بررسی کمیک بوک بلک آدام

47
0
کمیک بوک بلک آدام

معمولاً بهترین ویلن‌ها برای قهرمان‌های کمیک بوکی آن دسته از شخصیت‌ها هستند که به شکل یک آینه تاریک، این قهرمانان را منعکس می‌کنند. بتمن تیره و تاریک در برابر جوکر سرخوش و خندان قرار می‌گیرد. کاپیتان آمریکای میهن پرست مقابل رد اسکال نازی می‌ایستد. فلش که از اسپید فورس بهره می‌برد ویلنی مثل ریورس فلش دارد که از اسپید فورس منفی قدرت می‌گیرد. ماجرای شزم و بلک آدام نیز از جنس این تقابل‌های قهرمان‌ها و ویلن‌هاست. در این مقاله به بررسی کمیک بوک بلک آدام می پردازیم.

منتهی بلک آدام صرفاً یک ویلن نیست. او نیز همانند برخی دیگر از ویلن‌ها مثل ونوم، پس از گذر زمان و توسعه شخصیتی بیش‌تر، به سمت ضدقهرمان شدن پیش رفته است.

کمیک بوک بلک آدام

بلک آدام در ابتدا به عنوان ویلن شخصیت کاپیتان مارول یا همان شزم در انتشارات فاست کامیکس معرفی شده بود. او در ظاهر اشتراکات زیادی با شزم داشت اما اهداف و اخلاقیات متفاوتش باعث تبدیل آدام سیاه به یک شخصیت شرور می‌شد.

با وجود این، بلک آدام به مرور زمان یک سیر شخصیتی خاص را گذراند تا اهدافش از شرارت خالص به کسی تبدیل شود که برای نجات و محافظت مردمش دست به هر کاری می‌زند. به این ترتیب، آدام سیاه کم‌کم از یک شخصیت تیره به سمت یک شخصیت با اخلاقیات خاکستری رفت تا از یک ویلن صرف به یک آنتی هیرو تبدیل شود.

اوریجین آدام سیاه

کمیک بوک بلک آدام
کمیک بوک بلک آدام

پرداختن به اوریجین بلک آدام کمی پیچیده به نظر می‌رسد. آدام سیاه شخصیتی بود که در ابتدا توسط انشارات فاست کامیکس به وجود آمد و قرار بود یک دشمن یک بار مصرف برای کاپیتان مارول باشد (همان طور که قرار بود جوکر نقش یک دشمن یک بار مصرف را برای شوالیه تاریکی بازی کند). ولی در نهایت بلک آدام به زندگی در دنیای داستان‌ها ادامه داد و همانند قهرمان همتای خودش از فاست کامیکس به دی‌سی منتقل شد.

در دنیای دی‌سی نیز ماجراهای متعددی برای شخصیت آدام سیاه رقم خورد. در ابتدا از بلک آدام به ندرت در دنیای دی‌سی استفاده می‌شد. سپس او به شکل یک شخصیت کاملاً شرور در کمیک‌ها مورد استفاده قرار گرفت. به مرور زمان و با هدف تبدیل این شخصیت به یک ضدقهرمان، نویسندگان مجبور شدند تا با یک سری ریتکان، اوریجین‌های گذشته تث آدام را تغییر دهند و المان‌های شرورانه او را کم‌تر کنند. در ادامه یک نگاه کلی به اوریجین پیچیده و پر از تغییر بلک آدام می‌اندازیم اما باید توجه کنید که این اوریجین ممکن است با تمام نسخه‌ها و ویژگی‌های این شخصیت سازگار نباشد.

داستان آدام سیاه هزاران سال پیش آغاز می‌شود؛ زمانی که شزم جادوگر به دنبال کسی بود که قدرت‌هایی فرا انسانی را به او واگذار و آن فرد را تبدیل به محافظ مصر باستان کند. جادوگر شزم در سرزمین خیالی کنداق (Kahndaq)، یک پرنس دانا و عادل با نام تث آدام را می‌یابد و این قدرت‌ها را به او می‌دهد.

وقتی سرزمینِ کنداق، توسط وندال سویج (Vandal Savage) جاودان و آخ تون (Akh-Ton) به وسیله گویِ را (Ra) از بین می‌رود، تث آدام کنترلش را از دست می‌دهد و دچار خشم می‌شود. به این ترتیب، جادوگر شزم مجبور می‌شود تا تث را درون یک شی جادویی زندانی و او را در جایی مخفی کند.

قرن‌ها بعد، این شی جادویی توسط تئو آدام (Theo Adam) پیدا می‌شود. تئو دستیار خائن دو باستان شناس با نام‌های سی. سی. بتسون (C. C. Batson) و مری بتسون (Mary Batson) بود؛ والدین بیلی بتسون (Billy Batson). با فعال کردن این شی جادویی، تئو تبدیل به هماتی فانی بلک آدام شد؛ همان طور که بیلی بتسون تبدیل به شزم می‌شود.

آدام سیاه در ادامه همراه ایجاستیس سوسایتی (Injustice Society) شد و در کنار ویلنی با نام جانی سارو (Johnny Sorrow) در برابر قهرمانان دنیای دی‌سی قرار گرفت. جانی سارو کسی بود که توانست بلک آدام را از تئو آدام جدا کند و شخصیت مستقل‌ترین به این ویلن بدهد. با این وجود وقتی او از نقشه‌های جانی در نابودی سنگ ابدیت (Rock of Eternity) مطلع شد که نه تنها به خودش بلکه به بسیاری از انسان‌های بی‌گناه آسیب می‌زند، به سارو خیانت کرد و مسیر قهرمان بودن را پیش گرفت.

تث آدام برای مدتی همراه قهرمان‌ها بود اما اخلاقیات متفاوت او و قهرمانان باعث جدایی راهشان از هم شد (هر چند هر از چند گاهی دوباره به آن‌ها می‌پیوندد). تث آدام اعتقاد اعتقاد دارد کشتن شخصیت‌های شرور درست‌تر است تا زندانی کردنشان؛ چرا که آن‌ها که در نهایت از زندان بازمی‌گردند و باعث مرگ انسان‌های بی‌گناه بیش‌تر می‌شوند.

به این ترتیب، بلک آدام تصمیم گرفت تا راهی سرزمین کنداق شود و در جایی که به آن تعلق دارد حکمرانی کند. او برای محافظت و ترقی مردمش دست به هر کاری می‌زند و این هدف را بالاتر از هر چیز دیگری می‌بیند.

اعتقاد تث آدام در به قتل رساندن شخصیت‌های شرور هر از چند گاهی باعث می‌شود که او و سرزمینش با دنیای بیرون و ابرقهرمانان به مشکل بخورند اما در نهایت او به درستی راه خود باور دارد تا به شکل یک ضدقهرمان به زندگی‌اش در دنیای دی‌سی ادامه دهد.

قدرت‌ها و توانایی‌های بلک آدام

کمیک بوک بلک آدام
کمیک بوک بلک آدام

مثل بیلی بتسون که با گفتن عبارت شزم تبدیل به قهرمانی با نام شزم می‌شود، بلک آدام نیز با به زبان آوردن این عبارت پدیدار می‌شود. با این وجود، منبع قدرت آدام سیاه خدایان یونانی نیست، بلکه خدایان مصری هستند که به کمک او می‌آیند. البته در نهایت توانایی‌های بلک آدام شباهت زیادی با شزم و دیگر اعضای خانواده این قهرمان دارند.

شش خدای مصری که به یاری تث آدام می‌آیند به ترتیب زیر هستند:

شو (Shu) که به بلک آدام استقامت و آسیب ناپذیری بالایی می‌دهد.
حرو (Heru) که به بلک آدام سرعت فرا انسانی بالایی می‌دهد.
آمون (Amon) که به بلک آدام قدرت فیزیکی فراوان می‌دهد.
زهوتی (Zehuti) که به بلک آدام خرد و دانش بالایی می‌دهد.
آتون (Aton) که موهبتش اکثراً به طور مبهمی «قدرت» نامیده می‌شود ولی گاهی اوقات این قدرت را مربوط به توانایی‌های آذرخشین بلک آدام می‌دانند.
منتو (Menthu) که جرعت غیرقابل رسوخی به بلک آدام می‌دهد.
در بیش‌تر موارد قدرت‌ها و توانایی‌های آدام سیاه را بسیار قدرتمندتر از خود شزم می‌دانند؛ به خصوص که تث آدام قدرت‌هایش را به ندرت به اشتراک می‌گذارد در حالی که بیلی بتسون به وفور این کار را با مری بتسون، فردی فریمن (Freddie Freeman) و دیگر اعضای خانواده‌اش انجام می‌دهد. آدام سیاه گاهی به قدری نیرومند به تصویر کشیده می‌شود که می‌تواند در برابر اکثر اعضای گروه‌های ابرقهرمانی جاستیس لیگ و جاستیس سوسایتی (Justice Society) به تنهایی ایستادگی کند.

بلک آدام خارج از دنیای کمیک‌ها

کمیک بوک بلک آدام
کمیک بوک بلک آدام

این شخصیت خارج از دنیای کمیک‌ها چندان شناخته شده نیست ولی با این وجود کارنامه خارج از کمیک آدام سیاه نیز خالی به نظر نمی‌رسد.

از معروف‌ترین حضور بلک آدام در دنیای انیمیشن‌ها می‌توان به فیلم Superman/Shazam!: The Return of Black Adam اشاره کرد. همچنین این شخصیت حضوری کوتاه در فیلم انیمیشنی DC League of Super-Pets هم به ثبت رسانده است. این نسخه از بلک آدام یک سگ به همراه دارد که هر دوی آن‌ها توسط دوئین جانسون صداگذاری شده‌اند.

این شخصیت یکی از شخصیت‌های قابل بازی در عنوان MultiVersus محسوب می‌شود. همچنین آدام سیاه در هر دو نسخه سری بازی Injustice به عنوان یک شخصیت قابل بازی در دسترس است.

احتمالاً فیلم Black Adam را بتوان اثری دانست که بیش از هر اثر دیگری باعث شهرت شخصیت بلک آدام شده باشد. ایفای نقش این شخصیت برعهده دوئین جانسون مشهور به راک است. هر چند از زمان اعلام خبر ایفای نقش بلک آدام توسط راک تا نهایی شدن آن زمانی طولانی سپری شد.

منبع: GamesRadar

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس