بهترین انیمیشن های درجه R

94
0
بهترین انیمیشن های درجه R

فیلم‌های انیمیشن همیشه در مورد شاهزاده خانم‌ها، اژدها و حیوانات سخنگو مهربان نیستند. انیمیشن این قدرت را دارد که بسیار بحث برانگیز باشد. به عنوان یک رسانه، انیمیشن می‌تواند برای بیان انواع داستان‌ها، از افسانه‌ها تا خاطرات واقعی جنگ و نسل کشی، استفاده شود. با این حال، بسیاری هنوز انیمیشن را چیزی بیش از یک رسانه کوچکتر برای کودکان نمی‌دانند ژانری اختصاص داده شده به کسانی که به اندازه کافی بالغ نیستند تا با پیچیدگی داستان سرایی لایو اکشن دست و پنجه نرم کنند. در این مقاله به معرفی بهترین انیمیشن های درجه R می پردازیم.

بهترین انیمیشن های درجه R

البته این فکر به طرز مضحکی اشتباه است. از سیمپسون‌ها گرفته تا پرسپولیس و سوسیس پارتی، بسیاری از فیلم‌های انیمیشن با در نظر گرفتن مخاطبان جوان ساخته نمی‌شوند. در واقع، برخی از فیلم‌های انیمیشن درجه R حتی ممکن است برای کودکان بسیار سنگین باشند، به دلیل نمایش مسائل جنسی و خشونت یا به دلیل کاوش در موضوعات حساسی مانند مصرف مواد مخدر، جنگ و بیماری‌های روانی.

انیمیشن Akira (۱۹۸۸)

تقریباً غیرممکن است که لیستی از بهترین انیمیشن‌ها با درجه R تهیه شود و انیمه آکیرا ساخته کاتسوهیرو اوتومو در آن نباشد. به طور کلی، غیرممکن است که بتوانیم بدون آکیرا لیستی از بهترین آثار انیمیشنی تهیه کنیم. آکیرا اثری است که یک نسل را به انیمه معرفی کرد. هنوز هم یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های انیمیشن تمام دوران است. هنوز که هنوز است شاهد ارجاعات و ادای احترام‌های زیادی به این اثر هستیم، از ماتریکس گرفته تا Stranger Things و Teen Titans Go!

آکیرا تصویری فراگیر از خشونت است. داستانی سایبرپانک در مورد دو کودک آشفته که وقتی یکی از آنها قدرت دورجنبی به دست می‌آورد، زندگیشان کاملاً از این رو به آن رو می‌شود، چون یک پروژه نظامی فوق سری قرار است جهان را به طور کلی تغییر دهد. این فیلم بر اساس مجموعه مانگای اوتومو به همین نام است که اولین بار در سال ۱۹۸۲ منتشر شد.

انیمیشن Perfect Blue (۱۹۹۷)

آکیرا تنها انیمه سینمایی بسیار تأثیرگذاری نیست که در همه لیست‌ها پیدا می‌شود. انیمه Perfect Blue ساخته ساتوشی کن در سال ۱۹۹۷ داستان یک ستاره موسیقی است که پس از سرخوردگی از حرفه و وجهه عمومی خود تصمیم می‌گیرد بازیگر شود. اما همه چیز به سرعت برای میما جوان (Junko Iwao) خراب می‌شود، زیرا کسی دائم او را تعقیب می‌کند. میما همینطور یک وب‌سایت عجیب کشف می‌کند که به پخش کردن جزئیات خصوصی زندگی‌اش اختصاص داده شده است.

Perfect Blue که به طرز شگفت انگیزی نوشته و به زیبایی به تصویر کشیده شده، یک فیلم ترسناک و بسیار نگران کننده است که روی مرز بین واقعیت و خیال حرکت می‌کند.

انیمیشن Anomalisa (۲۰۱۵)
(
بهترین انیمیشن های درجه R)

اولین انیمیشنی که برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم ونیز شد، Anomalisa ساخته چارلی کافمن و دوک جانسون بود. این اثر سخنران انگیزشی را دنبال می‌کند که معتقد است همه انسان‌ها چهره و صدای مشابهی دارند، تا روزی که با زنی کاملاً متفاوت از دیگران، آشنا می‌شود.

دیوید تیولیس و جنیفر جیسون لی به ترتیب روی قهرمان‌های داستان، مایکل و لیزا صداگذاری می‌کنند و تام نونان صدای سایر شخصیت‌ها را برعهده دارد. این استاپ موشن ظریف، بررسی دقیقی از نحوه تجربه جهان به دست کسانی است که بیشترین احساس بیگانگی را نسبت به آن دارند. شاید از بیماری روانی رنج می‌برید و شاید فقط از شغل خود ناراضی هستید، درک اینکه چرا مایکل این احساس را دارد سخت نیست و سبک کافمن و جانسون دنیایی را خلق می‌کند که در آن واحد زیبا و خفه کننده است.

انیمیشن Pink Floyd: The Wall (۱۹۸۲)

اگر شما مثل ما یکی از آدم‌هایی باشید که همیشه آنلاین هستند، احتمالاً با شنیدن کلمات Pink Floyd: The Wall یاد نقد بدنام داگ واکر در سال ۲۰۱۹ از این فیلم کلاسیک به کارگردانی آلن پارکر می‌افتید. اگر اینطور است و اگر هرگز این تجسم بصری از آلبوم ۱۹۷۹ پینک فلوید به همین نام را ندیده‌اید، برای سفری خارق العاده آماده شوید.

این جواهر نیمه انیمیشن، پر از آهنگ‌های به یاد ماندنی و الهام‌ بخش مانند «Another Brick in the Wall»، «Comfortably Numb» و «Hey You» و تصاویری به همان اندازه تاثیرگذار است. هدیه‌ای واقعی به طرفداران راک، فیلم و هر کسی است که فاشیسم و اشکال مختلف آن را زیر سوال می‌برد. فقط عینک استعاره بین خود را بر سر بگذارید و آماده شوید تا «دیوار را خراب کنید.»

انیمیشن Cowboy Bebop: The Movie (۲۰۰۱)
(بهترین انیمیشن های درجه R)

بسیاری تلاش کرده‌اند، اما تعداد کمی از آنها توانسته‌اند جوهر ژانر سایبرپانک را درست مانند شینیچیرو واتانابه از Cowboy Bebop به تصویر بکشند. از تبلیغات شناور بر فراز خط افق سیاره تا فروشگاه‌های سنتی خیابان مراکش، دنیای چندفرهنگی داستان واتانابه درباره شکارچیان جایزه بگیر بی‌پول و بعضاً درمانده، حس دنیایی زنده را به شما می‌دهد. دنیایی قابل زندگی کردن، خارق‌العاده، اما در عین حال عادی.

این محیطی عالی برای داستانی است که هوشمندی‌های خیابانی و دسیسه‌های سیاسی، دردهای شخصی و وضعیت کلی جهان را در هم می‌آمیزد. در این اقتباس سینمایی از این مجموعه کلاسیک، اسپایک (کویچی یامادرا)، فی (مگومی هایاشیبارا)، جت (آنشو ایشیزوکا) و اد (آئوی تادا) به دنبال مردی هستند که تلاش می‌کند طاعون وحشتناکی را در جهان منتشر کند. با این حال، با آشکار شدن حقیقت در مورد مرد مذکور، قهرمانان ما متوجه می‌شوند که ممکن است همه چیز به آن سادگی که به نظر می‌رسد نباشد.

انیمیشن Heavy Metal (۱۹۸۱)

یک راننده تاکسی درگیر فروش دستگاهی عجیب و غریب می‌شود. خلبانی از جنگ جهانی دوم در میدان نبرد به موجودی بیگانه برخورد می‌کند. دختری جوانی با نگاه کردن به یک گوی عجیب و غریب سرزمین‌های غریبه‌ای را می‌بیند. همه این داستان‌ها و موارد دیگر توسط نیروی شیطانی مرموز Loc-Nar در این انیمیشن کلاسیک کانادایی به کارگردانی جرالد پاترتون به هم متصل شده‌اند. پر از داستان‌های وحشتناک، شیطانی و همچنین آهنگ‌های گروه‌هایی مانند Blue Oyster Cult، Cheap Trick، Black Sabbath و Journey، فیلم هوی متال اثری مناسب برای دوستداران موسیقی و سینما است.

انیمیشن American Pop (۱۹۸۱)

اضافه نکردن فردی مانند رالف بکشی به این فهرست، جرمی سنگین است. اما این اثر باارزش با درجه R از مردی که گربه فریتز را برای ما به ارمغان آورد هیچ ربطی به رابرت کرامب یا بچه گربه‌های معتاد به مواد مخدر ندارد. انیمیشن American Pop که گمنام باقی مانده است از طریق روتوسکوپی ویدیوهای استودیویی و فیلم‌های آرشیوی ساخته شده. این اثر داستان موسیقی عامه‌پسند آمریکا در قرن بیستم را از دیدگاه خانواده‌ای از نوازندگان یهودی مهاجر روایت می‌کند. این انیمیشن اثری موزیکال با آهنگ‌هایی است که تجربیات جیمی هندریکس تا پت بناتر را به تصویر می‌کشد. یک حماسه خانوادگی که شایسته شناخت بیشتر است.

انیمیشن Waltz with Bashir (۲۰۰۸)

Waltz with Bashir به کارگردانی آری فولمن و نامزد بهترین فیلم خارجی زبان در جوایز اسکار سال ۲۰۰۹، یک مستند زندگی‌نامه‌ای درباره گناه و آسیب جنگ از دید کسانی است که به ظاهر پیروز شده‌اند. فولمن با استفاده از یک تکنیک که از نظر بصری شبیه به روتوسکوپی است، سعی می کند خاطرات خود از حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲ و کشتار صبرا و شتیلا را از طریق یک سری گفتگو با سربازان دیگر بازسازی کند.

ساخت این داستان به صورت انیمیشن در ابتدا به دلایل دیگری انتخاب شد – یکی از سربازان سابق از ترس انتقام از نشان دادن چهره خود جلوی دوربین خودداری می‌کرد. اما انیمیشن بودن این اثر یک لایه کاملاً جدید به فیلم اضافه می‌کند و به فولمن اجازه می‌دهد تا بخش‌هایی از اعترافات دردناک مصاحبه شوندگان را به تصویر بکشد که قابل مشاهده نیستند. فقط در آخرین دقایق این اثر، فیلم به ویدیوهای خبری معمولی متوسل می‌شود. فقط به این دلیل که برخی از وحشت‌ها برای درک کامل نیازی به تزئینات اضافی ندارند.

انیمیشن A Scanner Darkly (۲۰۰۶)
(بهترین انیمیشن های درجه R)

A Scanner Darkly بر اساس رمانی است به همین نام که در سال ۱۹۷۷ توسط نویسنده مشهور آثار علمی تخیلی، فیلیپ کی دیک، منتشر شد. کاوشی پیچیده در مورد محدودیت‌های واقعیت و تصویری دلخراش از اعتیاد به مواد مخدر. کیانور ریوز در نقش مامور مخفی پلیس ظاهر می‌شود که قصد نفوذ به باند قاچاقی را دارد. ولی در حین ماموریت خود، به ماده مخدر جدیدی (به نام دی) اعتیاد پیدا می‌کند و توان تشخیص و تمایز بین واقعیت و خیال را از دست می‌دهد.

فیلم A Scanner Darkly که در جایی بین The Matrix و Trainspotting گیر افتاده است، اغلب می‌تواند احساس یک تجربه روان گردان را به بیننده بدهد، هیجان انگیز، اما همچنین بسیار خفه کننده. گیج کننده و در عین حال کاملاً واضح. فیلم ریچارد لینکلیتر با توجه به تجربیات خود دیک حین مصرف مواد مخدر و افرادی که به خاطر این مسئله از دست داده، با شخصیت‌های خود بسیار مهربان است و ما را به خاطر هر اهانتی که از سر می‌گذرانند سخت اذیت می‌کند.

انیمیشن Paprika (۲۰۰۶)

ساتوشی کن، ذهن پشت فیلم‌های شگفت‌انگیزی مانند Perfect Blue، Tokyo Godfathers، و Millennium Actress، استاد بی چون و چرای انیمیشن است. بنابراین، جای تعجب نیست که او نه تنها یک بار، بلکه دو بار در این فهرست حضور دارد. آن هم با اثری دیگر که به تفاوت نه چندان واضح بین واقعیت و خیال می‌پردازد. در پاپریکا، یک تروریست ماشینی را می‌دزدد که به روانشناسان اجازه می‌دهد درون ذهن بیماران خود را ببینند.

حالا همه چیز به یک دانشمند بستگی دارد. او باید خود را به یک کارآگاه ناخودآگاه به نام پاپریکا تبدیل کند تا این تروریست را از تبدیل رویاها (و واقعیت‌ها) به یک کابوس بزرگ باز دارد. پاپریکا با صحنه‌های باشکوه و نفس‌گیر مانند «رژه رویایی» در کنار موسیقی خارق العاده سوسومو هیراساوا، تجربه‌ای بی‌بدیل را خلق می‌کند و از لحظه‌ای که آن را به پایان می‌رسانید، تا ابد در ذهن شما باقی می‌ماند.

انیمیشن South Park: Bigger, Longer & Uncut (۱۹۹۹)

South Park: Bigger, Longer & Uncut تنها دو سال پس از اینکه ساوت پارک با طنز سیاه و رویکرد منحصر به فردش به طنز، جهان را تحت سلطه خود درآورد، منتشر شد. این فیلم مجموعه‌ای کامل از همه چیزهایی است که این غول فرهنگی را به آنچه که امروز می‌بینیم، تبدیل کرده است.

به کارگردانی تری پارکر (خالق سریال) و مت استون، فیلم South Park: Bigger, Longer & Uncut، کسانی را که این سریال کمدی را به دلیل میزان ناسزاگویی‌اش، مقصر فروپاشی فرهنگی می‌دانند، مسخره می‌کند. در این فیلم، والدین شهر ساوت پارک پس از اینکه یک فیلم با درجه R بچه‌هایشان را به هیولاهای بددهن تبدیل می‌کند، جنگی سخت علیه کانادا را آغاز می‌کنند.

collider

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس