تفاوت کارت گرافیک دسکتاپ در مقابل لپ تاپ: تفاوت چیست؟

73
0
تفاوت کارت گرافیک دسکتاپ در مقابل لپ تاپ

اگر در حال تحقیق در مورد ساخت یک کامپیوتر گیمینگ رومیزی یا خرید یک لپتاپ گیمینگ هستید، احتمالاً با مشکل کارت گرافیک مواجه شده اید. فرض کنید انتخاب نهایی شما بین رایانه رومیزی گیمینگ و لپتاپ بازی است و هر دو به RTX 3080 Ti مجهز هستند. تفاوت کارت گرافیک دسکتاپ در مقابل لپ تاپ در چیست؟

با این حال، لپتاپ، علیرغم اینکه گرانقیمت تر است و از همان کارت گرافیک استفاده می‌کند، به نظر می‌رسد بازی ها را کندتر اجرا می‌کند.

این یک اشتباه نیست، و اتاق تنفس کوچک‌تر در داخل لپتاپ (تنها!) دلیل کندتر اجرا کردن بازی شما نیست. در اینجا به این موضوع می پردازیم که چرا کارت گرافیک های دسکتاپ و پردازنده های گرافیکی لپتاپ اساساً کارهای متفاوتی انجام می‌دهند.

یک کارت گرافیک دسکتاپ چگونه کار می کند؟

یک کارت گرافیک دسکتاپ چگونه کار می کند؟
یک کارت گرافیک دسکتاپ چگونه کار می کند؟

واحد پردازش گرافیکی داخل یک دسکتاپ همان چیزی است که معمولاً از آن به عنوان “کارت گرافیک” یاد می کنید. کارت ها گرافیک در طراحی بسیار ساده هستند. یک دای GPU در PCB قرار می گیرد و به یک PCI Express و چندین پورت عقب متصل می شود. شما آن را می گیرید و آن را در اسلات PCI Express کامپیوتر قرار می دهید. سپس، براکت PCI را به قاب کامپیوتر خود می‌پیچانید تا ثابت نگه داشته شود، کابل HDMI/DisplayPort را که GPU خود را به مانیتور وصل کنید، و اکنون باید یک تصویر روی مانیتور خود داشته باشید.

با افزایش تقاضا، پردازنده های گرافیکی برای انجام این وظیفه سازگار شده و رشد کرده‌اند. به همین دلیل، دیدن کارت های گرافیکی با کانکتورهای بزرگ (شاید حتی دو یا سه کانکتور بسته به نیاز کارت گرافیک) و فن ها و راه‌حل های خنک کننده بزرگ، معمول است.

پردازنده های گرافیکی انرژی بسیار زیادی را مصرف کرده و در نتیجه گرمای زیادی ایجاد می‌کنند. اگرچه این معمولاً برای رایانه های شخصی رومیزی مشکلی ندارد. آنها معمولاً در داخل کیس هستند و به کارت اجازه تنفس می دهد و از گرمای ایجاد شده خلاص می شود.

کارت گرافیک لپتاپ چگونه کار می کند؟

کارت گرافیک لپتاپ چگونه کار می کند؟
کارت گرافیک لپتاپ چگونه کار می کند؟

لپتاپ ها به وضوح نمی‌توانند یک کارت گرافیک کامل را جای دهند، حداقل بدون ایجاد دردسر زیاد. بیشتر پردازنده های گرافیکی بر روی لپتاپ کار می‌کنند، زیرا مجموعه های جداگانه‌ای از پردازنده های گرافیکی لپتاپ به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در جلد نازک لپتاپ قرار می‌گیرند. آنها باید مجموعه ای از الزامات را برآورده کنند، مانند:

  • کوچک بودن به اندازه کافی برای قرار دادن در یک لپتاپ
  • به اندازه کافی قدرتمند برای اجرای جدیدترین عناوین بازی
  • و کارآمدی کافی که لپتاپ با صفحه نمایش تعبیه شده تبدیل به یک بخاری نشود
  • همچنین به طوری که به باتری آسیب نرسد

در نتیجه، پردازنده های گرافیکی لپتاپ اساساً محصولات متفاوتی با همتایان دسکتاپ خود هستند. بهره‌وری انرژی بخش بزرگی از معادله در اینجا است. لپتاپ ها ممکن است اقدامات متعددی را برای کاهش مصرف انرژی انجام دهند، از جمله نگه داشتن یک GPU یکپارچه برای اهداف صرفه جویی در باتری. همه چیز در لپتاپ گیمینگ متوازن است.

تفاوت کارت گرافیک دسکتاپ در مقابل لپ تاپ چیست؟

تفاوت کارت گرافیک دسکتاپ در مقابل لپ تاپ چیست؟
تفاوت کارت گرافیک دسکتاپ در مقابل لپ تاپ چیست؟

قبلاً اشاره کردیم که بزرگترین اولویت در پردازنده های گرافیکی لپتاپ، جدای از اجرای خوب بازی ها، پایین نگه داشتن مصرف انرژی تا حد امکان است. سازندگان لپتاپ و سازندگان SoC اقداماتی را برای مهار این گرما انجام می‌دهند، اغلب از ابتدایی ترین راه‌حل برای کاهش مصرف انرژی استفاده می‌کنند: ضعیف تر کردن GPU واقعی.

دلیل وجود کارت های گرافیکی جداگانه برای PC و لپتاپ این است که نمی‌توانید یک Nvidia RTX 3090 Ti را در لپتاپ قرار دهید و انتظار داشته باشید که همه چیز به آرامی پیش برود. محتمل‌ترین سناریو این است که، یک لپتاپ کلفت خریداری کنید یا اینکه قابلیت دفع حرارت جادویی داشته باشد. زیرا با توجه به مصرف برق Nvidia RTX 3090 لپتاپ شما آتش می‌گیرد و باتری ظرف دو روز ذوب می‌شود. این واقعیت که پردازنده های گرافیکی دسکتاپ و لپتاپ محصولات جداگانه‌ای هستند، ممکن است بلافاصله برای اکثر کاربران ناآگاه، آشکار نباشد.

برای مثال RTX 3080 Ti را در نظر بگیرید. در داخل دسکتاپ، این یک جانور مطلق است که می تواند بهترین بازی های 4K را در کلاس خود انجام دهد. با این حال، نسخه لپتاپ RTX 3080 Ti… بیایید بگوییم که از نظر عملکرد بیشتر شبیه به RTX 3070 دسکتاپ است. هنوز واقعاً خوب است، اما احتمالاً آن نوع عملکردی نیست که از رایانه مجهز به RTX 3080 Ti انتظار دارید، به خصوص که این لپتاپ می‌تواند به همان اندازه گران یا حتی گرانتر از رایانه رومیزی با 3080 Ti باشد.

آیا می توانم از کارت گرافیک دسکتاپ در لپتاپ استفاده کنم؟

آیا می توانم از کارت گرافیک دسکتاپ در لپتاپ استفاده کنم؟
آیا می توانم از کارت گرافیک دسکتاپ در لپتاپ استفاده کنم؟

همانطور که معلوم است، شما می‌توانید. بهترین بخش این است که شما نیازی به انجام هیچ ترفند یا راه‌حل عجیبی ندارید. با این حال، آماده استفاده از یک اسکله سنگین باشید.

اگر لپتاپ شما دارای یک پورت Thunderbolt 3 با پشتیبانی از کارت گرافیک خارجی (eGPU) است، Razer Core X ممکن است خرید شایسته‌ای باشد. این یک eGPU است که به شما امکان می دهد یک GPU سازگار با دسکتاپ را در داخل یک داک قرار دهید. می‌توانید آن را باز کنید و یک اسلات PCI Express پیدا کنید که بتوانید GPU خود را در آن قرار دهید. از آنجا، آن را به منبع تغذیه داخلی متصل کرده و با استفاده از کابل Thunderbolt آن را به لپتاپ خود وصل کنید. اگر همه کارها را به درستی انجام داده باشید، eGPU روی لپتاپ شما ظاهر می شود و به شما امکان می دهد با آن بازی کنید.

این کار راحت ترین گزینه نیست ولی در صورتی که لپ‌تاپ شما قبلاً دارای گرافیک است، قطعاً نباید از آن استفاده کنید (مگر اینکه آسیب دیده باشند یا به عملکرد اضافی نیاز داشته باشید)، این یک گزینه عالی برای افرادی است که لپتاپ های قدیمی تر یا باریک و سبک دارند.

درست مانند Razer Core X، گزینه های زیادی از سایر OEM ها وجود دارد. این فقط یک موضوع است که به گزینه انتخابی شما بستگی دارد. برخی از آنها حتی ممکن است با یک کارت گرافیک همراه باشند!

پردازنده های گرافیکی لپتاپ به دلیل خوبی ضعیف تر هستند

همه دوست دارند عملکرد واقعی RTX 3080/3090 را روی لپتاپ ببینند، اما این اتفاق نمی‌افتد. همان کارت گرافیک دسکتاپ نمی‌تواند در لپتاپ بدون محدودیت های حرارتی اجرا شود. محدودیت های گرمایی منجر به بدون استفاده ماندن اکثر ظرفیت آن می‌شود.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که، شما گزینه های زیادی برای بالا بردن سطح عملکرد کارت گرافیک لپتاپ خود و رساندن آن به سطح عملکردی دسکتاپ دارید اما برای رسیدن به آن باید پول زیادی خرج کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس