روش های حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت در سال 2022

124
0
حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت

اینترنت می تواند مکانی خطرناک برای کودکان باشد. در اینجا قصد داریم بررسی کنیم که کودکان با چه خطراتی ممکن است در فضای اینترنت مواجه شوند و چگونه از فرزندان خود در مقابل این خطرات باید محافظت کنید. پدر و مادر بودن سخت است. حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت را چگونه انجام دهیم.

این وظیفه و مسئولیت شماست که فرزندان خود را پرورش دهید، آموزش دهید، تغذیه کنید و از آسیب رسیدن آنها محافظت کنید. اما خطرات در دنیای آنلاین می توانند به اندازه خطرات در دنیای فیزیکی جدی باشند و محافظت از آنها در برابر خطر می تواند یک شغل تمام وقت برای پدران و مادران باشد.

بنابراین سوالی که ممکن است برای خیلی از افراد پیش بیاید این است که چه خطراتی کودکان را در فضای آنلاین تهدید می کند و چگونه می توانید از فرزندان خود در برابر این تهدیدات محافظت کنید؟

آیا می دانید فرزندان شما از چه خدمات رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؟

حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت
حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت

اینترنت مکان بزرگی است و حتی نمی توان تعداد وب سایت های موجود در آن را تخمین زد. به دور از بازیکنان اصلی مانند فیس بوک، اینستاگرام و اسنپ چت، ده ها هزار پلتفرم رسانه های اجتماعی مستقل و تعاملی وجود دارد که برای مخاطبانی با علایق خاص فعالیت می کنند.

یک نظرسنجی در سال 2022، که توسط Censuswide از طرف نمایشگاه بین المللی سایبر انجام شد، نشان داد که یک چهارم والدین گفته اند از اینکه فرزندانشان با چه کسانی به صورت آنلاین ارتباط برقرار می کنند، بی اطلاع هستند.

بیش از یک سوم نمی دانند فرزندانشان از چه حساب های آنلاین استفاده می کنند و 15 درصد به فرزندان خود استقلال کامل را در فضای آنلاین داده اند. با این حال، نتایج نظرسنجی آن قدرها هم تعجب آور نیست. تعداد کمی از بچه‌ ها دوست دارند زمانی که در گروه های چت مختلف با دوستانشان صحبت می کنند یک بزرگسال آنها را تماشا کند و مورد بررسی قرار دهد.

خیلی از افراد با هم سن و سالان خود در مورد معلم هایشان و این که مدرسه رفتن چقدر سخت صحبت می کنند و بنابراین فضایی برای یک بزرگسال در این مکالمه وجود نخواهد داشت. بچه ها رازهایی با یکدیگر دارند؛ این موضوع طبیعی و همچنین قابل درک است که بسیاری از والدین بخواهند به حریم خصوصی فرزندان خود احترام بگذارند و در زندگی خصوصی آنها فضولی نکنند.

برخلاف نسل‌ های قبلی، که خطر معمولاً محدود به محله ‌ای بود که شما در آن زندگی می‌ کردید، جامعه اینترنتی امروزی باعث شده است تا فرزندان شما با خطرات بسیاری که در هر کجای دنیا وجود دارد، رو به رو شوند.

کودکان در فضای آنلاین با چه تهدیداتی روبرو هستند؟

همانطور که فرزند شما در دنیای آنلاین کاوش می کند، با افرادی که در زندگی واقعی آنها را می شناسد صحبت می کند و همچنین ممکن است با افرادی که قبلا هرگز آنها را ندیده اند، ارتباط بر قرار کنند. آن‌ها به گروه‌ ها می ‌پیوندند، از ایدئولوژی ‌های سیاسی نا امیدکننده ساده ‌لوحانه حمایت می ‌کنند، میم ‌های خنده داری را می سازند و پیش ‌نویس ‌های عمیقی را از قسمت های مختلف اینترنت به اشتراک می ‌گذارند.

در ادامه قصد داریم برخی از خطراتی که کوکان در این راه با آن مواجه خواهند شد را مورد بررسی قرار دهیم :

چالش ‌های خطرناک : بچه ها دوست دارند یک کار شجاعانه یا چالش را در مقابل هم سن و سالان خود انجام دهند. برخی از این چالش ها، مانند چالش سطل یخ، نسبتاً بی ضرر هستند و به جمع آوری پول و آگاهی برای یک هدف خوب کمک می کنند. چالش ها و روندهای دیگر خطرناک تر هستند. چالش دارچین برخی از بچه ها را با مشکلات تنفسی شدید مواجه کرد. “چالش نمک و یخ” می تواند منجر به زخم شود و همانطور که CDC گزارش کرده است، به عنوان “بازی خفگی” شناخته می شود، که منجر به مرگ ده ها نفر شده است و بیشتر پسران بین 11 تا 16 سال قربانی این چالش بوده اند.

رفتارهای نا سالم : برای نوجوانان غیرعادی نیست که مشکلات بدنی داشته باشند و از طریق فضای مجازی به دنبال راه حل هایی برای رفع آنها باشند. اگر کودکی که احساس می کند اضافه وزن دارد در یک گروه مجازی نا مناسب عضو شود، ممکن است او را تشویق به انجام رفتار های نا سالم در زمینه تغذیه یا ورزش کنند. جوامع طرفدار اختلال خوردن از جمله بدترین مجرمان هستند و ممکن است جوانان را ترغیب به بی اشتهایی یا مرگ کنند.

قلدری : در بسیاری از مواقع روابط بچه ها نسبت به یکدیگر بد بوده و این موضوع تنها محدود به مدرسه نمی شود. قلدری سایبری به این معنی است که کودکان در هر کجا که هستند می توانند مورد آزار و اذیت قرار گیرند. آزار و اذیت بی امان رسانه های اجتماعی منجر به خودکشی های متعدد نوجوان شده است.

استثمار جنسی : گاهی اوقات، ایجاد روابط عمیق و معنادار با دوستانی که فقط به صورت آنلاین آنها را می شناسید امکان پذیر است. گاهی اوقات، این روابط آنقدر عمیق و معنادار است که کودک شما احساس راحتی می کند و به اندازه کافی دوستش دارد که از طریق کلمات، تصاویر و ویدئو درگیر رفتار جنسی شود. شخصی که آنها این لحظات صمیمی را با او به اشتراک می گذارند ممکن است آن دوست خوب و وفاداری نباشد که به نظر می رسد و این احتمال وجود دارد که کودک را ترغیب به فرستادن عکس و فیلم هایی نا متعارف کند. همچنین می توان کودکان را فریب داد تا در زندگی واقعی با متجاوزان ملاقات کنند.

اخاذی : اگر فرزند شما در اینترنت کاری انجام می دهد که ترجیح می دهد شما در مورد آن ندانید، ممکن است خود را در معرض باج گیری و اخاذی قرار داده باشد. اغلب، کودکانی که فریب فعالیت ‌های جنسی آنلاین را می‌ خورند، توسط افراد مجازی مورد تهدید قرار می گیرند.

کارهایی که می توانید برای ایمن نگه داشتن فرزندتان در اینترنت انجام دهید

ایمن نگه داشتن فرزندتان در زمان آنلاین بودن دشوار است و انجام دادن آن شامل سطحی از اعتماد بین شما و فرزندانتان و همچنین کمی دانش فنی می باشد. در ادامه اقداماتی وجود دارد که می توانید انجام دهید.

نظارت بر ترافیک اینترنت و محدود کردن دسترسی به سایت های خاص

با ابزاری مانند Pi-hole، فرآیند نظارت بر ترافیک ورودی و خروجی اینترنت خانگی به سادگی صورت می گیرد. Pi-hole راهی آسان برای مسدود کردن دسترسی به هر سایت یا آدرس وب می باشد. اگر فرزند شما به صورت آنلاین (یا حتی فقط در TikTok) به بخش های نا مناسب می رود، می توانید آن را شناسایی و مسدود کنید.

دسترسی به دستگاه ها را محدود کنید

بچه ها معمولاً پول زیادی ندارند، بنابراین بعید است که بتوانند بیرون بروند و وسایل دیجیتالی را برای خود خریداری کنند. این بدان معنی است که آنها از چیزی استفاده می کنند که شما اجازه استفاده از آن را داده باشید. حال می خواهد دسترسی به دسکتاپ خانوادگی باشد و یا استفاده از تب آمازون. نکته مهم این است که شما سرپرست این دستگاه ها هستید و آنها نمی توانند بدون اجازه شما برنامه ها را نصب کنند. تنظیم قابلیت های مختلف در دستگاه ‌های Android، iOS و Amazon بسیار آسان است و شما می توانید از آنها به راحتی بهرهمند شوید.

زمان استفاده از دستگاه های دیجیتالی را محدود کنید

حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت
حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت

پس از زمان خواب و هنگامی که فرزند شما به تخت خواب خود می رود نباید اجازه دهید که از دستگاه های دیجیتالی به صورت آنلاین استفاده کند. Pi-hole در این زمینه نیز عملکرد خوبی را ارائه می دهد و با کمی دانش فنی می توانید با استفاده از Pi-hole زمانبندی دسترسی به وب سایت های مختلف را تنظیم و محدود نمایید.

با فرزندان خود در مورد خطرات فضای مجازی صحبت کنید

بچه ها احمق نیستند، اما ممکن است کنجکاوی های ساده لوحانه ای داشته باشند. از آنجایی که برای خیلی از بچه ها اتفاق وحشتناکی در فضای آنلاین تا کنون رخ نداده، بنابراین آنها معتقدند که خطری آنها را تهدید نخواهد کرد. از طرف دیگر، اگر اتفاق بدی در حال رخ دادن باشد، ممکن است ترسیده باشند یا خیلی خجالت بکشند که در مورد آن صحبت کنند.

با فرزندان خود در مورد خطرات احتمالی آنلاین به طور آشکار صحبت کنید و به آنها بفهمانید که می توانند در مورد هر چیزی با شما صحبت کنند و شما بدون قضاوت به آنها کمک خواهید کرد. اطمینان حاصل کنید که هم با کلمات و هم با رفتار آگاهانه خود از فرزندانتان پشتیبانی می کنید.

ایمن نگه داشتن فرزندان در اینترنت سخت است، اما غیرممکن نیست !

دنیای آنلاین مکانی است که به صورت بالقوه می تواند مضر باشد و فرزندان شما را به بخش هایی تاریک و خطرناک بکشاند. بنابراین مطمئن شوید که برای حمایت از آنها در صورت بروز هر مشکلی در کنارشان هستید و اگر هم زیر بار اقدامات کنترلگر شما نرفتند، می توانید به اقدامات فنی متوسل شوید تا آنها را از جاهایی که نباید بروند دور نگه دارید. حفظ امنیت کودکان در فضای اینترنت را جدی بگیرید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس