مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس X: کدام کنسول برای خرید بهتر است؟

118
0
مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس X

مقایسه PS5 و Xbox Series X به شما کمک می کند کنسول مناسب را بر اساس بازی ها، قیمت، طراحی و عوامل دیگر انتخاب کنید. مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس X را در ادامه بخوانید.

همچنین ممکن است مطلب بهترین کنسول ها برای بازی در تلویزیون برای شما مفید باشد.

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس سرفصل نسل نهم کنسول های بازی ویدیویی هستند. هر دو چیزهای زیادی برای ارائه دارند، اما کدام یک برای شما مناسب است؟

بیایید PS5 و Xbox Series X را در چندین زمینه اصلی مقایسه کنیم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک را باید بخرید.

مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس X: قیمت گذاری

Xbox Series X و مدل استاندارد پلی استیشن 5 هر دو 500 دلار قیمت دارند، اگرچه پلی استیشن 5 در نسخه دیجیتال با قیمت 400 دلار نیز موجود است. تنها تفاوت دیجیتال PS5 این است که فاقد دیسک درایو است، بنابراین شما به بازی های دیجیتال محدود می شوید.

اگر بازی ایکس باکس می خواهید اما نمی توانید از قبل پرداخت کنید، مایکروسافت برنامه Xbox All Access را ارائه می دهد. این به شما امکان می دهد 35 دلار در ماه برای Xbox Series X بعلاوه اشتراک Game Pass Ultimate در طول 24 ماه پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که مایکروسافت همچنین Xbox Series S را ارائه می دهد، کنسولی کوچکتر و کم قدرت که فاقد درایو دیسک است. از آنجایی که آن سیستم در کلاس دیگری قرار دارد، ما آن را در اینجا در نظر نخواهیم گرفت.

متأسفانه، پیدا کردن سری X و PS5 هر دو سال‌ها پس از انتشار، به دلایل مختلف از جمله کمبود عرضه، بسیار دشوار بوده است. برای کنسول جدید به اسکالپرها پول ندهید – صبر کنید تا با قیمت واقعی خود در دسترس باشند.

برنده: تساوی. قیمت یکسان است و هر دو یک گزینه جایگزین برای انعطاف پذیری قیمت ارائه می دهند.

مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس X: مشخصات

هر دو PS5 و Xbox Series X ماشین های قدرتمندی هستند. آنها از بازی 4K پشتیبانی می کنند و می توانند بازی ها را با سرعت 60FPS یا بالاتر اجرا کنند.

هر دو کنسول دارای یک SSD برای بارگذاری سریعتر نسبت به نسل های قبلی هستند، اما این کنسول ها در اندازه های مختلف هستند. PS5 دارای 825 گیگابایت SSD سفارشی (667 گیگابایت قابل استفاده) است، در حالی که سری X دارای یک SSD 1 ترابایتی (802 گیگابایت قابل استفاده).

روی کاغذ، Xbox Series X کمی قدرتمندتر است. با این حال، هر دو سیستم از نظر عملکرد تقریباً برابر هستند. اگر علاقه مند به تفکیک جزئیات هستید، مقایسه ما با مشخصات فنی Xbox Series X و PS5 را در این مقاله مطالعه کنید.

برنده: Xbox Series X، با یک مو.

مقایسه PS5 در مقابل Xbox Series X:طراحی

PS5 و Series X در طراحی تفاوت زیادی دارند. PS5 یک کنسول غول پیکر است که در کنار هر سیستم دیگری ایستاده است. این دارای طراحی منحنی است که ممکن است در مرکز سرگرمی شما قرار گرفتن را دشوار کند.

از طرف دیگر، Xbox Series X دارای طول و عرض مربع است که باعث می شود بیشتر شبیه یک رایانه رومیزی باشد. این کنسول به بزرگی PS5 نیست، بنابراین اگر فضای محدودی دارید، آن کنسول بهتر با تنظیمات شما مطابقت دارد.

PS5 دارای پورت USB-C است که سری X فاقد آن است. در غیر این صورت، این بخش بیشتر به ترجیح شما بستگی دارد، زیرا هر دو کنسول در حالت عمودی یا افقی کار می کنند.

برنده: Xbox Series X، به دلیل اندازه فشرده تر آن.

مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس X : کنترلر ها

سونی و مایکروسافت این بار رویکردهای متفاوتی را با کنترلرهای کنسول خود در پیش گرفتند. کنترلر Xbox Series X تقریباً مشابه کنترلر Xbox One است. تنها تفاوت‌ها عبارتند از D-pad تغییر شکل یافته، دکمه اشتراک‌گذاری اختصاصی و بافت اضافی برای گرفتن.

کنترلر Xbox Series X همچنان از باتری‌های AA استفاده می‌کند که ممکن است به‌عنوان یک طرفدار یا مخالف آن را ببینید. اگر نمی‌خواهید همیشه نگران تعویض باتری باشید، می‌توانید کیت باتری قابل شارژ Xbox را خریداری کنید، اما این یک هزینه اضافی است. به عنوان یک امتیاز، همه کنترلرهای Xbox One کاملاً با Xbox Series X (و بالعکس) سازگار هستند.

از سوی دیگر، کنترلر DualSense برای PS5 نسبتاً متفاوت از DualShock 4 PS4 به نظر می رسد. محرک های تطبیقی ​​بزرگ ترین برجسته هستند – دکمه های L2 و R2 می توانند به صورت پویا مقاومت خود را تنظیم کنند تا شما احساس کنید که در حال انجام چه کاری هستید. بازی، مانند سفت شدن ماشه هنگام رانندگی ماشین از میان گل.

DualSense همچنین دارای یک میکروفون در کنترلر است که به شما امکان می دهد بدون هدست ارتباط برقرار کنید. و بازخورد لمسی اجازه می دهد تا ارتعاشات دقیق تری نسبت به کنترل کننده های قدیمی تر داشته باشد. چیزهای زیادی برای دوست داشتن DualSense وجود دارد، اما کامل نیست.

در غیر این صورت، هنوز هم چیدمان دکمه PS قدیمی را دارد، از جمله پد لمسی که در DualShock 4 دیده می شود. مانند آن کنترلر، DualSense قابل شارژ است. می‌توانید هنگام اجرای عناوین PS4 از DualShock 4 در PS5 استفاده کنید، اما بازی‌های PS5 به DualSense نیاز دارند.

برنده: PS5. نگرانی در مورد باتری های AA دردناک است و DualSense دارای چند ویژگی جدید و هیجان انگیز است. با این حال، کنترلر ایکس باکس هنوز هم محکم است.

مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس X : بازی ها

البته هیچ کنسولی بدون بازی های خوب ارزش خرید ندارد. PS5 و Xbox Series X چندین جنبه در این زمینه دارند که باید در نظر گرفته شوند، بنابراین اجازه دهید آنها را یک به یک تقسیم کنیم.

عناوین انحصاری

پلی استیشن 5 در چند سال اول خود تعداد زیادی انحصاری دریافت نکرده است، زیرا بسیاری از عناوین بزرگ آن بر روی PS4 نیز در دسترس هستند. انحصاری های بزرگ PS5 تاکنون شامل بازسازی Demon’s Souls، Returnal، Ratchet & Clank: Rift Apart و Final Fantasy VII Remake Intergrade است.

بازی‌های دیگر هم برای PS4 و هم برای PS5 در دسترس هستند، اما نه در کنسول‌های دیگر. اینها عبارتند از Spider-Man: Miles Morales، Sackboy: A Big Adventure، Horizon Forbidden West و God of War Ragnarok.

در زمان نگارش مقاله، Xbox Series X دارای بازی های انحصاری کمی است. The Medium یک بازی ترسناک است که در انحصار کنسول Xbox Series X|S بود، اگرچه اکنون برای PS5 نیز در دسترس است. یک بازی اعلام شده Fable و آخرین عنوان Arkane، Redfall، انحصاری کنسول Xbox Series X|S خواهد بود، اما هنوز در دسترس نیستند.

در حال حاضر، به نظر می رسد که مایکروسافت بر روی انتشار بازی های ایکس باکس وان، ایکس باکس سری X|S و رایانه های شخصی تمرکز کرده است. عرضه گسترده‌تر این بازی‌ها عالی است، اما به این معنی است که دلایل زیادی برای دریافت کنسول جدیدتر وجود ندارد.

برنده: PS5، اکنون و در آینده نزدیک.

سازگاری به عقب

PS5 تقریباً با تمام عناوین PS4 سازگار است. اگر PS5 استاندارد دارید، می توانید به سادگی دیسک های PS4 را برای اجرای آن بازی ها قرار دهید. در هر یک از مدل‌های PS5، می‌ توانید به کل کتابخانه دیجیتالی بازی‌های PS4 خود دسترسی داشته باشید و آنها را به راحتی در PS5 خود دانلود کنید.

با این حال، توانایی Xbox Series X برای اجرای بازی های قدیمی بسیار فراتر می رود. در حالی که تقریباً با تمام عناوین Xbox One سازگار است، می‌تواند بیش از 500 عنوان Xbox 360 و چند ده عنوان اصلی Xbox را نیز بازی کند. این بدان معناست که می‌ توانید از بسیاری از بازی ‌های مبتنی بر دیسک که قبلاً دارید لذت ببرید، و همچنین می ‌توانید از بازی ‌های کلاسیک Xbox از نسل ‌های قبلی لذت ببرید.

در هر دو سیستم، بازی ‌های قدیمی ‌تر به لطف سخت ‌افزار قدرتمند تر، بهتر اجرا می ‌شوند. ویژگی های دقیق موجود به بازی بستگی دارد. مایکروسافت از FPS Boost برای اجرای عناوین قدیمی با نرخ فریم نرم‌ تر استفاده می ‌کند.

برنده: Xbox Series X، به دلیل حجم زیاد بازی های قدیمی ایکس باکس که می توانید در کنسول از آن لذت ببرید.

پخش جریانی بازی

ویژگی قاتل Xbox Game Pass است، یک سرویس اشتراک که دسترسی نامحدود به صدها بازی با کیفیت بالا را با پرداخت 10 دلار در ماه فراهم می کند. این در Xbox One و Xbox Series X|S و همچنین یک طرح جداگانه برای PC در دسترس است. اگر Game Pass را برای Xbox و PC به اضافه Xbox Live Gold می‌خواهید، می ‌توانید ماهیانه 15 دلار برای Game Pass Ultimate بپردازید.

Game Pass یکی از قوی ترین دلایل برای در نظر گرفتن Xbox Series X است، به خصوص با قیمت بازی های AAA تا 70 دلار در برخی موارد. Game Pass به شما امکان می دهد حتی بدون انتظار برای فروش، از بازی های معروف و عناوین مستقل با هزینه ای مقرون به صرفه لذت ببرید. این یکی از بهترین معاملات در بازی است.

در سمت پلی استیشن 5، سونی سرویس پلی استیشن پلاس خود را در اواسط سال 2022 به روز کرد تا سرویس مشابهی را ارائه دهد. سطوح بالاتر (Extra و Premium) جایگزین طرح پخش قدیمی PlayStation Now می شود. با این حال، این دارای نقاط ضعفی در مقایسه با Game Pass است. به ویژه، پرکننده های بیشتری وجود دارد و انحصاری های اصلی پلی استیشن همه در کاتالوگ ظاهر نمی شوند.

در PS5، سونی همچنین مجموعه PlayStation Plus را برای همه رده‌های مشترکین PS Plus ارائه می‌کند. این به شما امکان می‌دهد به مجموعه‌ ای از عناوین برتر PS4 دسترسی داشته باشید تا آن‌ها را دانلود کنید و با سازگاری به عقب از آن لذت ببرید. اگر PS4 را از دست دادید، یک گزینه عالی است، اما فقط با اشتراک PS Plus 60 دلاری اضافه در سال در دسترس است.

برنده: Xbox Series X. شکست دادن Game Pass سخت است.

واقعیت مجازی

اگر اهل واقعیت مجازی هستید، پلی استیشن 5 کنسول مناسب شماست. PlayStation VR (در اصل برای PS4 ساخته شده است) با PS5 کار می کند و PlayStation VR2 برای عرضه در سال 2023 برنامه ریزی شده است.

مایکروسافت هیچ برنامه ‌ای برای معرفی VR برای Xbox ندارد، بنابراین انتظار نداشته باشید که در حال حاضر یا آینده از VR پشتیبانی کند.

برنده: PS5.

مقایسه پلی استیشن 5 با ایکس باکس X : اکوسیستم ها

همانطور که دیدیم، هر دو کنسول PS5 و Xbox Series X چیزهای زیادی برای آنها دارند. با این حال، یک عنصر مهم دیگر وجود دارد که باید خودتان تصمیم بگیرید: کدام اکوسیستم کنسول برای شما منطقی تر است.

زمانی که از قبل کتابخانه ای از بازی ها برای بازی دارید، سازگاری به عقب بسیار جذاب تر است. اما جنبه ‌های دیگر را فراموش نکنید، مانند انتقال داده‌های ذخیره‌ شده، حفظ غنائم/دستاوردهایتان، توانایی بازی با دوستانتان، لذت بردن از اشتراک‌های موجود، کنترل ‌کننده‌هایی که از قبل دارید و موارد مشابه.

بنابراین اگر سال‌ها بازیکن ایکس ‌باکس بوده‌اید، حتی اگر توسط PS5 وسوسه شده باشید، ممکن است ماندن با Xbox منطقی ‌تر باشد. به این ترتیب، لازم نیست با تمام جنبه های بالا از نو شروع کنید و هزینه واقعی ارتقا کمتر است.

برنده: تصمیم بگیرید، زیرا این بستگی به موقعیت شما دارد.

آیا باید PS5 یا Xbox Series X بخرید؟

هیچ پاسخ روشنی در مورد اینکه PS5 یا Xbox Series X کنسول بهتری هستند وجود ندارد. شمارش برنده هر بخش در بالا منجر به یک امتیاز مساوی می شود و هیچ یک از کنسول ها ضعف آنقدر قوی ندارند که آن را به انتخاب بدیهی تبدیل کند.

در نتیجه موارد زیر را توصیه می کنیم:

  • پلی استیشن 5 را بخرید اگر: می خواهید بازی های انحصاری PS5 را بازی کنید، Game Pass وسوسه نمی شوید، کتابخانه ای از بازی های قدیمی ایکس باکس ندارید یا به VR علاقه مند هستید.
  • Xbox Series X را بخرید اگر: می‌خواهید از Game Pass استفاده کنید، به موارد انحصاری PS5 علاقه ندارید یا عمیقاً در اکوسیستم Xbox ادغام شده‌اید.

اگر فکر نمی کنید در حال حاضر هیچ کدام از کنسول ها برای شما مناسب نیستند، نینتندو سوییچ عالی را نیز فراموش نکنید.

4.4/5 - (7 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس