7 پیشرفت فناوری هوشمند برای افراد نابینا یا کم بینا

104
0
پیشرفت فناوری برای افراد نابینا

تخمین زده شده که حدود 36 میلیون نفر در جهان نابینا هستند و 216 میلیون نفر دیگر با اختلالات بینایی متوسط ​​تا شدید زندگی می کنند. اگرچه سازمان بهداشت جهانی اشاره می کند که تا 80 درصد از اختلالات بینایی در سراسر جهان با دسترسی بهتر به درمان قابل اجتناب است، اما با افزایش سن جمعیت جهان، تعداد افرادی که نابینا هستند یا بینایی ضعیفی دارند در حال افزایش است. در ادامه پیشرفت فناوری برای افراد نابینا را بررسی خواهیم کرد.

اما فناوری نقشی حیاتی در از بین بردن موانع ایفا می کند و هوش مصنوعی تاثیر بسیار زیادی در بهبود دسترسی پذیری آسان دارد.

در اینجا هفت مثال آورده شده که نشان می دهد چگونه فناوری هوشمند می تواند بازی را تغییر دهد و چگونه به همه اجازه می دهد با روش های جدیدی با جهان تعامل داشته باشند.

چشم در هوش مصنوعی

Seeing AI مایکروسافت اپلیکیشنی است که برای کمک به افراد کم بینا یا نابینا طراحی شده است. با توضیحات صوتی کامل، به دنیای اطراف کاربر جان می دهد و آن را بهبود می دهد. می تواند یک یادداشت دست نویس را بخواند یا یک بارکد را اسکن کند و سپس به کاربر بگوید آن محصول چیست. می توانید دوربین را به سمت چیزی بگیرید و برنامه توضیح می دهد که چند نفر را می تواند ببیند و کجا قرار دارند – مرکز، بالا سمت چپ و غیره.

نقشه های صوتی سه بعدی

برای یک فرد بینا، راه رفتن در خیابان می تواند به معنای در نظر گرفتن تمام جزئیاتی باشد که او را احاطه کرده است. Microsoft Soundscape این رفتار را با ساختن یک نقشه صوتی دقیق از آنچه در اطراف یک فرد مبتلا به اختلال بینایی در حال وقوع است، شبیه سازی می کند.

این برنامه، با ترسیم داده های مکان، بیکن های صوتی (بیکن ها، فرستنده های کوچک و بی سیمی هستند که از تکنولوژی بلوتوث و انرژی کم برای ارسال سیگنال به سایر دستگاه های هوشمند در نزدیکی خود استفاده می کنند.) و صدای استریوی سه بعدی ترکیب شده، جزئیاتی ایجاد می کند تا بتواند یک نقشه صوتی سه بعدی که دائما در حال آپدیت شدن است، از جهان اطراف ایجاد کند.

دانش در نوک انگشتان شما

خط بریل نزدیک به 200 سال است که به عنوان روشی لمسی برای خواندن با نوک انگشتان استفاده می شود. اکنون با نسخه آپدیت شده Narrator، این صفحه خوانِ Microsoft Windows، از برگه به صفحه نمایش رسیده است که از نمایشگرها و صفحه کلیدهای دیجیتال بریل پشتیبانی می کند.

به جز تلاش های مایکروسافت، صفحات لمسی بریل که مانند تبلت ها کار می کنند، قبلاً در بین دانش آموزان و معلمان محبوب شده اند. در کنفرانس سال 2019 انجمن صنعت فناوری کمک رسان در اورلاندو، فلوریدا، نوآوری های به نمایش درآمده شامل BraiBook، یک کتابخوان الکترونیکی بریل که در کف دست قرار می گیرد، و یا یک اسباب بازی الکترونیکی به نام Braille Buzz که برای آموزش خط بریل به کودکان پیش دبستانی طراحی شده بود، بوده است.

بیکن های تغییر

بیکن های بلوتوثی، مانند آنهایی که توسط شرکت Foresight Augmented Reality استفاده می شوند، مانند یک راهنمای بسیار دقیق و شخصی سازی شده برای افراد نابینا یا کم بینا عمل می کنند. درست است که فناوری GPS اولیه و ساده می تواند کاربران را به یک مکان ببرد، اما بیکن های نصب شده در یک فروشگاه، رستوران یا ساختمان عمومی می توانند آنها را به ورودی ساختمان مورد نظر راهنمایی کنند. و هنگامی که کاربر در داخل ساختمان است، بیکن های دیگر می توانند آنها را به حمام یا سایر قسمت های مهم هدایت کنند.

پیشرفت فناوری برای افراد نابینا در وسایل نقلیه الکتریکی

اتحادیه اروپا هیچ فرصتی را برای حفظ امنیت مردم از دست نمی دهد. قانون جدید اعلام کرده است که وسایل نقلیه الکتریکی ملزم هستند که در سرعت های پایین و در هنگام دنده عقب، صدایی قابل شنیدن داشته باشند. برخی از تولیدکنندگان نیز اکنون یک سری صداهای مصنوعی را به خودروهای الکتریکی خود اضافه می کنند.

عینک های هوشمند

محققان دانشگاه Ajman در امارات متحده عربی در حال کار بر روی ساخت عینک های هوشمندی هستند که می توانند از هوش مصنوعی برای خواندن، ارائه اطلاعات مسیریابی و شناسایی چهره ها استفاده کند. این عینک ها از طریق یک واحد پردازش به گوشی هوشمند متصل می شوند و به سیستم اجازه می دهند تا بدون اتصال به اینترنت کار کند.

این عینک هوشمند هنوز در مراحل اولیه توسعه است اما گفته می شود که با نرخ دقت خواندن 95 درصد کار می کند.

هوش مصنوعی برای دسترسی آسان

برنامه هوش مصنوعی مایکروسافت برای دسترسی پذیری آسان و با تعهدی ۲۵ میلیون دلاری برای قرار دادن فناوری مایکروسافت در دست استارت آپ ها، توسعه دهندگان، محققان و سازمان های عام المنفعه به منظور ایجاد نوآوری و تقویت توانایی های انسانی برای افراد دارای معلولیت، در سال گذشته راه‌ اندازی شد. این برنامه به طور مداوم به دنبال پروژه های جدید برای حمایت و پشتیبانی است. پیشرفت فناوری برای افراد نابینا می تواند زندگی آنها را بسیار راحت تر از گذشته کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس