بدافزار ابری چیست؟ انواع حملات و نحوه دفاع در برابر آنها

88
0
بدافزار ابری چیست

ابر از سرورهای بی‌شماری تشکیل شده است و بدافزارها می‌توانند آن رایانه‌ها را مانند هر رایانه دیگری هدف قرار دهند. چگونه ماشین های موجود در ابر را ایمن نگه داریم؟ در ادامه توضیح داده ایم که بدافزار ابری چیست؟

همه چیز به سمت ابر حرکت می کند. هر چه داده های بیشتری در فضای ابری دریافت شود، عوامل مخرب بیشتری به حمله به پلتفرم های ابری علاقه مند می شوند.

مهاجمان از بدافزار برای سرقت داده ها و اختلال در خدمات استفاده می کنند. در حالی که ممکن است بدافزار در فضای ابری به اندازه رایانه های شخصی رایج نباشد، افزایش بدافزار ابری نگران کننده است. علاوه بر این، سازمان ها آنطور که شما انتظار دارید از آن آگاه نیستند.

اما بدافزار ابری دقیقاً چیست؟ انواع شناخته شده حملات ابری چیست؟ و آیا می توانید در برابر آنها دفاع کنید؟

همچنین 4 نوع حمله فعال و نحوه محافظت در برابر آن ها را هم بخوانید.

بدافزار ابری چیست؟

بدافزار ابری کد مخربی است که پلتفرم ابری را هدف قرار می دهد. کد مخرب مشابه چیزی است که در رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه انتظار دارید. تفاوت این است که بدافزار قصد دارد چه کاری انجام دهد و چگونه کار می کند تا فضای ابری را مختل کند.

بدافزار ابری در درجه اول برای کاربران نگران کننده نیست، بلکه برای کسب و کارها نگران کننده است. بله، به عنوان مشتری که از خدمات ابری استفاده می‌کند، می‌خواهیم پلتفرم در برابر بدافزارها برای ایمنی و حفظ حریم خصوصی داده‌هایمان محافظت شود. اما ما نمی توانیم کاری انجام دهیم.

اکثر ارائه دهندگان ابری تثبیت شده اقدامات امنیتی فوق العاده ای را برای دفاع در برابر بدافزارهای مبتنی بر ابر اعمال می کنند. به عنوان یک کاربر نهایی، لازم نیست خیلی نگران باشید، اما باید یک نسخه پشتیبان آفلاین از اطلاعات ضروری خود داشته باشید تا در صورت بروز شرایط ایمن باشید.

انواع حملات در فضای ابری

بدافزار ابری چیست
بدافزار ابری چیست

بدافزار مبتنی بر ابر را می توان از طریق انواع مختلفی از حملات سایبری تحت فشار قرار داد.

حملات DDoS

Distributed Denial of Service (یا DDoS) یک نوع محبوب حمله سایبری است که تلاش می کند با ارسال تعداد زیادی درخواست، یک سرویس را مختل کند.

وقتی صحبت از ابر به میان می‌آید، حملات DDoS به طور موثر کل شبکه برنامه‌ها و سرویس‌ها را از بین می‌برد.

راه اندازی یک حمله DDoS ساده تر از همیشه است. در این حمله اطلاعات شما به خطر نمی افتد، اما دسترسی به سرویس تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر سرویسی مرتباً تحت تأثیر حملات DDoS قرار می‌گیرد، کاربران از آن به یک ارائه‌دهنده ابری بهتر تغییر می‌کنند.

هایپرجکینگ

در رایانش ابری، معمولاً از محیط های مجازی و ماشین های مجازی (VM) برای جداسازی سرویس ها استفاده می شود.

Hyperjacking حمله ای است که هدف آن سوء استفاده از هایپروایزر (برنامه) مسئول ایجاد و اجرای ماشین های مجازی در فضای ابری است. اگر مهاجم کنترل هایپروایزر را به دست آورد، می تواند VM های در حال اجرا را تغییر داده و به آنها آسیب برساند.

در صورت موفقیت آمیز بودن این نوع حمله می توان چندین فعالیت مخرب را انجام داد، از جمله نظارت بر داده های غیرمجاز. برای دریافت جزئیات بیشتر، می توانید مرور کلی ما در مورد هایپرجکینگ را بررسی کنید.

حمله مهاجرت زنده

در حالی که ابر مقیاس پذیر است، مهاجرت برای منابع، امنیت و ارائه بهتر اجتناب ناپذیر است. مهاجمان از این زمان برای تزریق کدهای مخرب به سیستم ابری، کنترل زیرساخت های جدید یا ایجاد اختلال در روند مهاجرت استفاده می کنند.

این یک نوع حمله منحصر به فرد است، بنابراین هر ارائه دهنده ای انتظار وقوع آن را ندارد. بسیاری بدون در نظر گرفتن خطرات، به مهاجرت زنده خودکار متکی هستند.

حملات Hypercall

این نوع حمله شبیه به هایپرجک است، با این تفاوت که بخش خاصی از مدیر ماشین مجازی را که به عنوان کنترل کننده هایپرتماس شناخته می شود هدف قرار می دهد تا به مجوزهای VM دسترسی پیدا کند.

هنگامی که مهاجمان دسترسی لازم را به دست آورند، می توانند کدهای مخرب را روی ماشین مجازی اجرا کنند.

حملات ذخیره سازی ابری

همیشه مهم است که بخش ذخیره سازی پلت فرم ابری را ایمن کنید، زیرا یکی از حیاتی ترین بخش هایی است که توسط مهاجمان هدف قرار می گیرد.

اگر فضای ذخیره‌سازی ابری به درستی پیکربندی نشده باشد، می‌تواند به عوامل مخرب اجازه دسترسی غیرمجاز به داده‌ها، سرقت یا نابود کردن آن‌ها را بدهد.

چگونه در برابر بدافزار ابری محافظت کنیم؟

بدافزار ابری چیست
بدافزار ابری چیست

سازمان ها در حال حاضر یک لیست استاندارد از کارهایی که باید انجام دهند تا حداکثر امنیت را تضمین کنند، دارند. با این حال، با افزایش بدافزار ابری، فراتر رفتن از استانداردهای صنعتی و اتخاذ اقدامات بهتر برای محافظت از پلت فرم ابری بسیار مهم است.

برخی از نکات برای بهبود دفاع عبارتند از:

محافظت از نقطه پایانی

هر دستگاه، رایانه و سرور متصل، نقطه پایانی را در یک سازمان تشکیل می دهد. اگر نقاط پایانی آلوده شوند، می توانند به ابر سرایت کنند.

بنابراین، اگر نقاط پایانی را ایمن کنید، در برابر بدافزارهای مبتنی بر ابر محافظت کاملی خواهید داشت.

افزایش کنترل دسترسی

در حالی که ما بهترین شیوه ها برای اجرای امنیت صفر اعتماد را به طور جداگانه مورد بحث قرار داده ایم، باید از آنها پیروی کرد.

انجام این کار به جلوگیری از تصاحب حساب، احراز هویت امن حساب، و به حداقل رساندن آسیب در صورت به خطر افتادن دسترسی کمک می کند. نه تنها به بدافزار ابری محدود نمی شود، بلکه یک روش کارآمد برای مجوز دادن و اعطای دسترسی به داده ها، تأثیر بدافزاری را که می تواند بر هر حمله سایبری به شما داشته باشد، محدود می کند.

آموزش کارکنان و کاربران

مهاجمان از هر نقطه اتصال ممکن برای ورود به شبکه استفاده می کنند. اگر ارائه‌دهنده ابری به کارمندان و کاربران خود در مورد خطرات امنیتی رایج و نحوه رسیدگی به آنها آموزش دهد، راه طولانی خواهد بود.

هر سازمانی نیاز به ارائه منابع و راهنمایی در مورد بهترین شیوه های امنیتی دارد تا اطمینان حاصل شود که کارکنان خود ایمن می مانند و به حفظ امنیت سیستم ها کمک می کنند.

طیف گسترده ای از حملات سایبری به دلیل خطای انسانی موفق می شوند. بنابراین، اگر بتوانید آن را به حداقل برسانید، می توانید اطمینان حاصل کنید که حملات بر پلتفرم ابری تأثیر نمی گذارد.

از یک اسکنر بدافزار اضافی برای ذخیره سازی استفاده کنید

این تنها زمانی ارزشمند است که منابع لازم برای اضافه کردن یک اسکنر بدافزار اضافی را داشته باشید. یک ابزار همه کاره باید شما را تحت پوشش قرار دهد، اما یک اسکنر اضافی برای تمرکز روی فضای ذخیره سازی می تواند مفید باشد.

به هر حال، سطح حفاظتی پیشرفته هرگز مشکلی ایجاد نمی کند.

استراتژی قوی پشتیبان گیری از داده ها

مانند همه چیز، یک برنامه پشتیبان اضافی باید برای بازیابی از هرگونه حمله بدافزار ابری وجود داشته باشد.

معمولاً این شامل یک نسخه پشتیبان خارج از سایت، یک نسخه پشتیبان محلی و یک راه حل پشتیبان گیری ابری است.

کد مخرب در ابر

چه در فضای ابری باشد و چه نباشد، کد مخرب می‌تواند روی هر چیزی که لمس می‌کند تأثیر بگذارد. هر پلتفرم و سرویسی در مقطعی دارای نوعی آسیب پذیری خواهد بود.

پلتفرم های ابری از نظر جادویی ایمن نیستند. در حین جلوگیری از بدافزارهای مبتنی بر ابر، برای حفظ کارها به تلاش ویژه نیاز است. برخی از نکات ذکر شده در اینجا باید به شما کمک کند. بقیه به نوع سرویس ابری که اجرا می کنید، زیرساختی که استفاده می کنید و ابزار امنیتی که برای محافظت از پلتفرم انتخاب می کنید بستگی دارد.

با آگاهی بیشتر، سازمان‌ها می‌توانند بهتر متوجه حملات سایبری با هدف ابر شوند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس