نویز کنسلینگ چیست؟

107
0
نویز کنسلینگ

هنگام خرید هدفون یا هدست حتما کلمه نویز کنسلینگ یا حذف نویز را شنیده اید. اما نویز کنسلینگ چیست؟ مدار حذف نویز با استفاده از میکروفون های داخلی نویز بیرونی را حس می کند و سیگنال حذف نویز را به هدست می فرستد. با تولید این سیگنال، هدفون بخش زیادی از منابع صوتی خارجی را مسدود می کند. فناوری نویز کنسلینگ با حذف صداهای مزاحم خارجی، تجربه شنیداری بهتری را ارائه می دهد.

انواع نویز کنسلینگ یا حذف نویز

دو نوع کلی فناوری حذف نویز وجود دارد، یکی در میکروفون و دیگری در هدفون. نوع اول به فردی که در آن طرف خط قرار دارد کمک می‌کند تا صدای شما را واضح بشنود. نوع دوم باعث میشود هنگامی که با هدفون در حال گوش دادن به صوتی هستید صدای بیرون و مزاحم به گوش شما نرسد.

نویز کنسلینگ در میکروفون

این نوع فناوری حذف نویز در واقع به دیگران کمک میکند تا صدای شما را واضح تر بشنوند. میکروفون های نویز کنسلینگ به گونه ای ساخته شده اند صدای اطراف را فیلتر کرده و فقط صدای شما را دریافت میکنند. برای مثال برخی هدست‌ها یک سوکت مختص باد دارند که صدای باد را حذف می‌کند.

هدست‌های پیشرفته‌تر از چندین میکروفون استفاده می‌کنند تا میزان حذف نویز را تا حدی بالا ببرند. در این هدست ها دو میکروفون فاصله ای بین خود دارند که یکی از آن ها به دهان شما نزدیکتر است. میکروفون اول که به شما نزدیک تر است صدای شما را دریافت میکند، و میکروفون دوم صدای اطراف را دریافت میکند. با استفاده از برخی الگوریتم‌های دیجیتال، نویز محیط از صدای شما حذف میشود و فقط صدای شما باقی می‌ماند.

نویز کنسلینگ در هدفون ها
نویز کنسلینگ در هدفون ها

نویز کنسلینگ در هدفون ها

فناوری حذف نویز در هدفون ها باعث میشود فرد در هنگام گوش دادن به هدفون صدای مزاحم محیط را نشود. نویز کنسلینگ در هدفون به دو نوع پسیو و اکتیو تقسیم میشود.

حذف نویز پسیو

این نوع حذف نویز در واقع با استفاده از ویژگی های فیزیکی هدست، مانند طراحی و متریال هدست است. هدفون‌های دارای نویز کنسلینگ پسیو میکروفون یا فناوری داخلی ندارند که به طور فعال فرکانس‌های محیط را جستجو کرده و از بین می‌برند. در واقع این نوع هدفون ها نیازی به منبع تغذیه یا باتری داخلی ندارند. هر چیزی که از نظر فیزیکی گوش شما را بپوشاند، مانند ایرماف (Ear muffs) یا رو گوشی، می تواند نویز را جدا کند و به عنوان نویز کنسلینگ پسیو در نظر گرفته شود.

نویز کنسلینگ پسیو بهترین گزینه برای فیلتر کردن صداهای نامنظم و با فرکانس بالا است. این نوع هدفون ها معمولاً برای موزیک گوش دادن استفاده می شود، زیرا صدای خارج را کاملا مسدود میکند. اگر در محیط های شلوغ هستید و میخواهید تمرکز داشته باشید این نوع هدفون مناسب شما است.

حذف نویز اکتیو

هدفون‌های با فناوری نویز کنسلینگ اکتیو دارای فناوری داخلی هستند و به طور اکتیو صداهای محیط را قبل از رسیدن به گوش شما شناسایی کرده و از بین میبرند. این هدفون‌ها دارای میکروفون‌های بسیار کوچکی در هر گوشی هستند که فرکانس‌های نویز محیط را تشخیص میدهند، سپس فرکانس‌های صوتی مخالفی را تولید می‌کنند – که به آن‌ها فاز متقابل گفته می‌شود – و باعث حذف نویز مزاحم میشوند. در نتیجه شما فقط صدای موزیکی که پخش میشود را می شنوید. Active به این معنی است که هدفون دارای یک باتری داخلی برای تغذیه این میکروفون های حذف کننده نویز است.

این نوع از نویز کنسلینگ برای صداهای ثابت با فرکانس پایین مانند صدی کولر مناسب است.

کدام نوع از فناوری های حذف نویز  بهتر است؟ اکتیو یا پسیو؟

بستگی دارد. ما به طور کلی حذف نویز اکتیو را برای اکثر افراد توصیه می‌کنیم، زیرا مزایای آن عموماً از جنبه‌های منفی آن بیشتر است، اما در نهایت بستگی به این دارد که از هدفون برای چه کاری استفاده می‌کنید. هدفون‌های با فناوری نویز کنسلینگ اکتیو عملکرد بهتری در مسدود کردن صداهای بیرونی دارند، بنابراین برای کسانی که مدام در سفر هستند و افرادی که در محیط‌های اداری شلوغ کار می‌کنند عالی هستند.

البته این نوع هدفون‌ها دارای معایبی نیز هستند که بزرگترین جنبه منفی آن این است که با روشن بودن ANC صدای خوبی ندارند. برای حذف فرکانس‌های نویز محیط، هدفون‌های حذف نویز اکتیو باید فرکانس‌های آنتی فاز را اضافه کنند، که نویز را افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به کاهش میزان صدا می‌شود. به همین دلیل است که دی‌جی‌ها، حتی اگر در محیطی پر سر و صدا کار ‌کنند، ممکن است از هدفون‌های حذف نویز پسیو استفاده کنند.

اما خبر خوب این است که اکثر هدفون‌های نویز کنسلینگ پسیو حالت‌های مختلفی برای روشن یا خاموش کردن ANC دارند. این قابلیت برای زمانی که در محیط های ساکت به هدفون خود گوش می دهید ایده آل است. اگر یک جفت هدفون ANC دارید، سعی کنید نویز کنسلینگ را روشن/خاموش کنید و تغییر کیفیت صدا را چک کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نویز کنسلینگ اکتیو فقط بر کیفیت صدا تأثیر نمی گذارد، بلکه بر روی گوش شما نیز تأثیر می گذارد. هنگامی که ANC روشن است، امواج صوتی تولید می کند که بر گوش شما فشار ایجاد می کند. شاید برای برخی افراد این حس ناخوشایند باشد، به خصوص زمانی که از هدفون به مدت طولانی استفاده می کنند.

5/5 - (12 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس