معرفی بهترین لپ تاپ های لینوکس در سال 2022

131
0
بهترین لپ تاپ های لینوکس

آیا به لینوکس علاقه دارید؟ آیا دوست دارید لپ تاپی داشته باشید که با سیستم عامل اپن سورس طراحی شده باشد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. بهترین لپ تاپ های لینوکس را در ادامه معرفی کرده ایم.

در سال 2022 در لپ تاپ های لینوکس باید به دنبال چه ویژگی هایی باشیم؟

شما می‌توانید تقریبا هر لپ‌تاپی را بخرید و لینوکس را روی آن نصب کنید. ولی، هیچ تضمینی وجود ندارد که سخت افزار لپ تاپ شما به درستی از لینوکس پشتیبانی کند. اگر سخت‌افزار مناسب برای سیستم‌عاملی که انتخاب می‌کنید در دسترس نباشد، برخی از ویژگی‌های لپ‌تاپ کار نخواهند کرد، یا ممکن است حتی عمر باتری لپ‌تاپ شما کاهش یابد.

همچنین مطالب زیر را هم بخوانید:

معرفی بهترین لپ تاپ های 2022: 15 لپ تاپ که می توانید بخرید

بهترین لپ تاپ های برنامه نویسی در سال 2022

برخی از تولیدکنندگان لپ تاپ هایی را به بازار عرضه می کنند که دارای لینوکس از پیش نصب شده هستند. این سازندگان به طور رسمی از لینوکس بر روی سخت افزار خود پشتیبانی می کنند، بنابراین در این صورت خیالتان راحت است که همه چیز به درستی کار می کند و لپ تاپ شما با به روز رسانی های نرم افزاری آینده نیز همچنان کار خواهد کرد. امروزه اجرای برنامه‌های لینوکس در Windows 10 و Windows 11 بسیار ساده‌تر شده است.

کروم‌بوک‌ها نیز گزینه ی ایده آلی هستند، به‌خصوص که می‌توانید لینوکس را روی Chromebook نصب کنید یا از برنامه‌های لینوکس خاصی در سیستم‌عامل Chrome استفاده کنید. تنها ویژگی منفی این گزینه این است که کروم‌بوک‌ها نسبت به گذشته خیلی گران تر شده‌اند، آنهم بدون هیچ گونه پیشرفت قابل‌توجهی در مشخصات آن‌ها.

چه شما برنامه‌نویسی باشید که به‌دنبال لپ‌تاپ لینوکس برای برنامه‌نویسی است، چه به نرم‌افزار اپن سورس و حریم خصوصی باور داشته باشید، یا فقط یک علاقه‌مند به لینوکس باشید که این سیستم عامل را به Windows و macOS ترجیح می‌دهد، ما گزینه‌هایی برای شما آماده کرده ایم. شما حتی می‌توانید لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمندی را که با لینوکس عرضه می‌شوند، خریداری کنید.

برای قدم گذاشتن در دنیای لینوکس آماده اید؟

بهترین لپ تاپ لینوکس: Dell XPS 13 Plus Developer Edition

بهترین لپ تاپ های لینوکس
بهترین لپ تاپ های لینوکس

ویژگی های مثبت:

+ از هر نظر فوق العاده به نظر می رسد

+ مشخصات فنی و صفحه نمایش عالی

+ مجهز به Thunderbolt 4

ویژگی های منفی:

- بالاترین گزینه‌های پردازنده و رم با لینوکس از پیش نصب شده ارائه نمی‌شوند

XPS 13 Plus Developer Edition ویژگی های قابل توجهی دارد، نسخه لینوکس این لپ تاپ فقط با Intel i5-1240P یا i5-1260P در وب سایت دل موجود است. مدل‌های لینوکس در پیکربندی‌های هشت یا 16 گیگابایتی در دسترس هستند و فضای ذخیره‌سازی آن از 512 گیگابایت تا 2 ترابایت فضای SSD است.

ویژگی های صفحه نمایش نیز فوق العاده هستند، از جمله صفحه نمایش 13.4 اینچی 1920×1200 لمسی. اگر می خواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید، گزینه های ال سی دی 3.5K OLED یا 4K+ ارزش خرید کردن را دارند. اگرچه این رزولوشن‌ها در این اندازه صفحه‌نمایش کوچک کاربرد چندانی ندارند، اما همچنان همه چیز به‌طور قابل توجهی واضح‌تر از نسخه پایه +FHD است.

تعبیه دو پورت Thunderbolt 4 استفاده از این لپ‌تاپ را آسان می‌کند و به لطف CPU قدرتمند آن، همچنین یک گزینه عالی برای استفاده همراه با یک GPU خارجی (کارت گرافیکی است که با استفاده از Thunderbolt به رایانه متصل می‌شود) است.

XPS 13 Plus قدرت پردازشی زیادی را برای کامپایل کدهای پیچیده ارائه می کند.به طور کلی این محصول واقعا یک گزینه رویایی برای توسعه دهندگان لینوکس است.

بهترین لپ تاپ لینوکس از نظر قیمت: Star Labs StarLite 11

بهترین لپ تاپ های لینوکس
بهترین لپ تاپ های لینوکس

ویژگی های مثبت:

+ قیمت مناسب

+ Open Source BIOS option

+  باتری بادوام

ویژگی های منفی:

- مشخصات نه چندان قدرتمند

- ممکن است برای بسیاری از کاربران کوچک باشد

لپ‌تاپ‌هایی هستند که با لینوکس کار می‌کنند و لپ‌تاپ‌هایی هستند که فقط به خاطر لینوکس طراحی شده اند. لپ‌تاپ 11 اینچی StarLite از Star Labs مثالی از مورد دوم است و این محصول یک تجربه کاملاً متفاوت از تقریباً هر چیز دیگری که در بازار است را به شما ارائه می‌کند.

مشخصات فنی آن معمولی ​​هستند و دارای N5030 Pentium Silver، 8 گیگابایت رم و 240 گیگابایت SSD می باشد. در حالی که نمی توانید CPU بهتر یا رم بیشتری انتخاب کنید، می توانید اندازه SSD را در صورت نیاز به 960 گیگابایت افزایش دهید.

وقتی StarLite را خریداری می کنید، می توانید آن را با اکثر توزیع های لینوکس استفاده کنید. در زمان نگارش، 16 نوع لینوکس برای StarLite 11 فهرست شده است.

StarLite اعلام کرده است که ضمانت محدود 1 ساله به شما این امکان را می دهد که “کامپیوتر خود را ارتقا دهید، قطعات را تعویض کنید و از هر سیستم عاملی استفاده کنید، همه اینها بدون باطل شدن گارانتی امکان پذیر خواهند بود.”

در حالی که مشخصات این محصول بدون شک در حد متوسط ​​هستند، ولی بسیاری از توزیع‌های لینوکس روی چنین سخت‌افزاری به خوبی اجرا می‌شوند. اگر به دنبال یک لپ‌تاپ اپن سورس و مقرون به صرفه هستید که بتوان از آن برای اکثر کارهای روزمره استفاده کرد، StarLite یک گزینه بسیار وسوسه‌انگیز است.

بهترین لپ تاپ لینوکس پریمیوم: ThinkPad X1 Carbon Gen 10 With Linux

بهترین لپ تاپ های لینوکس
بهترین لپ تاپ های لینوکس

ویژگی های مثبت:

+ کیفیت بالای ساخت

+ عمر باتری عالی برای لپ‌تاپ x86

+ قدرت زیاد برای استفاده در زمینه اهداف کاری

ویژگی های منفی:

- صفحه نمایش غیر لمسی و نسبتاً کم وضوح

– بلندگوها متوسط ​​هستند

- طراحی ThinkPad برای همه مناسب نیست

هنگام بررسی Thinkpad X1 Carbon Gen 10، تحت تأثیر کیفیت ساخت و مشخصات عالی آن قرار گرفتیم. در حالی که بررسی ما در مورد نسخه ویندوز بود، حتی زمانی که صحبت از لینوکس می شود، چیزی حتی نزدیک به X1 Carbon در دسته اولترابوک وجود ندارد.

X1 با لینوکس از پیش نصب شده، پیکربندی شده با نسل دوازدهم اینتل i5-1240P، 8 گیگابایت LPDDR5، 256 گیگابایت حافظه SSD و صفحه نمایش 14 اینچی 1920×1200 PIS در دسترس است.

صفحه نمایش، دارای روشنایی چشمگیر 400 نیت است و 100٪ فضای رنگی sRGB را پوشش می دهد. این ویژگی ها باعث می شود که را برای طیف گسترده ای از کارهای تولید محتوا مناسب شود. با این حال،شاید کمی ناامید کننده باشد که رزولوشن بالاتر یا صفحه لمسی در دسترس نیست.

عمر باتری در استفاده عادی بیش از هشت ساعت است، اما در صورت استفاده های سنگین تر، ممکن است پس از حدود 6 ساعت به شارژر نیازمند شوید. وب‌کم 1080p (بالاتر از آنچه برای بسیاری از لپ‌تاپ‌ها دریافت می‌کنید) است، و به لطف مواد و ساخت درجه یک، تایپ کردن و کار با Carbon در حال حرکت بسیار لذت بخش است. بلندگوها پاسخگوی نیاز کاربران هستند، اما با بهترین بلندگوهای لپ‌تاپ که در بسیاری از اولترابوک‌ها میتوانید مشاهده کنید، قابل رقابت نیستند.

همچنین، شما همیشه این امکان را دارید که نرم افزار ویندوز را از طریق dual-booting بر روی آن اجرا کنید، که این دستگاه را به یک دستگاه همه کاره تبدیل می کند.

بهترین لپ تاپ Open Source لینوکس: Purism Librem 14

بهترین لپ تاپ های لینوکس
بهترین لپ تاپ های لینوکس

ویژگی های مثبت:

+Open source BIOS

+Minimal closed-source firmware

+Hardware kill switches و سایر ویژگی‌های حریم خصوصی

ویژگی های منفی:

– گران‌تر از گزینه‌های دیگر

-  پردازنده مرکزی Intel Core نسل دهم به جای نسل یازدهم

اگر می‌خواهید رایانه‌ای قدرتمند داشته باشید که در آن همه چیز اپن سورس باشد و کنترل بیشتری روی سخت‌افزار خود داشته باشید، Purism Librem 14 را امتحان کنید. Purism می‌گوید این سیستم‌ها «تراشه به تراشه، جز به جز، برای احترام به حقوق شما طراحی شده‌اند. در راستای حریم خصوصی، امنیت و آزادی.»

این سیستم‌ها دارای یک coreboot BIOS firmware اپن سورس و بدون Intel Management Engine (ME) هستند که در سطح پایین اجرا می‌شوند. Purism برای اینکه تا حد امکان اپن سورس باشد، از استفاده از میان‌افزار closed-source «binary blob» روی سخت‌افزار خود اجتناب می‌کند. Librem 14 با PureOS عرضه می‌شود.

فراتر از اپن سورس بودن، Purism طوری طراحی شده است که شما را به عنوان یک کاربر کنترل کند. این لپ‌تاپ دارای سوئیچ‌هایی است که با فعال کردن آن دوربین، میکروفون، وای‌فای و بلوتوث همراه آن را قطع می‌کند. دسترسی هکرها به وب‌کم و میکروفن ترسی است که همواره همراه کاربران است ولی این سوئیچ به محافظت از شما در برابر این خطرات کمک می‌کند.

Librem 14 همچنین دارای یک BIOS write protection switch روی مادربرد خود است که از نصب نرم افزارهای مخرب احتمالی جلوگیری می کند. ویژگی‌هایی مانند PureBoot و Librem Key به شما کمک می‌کند مطمئن شوید که فقط نرم افزارهای قابل اعتماد روی رایانه‌تان راه‌اندازی و اجرا می‌شود و از فایل‌های رمزگذاری‌شده لپ‌تاپ خود با یک کلید امنیتی فیزیکی محافظت می‌کنید.

از همه اینها که بگذریم، شما یک لپ تاپ 14 اینچی با CPU Intel Core i7 دریافت می کنید. با این حال، توجه داشته باشید که این یک پردازنده نسل دهم اینتل Core برای سازگاری با BIOS اپن سورس به جای پردازنده نسل یازدهم اینتل Core است، با اینکه از نظر کارایی چندان تفاوتی ندارد. با این حال، با توجه به قیمت آن، نبود جدیدترین سخت افزار کمی ناراحت کننده است. می‌توانید حافظه، فضای ذخیره‌سازی و سایر ویژگی‌ها را در طول فرآیند خرید سفارشی کنید. در نهایت، Purism نوید  ۹ ساعت و ۴۸ دقیقه عمر باتری در استفاده عادی را می‌دهد. اما، باید توجه داشته باشید که Librem 14 لپ‌تاپ گران‌تری نسبت به بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در این لیست است.

بهترین لپ تاپ گیمینگ لینوکس : System76 Oryx Pro

بهترین لپ تاپ های لینوکس
بهترین لپ تاپ های لینوکس

ویژگی های مثبت:

+گرافیک هیبریدی NVIDIA + Intel

+ نسخه های 15 یا 17 اینچی

+ سخت افزار قابل تنظیم

+ BIOS اپن سورس

ویژگی های منفی:

- تنها وضوح صفحه نمایش 1080p

- Low TDP GPUs with a largely pointless 3080 Ti option

گیمرها یا هرکس دیگری که به دنبال سخت‌افزار قدرتمند GPU است، باید به System76 Oryx Pro مراجعه کند. این یک لپ‌تاپ گرافیکی هیبریدی با گرافیک‌های NVIDIA و Intel قابل تعویض است، بنابراین لپ‌تاپ شما می‌تواند با استفاده خودکار در میزان مصرف باتری صرفه‌جویی کند.

Oryx Pro در اندازه‌های 15 یا 17 اینچی موجود است و می‌توانید بین گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti یا گرافیک 3080 Ti، حداکثر 64 گیگابایت رم و حداکثر 4 ترابایت فضای ذخیره‌سازی یکی را انتخاب کنید. وضوح صفحه نمایش 1080p با نرخ نو سازی 144 هرتز است. هیچ گزینه‌ای برای صفحه‌نمایش با وضوح بالاتر وجود ندارد، اگرچه این نرخ نوسازی مناسب یک سیستم بازی است. متأسفانه، هر دو گزینه GPU نسخه‌های Max-Q 80 واتی هستند، بنابراین انتخاب پردازنده گرافیکی گران‌تر 3080 Ti، با توجه به عملکرد مشابه، چندان تفاوتی ایجاد نمیکند.

System76 فقط لپ‌تاپ‌های لینوکس می‌سازد و همه لپ‌تاپ‌های System76 به صورت اپن سورس عرضه می‌شوند. این شرکت مجموعه کاملی از رایانه‌های شخصی، از جمله رایانه‌های رومیزی لینوکس از پیش ساخته شده را ارائه می‌کند. این لپ‌تاپ‌ها با سیستم‌عامل مبتنی بر اوبونتو، پاپ، عرضه می‌شوند! همچنین شما می توانید سایر توزیع های لینوکس را نصب کنید.

همچنین می توانید انتخاب کنید که لپ تاپ شما از کدام GPU استفاده کند یا سیستم عامل را طوری پیکربندی کنید که به طور خودکار از یک GPU خاص در هنگام راه اندازی یک برنامه خاص با چند کلیک استفاده کند.

می‌توانید Steam یا هر نرم‌افزار بازی لینوکس دیگری را روی Pop!_OS نصب کنید، و System76 حتی یک راهنمای بازی در Pop!_OS دارد که شما را در راه‌اندازی Steam راهنمایی می‌کند، همچنین نرم‌افزار اپن سورس Lutris را برای اجرای شبیه‌سازها و بازی‌های ویندوز پیکربندی می‌کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس