ساخت بزرگ‌ترین موتور هواپیمای جهان

75
0
بزرگ‌ترین موتور هواپیمای جهان

رولزرویس تولید اولین نمونه از بزرگ‌ترین موتور هواپیمای جهان را به پایان رساند. این موتور غول‌پیکر که UltraFan نام دارد، به‌زودی مورد آزمایش قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود منجر به افزایش 25 درصدی بهره‌وری انرژی شود. این موتور در دهه 2030 میلادی به هواپیماها راه پیدا می‌کند و به پرواز درمی‌آید.

بزرگ‌ترین موتور هواپیمای جهان

شرکت‌های هواپیمایی به استفاده از سوخت‌های آلوده‌کننده محیط‌زیست ادامه می‌دهند و در حال حاضر یک جایگزین پاک مانند برق که بتوان به‌طور عمده از آن استفاده کرد، وجود ندارد. بنابراین شرکت‌ها روی توسعه موتورهایی تمرکز کرده‌اند که مصرف انرژی پایین‌تری دارند، آلودگی کمتری تولید می‌کنند و می‌توانند از سوخت‌های پایدار یا ترکیبی استفاده کنند تا اینکه در آینده کم‌کم به سوی موتورهای بدون کربن حرکت کنیم. یکی از این نمونه‌ها، نسل جدید موتور UltraFan رولزرویس است که حالا اولین نمونه‌اش ساخته شده است.

مصرف موتور غول‌پیکر UltraFan

این موتور غول‌پیکر از فن با قطر 3.56 متر بهره می‌برد که 5 درصد از بزرگ‌ترین موتور هواپیمای کنونی دنیا یعنی جنرال الکتریک GE9X بزرگ‌تر است. همین افزایش اندک قطر، محل چرخش فن را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

برای تولید موتور اولترافن از فرایند ساخت سه‌بعدی جدید رولزرویس که با ربات کنترل می‌شود، استفاده شده است. این فرایند می‌تواند اشکال پیچیده موردنیاز برای آیرودینامیک پره‌های موتور را تولید کند. این فرایند همچنین منجر به سبک‌تر شدن موتور نسبت به فن‌های کاملاً تیتانیومی کنونی می‌شود.

بزرگ‌ترین موتور هواپیمای جهان
بزرگ‌ترین موتور هواپیمای جهان

موتور اولترافن یک گیربکس میان فن و کمپرسورها را در بخش پشتی راه‌اندازی می‌کند، بنابراین فن می‌تواند با سرعت پایین‌ بهینه خود در حالی که کمپرسورها با سرعت بالای بهینه خود کار می‌کنند، به فعالیت ادامه دهد. در تست‌های قبلی، گیربکس 65 مگاوات یا 87 هزار اسب‌بخار قدرت را مدیریت کرد که یک رکورد در صنعت هوافضا به حساب می‌آید.

با وجود قطر بزرگ فن، خود موتور ابعاد تقریباً کامپکتی دارد. مهندسان رولزرویس در طراحی این موتور، از این موضوع اطمینان پیدا کرده‌اند که حجم بالایی از هوا، به اطراف هسته کمپرسور برود و مستقیماً از پشت موتور خارج شود، نه اینکه از طریق هسته موتور برای حرکت کمپرسورها استفاده شود. این ویژگی «نسبت کنار گذر» بالایی ایجاد می‌کند که منجر به کاهش 35 درصدی صدا می‌شود و راندمان سوخت بالایی را برای موتور به همراه دارد.

به گفته رولزرویس، بزرگ‌ترین موتور هواپیمای جهان نسبت به نسل اول موتورهای Trent نزدیک به یک‌چهارم سوخت کمتری مصرف می‌کند که منجر به کاهش کلی هزینه‌ها و همچنین عملکرد بهترش برای محیط‌زیست می‌شود.

موتور جدید رولزرویس به گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند به‌طور 100 درصدی با سوخت پایدار هوانوردی کار کند، اما این کمپانی می‌خواهد در آینده از ترکیبی از انرژی الکتریکی و هیدروژن استفاده کند تا مانع از تولید کربن توسط این موتور شود.

حالا که اولین نمونه از بزرگ‌ترین موتور هواپیمای جهان ساخته شده است، به بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین مرکز تست جهان در بریتانیا می‌رود؛ Testbed 80 که ارزش 108 میلیون دلاری دارد. این مرکز به‌طور خاص برای برنامه آزمایش موتور UltraFan ساخته شده است.

rolls-royce

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس