تصویر هابل از کهکشان‌های سه‌گانه Arp 248

96
0
کهکشان‌های سه‌گانه Arp 248

به تازگی تصویری از سوی تلسکوپ فضایی هابل منتشر شده است که دو کهکشان در موقعیت کهکشان‌های سه‌گانه Arp 248 یا «سه‌تایی وایلد» را نشان می‌دهد. این کهکشان‌ها که در فاصله 200 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی دوشیزه قرار دارند، به شکل زیبایی دستان خود را به یکدیگر داده‌اند.
دو کهکشان مارپیچی بزرگی که در این تصویر دیده می‌شوند، از طریق یک پل نورانی به یکدیگر وصل شده‌اند. این پل نورانی در‌واقع مجموعه‌ای از ستاره‌ها و غبار میان‌ستاره‌ای است که تحت عنوان «دم جزر و مدی» شناخته می‌شود و بر اثر کشش گرانشی دوطرفه از سوی این دو کهکشان به وجود آمده است.

کهکشان‌های سه‌گانه Arp 248

تصویر حاضر در فرایند جستجو به دنبال سوژه‌های مناسب برای رصدهای آتی تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط دوربین شناسایی پیشرفته هابل ثبت شده است. البته این سوژه‌ها توسط آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما و خود هابل هم مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرند.

با توجه به شمار بالای سوژه‌های نجومی در آسمان شب، پروژه‌هایی نظیر پروژه فعلی هابل از اهمیت زیادی در تعیین مسیر رصدهای آینده برخوردارند و می‌توانند به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کنند.

نمای حاضر در این تصویر در حین بررسی دو مجموعه نامتداول از کهکشان‌های Arp مشاهده شده است. «هالتون آرپ» یک منجم آمریکایی بود که «اطلس کهکشان‌های عجیب و غریب» را خلق کرد. این اطلس شامل 338 کهکشان است که همگی به خاطر شکل نامتداول خود انتخاب شده‌اند. ما حالا پس از نیم قرن متوجه شده‌ایم که شکل عجیب این کهکشان‌ها به دلیل تعاملات آن‌ها با یکدیگر است.

اخترشناسان اکنون می‌دانند که ادغام کهکشان‌ها نقش مهمی را در تکامل جهان ما ایفا می‌کند. آن‌ها در مسیر این اکتشافات به کلاس جدیدی از اشیای فضایی رسیده‌اند که آن را «اشیای میان‌کهکشانی شکل‌دهنده‌ی ستارگان» (ISFO) می‌نامند. این اشیا می‌توانند بر اثر عواملی مثل تعاملات جزر و مدی به وجود بیایند و جرم‌های متفاوتی داشته باشند.

منبع : nasa

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس