سافاری 20 ساله شد

64
0
سافاری 20 ساله شد

استیو جابز، بنیانگذار اپل اولین‌بار در نمایشگاه Macworld 2003 از سافاری (Safari) رونمایی کرد و روز گذشته، این مرورگر بیستمین سالگرد خود را تجربه کرد. اپل در آن زمان، سافاری را به عنوان «سریع‌ترین مرورگر وب ایجاد شده برای مک» معرفی کرد. سافاری 20 ساله شد.

سافاری 20 ساله شد

اپل در زمان معرفی این محصول گفت که نسخه اصلی سافاری، صفحات وب را در مک سه برابر سریع‌تر از اینترنت اکسپلورر مایکروسافت بارگذاری می‌کند. اینترنت اکسپلورر در بین 1998 و زمان انتشار OS X Panther با سافاری در سال 2003، مرورگر پیش‌فرض مک بود. اپل به عنوان بخشی از قرارداد پنج ساله خود با مایکروسافت، این مرورگر را در مک قرار داده بود.

توضیحات استیو جابز درباره سافاری

بنیانگذار فقید اپل در بیانیه مطبوعاتی مربوط به ژانویه 2003 گفته بود:

«سافاری سریع‌ترین مرورگر در مک است و ما پیش‌بینی می‌کنیم که بسیاری احساس کنند بهترین مرورگری است که تاکنون ساخته شده است. ما با اولین مرورگر جدید ایجادشده در طی سالیان متمادی، نوآوری را به این دسته بازگردانده‌ایم.»

نسخه بتای عمومی سا‌فاری در ژانویه 2003 با OS X Jaguar در دسترس قرار گرفت و از ویژگی‌های مهمی مانند موتور رندر WebKit برای افزایش سرعت وبگردی، قابلیت‌های جستجوی گوگل که مستقیماً در نوار ابزار ادغام شده بود، مدیریت بهتر بوک‌مارک‌ها، مسدودکننده اختیاری تبلیغات پاپ آپ، فرآیند دانلود فایل ساده‌تر و مواردی دیگر بهره می‌برد.

نسخه موبایل سافاری نیز در سال 2007 برای آیفون و در سال 2010 برای آیپد منتشر شد. این مرورگر همچنان در تمامی پلتفرم‌های اپل از WebKit استفاده می‌کند.

بااین‌حال، مرورگر اپل در نهایت تحت‌الشعاع گوگل کروم قرار گرفت که در سال 2008 منتشر شد و اکنون محبوب‌ترین مرورگر وب جهان است. بااین‌وجود، اپل همچنان ادعا می‌کند که سافاری سریع‌ترین مرورگر دسکتاپ جهان است و به‌طور متوسط، در بارگذاری وب‌سایت‌های پربازدید 50 درصد سریع‌تر از کروم در مک است.

macrumors

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس