مقایسه فایرفاکس و اپرا: کدام مرورگر برای امنیت بهتر است؟

59
0
مقایسه فایرفاکس و اپرا

اپرا و فایرفاکس هر دو از نظر امنیت شهرت خوبی دارند. اما کدام یک داده های شما را امن تر و خصوصی تر نگه می دارد؟ مقایسه فایرفاکس و اپرا را در ادامه باهم بررسی می کنیم.

وقتی صحبت از امنیت سایبری و حریم خصوصی شخصی به میان می‌آید، یک مرورگر مطمئن می‌تواند تفاوت را ایجاد کند. با این حال، انتخاب مناسب آسان نیست. فایرفاکس و اپرا از گذشته های دور وجود داشته اند، و اگرچه هیچ کدام به اندازه گوگل کروم محبوب نیستند، اما اغلب به عنوان جایگزین های خوبی معرفی می شوند.

فایرفاکس و اپرا چگونه با هم مقایسه می شوند و اگر امنیت و حریم خصوصی اولویت شماست کدام یک را باید انتخاب کنید؟

مقایسه فایرفاکس و اپرا: فایرفاکس چقدر امن است؟

مقایسه فایرفاکس و اپرا: فایرفاکس چقدر امن است؟
مقایسه فایرفاکس و اپرا: فایرفاکس چقدر امن است؟

فایرفاکس که توسط بنیاد موزیلا و زیرمجموعه آن، شرکت موزیلا توسعه یافت، در سال 2002 به عنوان جایگزینی برای نت اسکیپ، که در آن زمان رهبر بازار بود، راه اندازی شد.

با گذشت سالها، فایرفاکس مترادف با حریم خصوصی و امنیت آنلاین شد و میلیون ها کاربر را از سراسر جهان جمع کرد. اما آیا از نظر امنیت امتحان خود را پس داده است؟

برای شروع، فایرفاکس حفاظت ردیابی بسیار خوبی دارد. کاربر می تواند بین تنظیمات استاندارد، سختگیرانه و سفارشی یکی را انتخاب کند. برای دسترسی و تغییر تنظیمات، روی سه نوار کوچک در گوشه سمت راست بالا کلیک کنید، به تنظیمات بروید و به پایین اسکرول کنید تا به Privacy & Security بروید. از طرف دیگر، می‌توانید به سادگی about:preferences#privacy را در نوار آدرس تایپ کنید.

با انتخاب تنظیمات استاندارد، مرورگر ردیاب‌ها را فقط در پنجره‌های خصوصی مسدود می‌کند. اثرانگشت، رمزنگاری و ردیاب رسانه‌های اجتماعی در تنظیمات Strict مسدود شده‌اند. گزینه سفارشی می تواند تمام موارد فوق را به علاوه انواع مختلف کوکی ها مسدود کند.

فایرفاکس همانطور که در سیاست حفظ حریم خصوصی خود ذکر کرده است به طور پیش فرض داده های کاربر را جمع آوری می کند، اما آنها را به اشخاص ثالث نمی فروشد. با این حال، تمام جمع آوری داده ها را می توان در منوی Privacy & Security غیرفعال کرد.

فایرفاکس همچنین دارای یک مدیر رمز عبور داخلی است که رمزهای عبور کاربران را ذخیره و رمزگذاری می کند. اگرچه به خوبی برخی از مدیران رمز عبور پولی نیست، اما مطمئناً کار را انجام می دهد.

فایرفاکس همچنین دارای افزونه های متمرکز بر امنیت خود است. کانتینرها یکی از بهترین و مفیدترین کانتینرها هستند، زیرا به کاربران این امکان را می‌دهند که مرور خود را برای یک لایه امنیتی بیشتر تقسیم کنند. فایرفاکس مانیتور یک افزونه عالی نیز هست — به کاربر اطلاع می‌دهد که آیا آدرس ایمیل و گذرواژه‌هایش لو رفته است، چیزی شبیه به Have I Been Pwned درون مرورگر.

اپرا آیا هنوز امن است؟

مقایسه فایرفاکس و اپرا: اپرا آیا هنوز امن است؟
مقایسه فایرفاکس و اپرا: اپرا آیا هنوز امن است؟

Opera توسط دو برنامه نویس نروژی توسعه داده شد و در سال 1995 منتشر شد، سالها قبل از اکثر مرورگرهایی که امروزه استفاده می کنیم.

اپرا تقریباً مانند گذشته محبوب نیست و افرادی که به امنیت اهمیت می دهند از سال 2016 که توسط یک کنسرسیوم چینی خریداری شد (چین به دلیل شفافیت و امنیت دیجیتال دقیقاً شناخته شده نیست) از آن دوری کردند.

آیا این ترس ها واقعاً موجه هستند و اپرا امروزه چقدر امن است؟ نگاهی به سیاست حفظ حریم خصوصی اپرا برای یک مکث کافی است. برای مثال، این خط‌ مشی بیان می‌کند که مرورگر از فناوری و کد شخص ثالث استفاده می‌کند، «برخی از آنها ممکن است از داده‌های شما به روش‌های مختلفی استفاده کنند».

Opera همچنین دارای یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) داخلی است. کاملا رایگان است و آدرس IP و مکان کاربر را بدون تأثیر بیش از حد بر عملکرد پنهان می کند. اما بحث‌های قابل‌توجهی در مورد این ویژگی وجود داشته است، به طوری که Restore Privacy آن را به عنوان “ابزار جمع‌آوری داده‌های پنهان” توصیف می‌کند.

با توجه به خروجی، VPN Opera واقعا یک VPN نیست، بلکه یک پروکسی مرورگر است. در واقع به جای پنهان کردن اطلاعات کاربران، آنها را جمع آوری می کند و سپس آنها را برای تبلیغات به فروش می رساند. از جمله، اطلاعات مربوط به دستگاه و سیستم عامل شما را جمع آوری می کند.

مانند اکثر مرورگرهای امروزی، اپرا یک حالت خصوصی دارد. با این حال، برخلاف برخی از رقبای خود، بسیار قابل تنظیم، بصری و از نظر بصری جذاب است.

مقایسه فایرفاکس و اپرا: نتیجه گیری خود را بگیرید

اپرا شیک است، دارای بسیاری از ویژگی های جالب، قابل اعتماد و سریع تر از بسیاری از رقبای خود است. اما در جبهه امنیت و حریم خصوصی، به سادگی ارائه نمی شود.

برای کسانی که واقعاً می خواهند به صورت آنلاین ایمن بمانند و از داده های شخصی خود محافظت کنند، فایرفاکس گزینه بسیار بهتری نسبت به Opera است. و اگر به دلایلی از طرفداران فایرفاکس نیستید، گزینه های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید—همه آنها بهتر از Opera هستند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس