شش برتری ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰

68
0
ویندوز 11

ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 تغییرات بسیار مهمی داشته است. اما به دلیل پیش نیازهایی که مایکروسافت برای نصب ویندوز 11 در نظر گرفت، بسیاری از کاربران تمایلی به ارتقای سیستم عامل خود ندارند. در این سیستم عامل به جز قابلیت های جدید، قابلیت های قدیمی هم با ظاهری جدید عرضه شدند. مدیر تولید مایکروسافت، Panos Panay، ویندوز جدید برای آرامش طراحی شده است. اما به راستی برتری ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ چیست؟

ویندوز 11 در 24 ژوئن 2021 راه اندازی شد. مایکروسافت جهت یکپارچه سازی سیستم مانند اندروید و MacOS، همه چیز را فقط به یک حساب متصل می کند. ویندوز 11 برای اجرا شدن بر روی یک سیستم به مشخصات حداقلی مانند رم 4 گیگابایت، فضای ذخیره سازی 64 گیگابایت، پردازشگری بالاتر از نسل هشتم اینتل Core i سری، سری AMD Zen+  و بالاتر نیاز دارد. در ادامه این مقاله از اول نیوز تفاوت های ویندوز 10 و 11 را به صورت موردی بررسی می کنیم:

ویندوز 11

1-برتری ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰: طراحی و رابط کاربری

در این سیستم عامل به بخش طراحی و رابط کاربری توجه ویژه ای شده است. این سیستم عامل به دنبال به وجود اوردن تجربه ای نزدیک به macOS با رابط های چند وظیفه ای و تعاملی بر روی ویندوز تمرکز کرده است. ویندوز 11 به کاربران اجازه شخصی سازی ژست ها نمادها و دکمه ها را می دهد.  مایکروسافت در سیستم عامل جدید خود با ساده سازی، فضایی تمیز را برای کار و بازی ایجاد کرده است. در این نسخه ویندوز از رنگ های پاستلی و گوشه های گرد برای پنجره ها استفاده شد.

2-تغییرات منوی استارت

از مهم ترین تغییرات در این سری ویندوز می توان به تغییرات منوی استارت اشاره کرد. در ورژن های مختلف سیستم عامل ویندوز، آیکون زاویه دار استارت در سمت چپ تسک بار قرار داشت. آپدیت جدید، به جای آیکون قبلی، یک تصویرنگار کاملا متقارن در بخش میانی نوار وظیفه قرار دادند. در ویندوز 10 توسعه دهندگان می توانستند اطلاعات مختلفی را به صورت پویا در بخش استارت نمایش دهند، اما در سری جدید در این بخش فقط آیکون های کوچک و ثابتی وجود دارد.

یک بخش پیشنهادی با عنوان recommended هم در پایین این قسمت وجود دارد که فایل ها و برنامه هایی که جدیدا از آن ها استفاده شده را نمایش می دهد. کاربران می توانند در صورت تمایل این ویژگی را به حالت ویندوز 10 برگردانند.

ساختار اندرویدی ویندوز

3- پشتیبانی بهتر از صفحه نمایش لمسی، صدا و قلم

در یندوز 10 قابلیتی تعبیه شده بود که کاربر می توانست از آن به عنوان تبلت استفاده کرده و در این حالت سیستم لمسی تر می شد. اما در ویندوز 11 این قابلیت بیشتر به آی پد شباهت پیدا می کند. در واقع وقتی کاربر می خواهد از رایانه شخصی خود به عنوان تبلت استفاده کند، تجربه ای برای لمس بهینه تر را دریافت می کند. این سیستم عامل دارای نشانه های بصری خواهد بد که کابران به راحتی بتوانند اندازه پنجره ها را تغییر دهند و آن را جا بجا کنند. ویندوز 11 در تبلت های ویندوزی می تواند از طریق لمس، استایل یا صدا نیز استاده شود. حالت تبلت در رایانه های شخصی می تواند برای حالت لمسی و قلم استفاده شود.

در واقع در طراحی این ویندوز، اگر از ماوس و کیبورد استفاده نکنید، سیستم از ورودی های لمس، قلم و ورودی صوتی به خوبی استفاده می کند. در تغییرات جدید علاه بر تایپ صدا، تشخیص صدا و علائم نگارشی خودکار را نیز بهبود پیدا کرده است.

لایه بندی اسنپ

4-برتری ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰: Snap Layouts

یکی دیگر از ویژگی های جدید ویندوز 11، چیدمان اسنپ است. در این چیدمان به کاربران اجازه می دهد برنامه های خود را مانند گوشی های Android و iOS گروه بندی کنند. در چیدمان اسنپ گزینه های طرح بندی مختلفی برای سازماندهی برنامه ها وجود دارد. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد که برنامه ها و پنجره ها را بر روی صفحه دسکتاپ خود در طرح های از پیش تعیین شده ای قرار دهند.  از جمله این طرح بندی ها حالت چهارضلعی و حالتی سه گانه است که سه پنجره یا برنامه را در کنار هم قرار می دهد. شما می توانید ابعاد پنجره ها و پنل های کناری را هم برای پیمایش خوراک های خبری و چت ها تغییر دهید.

Snap Layouts پنجره ها را با سبکی جدید سازمان دهی می کند. این طرح بندی ها با توجه به ابعاد و وضوح تصویر صفحه نمایش تنظیم می شود. البته قابلیتی در ویندوز 11 تعبیه شده است که اگر صفحه نمایشتان را تغییر دادید یا سیستم خود را به یک نمایشگر متصل کردید نیاز به تنظیم مجدد این طرح ها نباشد. با ویژگی  snap groups شما می توانید با یک کلیک، گروه پنجره های مورد نیازتان را باز کنید.

به منظور ارائه فضای بازتر برای محیط کار، ویندوز 11 بخش دسکتاپ های مجازی را ارتقا داه و می توانید از هر تعداد دسکتاپ مجازی مورد نیاز استفاده کنید. در واقع با این ویژگی می توانید چند محیط کار متفاوت را روی یک سیستم با استفاده از دسکتاپ مجازی فراهم کنید. در دسکتاپ های مجازی می توانید تصویر زمینه دلخواهتان را انتخاب و برنامه های خود را گروه بندی کنید.

5- بهبود در اجزای ساختاری سیستم عامل

به گته مایکروسافت ویندوز 11 برخی از وظایف را بهتر از سیتم عامل های قبلی انجام می دهد. به طور مثال در این ویندوز، مدیریت حافظه بهتر کار کرده و اولویت بندی در اپلیکیشن ها و عملکردهای پردازشی مهم بهتر انجام می شود. اگر بیشتر توان پردازنده به انجام یک وظیفه خاص اختصاص پیدا کند، باز هم بقیه برنامه ها به سرعت بارگذاری و اجرا می شوند. از نظر توان پردازشی خام هم ویندوز 11 عملکردی بهتر از ویندوز 10 دارد. مایکروسافت در آپدیت جدید خود به دنبال کاهش بار پردازنده و پرهیز از گلوگاه شدن آن تا حد امکان بوده است. ویندوز 11 نیاز به فضای کمتری در ذخیره ساز سیستم دارد و از فناوری های فشرده سازی به صورت بهینه تری استفاده کرده است.

در ویندوز 11 کارایی بهتری را برای  افزایش عمر باتریدر نظر گرفتند. در ویندوز جدید سیستم با سرعت بیشتری از حالت sleep به حالت آماده به کار منتقل می شود. سرعت مرور صفحات وب هم در این سیستم افزایش پیدا کرده است. ویندوز 10 به طور مداوم به روز رسانی هایی را ارائه می کرد که حجم این به روز رسانی ها در ویندوز 11 تا حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

گیمینگ ویندوز 11

6- ارتقای بازی در ویندوز 11

وضعیت بازی در ویندوز جدید ارتقا یافته و سیستم عامل جدید را به انتخاب خوبی برای گیمرها تبدیل کرده است. در این سیستم برای بازی های با فریم بالاتر قابلیت پشتیبانی از DirectX 12 فراهم شد. بدون نیاز به تنظیمات کارت گرافیک قابلیت Auto HDR در هنگام جا به جایی بین نمایشگرهای مختلف، بهبود دامنه دینامیکی را ساده می سازد. مایکروسافت در آپدیت جدید ویندوز به Xbox Game Pass هم توجه ویژه ای کرده است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس