مقایسه گوگل کروم و سافاری

56
0
مقایسه گوگل کروم و سافاری

چه مک یا مک بوک داشته باشید، باید بدانید کدام مرورگر برای استفاده بهتر است. سافاری در مقابل کروم: کدام یک برای شما بهترین است؟

سافاری و گوگل کروم دو مورد از محبوب ترین مرورگرهای امروزی هستند. اما اگر از macOS استفاده می کنید، آیا یک مرورگر از نظر ایمنی بیشتر از مرورگر دیگر است؟ کدام یک از این دو مرورگر مشهور جهان برای macOS ایمن تر است؟

گوگل کروم در مقابل سافاری: پس زمینه(بک گراند)

سافاری و گوگل کروم به ترتیب توسط دو غول فناوری توسعه و راه اندازی شدند: Apple Inc. و Google. هر دو مرورگر در دهه 2000 راه‌اندازی شدند، اگرچه سافاری پنج سال قبل از کروم در سال 2003 عرضه شد. تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده محبوب اپل استفاده از Safari را محبوب کرده‌اند، که مورد علاقه بسیاری از کسانی است که دستگاه‌های مبتنی بر iOS دارند.

از سوی دیگر، گوگل 10 سال قبل از راه اندازی مرورگر کروم یک موتور جستجوی پرکاربرد بود. بنابراین کروم از نام قابل تشخیص خود شهرت زیادی به دست آورد.

امروزه، Safari و Google Chrome میلیاردها کاربر در سراسر جهان دارند، اما شکاف آشکاری در محبوبیت این دو وجود دارد. در حالی که سافاری حدود یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد (طبق گزارش اپل اینسایدر)، کروم بیش از 2.65 میلیارد کاربر دارد (طبق گزارش BackLinko). مورد دوم مطمئناً از نظر استفاده جهانی از کیک استفاده می کند، اما این لزوماً به این معنی نیست که برای دستگاه های macOS مناسب تر است.

گوگل کروم در مقابل سافاری: قابلیت دسترسی

در حالی که گوگل کروم یک مرورگر چند پلتفرمی است که می تواند در مجموعه ای از سیستم عامل ها استفاده شود، سافاری فقط برای دستگاه های اپل طراحی شده است که روی iOS و macOS اجرا می شوند. می‌توانید Chrome را در دستگاه‌های مبتنی بر لینوکس، اندروید، ویندوز و macOS بارگیری کرده و از آن استفاده کنید و کاربران را به مراتب در دسترس‌تر قرار دهید.

اما یک نقص آشکار در ارتباط با پلتفرم متقابل وجود دارد: می تواند امنیت کمتری داشته باشد. برنامه‌های چند پلتفرمی بیشتر از برنامه‌های بومی در معرض آسیب‌پذیری‌های امنیتی قرار دارند، زیرا برنامه دوم از ویژگی‌های امنیتی بومی استفاده می‌کند که به طور خاص برای یک سیستم عامل خاص طراحی شده‌اند.

عکس

علاوه بر این، برنامه های کراس پلتفرم نیز می توانند از نظر ویژگی ها محدودتر باشند، زیرا نمی توانند گزینه های تخصصی را برای یک سیستم عامل خاص ارائه دهند. اگر از Chrome در macOS از طریق Safari استفاده می کنید، ممکن است این کمی ناراحت کننده باشد. اما کمی بعد در مورد مناسب بودن macOS با جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مقایسه گوگل کروم و سافاری: ویژگی های امنیتی

وقتی صحبت از امنیت به میان می آید، بسیار مهم است که نگاهی به ویژگی های ارائه شده توسط کروم و سافاری بیندازیم که می تواند شما را ایمن نگه دارد.

سافاری چه ویژگی های امنیتی دارد؟

بیایید با سافاری شروع کنیم.

اپل به دلیل ارائه اقدامات امنیتی با کیفیت بالا به کاربران مشهور است و سافاری نیز از این قاعده مستثنی نیست. Safari ویژگی‌های امنیتی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند که با پیشگیری از ردیابی هوشمند شروع می‌شود. این ویژگی که در سال 2017 معرفی شد، ردیابی متقابل سایت را از طریق یادگیری ماشینی بدون تأثیر بر نحوه عملکرد سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، مسدود می‌کند.

سافاری همچنین محافظت از اثر انگشت را ارائه می دهد که از ایجاد نمایه توسط اشخاص ثالث بر اساس فعالیت شما جلوگیری می کند. علاوه بر این، ویژگی sandboxing سافاری برنامه‌های شخص ثالث را از ایجاد هرگونه تغییر غیرمجاز در دستگاه شما باز می‌دارد.

عکس

علاوه بر این، حالت ناشناس سافاری به کاربران اجازه می دهد بدون ذخیره فعالیت خود در وب گشت و گذار کنند. به عبارت دیگر، اگر این ویژگی را فعال کنید، می‌توانید بدون ذخیره سابقه جستجوی خود به مرور آنلاین بپردازید. این برای حفظ حریم خصوصی عالی است، اگرچه شایان ذکر است که این همان VPN نیست.

در واقع، سافاری هیچ نوع VPN داخلی را ارائه نمی‌کند، که ممکن است برای کسانی که می‌خواهند ناشناس بمانند، معامله‌شکنی باشد. البته، می‌توانید یک سرویس VPN جداگانه را دانلود کنید تا در هنگام مرور با Safari از آن استفاده کنید، اما مرورگرهایی وجود دارند که VPN داخلی را برای راحتی ارائه می‌دهند.

Google Chrome چه ویژگی های امنیتی ارائه می دهد؟

خب، گوگل کروم چطور؟

کروم نیز مانند سافاری دارای ویژگی sandboxing است، اما همه چیز به همین جا ختم نمی شود. کروم همچنین محافظت پیشرفته‌ای از فیشینگ و بدافزار را برای کاربران فراهم می‌کند. این شما را در برابر پیوست‌های مشکوک، پیوندها و تصاویر خارجی ایمن نگه می‌دارد. همچنین با این ویژگی در برابر جعل محافظت می‌شوید و در مورد آدرس‌های ایمیل احراز هویت نشده هشدار داده می‌شود تا بدانید چه زمانی ممکن است با یک فرستنده مشکوک سروکار داشته باشید.

همچنین می‌توانید از حالت اول HTTPS Chrome استفاده کنید، که در صورت مشکوک بودن یا خطرناک بودن آدرس HTTPS به شما هشدار می‌دهد. این ویژگی می تواند در محافظت از شما در برابر سایت های مخربی که برای سرقت داده های شما طراحی شده اند بسیار ارزشمند باشد.

Google Chrome در مقابل Safari: macOS Suitability

از آنجایی که Safari به طور خاص برای دستگاه‌های macOS و iOS طراحی شده است، می‌توان تصور کرد که برای macOS بهتر از Google Chrome مناسب است. و اگر این همان چیزی است که حدس زده اید، حق با شماست! Safari به دلایل مختلف برای macOS مناسب تر است.

اولاً، Safari می‌تواند در macOS کارآمدتر از Chrome کار کند، به این معنی که باتری دستگاه شما را به سرعت تخلیه نمی‌کند. اگر در حال حرکت و بدون دسترسی به نقطه شارژ از دستگاه خود استفاده می کنید، این امر به ویژه مهم است.

علاوه بر این، اگر از نسخه macOS قدیمی‌تر از El Capitan استفاده می‌کنید، حتی نمی‌توانید Google Chrome را دانلود کنید، در حالی که Safari برای همه نسخه‌ها در دسترس است.

همانطور که می دانیم، Safari برای macOS طراحی شده است. اما گوگل کروم نیز تا حدودی با سیستم عامل Chrome OS طراحی شده است، سیستم عاملی که در سال 2011 راه اندازی شد و توسط لپ تاپ های کروم بوک استفاده می شد. بنابراین، اگر از Mac یا MacBook استفاده می‌کنید که هر دو توسط macOS پشتیبانی می‌شوند، در حالت ایده‌آل مرورگری می‌خواهید که برای دستگاه شما طراحی شده باشد. در این مورد، Safari است.

گوگل کروم در مقابل سافاری: هک ها و آسیب پذیری ها

کروم و سافاری هر دو برنامه‌های نرم‌افزاری هستند، به این معنی که روی کدهایی ساخته شده‌اند که ممکن است دارای نقص باشند. این نقص‌ها می‌تواند جای خود را به آسیب‌پذیری‌های امنیتی بدهد، که مجرمان سایبری همیشه مشتاق استفاده از آن هستند. اما آیا این دو مرورگر به ویژه در معرض مشکلات امنیتی هستند؟

بیایید با گوگل کروم شروع کنیم. این مرورگر در طول سال‌ها قربانی حملات و سوء استفاده‌های مختلفی شده است که اغلب به دلیل آسیب‌پذیری‌های امنیتی است. با این حال، تیم امنیتی Google اغلب پس از کشف این آسیب‌پذیری‌ها سریعاً آن‌ها را اصلاح می‌کند و کاربران را در مورد حملات و خطرات احتمالی به‌روز نگه می‌دارد.

از طرف دیگر، سافاری هرگز به طور کلی هک نشده است. این بدیهی است که یکپارچگی امنیتی این مرورگر را به خوبی نشان می دهد، اما شایان ذکر است که آسیب پذیری های امنیتی همچنان برای نرم افزار اپل مشکل هستند، همانطور که در مورد بسیاری از ارائه دهندگان نرم افزار وجود دارد. سافاری برای رفع سریع آسیب‌پذیری‌های خود تلاش می‌کند، اما هنوز هم رخ می‌دهند. مجرمان سایبری در گذشته نیز از آسیب‌پذیری‌های مبتنی بر سافاری سوء استفاده کرده‌اند، بنابراین خطر حملات به وضوح در هر دو مرورگر وجود دارد.

مقایسه گوگل کروم و سافاری: حکم

به طور کلی، Safari احتمالاً برای macOS مناسب‌تر است. این مرورگر به دلیل مناسب بودن کارآمد آن برای دستگاه‌های macOS، طیف وسیعی از ویژگی‌های امنیتی مفید و تعدادی مزیت را در Chrome ارائه می‌کند.

اما اگر از طرفداران سافاری نیستید، همچنان می‌توانید برای ویژگی‌های مفید و محافظت کافی به Chrome در دستگاه‌های macOS خود اعتماد کنید. فقط مطمئن شوید که تمام گزینه های امنیتی مربوطه را در هر دو مرورگر فعال کرده اید تا تا حد امکان خود را ایمن نگه دارید.

کروم و سافاری مرورگرهای خوبی هستند، اما یکی از آنها برتر است

اگر از یک دستگاه macOS استفاده می کنید، احتمالاً بهتر است از Safari استفاده کنید که متناسب با سیستم عامل خاص شما ساخته شده است. در حالی که گوگل کروم به هیچ وجه یک مرورگر نامرغوب نیست، اما به تنهایی برای دستگاه های اپل طراحی نشده است و بنابراین مشخصات خاصی را از دست می دهد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس