مسدود شدن سایت های ارز دیجیتال

85
0
مسدود شدن سایت های ارز دیجیتال

اداره مخابرات نپال در پی انتشار اطلاعیه‌ای به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و ایمیل نپال هشدار داده که تمامی وب‌سایت‌های مرتبط با ارز‌های دیجیتال، برنامه‌ها یا شبکه‌های آنلاین و ایمیل‌های مرتبط با ارز دیجیتال را مسدود کنند و در صورت سرپیچی با پیگرد قانونی مواجه می‌شوند. در این خبر به بررسی مسدود شدن سایت های ارز دیجیتال در نپال می پردازیم.

مسدود شدن سایت های ارز دیجیتال

بانک مرکزی نپال به شهروندان یادآوری کرده است که استخراج و تجارت ارزهای دیجیتال در نپال غیرقانونی است و همچنین هشدار داد که شرکت کردن در چنین فعالیت‌هایی مطابق با قوانین فعلی مجازات را در پی دارد. بااین‌حال، گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد که نپالی‌ها باوجود موقعیت خود، به سرمایه‌گذاری در ارزهای‌دیجیتال ادامه داده‌اند.

در این اطلاعیه با اشاره به ممنوعیت ارزهای دیجیتال در این کشور از افزایش تراکنش‌های ارز دیجیتال در روزهای اخیر خبر داده شده است.

بانک نپال رسترا (NRB)، بانک مرکزی این کشور، در سپتامبر 2021 (شهریور۱۴۰۰)، تجارت و استخراج کریپتو را غیرقانونی اعلام کرد همچنین برای تشویق افراد به به استفاده از ارزهای دیجیتال، مجازات تعیین کرده است.

اداره مخابرات نپال در ماه آوریل، طی انتشار اخطاری از مردم خواست که در صورت داشتن اطلاعاتی درباره نام وب‌سایت‌های ارزهای دیجیتال، برنامه یا شبکه آنلاین به آنها گزارش دهند. در آن زمان اداره مخابرات هنوز خواستار مسدود کردن دسترسی افراد به سایت‌های ارزهای دیجیتال نبود و تنها گفته شده بود که اگر مشخص شود فردی فعالیت‌های مرتبط با رمزارز را انجام داده یا در حال انجام است مجازات خواهد شد.

نپال در خط مقدم پذیرش کریپتو‌های جهانی

با وجود غیرقانونی بودن رمزارزها در کشور نپال، گزارش سپتامبر توسط شرکت داده بلاکچین Chainalysis نشان داد که بازارهای در حال ظهور، از جمله نپال، در خط مقدم پذیرش کریپتوهای جهانی قرار دارند.

بر اساس گزارش نوامبر ۲۰۲۱ از کتابخانه حقوقی کنگره، نپال در فهرست تنها ۹ کشوری است که ارزهای دیجیتال را به طور کامل ممنوع کرده است.
سایر کشورهایی که کریپتو را به طور کامل ممنوع کرده‌اند عبارت‌اند از: چین، الجزایر، بنگلادش، مصر، عراق، مراکش، قطر و تونس هستند و ۴۲ کشور دیگر ممنوعیت‌های جزئی یا محدودیت اعمال کرده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۸، فهرست کشورها و دولت‌های مخالف رمزارز دو برابر شده است.

با وجود ممنوعیت و سخت‌گیری بانک مرکزی بااین‌حال به نظر می‌رسد که نپالی‌ها به روش‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که مردم از اقوام و دوستان ساکن خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کمک می‌گیرند.

این سرمایه‌گذاری‌ها تا حد زیادی موردتوجه قرار نمی‌گیرد زیرا بانک مرکزی نپال قادر به ردیابی و تنظیم تراکنش‌های بیت‌کوین نیست.

دلایل ممنوعیت فعالیت رمزارزها در برخی کشورها

پس از همه‌گیری کرونا، استفاده و محبوبیت ارزهای دیجیتال رشد چشم‌گیری را تجربه کرد و بسیاری از مردم سراسر جهان از آنها برای سرمایه‌گذاری، خرید و معاملات خود استفاده کردند. موضوعی که به مرور زمان توجه دولت‌ها را به خود جلب کرد و با اینکه برخی کشورها مانند السالوادور رمزارزها را با آغوش باز پذیرفتند، ولی برخی دیگر از کشورها رویه منفی و حتی ممنوعیت کامل را در پیش گرفتند.

چین: جدا از دلایل مبارزه با پولشویی و حمایت از سرمایه‌گذاران، مقامات چینی دلیل دیگر این ممنوعیت را محافظت از محیط‌زیست عنوان کردند. جالب است بدانید که ۲۶ درصد از دی اکسید کربن جهان هم‌اکنون توسط چین تولید می‌شود.

نپال: در بیانیه این کشور که شهریور سال ۱۴۰۰ منتشر شد ‌آمده است که برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های رمزارز و امنیت عمومی این ممنوعیت صورت گرفته است.

نیجریه: دلیل سرکوب رمزارزها توسط کشور نیجریه، نوسانات قیمتی، پتانسیل پولشویی و تأمین مالی تروریسم عنوان‌شده است.

اندونزی: در ۱۱ نوامبر سال ۲۰۲۱، شورای ملی علمای اندونزی (MUI)، بالاترین نهاد علمی اسلامی این کشور ارزهای دیجیتال را به دلایل مذهبی حرام و ممنوع اعلام کرد. اجرای این دستورالعمل ازنظر قانونی الزامی نیست و به‌این‌ترتیب لزوماً تمام معاملات ارزهای دیجیتال در این کشور را متوقف نمی‌کنند. بااین‌حال با توجه به تعداد بالای مسلمانان در این کشور می‌تواند تاثیر زیادی در اقتصاد رمزارز این کشور بگذارد.

ترکیه: در ۲۰ آوریل سال ۲۰۲۱، قیمتبیت‌کوین (BTC) پس‌ازآنکه بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتال به شکل قانونی نمی‌توانند برای پرداخت کالاها و خدمات استفاده شوند ۵ درصد کاهش یافت.

روسیه: در گزارش ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲ پیشنهاد ممنوعیت کامل فعالیت‌های ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی روسیه داده شد. در این گزارش نسبت به طرح‌های پانزی، نوسانات قیمتی و فعالیت‌های غیرقانونی انجام‌شده با رمزارزها هشدار داده شد و درمجموع فعالیت ارزهای دیجیتال برای زیست محیط روسیه خطرناک تشخیص داده‌شده است. بزرگ‌ترین تهدید ارزهای دیجیتال برای کشور روسیه در این گزارش، تحدید بالقوه برای حاکمیت مالی و کنترل مالی روسیه بود.

با بررسی فهرست معرفی‌شده متوجه می‌شوید که کشورهای بزرگی نسبت به ارزهای دیجیتال رویکرد منفی گرفته‌اند، چین دومین اقتصاد جهانی است و نیجریه بزرگ‌ترین حجم معاملات بیت‌کوین در آفریقا را در دست داشت. اندونزی نیز در رادار صرافی بزرگ بایننس قرار داشت و مردم ترکیه با توجه به سقوط ارزش لیر، به بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال جذب‌شده بودند.

way2pay

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس