مقایسه وای فای و اترنت: کدام یک بهتر است؟

60
0
مقایسه وای فای و اترنت

Wi-Fi انتخاب پیش فرض برای اکثر افراد است. اما آیا این انتخاب درستی است؟ آیا ممکن است اترنت گزینه ی بهتری باشد؟ مقایسه وای فای و اترنت را در ادامه بخوانید.

امروزه وایفای به اولین انتخاب درصد زیادی از کاربران تبدیل شده است.

آیا واقعاً دوران استفاده از اترنت تمام شده است؟ آیا یک اتصال کابلی خوب هنوز در دنیای فناوری مدرن جایی دارد؟ بیایید باهم نگاهی بیندازیم.

همچنین مطالب زیر را هم بخوانید:

بهترین کابل های اترنت برای سال 2022

10 راه برای افزایش سرعت روتر وای فای

اترنت در مقابل وای فای: تفاوت های کلیدی

Wi-Fi چیست؟

وای فای یا Wi-Fi یک فناوری شبکه است که دستگاه های تلفن همراه را قادر می سازد تا بصورت بی سیم به اینترنت وصل شوند یا ارتباط بی سیم را ارتقا دهند.

Ethernet چیست؟

اترنت یا Ethernet فناوری است که بیشتر در شبکه های ارتباطی محلی سیمی و یک پروتکل ارتباطی عمومی استفاده می شود.

اترنت اولین بار در سال ۱۹۸۰ توسط گروه (DIX (Xerox ، Intel، DEC) منتشر شد مشخصات اصلی ۱۰ مگابیت بر ثانیه اترنت استاندارد اترنت DIX نامیده می شد.

تا چند سال پیش، انتخاب بین اترنت و وای فای بسیار ساده بود.

اترنت بسیار سریعتر بود، اما از آنجایی که به کابل کشی نیاز داشت، مکان هایی که می توانستید کامپیوتر خود را قرار دهید بسیار محدود بودند. و هنگامی که یک نقطه را انتخاب میکردید، دیگر نمی توانستید جابه‌جا شوید.

از سوی دیگر، وای‌فای تا حدودی کندتر بود، اما این راحتی را داشت که کاربر می توانست آن را در 150 فوتی روتر استفاده کند. محدودیت چندانی در انتخاب مکان برای استفاده از وایفای وجود ندارد. و با طیف وسیع تری از دستگاه ها از جمله تلفن و تبلت نیز کار می کند.

همه چیز به انتخاب شما بستگی داشت: سرعت در مقابل راحتی. در نتیجه، این دو اغلب به‌عنوان فناوری‌های مکمل و نه متضاد دیده می‌شوند. اما وای‌فای به پیشرفت خود ادامه داده و سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر شده است و در نتیجه اترنت را به حاشیه فرستاده است.

سرعت

هنگامی که Wi-Fi برای اولین بار وارد دنیای اینترنت شد، بیشتر بر اساس استاندارد 802.11g بود (که به عنوان Wi-Fi 3 شناخته می شود). که حداکثر سرعت 54 مگابیت بر ثانیه (مگابیت بر ثانیه) و در عمل بسیار کمتر از آن را ارائه می کرد.

این سرعت برای دسترسی به اینترنت در دستگاه های تلفن همراه کافی بود، اما از سرعت ارائه شده توسط اترنت که می تواند سرعتی از 100 مگابیت بر ثانیه تا 1000 مگابیت در ثانیه تا 10 گیگابیت در ثانیه ایجاد کند، بسیار کمتر می بود.

جدیدترین استاندارد Wi-Fi Wi-Fi 6 است و سرعت آن تا 10 گیگابیت بر ثانیه (سرعت واقعی تقریباً نصف آن است) را پشتیبانی می‌کند. گفته می شود میانگین سرعت اینترنت در خانه های ایالات متحده کمی بیش از 100 مگابیت در ثانیه است. Wi-Fi 5 سرعتی تا 3.5 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند.

در هر حال این دو تکنولوژولی پینگ کمتری دارند، که آن را برای بازی مناسب‌تر می‌کند.

ویژگی های اصلی اترنت اکنون دیگر چندان قابل توجه نیستند. برای درک بهتر این موضوع به سایتی مانند speedtest.net بروید و سرعت اینترنت خود را با استفاده از Wi-Fi و سپس اترنت آزمایش کنید (قبل از انجام آزمایش دوم مطمئن شوید که Wi-Fi را خاموش کرده اید) و نتیجه را مقایسه کنید.

قابلیت اطمینان

اتصال اترنت ثابت احتمالا سریع و پایدار بوده و سرعت ثابتی را ارائه می دهد. مخصوصا اگر فایل های حجیم دانلود کنید یا ویدیوهای 4K پخش کنید، متوجه مزیت آن خواهید شد.

Wi-Fi در معرض عوامل محیطی بی شماری قرار دارد. امواج رادیویی می توانند توسط دیوارها و کف مسدود شوند. سایر دستگاه‌های بی‌سیم می‌توانند با سیگنال وایفای تداخل داشته باشند، از جمله چیزهایی که فکرش را نمی‌کنید مانند مایکروویو و تلفن‌های بی‌سیم، و همچنین روترها که از همان کانال استفاده می‌کنند.حتی اتمسفر هم می تواند موجب ایجاد مشکل شود.

در نتیجه اترنت در این مقوله برتری پیدا می کند. اگر شما هنگام اتصال به وای-فای در اطراف خانه خود حرکت کنید، متوجه ضعیف و قوی شدن پیاپی سیگنال اتصال می شوید، که این موجب تغییر در سرعت نیز می شود. حتی ممکن است نقاط کوری در خانه شما باشد که وای-فای به آنجا نرسد.

شما می توانید با اطمینان از قرار گرفتن روتر خود در موقعیت مناسب، این قبیل مشکلات را به حداقل برسانید، اما بعید است که هرگز به کیفیت اتصالی که از اترنت می گیرید دست پیدا کنید.

تعداد دستگاه ها

در هنگام استفاده از Wi-Fi 5 و Wi-Fi 6 شما می توانید دستگاه‌های زبادی را بدون کاهش سرعت به آن وصل کنید. البته می‌توانید همین کار را با اترنت نیز انجام دهید، اما این روزها بیشتر لپ‌تاپ‌ها پورت‌های اترنت داخلی ندارند. در بیشتر موارد، شما محدود به استفاده از یک رایانه رومیزی و یک کنسول بازی خواهید بود.

امنیت

امنیت یکی دیگر از فاکتور های مهمی است که در مقایسه وای-فای و اترنت از آن سخن به میان می آید.

اطلاعات گذرنده از اترنت در انتها به دستگاهی می رسد که کابل به آن متصل شده باشد. بطور مثال، یک سر کابل اترنتی که به لپ تاپ و سر دیگر آن به مودم وصل شده باشد، برای مراقبت به فایروال نیاز دارد.

وای-فای اما اطلاعاتی که رد و بدل می کند در هوا است. اگر شما از یک شبکه باز مانند اینترنت رایگان در مکان های عمومی استفاده می کنید، تمام اطلاعات شما می تواند رهگیری شود. این اطلاعات می تواند شامل اطلاعات شخصی و حتی مشخصات ورود به یک حساب کاربری باشد.

اکثر شبکه های Wi-Fi ایمن هستند، بنابراین داده های شما رمزگذاری می شوند. اما قدرت رمزگذاری بستگی به روش امنیتی مورد استفاده شما دارد. اکثر روترها طیف وسیعی از حالت های امنیتی را ارائه می دهند.

WEP کمترین امنیت را دارد و در صورت امکان باید از استفاده از آن اجتناب کرد. WPA3 ایمن‌ترین گزینه امنیتی است و اگر روتری دارید که آن را ارائه می‌دهد، حتما باید این گزینه را انتخاب کنید و WPA2 نیز به اندازه کافی خوب است.

برای امنیت بیشتر، باید نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض Wi-Fi را برای پانل مدیریت روتر بی‌سیم خود نیز تغییر دهید. تنظیمات پیش‌فرض را می‌توان به‌راحتی به‌صورت آنلاین تغییر داد.

انتخاب درست: اترنت در مقابل Wi-Fi

بنابراین، چه زمانی باید اترنت را به Wi-Fi ترجیح دهیم؟

برای اکثر افراد و بیشتر مواقع، دلیلی برای عدم استفاده از Wi-Fi وجود ندارد. اگر از سخت افزار نسبتاً مدرن استفاده می کنید، وایفای سرعت خوب و عملکرد قابل اعتمادی ارائه می کند و راحتی استفاده از آن نیز دلیل دیگری بر این ادعا می باشد.

اگر شما یک گیمر هستید، در اینصورت برای دستیابی به بالاترین کیفیت اتصال باید از اتصال سیمی استفاده کنید.

همچنین شما مجبور نیستید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید. روترهای بی‌سیم معمولاً دارای پورت‌های اترنت هستند، بنابراین می‌توانید بر اساس نوع دستگاه خود تصمیم بگیرید که کدام یک را انتخاب کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس