تفاوت های اصلی بین اندروید 12 و اندروید 11 چیست؟

75
0
تفاوت های اصلی بین اندروید 12 و اندروید 11

تفاوت های اصلی بین اندروید 12 و اندروید 11 چیست؟ در این مقاله ما به برخی از بزرگترین تغییرات نگاه می اندازیم.

متأسفانه، اندروید از قراردادهای نامگذاری قدیمی خود دور شده است. قبلا مشاهده می‌کردید که اندروید 8 به عنوان Oreo، اندروید 5 به عنوان Lollipop یا اندروید ۷ به نام نوقا شناخته می شود. با وجود اینکه گوگل دیگر از نسخه های اندرویدی خود با نام دسرهای خوشمزه نام نمی برد، اما همچنان در حال به روزرسانی سیستم عامل و ارائه نسخه های جدید است.

اندروید 10 اولین سیستم عاملی بود که با نام شیرینی همراه نشد و پس از آن اندروید 11 و اکنون اندروید 12، جدیدترین سیستم عامل اندروید گوگل قرار دارد. دقیقاً چقدر بین اندروید 11 و اندروید 12 تغییر کرده است؟ ما وارد تمام جزئیات می‌شویم و متوجه می‌شویم که کدام نسخه در صدر قرار می‌گیرد.

تفاوت اصلی بین اندروید 11 و 12 چیست؟

در یک نگاه، اندروید 12 برای شما قابلیت شخصی سازی بیشتری است و تمرکز بیشتری روی عملکرد و حفظ حریم خصوصی نسبت به اندروید 11 دارد. اگر با ابزارهای شخصی سازی اپل در آخرین نسخه های iOS آشنا باشید، به نظر می رسد که گوگل برای شبیه سازی در آخرین نسخه اندروید در تلاش است.

اگرچه رابط کاربری بازطراحی شده، که گوگل آن را Material You مینامد، یکی از قابل تشخیص ترین تغییرات است، اما چیزهای زیادی در زیر سطح وجود دارد. بهبودهایی در عمر باتری، حریم خصوصی، امنیت و سایر ویژگی های عملکردی انجام شده است. حالا بیایید وارد جزئیات شویم!

یک رابط کاربری جدید و عالی: Material You

 

Material You یک به‌روزرسانی است که کاربران اندروید برای سال ها منتظر بودند. با این به‌روزرسانی رابط کاربری، در نهایت می‌توانید ویجت ها را سفارشی کنید و نماد برنامه های انتخابی را تغییر دهید تا آنطور که می‌خواهید به نظر برسند، بنابراین می‌توانید کنترل بیشتری نسبت به تلفنتان داشته باشید.

سپس، می توانید یک پالت رنگ منحصر به فرد برای گوشی خود تنظیم کنید که در همه جا آن را خواهید دید. اگر کاغذ دیواری خود را تغییر دهید، از شما خواسته می شود ببینید آیا می خواهید پالت رنگ خود را نیز تغییر دهید یا نه. با این کار رنگ آیکون های اعلان، روشنایی، دکمه های تلفن و مکان های خاصی در تنظیمات گوشی تغییر می‌کند.

ویجت مکالمه جدیدی نیز وجود دارد که می توانید آن را به صفحه اصلی خود اضافه کنید. این ویجت به شما امکان را می دهد که نزدیک ترین افراد به خود را در صفحه اصلی خود نگه دارید. تماس های از دست رفته، تولدها و موارد دیگر را برای آن افراد خاص در یک ویجت تمیز نمایش می‌دهد.

گوگل برخی از ویژگی های دسترسی شگفت انگیز را نیز اضافه کرد! برای هرکسی که به آن نیاز دارد، می‌توانید هر قسمت از صفحه نمایش را بدون از دست دادن زمینه در بقیه محتوای صفحه بزرگ‌نمایی کنید. همچنین می‌توانید نمایشگر خود را تاریک تر کنید، از متن پررنگ برای واضح تر کردن موارد استفاده کنید، و حتی تمام رنگ های دستگاه خود را در طیف خاکستری تنظیم کنید.

تفاوت های اصلی بین اندروید 12 و اندروید 11: امنیت و حریم خصوصی

اندروید 11 در مقابل 12: امنیت و حریم خصوصی
اندروید 11 در مقابل 12: امنیت و حریم خصوصی

گوگل تاکید زیادی بر حفظ حریم خصوصی کاربران در سیستم عامل اندروید دارد. اگرچه اندروید 11 ایمن بود، اما اندروید 12 با ویژگی هایی که قابل درک و استفاده هستند، حریم خصوصی را حتی بیشتر می کند.

یکی از قابل توجه ترین تغییرات حریم خصوصی، نشانگری است که هنگام استفاده از دوربین یا میکروفون شما نشان داده می شود. این یک نگرانی اصلی برای بسیاری بوده است، به طوری که برخی از افراد حتی یک یادداشت چسبناک کوچک روی دوربین قرار می دهند.

اما با وجود این نشانگر در نوار وضعیت، هرگز نباید تعجب کنید که آیا کسی بدون رضایت شما به شما گوش می دهد یا از شما عکس می‌گیرد. با افزایش تماس های ویدیویی، دانستن اینکه دوربین و میکروفون شما با مشاهده ناپدید شدن نشانگرها رسماً از چت جدا شده‌اند نیز مفید است.

با Android 11، می‌توانید انتخاب کنید که به یک برنامه مجوز مکان بدهید یا نه. اینها تنها گزینه های شما بودند. با این حال، در Android 12، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید مکان دقیق خود را به برنامه بدهید یا یک مکان تقریبی. در حالی که برخی از برنامه ها، مانند Google Maps، به مکان دقیق نیاز دارند، اکثر برنامه های دیگر می‌توانند با یک مکان تقریبی کار کنند.

گوگل همچنین مشاهده زمان استفاده از مجوزها را در طول زمان برای کاربران آسان تر کرد. می‌توانید داشبورد حریم خصوصی خود را بررسی کنید تا ببینید برنامه ها چقدر از موقعیت مکانی، میکروفون یا دوربین شما در یک دوره 24 ساعته استفاده می‌کنند.

در نهایت، اندروید 12 یک محیط موبایل امن با عنوان Private Compute Core را معرفی می کند. هر یک از اطلاعات شخصی شما که در Private Compute Core پردازش می‌شود، قبل از اینکه بتوان آن را با Google یا هر برنامه یا سرویس دیگری به اشتراک گذاشت، به مجوز صریح از شما نیاز دارد. اندروید 12 یک پیشرفت بزرگ در حفظ حریم خصوصی است.

اندروید 11 در مقابل 12: عمر باتری

به دلیل تغییر جزئی در نحوه مدیریت Android 12، CPU تقاضای کمتری خواهد داشت و منجر به عمر باتری بیشتر می‌شود. مخصوصاً با بازی های موبایلی، می‌توانید بین حالت بازی مبتنی بر عملکرد یا حالتی که به نفع باتری است، یکی را انتخاب کنید. اگر عملکرد را انتخاب کنید، تجربه بازی غنی تری خواهید داشت، اما باتری سریع تر خالی می‌شود. همچنین می‌توانید عمر باتری را انتخاب کنید و بازی با عملکرد ضعیف تر اجرا شود.

تفاوت های اصلی بین اندروید 12 و اندروید 11: عملکرد

همه چیز در مورد اندروید 12 کاربرپسندتر به نظر می رسد. با رابط کاربری به‌روزشده، استفاده از اندروید حتی لذت بخش تر است. تغییر از یک سیستم عامل جایگزین به اندروید ۱۲ هرگز آسان تر نبوده است. Google بیان می‌کند که می‌توانید تمام اطلاعات ضروری خود را از هر تلفن (حتی آیفون) از طریق کابل یا اتصال Wi-Fi مشترک منتقل کنید.

همچنین متوجه خواهید شد که حرکات شما پس از ارتقا به اندروید 12 روان تر به نظر می‌رسند. جدا از موادی که تغییر می‌دهید، نوار اعلان را مشاهده خواهید کرد که خواندن آن با یک نگاه سریع آسانتر است و همه چیزهایی را که باز کرده‌اید در پس زمینه مشاهده خواهید کرد.

سایر ویژگی های قابل توجه اندروید 12

سایر ویژگی های قابل توجه اندروید 12
سایر ویژگی های قابل توجه اندروید 12

یکی از جالب ترین ویژگی های Android 12، امکان گرفتن اسکرین شات اسکرول است. این دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. اگر تا به حال نیاز به گرفتن اسکرین شات های متعدد از یک مقاله طولانی یا یک زنجیره متن داشته اید، اکنون می توانید این کار را با یک تصویر واحد انجام دهید. هنگامی که شروع به گرفتن اسکرین شات می کنید، این قابلیت را خواهید داشت که برای گرفتن عکس هر چقدر که نیاز دارید پیمایش کنید.

همچنین یک به‌روزرسانی برای ویژگی کلیپ بورد وجود دارد. اکنون، وقتی چیزی را کپی می‌کنید، خواه متن، پیوند یا تصویر، روی هر جایی که معمولاً تایپ می‌کنید، آن محتوای کپی شده را مشاهده می‌کنید. به عنوان مثال، اگر شماره تلفن شخصی را برای ارسال به دوست خود کپی کنید، زمانی که برای ارسال پیام به شخصی دوست خود می روید، آن شماره تلفن را در بالای صفحه کلید خود خواهید دید.

آیا اندروید 12 بهتر از اندروید 11 است؟

به طور خلاصه بله. به ندرت نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید وجود دارد که بهتر از نسخه قبلی خود نباشد. اندروید 12 استثنا نیست.

به‌روزرسانی ها و تغییراتی وجود دارد که کاربران انتظار دارند، مانند ارتقای عملکرد، تغییر در عمر باتری و سایر به‌روزرسانی های پشت صحنه که اکثر مردم حتی بلافاصله متوجه آنها نمی‌شوند.

اما اندروید 12 چیزی منحصربه فرد تر از سیستم های قبل از خود به ارمغان آورد: یک رابط کاربری شخصی شده و قابل تنظیم. این ویژگی برای بسیاری از کاربران اندروید یک تغییر اساسی است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس