معرفی 5 مورد از بهترین Clienst IRC های لینوکس که هنوز در سال 2022 ارزش استفاده را دارند

103
0
بهترین Clienst IRC های لینوکس

در حالی که مطمئناً IRC از اوج خود گذشته است، اما IRC هنوز زنده است و هنوز کار می کند. در این مقاله تعدادی از بهترین کلاینت های منبع باز و رایگان IRC برای لینوکس برای شما آورده شده است. بهترین Clienst IRC های لینوکس را بشناسید.

با وجود تحت الشعاع قرار گرفتن سایر اشکال رسانه های اجتماعی، افرادی هستند که هنوز از IRC استفاده می کنند. این یکی از انعطاف ‌پذیرترین شکل ‌های مکالمه در تاریخ ارتباطات آنلاین بوده است، و در حالی که مطمئناً از دوران اوج خود گذشته است، IRC هنوز زنده است و امروز در حال انجام است. آنقدر زنده است که ده ها کلاینت هنوز به طور فعال در حال توسعه در این پلتفرم هستند.

در این مقاله برخی از بهترین کلاینت های لینوکس IRC برای انتخاب در زمان حال برای شما آورده شده است.

Clienst IRC چیست؟

یک Clienst IRC یک سرویس گیرنده اینترنتی است که به یک شبکه گفتگوی رله اینترنت متصل می شود. IRC که در اواخر دهه 1980 معرفی شد، در دهه 90 و اوایل دهه 00 میلادی محبوبیت بیشتری پیدا کرد، قبل از اینکه توسط رسانه های اجتماعی مدرن برای اکثر کاربران جایگزین شود. IRC در ابتدا برای سیستم ‌های یونیکس توسعه داده شد، اما با دریافت قابلیت‌ های اینترنت بیشتر سیستم‌ عامل‌ ها، کلاینت‌ هایی از جمله لینوکس برای آنها نوشته شد.

جالب است بدانید IR شبیه اتاق گفتگو است، اما سرور IRC برای هر کسی باز است. یک سرور می تواند کانال های زیادی داشته باشد که به یک موضوع اختصاص داده شده است.

در حالی که بیشتر مردم به سراغ برنامه ‌های چت مدرن مانند Discord رفته‌اند، هنوز یک گروه مهم وجود دارد که به طور منظم از طریق IRC ارتباط برقرار می ‌کند: از طریق توسعه‌ دهندگان منبع باز. بسیاری از توسعه دهندگان برنامه های اصلی منبع باز و توزیع های لینوکس، توسعه را از طریق کانال های IRC هماهنگ می کنند.

اگر مشکل دارید، می ‌توانید با این توسعه ‌دهندگان تماس بگیرید تا مشکلتان را برطرف کنند. این نوع دسترسی را با برنامه های اختصاصی دریافت نمی کنید. این یکی از دلایلی است که یک کلاینت IRC را در سیستم لینوکس خود نگه دارید.

در اینجا برخی از بهترین کلاینتان IRC که هنوز در حال توسعه فعال هستند برای شما آورده شده است.

1. HexChat

XChat یک رقیب برتر در حوزه کلاینتان IRC گرافیکی چند پلتفرمی بود. آنقدر خوب بود که بسیاری از کاربران ویندوز از غول نرم افزار های اشتراکی حاکم در آن زمان، mIRC، جابجا شدند و اکثر کاربران لینوکس آن را استاندارد عملی می دانستند. سپس تراژدی رخ داد: XChat دیگر حفظ نشد. آخرین نسخه در سال 2010 منتشر شد.

خوشبختانه، چون XChat منبع باز بود، جانشینی به نام HexChat جای خالی را با یک کلاینت IRC پر کرد که حتی بهتر، سریع ‌تر و صیقلی‌ تر بود.

این در ابتدا به عنوان یک پورت ویندوز XChat توسعه داده شد زیرا توسعه دهندگان اصلی XChat از ارائه نسخه ویندوز خودداری می کردند. این حرکت باعث انشعاب XChat شد. طراحی زیبای سبک وزن بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد، اما فقط به این دلیل که مینیمال به نظر می رسد به این معنی نیست که فاقد ویژگی است.

علاوه بر یک رابط کاربری قابل تنظیم، با بسیاری از تم های سفارشی موجود در وب سایت پروژه، که می توانید آن ها را مطابق با سلیقه خود تغییر دهید، می توانید اسکریپت هایی را برای HexChat با استفاده از Python یا Perl کدنویسی کنید، یک گام بزرگ از mIRC که در آن اسکریپت ها محدود به زبان اسکریپت mIRC قدیمی می باشد.

دارای تعداد انگشت شماری از ویژگی های پیشرفته دیگر مانند پشتیبانی از چند شبکه است و به لطف توسعه فعال، باگ ها مرتباً برطرف می شوند.

2.بهترین Clienst IRC های لینوکس: Quassel

مانند HexChat، Quassel یک کلاینت IRC گرافیکی متن باز و چند پلتفرمی است.

چیزی که منحصر به فرد است، قابلیت اتصال و جدا کردن کلاینت از یک سرور مرکزی است. می توانید این سرور را در جایی راه اندازی کنید، چه در فضای ابری یا روی یک ماشین محلی، و برای همیشه به IRC متصل بمانید. به این ترتیب هرگز هیچ مکالمه ای را از دست نمی دهید زیرا سرور به طور دائم متصل می ماند. شما می توانید این کار را با یک کلاینت مبتنی بر ترمینال مانند Irssi یا WeeChat انجام دهید که در زیر با tmux یا GNU Screen پوشش داده شده است، اما این سرویس گیرنده به شما اجازه می دهد این کار را به صورت گرافیکی انجام دهید.

“Q” در نام نشان می دهد که با جعبه ابزار Qt ساخته شده است، مانند دسکتاپ KDE، بنابراین این کلاینت با سایر برنامه های کاربران KDE مطابقت دارد.

3.Clienst IRC لینوکس: Smuxi

Smuxi یک کلاینت IRC گرافیکی با یک قسمت پشتی قابل جدا شدن مانند Quassel است. تفاوت اصلی این است که از جعبه ابزار GTK استفاده می کند، همانطور که GNOME از آن استفاده می کند، بنابراین از نظر زیبایی با سایر برنامه ها مطابقت دارد. اگر از دسکتاپ GNOME استفاده می کنید، Smuxi گزینه خوبی برای شما است.

همچنین به طور یکپارچه با اعلان ‌های دسکتاپ GNOME و منوی پیام ‌رسانی اوبونتو ادغام می‌شود. این فقط برای IRC نیست. Smuxi می تواند به توییتر، فیس بوک، GTalk، Jabber و موارد دیگر نیز مقایسه شود.

Smuxi همچنین بسیار قابل تنظیم است. می‌ توانید بسیاری از عملکرد های آن را در منو های پیکربندی، از جمله پشتیبانی از شبکه‌ های متعدد و هویت ‌های چندگانه، به ‌علاوه کنترل کامل بر میان ‌بر های صفحه ‌کلید و موضوع ‌بندی رابط، سفارشی کنید.

4.بهترین Clienst IRC های لینوکس: Irssi

برای مدت طولانی، Irssi (تلفظ IRC) محبوب‌ ترین سرویس گیرنده IRC مبتنی بر ترمینال برای لینوکس بود و بیشترین استفاده را در میان قدیمی ‌های لینوکس داشت. به هر حال، تا همین اواخر بود که لینوکس از انگ بودن “آن سیستم عامل دشواری که شما را مجبور به استفاده از خط فرمان می کند” جدا شد.

نقطه ضعف Irssi اتکای آن به ترمینال است. با یک کلاینت رابط کاربری گرافیکی، می توانید منو را مرور کنید تا بفهمید چه گزینه هایی دارید. با Irssi، یا باید دستورات را حفظ کنید یا مستندات را در اختیار داشته باشید. شما کلاینت را از طریق دستورات متنی پیکربندی می کنید. این می تواند برای کاربران لینوکس که به برنامه های مبتنی بر متن عادت ندارند دلهره آور باشد.

Irssi همچنین دارای یک سیستم قالب بندی است که به شما امکان می دهد رنگ ها و قالب بندی های مختلف مورد استفاده در رابط را تغییر دهید. تعجب آور است که چقدر می توانید یک طرح بندی مبتنی بر ترمینال را تغییر دهید. شما همچنین می توانید آن را از طریق پرل اسکریپت کنید. این نوع انعطاف ‌پذیری است که Irssi را برای بسیاری از کاربران سخت ‌کوش لینوکس و IRC جذاب می ‌کند.

5.Clienst IRC لینوکس: WeeChat

WeeChat یک سرویس گیرنده IRC مبتنی بر ترمینال است که برای مبتدیان بیشتر از Irssi قابل دسترسی است. همه چیز در مورد رابط کاربری آن بصری تر از نسخه قبلی است. چیدمان برای چشم ها نیز ساده تر و راحت تر است.

همچنین به عنوان یک برنامه ماژولار ساخته شده است، بنابراین هسته سبک وزن است، اما می توان آن را از طریق پلاگین های نوشته شده در C، Python، Perl، Ruby، Lua، Tcl یا حتی Scheme گسترش داد. WeeChat یک وب سایت مرکزی را فراهم می کند که در آن کاربران وی چت می توانند اسکریپت های خود را آپلود و به اشتراک بگذارند.

اگر به دنبال استفاده از IRC در خط فرمان هستید، WeeChat بهترین گزینه است. شما نمی توانید با آن اشتباه کنید، حتی اگر قبلاً از یک کلاینت IRC مبتنی بر ترمینال استفاده نکرده باشید.

وجود انتخاب های زیادی از Clienst IRC لینوکس

IRC ممکن است از اوج استفاده خود در دهه 90 سقوط کرده باشد، اما همچنان یک کانال پشتیبانی مهم برای لینوکس و پشتیبانی منبع باز است. می ‌توانید آن را کاملاً سنتی در ترمینال نگه دارید یا از یک کلاینت رابط کاربری گرافیکی مدرن استفاده کنید.

IRC تنها پروتکل چت موجود نیست. اگر از سرویس ‌های پیام ‌رسانی فوری قدیمی ‌تر استفاده می‌ کنید، هنوز هم می ‌توانید از کلاینت های بزرگ نیز استفاده کنید. جالب است بدانید بسیاری از آنها با IRC نیز کار می کنند.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله بتوانید بهترین تصمیم را برای انتخاب Clienst IRC مناسب خود را بگیرید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس