مقایسه سافاری و گوگل کروم برای مک: 9 دلیلی که نباید از Chrome استفاده کنید

62
0
مقایسه سافاری و گوگل کروم

بین سافاری و کروم در مک، سافاری برنده آشکار است. در اینجا دلیلی است که باید از استفاده از Google Chrome اجتناب کنید. مقایسه سافاری و گوگل کروم را در ادامه بخوانید.

محبوبیت بی‌نظیر Google Chrome در macOS برای یک مرورگر غیر پیش‌ فرض یک شاهکار است، اما منطقی است. کروم در روزهای اولیه خود به سبک وزن و سریع بودن شهرت داشت. مردم گفتند از سافاری و فایرفاکس بهتر بود. شاید آن موقع درست بود، اما دیگر درست نیست.

در واقع، سافاری کروم را در مک شکست می‌دهد، زیرا از نظر انرژی کارآمدتر است، در محافظت از حریم خصوصی شما بهتر است و به‌طور یکپارچه با اکوسیستم اپل کار می‌کند.

9. کروم قدرت بیشتری نسبت به سافاری مصرف می کند

در مک‌ بوک، می‌توانید روی آیکون باتری در نوار منو کلیک کنید تا ببینید کدام برنامه‌ها مقدار قابل توجهی انرژی مصرف می‌کنند. اگر Chrome را در حال اجرا دارید، اغلب در اینجا نشان داده می‌شود. کروم به خاطر افزایش رم و خالی کردن باتری لپ‌تاپ‌ها مشهور است. این مشکل به ویژه هنگام مقایسه کروم با سافاری، که برای کار موثر بر روی سخت افزار مک بهینه شده است، برجسته است.

Google روی این مشکل کار کرده است و پیشرفت چشمگیری داشته است—در برخی از آزمایشات ما عملکرد Chrome بهتر از Safari بود—اما اغلب با استفاده از Safari عملکرد Mac بهتری خواهید داشت.

و لازم نیست حرف ما را قبول کنید: Activity Monitor را در Mac خود باز کنید، سپس به بخش CPU، Memory یا Energy بروید. برخی از برگه‌ها را در Chrome و همان برگه‌ها را در مرورگر دیگری باز کنید—Chrome تقریباً همیشه انرژی بیشتری را برای همان کار مصرف می‌کند.

8. کروم به روش خود کار می کند

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

برخلاف سافاری، بسیاری از ویژگی‌های کروم بر خلاف macOS، ریشه در ChromeOS دارند. این منجر به تجربه ای کمتر از ایده آل در Mac می شود زیرا به این معنی است که کروم با سایر برنامه های macOS متفاوت عمل می کند.

به عنوان مثال، اکثر برنامه های مک با فشار دادن Cmd + Q فورا بسته می شوند. کروم، به طور پیش ‌فرض، باعث می‌شود که ترکیبی را چند ثانیه قبل از خروج آن نگه دارید (البته می‌توانید با کلیک کردن روی Chrome در نوار منو و غیرفعال کردن هشدار قبل از خروج، آن ویژگی را خاموش کنید). به طور مشابه، اکثر برنامه‌های مک پنجره تنظیمات مخصوص به خود را دارند. کروم از یک وب سایت در یک تب برای آن استفاده می کند.

همچنین کروم در رسیدن به ویژگی‌های جدید macOS نسبت به Safari کندتر است. به عنوان مثال، macOS Mojave در سپتامبر 2018 حالت تاریک را معرفی کرد که سافاری خارج از گیت از آن پشتیبانی کرد. اما کروم تا مارس 2019 – نیم سال بعد – از این ویژگی پیروی نکرد.

سیستم اطلاع رسانی قدیمی هم کلافه بود. کروم از تنظیمات اعلان خود استفاده کرد که با مرکز اعلان در مک ادغام نشد. خوشبختانه دیگر اینطور نیست، اما برای مدت طولانی درد بسیار زیادی بود.

بدیهی است که وادار کردن کاربر به یادگیری یک گردش کار و رابط کاربری کاملاً مجزا در زمانی که قبلاً به یک رابط کاربری عادت کرده است، ایده آل نیست. سافاری از دکمه ها و آیکون های مشابه بقیه macOS استفاده می کند که منجر به تجربه یکپارچه تر می شود.

7. برنامه های افزودنی کروم با قیمتی همراه هستند

درست است که در رویارویی رودررو کروم در مقابل سافاری، کروم برنده واضح برنامه‌های افزودنی است. این یک کتابخانه بسیار عالی دارد و اکثر افزونه‌ها با در نظر گرفتن کروم طراحی شده‌اند، زیرا مرورگر محبوبی است. حتی در این صورت، چنین کتابخانه افزونه بزرگی با قیمتی همراه است.

برنامه های افزودنی می توانند مشکلات حریم خصوصی را ایجاد کنند، زیرا بسیاری از آنها به دسترسی گسترده به مرور شما نیاز دارند. اگرچه برنامه‌های افزودنی زیادی برای انتخاب با Safari وجود ندارد، می‌توانید مطمئن باشید که آنچه در دسترس است نسبت به آنچه برای Google Chrome پیدا خواهید کرد، بررسی دقیق‌تری انجام داده است.

و به هر حال سافاری افزونه های بسیار خوبی دارد. مطمئناً، تعداد زیادی از آنها با Google Chrome وجود ندارد، اما آنچه در دسترس است، تمام عملکردهای اصلی مورد نیاز را پوشش می دهد.

6. گوگل بیشتر از اپل شما را تماشا می کند

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

در حالی که ممکن است به نظر برسد که منافع گوگل و اپل همپوشانی دارند، ساختار شرکت ها کاملاً متفاوت است. درآمد Google عمدتاً مبتنی بر تبلیغات است، به این معنی که به عنوان کاربر، شما واقعاً مشتری نیستید، بلکه محصول خود هستید. گوگل تنها زمانی درآمد کسب می کند که بتواند به نحوی اطلاعاتی درباره شما برای فروش به دست آورد.

در حالی که می‌توانید تنظیمات Google خود را تغییر دهید تا از حریم خصوصی خود تا حدی محافظت کنید، هرگز با شرکتی که مدل کسب‌وکار آن بر اساس دریافت داده‌های شما ساخته شده است، کاملاً ایمن نخواهید بود. اگر کمی اورولی به نظر می رسد، کروم در macOS احتمالا برای شما مناسب نیست.

برخلاف گوگل، مدل کسب و کار اپل اساساً مبتنی بر فروش سخت افزار خود به شما است. نرم افزار اپل عمدتا رایگان است، اما فقط برای مشتریان اپل، و تنها به اندازه ای ارزشمند است که سخت افزار اپل را برای مشتری جذاب تر می کند. این شرکت انگیزه مستقیم تری برای ارائه مرورگری به شما دارد که با سایر محصولات اپل به خوبی کار می کند.

به عنوان نشانه ای از این حسن نیت، اپل به طور منظم اقدامات حفاظت از حریم خصوصی جدیدی را برای سافاری معرفی می کند. Intelligent Tracking Prevention 2 (ITP 2) به‌روزرسانی یک ویژگی سافاری بود که در High Sierra معرفی شد که تلاش می‌کند با ردیابی متقابل سایت مبارزه کند و دنبال کردن شما را در وب برای وب‌سایت‌ها سخت‌تر می‌کند. همچنین تلاش می‌کند اثر انگشت را پاک کند، که شناسایی شما را برای وب‌سایت‌ها در آینده سخت‌تر می‌کند.

همچنین می‌توانید یک گزارش حریم خصوصی را از نوار ابزار سافاری مشاهده کنید که به شما نشان می‌دهد کدام برنامه‌ها بیشتر تلاش کرده‌اند شما را ردیابی کنند و از چه ردیاب‌هایی می‌خواهند استفاده کنند. و با اشتراک iCloud+، می‌توانید از VPN Relay Private Apple بهره ببرید، اما فقط زمانی که از Safari استفاده می‌کنید.

4. پشتیبانی از کروم در زیر macOS High Sierra وجود ندارد

سیستم مورد نیاز کروم هر مکی را که از macOS High Sierra یا قدیمی‌تر استفاده می‌کند، قطع می‌کند. مطمئناً، می‌توانید Mac خود را رایگان به‌روزرسانی کنید، اما بسیاری از مردم به دلایل مختلف نمی‌خواهند یا نمی‌توانند آن را به‌روزرسانی کنند. این شامل افرادی در رایانه‌های قدیمی‌تر می‌شود که از آخرین نسخه macOS پشتیبانی نمی‌کنند.

از طرف دیگر، Safari برای هر نسخه از macOS در دسترس است زیرا در سیستم عامل داخلی قرار دارد. مطمئناً، ممکن است تمام آخرین ویژگی‌ها را دریافت نکنید، اما اپل چندین سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را ارائه می‌کند و شما همچنان تمام عملکردهای اولیه یک مرورگر را بدون توجه به اینکه سیستم عامل یا رایانه‌تان چقدر قدیمی باشد، خواهید داشت.

3. سافاری واقعاً خوب است

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

برای مدت طولانی، پاسخ جمعی به نکات فوق این بود: “مطمئناً، اما هیچ مرورگری بهتر از کروم نیست.” با این حال، نسخه‌های اخیر سافاری سریع‌تر و شیک‌تر از کروم هستند.

به طور جدی، اگر مدتی است که این مرورگر را امتحان نکرده اید، نمی دانید چه چیزی را از دست داده اید. این یک تعدیل خواهد بود، اما شما هرگز به عقب نگاه نخواهید کرد. چند نکته و ترفند ضروری سافاری را امتحان کنید تا دوباره با آن آشنا شوید.

Safari می‌تواند در تست‌های سرعت مرورگر Jetstream از Chrome بهتر عمل کند و اکنون ویژگی‌های زیادی را ارائه می‌کند که قبلاً برای کاربران Chrome رزرو شده بود: ترجمه وب‌سایت، گروه‌های برگه، و به‌روزرسانی‌های آب و هوا مستقیماً از نوار جستجو.

2. حالت خواننده سافاری عالی است

مقایسه سافاری و گوگل کروم
مقایسه سافاری و گوگل کروم

آیا تا به حال سعی کرده اید مقاله ای را بخوانید، اما نتوانسته اید از تبلیغات عبور کنید؟ حالت Safari’s Reader همه قالب‌ بندی‌های بد، فونت‌های عجیب و غریب و صفحات تبلیغاتی را کاهش می‌دهد تا آنچه را که برای آن آمده‌اید ارائه دهد: متن خالص و ساده. تصاویر، ویدئوها و پیوندها گنجانده شده اند، همه در قالبی خوانا. می توانید اندازه فونت، رنگ پس زمینه و حتی دانلود مقالات را برای خواندن آفلاین تنظیم کنید.

گوگل یک ویژگی آزمایشی مشابه را ارائه می دهد، اما از آنجایی که حذف تبلیغات باعث کاهش حاشیه سود گوگل می شود، بعید به نظر می رسد که به این زودی شاهد ورود ویژگی کامل به کروم باشیم. اگرچه برنامه‌های افزودنی شخص ثالثی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای دریافت همان جلوه استفاده کنید.

1. Safari بهتر با اکوسیستم اپل ادغام می شود

اگر در پلتفرم اپل همه کاره هستید، سافاری به راحتی انتخاب بهتری است. همه جنبه‌های کوچک بهتر ادغام می‌شوند: برای مثال رمزهای عبور شما توسط ابزار سراسر سیستم اپل مدیریت می‌شوند و با استفاده از iCloud همگام‌سازی می‌شوند. همین امر در مورد نشانک های شما نیز صدق می کند.

اگر از iPhone یا iPad استفاده می‌کنید، Handoff به شما امکان می‌دهد در دستگاه تلفن همراه خود به سایتی در Safari بروید، مک خود را بردارید و بلافاصله به همان سایت بروید. همچنین می‌توانید از Face ID یا Touch ID در آیفون خود استفاده کنید تا خریدهای Apple Pay را مجاز کنید، یا گذرواژه‌های یکبار مصرف را که هنگام ورود به سایت‌های مختلف به صورت متنی به آیفون شما ارسال می‌شوند، به‌طور خودکار تکمیل کنید.

اینها ممکن است اضافه‌های جزئی به نظر برسند، اما تجربه‌ای قدرتمند را ایجاد می‌کنند که استفاده از دستگاه‌های مختلف شما را بسیار لذت‌بخش‌تر می‌کند.

همیشه می توانید مرورگر دیگری را امتحان کنید

اگرچه بحث کروم و سافاری شامل دو وزن سنگین نبرد مرورگر مک است، گزینه های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اگر از هر دو مرورگر خوشتان نمی‌آید، همیشه می‌توانید به مرورگرهای دیگر نگاه کنید تا آن را امتحان کنید. پس از همه، گزینه های زیادی وجود دارد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس