طراحی کلی بازی تحت تأثیر آن قرار گرفته است. با این حال، این بازی خالی از انتقاد نیست زیرا بسیاری بر این باورند که داستان آن در مقایسه با آن بازی بسیار کم فروغ است و هوش مصنوعی دشمن خیلی ایده‌آل نیست. در حقیقت، Prey قربانی پنجره انتشار خود شده است و اگر در سالی که شامل انتشار Persona 5 ،Horizon Zero Dawn ،The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Assassin’s Creed Origins عرضه می‌شد، وضعیت به مراتب بهتری داشت و از لحاظ تجاری هم موفق‌تر می‌شد.

بازی‌های ویدیویی که تحت تاثیر BioShock قرار گرفته‌اند

We Happy Few

بازی Prey یک موفقیت نسبی بود. اگرچه به خوبی بازی که الهام‌بخش آن بود نبود. اما متأسفانه We Happy Few همان انتظارات را نیز برآورده نکرد. We Happy Few که توسط Compulsion Games ساخته شده بود در اوایل سال 2015 معرفی شد و بلافاصله مانند ترکیبی از چند تأثیر متفاوت از جمله A Clockwork Orange ،V For Vendetta و البته BioShock احساس شد.

به نظر می‌رسد که این چیزی شبیه رویاها باشد، اما عملکرد ضعیف آن باعث شد تا چیزی واقعاً به یاد ماندنی نباشد. این مایه شرمساری است زیرا داستان جذاب بود و صحنه ولینگتون ولز قسمت‌های منحصر به فرد و الهام گرفته از دنیای واقعی بودند. We Happy Few در طول زمان بهبود یافته است، اما اولین برداشت مهم است و تأثیرات BioShock احساس شد، اما هرگز واقعاً از آن استفاده نشد.

Close to the Sun

Close to the Sun

بازی Close to the Sun یک عنوان ترسناک اول شخص است که در یک نسخه واقعیت جایگزین در سال 1897 اتفاق می‌افتد. در دنیای آن، تمام ایده‌های انتزاعی آینده پژوه صربستانی-آمریکایی نیکولا تسلا به حقیقت می‌پیوندند، و به همین دلیل به نظر یک تجربه وهم آلود و در عین حال غیرقابل قبول است. بازی تقریباً به طور کامل در یک کشتی به نام هلیوس اتفاق می‌افتد، کشتی‌ای که مسافرانی را در خود جای می‌دهد که بر اهمیت پتانسیل شخصی تأکید دارند.

زیبایی‌شناسی اواخر قرن نوزدهم، Close to the Sun را به یک شگفتی بصری تبدیل می‌کند، و روایت حول محور باورهای استوار یک فیلسوف اغلب بحث‌برانگیز، تضمین می‌کند که مقایسه با BioShock هرگز دور از دسترس نیست. Close to the Sun شاید نزدیکترین تجربه موازی با BioShock است که بدون شک این شباهت منشأ بیشتر جذابیت‌های آن است.

Dishonored

Dishonored

بازی Dishonored مطمئناً مورد احترام‌ترین بازی است که از شاهکار Irrational Games الهام گرفته است و طرفداران قابل‌توجهی را جمع‌آوری کرده که باعث ایجاد و عرضه یک دنباله در سال 2016 شد. این عنوانی است که در شهر خیالی دانوال اتفاق می‌افتد که از جهات مختلف از لندن ویکتوریایی و ادواردیایی تقلید می‌کند. Dishonored هرگز ترسی از متمایل شدن به ماوراءالطبیعه ندارد، به بازیکن اجازه می‌دهد تا موش‌ها را برای حمله به دشمنان احضار کند، درست مانند پلاسمید BioShock که در عوض از زنبورها استفاده می‌کند.

با این حال، جایی که Dishonored بیشتر احساسات BioShock را برمی‌انگیزد، گیم پلی، فضاسازی و دوربین‌ اول شخص آن است. رابطه نزدیک دانوال با گذشته بسیار شبیه به دوره زمانی Rapture در سال 1960 است و کاوش در تمام گوشه‌های آن بیشتر لذت بازی را تشکیل می‌دهد. Redfall از Arkane به نظر تجربه بسیار متفاوتی است، اما Dishonored اولین موفقیت تجاری این استودیو با استعداد بود.

نظر شما در این خصوص چیست؟ فهرست بازی‌های ویدیویی که تحت تاثیر BioShock قرار گرفته‌اند را چطور ارزیابی می‌کنید؟ جای کدام بازی در این بین خالی است؟ لطفاً دیدگاه‌های خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع

امتیاز این مطلب
رضا خلف چعباوی
نوشته شده توسط

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس