مقایسه DPI با PPI: تفاوت چیست؟

39
0
مقایسه DPI با PPI

DPI و PPI اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند، اما یکسان نیستند. مقایسه DPI با PPI را در ادامه بخوانید.

نقاط در هر اینچ (DPI) و پیکسل در هر اینچ (PPI) اغلب به جای یکدیگر برای نشان دادن وضوح تصویر استفاده می شوند. اگرچه هر دو عبارت بر کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارند، اما در فناوری‌های کاملاً متفاوتی استفاده می‌شوند و باید به ‌طور مناسب از هم متمایز شوند. دانستن تفاوت‌ها و استفاده صحیح از آن‌ها برای هر کسی که در زمینه طراحی، تصویرسازی، عکاسی، چاپ ‌سازی کار می‌ کند و تقریباً هر کسی که علاقه‌ مند به فناوری نمایش است، ضروری است.

برای رفع هر گونه سردرگمی که ممکن است بین DPI و PPI داشته باشید، زمان آن رسیده است که تفاوت‌ های آنها، نحوه عملکرد، نحوه تأثیرگذاری بر تصاویر و استفاده صحیح از آنها را درک کنید.

تفاوت بین DPI و PPI

PPI تعداد پیکسل‌هایی را که یک صفحه ‌نمایش دیجیتال می ‌تواند در هر اینچ نشان دهد، تعیین می‌کند، در حالی که DPI در مورد تعداد نقاط جوهری که چاپگر می‌تواند روی یک رسانه (مانند کاغذ) در هر اینچ بگذارد صحبت می ‌کند.

اصطلاح DPI فقط برای مقاصد چاپ استفاده می شود و بر وضوح تصویر دیجیتال تأثیری ندارد. از سوی دیگر، PPI عمدتاً برای نشان دادن وضوح تصویر دیجیتال استفاده می شود، اما اگر PPI خیلی کم باشد، می تواند بر وضوح چاپ نیز تأثیر بگذارد.

برای درک اینکه چرا PPI می‌تواند بر کیفیت چاپ یک تصویر تأثیر بگذارد، اما DPI بر وضوح دیجیتال تأثیر نمی‌گذارد، اجازه دهید عمیق ‌تر صحبت کنیم و درباره نحوه عملکرد PPI و DPI بحث کنیم.

مقایسه DPI با PPI: درک پیکسل در هر اینچ (PPI) و صفحه نمایش دیجیتال

همانطور که قبلاً بحث شد، PPI اندازه گیری است که تعداد پیکسل در هر اینچ از یک صفحه نمایش یا تصویر دیجیتال را نشان می دهد.

پیکسل کوچکترین عنصر یا نقطه یک تصویر دیجیتال است. با این حال، یک پیکسل تا زمانی که روی یک صفحه نمایش دیجیتال مانند مانیتور مشاهده نشود، اندازه گیری ثابتی ندارد. به طور کلی، اندازه پیکسل های کوچکتر منجر به تصاویر واضح تر می شود زیرا پیکسل های بیشتری را می توان در صفحه نمایش دیجیتال بسته بندی کرد.

برای اندازه گیری میزان کوچکی این پیکسل ها، از PPI برای تعیین تعداد پیکسل در یک اینچ مربع از نمایشگر استفاده می شود. این بدان معنی است که یک تصویر 4 PPI دارای تعداد پیکسل 4 در 4 پیکسل یا 16 پیکسل است که در یک اینچ مربع از نمایشگر متراکم شده است. دو برابر کردن PPI یک تصویر، تعداد پیکسل های موجود در یک اینچ مربع از نمایشگر را چهار برابر می کند.

هنگامی که در یک مانیتور مشاهده می شود، پیکسل ها را می توان به زیر پیکسل ها تقسیم کرد. برخی از نمایشگرهای LED از پیکسل های فرعی برای نمایش یک پیکسل استفاده می کنند. آنها از میکرو LED ساخته شده اند که می توانند قرمز، سبز و آبی (RGB) را نمایش دهند. اگرچه نمایشگرهای دیجیتال فقط از RGB استفاده می‌کنند، اما از طریق پردازش رنگ افزودنی، این زیرپیکسل‌های بسیار متراکم می‌توانند تمام رنگ‌هایی را ایجاد کنند که پانل شما می‌تواند نمایش دهد.

چه زمانی PPI مهم است

PPI یک اندازه گیری مهم برای تعیین کیفیت یک تصویر در رابطه با اندازه نمایش تنظیم شده و فاصله مشاهده آن است. در تئوری، با دورتر شدن نمایشگرها از شما، PPI کمتری برای ارائه تصاویر با کیفیت مورد نیاز است. همانطور که نمایشگر به چشمان شما نزدیکتر می شود، PPI بالاتری برای نمایش تصاویر با کیفیت مورد نیاز است.

به همین دلیل است که شما تفاوت زیادی در کیفیت تصویر یک تلفن هوشمند 300 PPI و یک مانیتور 110-250 PPI مشاهده نخواهید کرد، با این فرض که مانیتور خود را با فاصله کامل از بازو مشاهده می کنید. البته، با دورتر شدن نمایشگرها از شما، نمایشگر باید بزرگتر باشد تا بتوانید تصاویر را راحت مشاهده کنید. به همین دلیل است که گوشی های هوشمند معمولا دارای اندازه صفحه نمایش 5-6/6.5 اینچ هستند، در حالی که نمایشگرها دارای اندازه صفحه نمایش 15-34 اینچ هستند.

در نظر گرفتن PPI هنگام تصمیم گیری در مورد وضوح تصویر به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که یک تصویر با کیفیت در هر اندازه فیزیکی که می خواهید دارید. بنابراین اگر می‌خواهید یک تصویر مربعی پنج اینچی برای یک وب‌سایت ایجاد کنید و می‌خواهید PPI 96 (PPI استاندارد برای تصاویر وب) داشته باشد، باید وضوح تصویر خود را روی 480×480 پیکسل تنظیم کنید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که آیا نمایشگرهای دیجیتال می توانند مقدار PPI را که برای تصویر خود تنظیم می کنید، تحمل کنند یا خیر.

داشتن PPI صحیح همچنین تضمین می کند که تصاویر شما کیفیت کافی در آنها دارند در صورتی که بخواهید آنها را روی کاغذ یا هر رسانه فیزیکی دیگری چاپ کنید.

مقایسه DPI با PPI: درک نقطه در هر اینچ (DPI)

DPI به تعداد نقاطی که یک چاپگر می تواند روی یک رسانه فیزیکی مانند کاغذ بگذارد اشاره دارد. DPI فقط مربوط به چاپ است و ربطی به دیجیتال ندارد. DPI را می توان از طریق نرم افزار ویرایش/چاپ تنظیم کرد تا به چاپگر اطلاع دهد که چقدر باید رنگدانه های خود را روی کاغذ اسپری کند.

اگر تا به حال کارتریج های چاپگر را تغییر داده باشید، می دانید که چاپگرها فقط از سه یا چهار رنگ استفاده می کنند. درست مانند روشی که PPI از رنگ‌های RGB و پردازش رنگ افزودنی برای فریب دادن چشم برای دیدن هزاران رنگ رنگ استفاده می‌کند، چاپگرها از آنچه به عنوان CMYK (فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه) شناخته می‌شود، استفاده می ‌کنند.

مقایسه DPI با PPI
مقایسه DPI با PPI

برای اینکه چاپگرها طیف گسترده ای از رنگ ها را از کارتریج های رنگی محدود CMYK چاپ کنند، چاپگرها رنگدانه ها را در الگوها، اندازه ها و فرکانس های مختلف روی کاغذ می پاشند. بسته به رنگ، چاپگر ممکن است مجبور باشد چندین بار روی کاغذ انجام دهد تا رنگدانه های اولیه را به طور جزئی یا کامل بپوشاند تا به رنگ دلخواه برسد. هر بار که یک رنگدانه پوشانده می شود، نور کمتری منعکس می شود و رنگ های تیره تری تولید می کند.

چه زمانی DPI مهم است

DPI هنگام تنظیم وضوح چاپ یک تصویر مهم است. دانستن اینکه از چه DPI برای چاپ‌های خاص استفاده کنید، مطمئن می‌شوید که تنظیمات DPI صحیح را تنظیم می‌کنید و با استفاده از مقدار بهینه جوهر بدون کاهش کیفیت تصویر، در هزینه و زمان شما صرفه‌جویی می‌کنید.

استاندارد صنعتی برای چاپ عکس و تصاویر روی کاغذ 300 DPI خواهد بود. اگرچه برای چاپ عمومی عالی است، اما ممکن است 300 DPI بسته به کیفیت کاغذ، اندازه چاپ و آنچه که از چاپ استفاده می شود بسیار کم یا زیاد باشد.

به عنوان مثال، اکثر بیلبوردها تنها به 10-30 DPI نیاز دارند تا تصاویری با کیفیت در هنگام مشاهده در سراسر خیابان تولید کنند. استفاده از استاندارد 300 DPI فقط باعث می شود که شما مقدار زیادی جوهر و زمان صرف کنید و هیچ کس متوجه تفاوت نخواهد شد.

PPI و DPI کیفیت تصویر را برای رسانه های مختلف تضمین می کند

PPI و DPI اصطلاحات کاملاً متفاوتی در مورد دو رسانه مختلف برای مشاهده یک تصویر هستند. PPI برای تعیین کیفیت یک تصویر دیجیتال در رابطه با اندازه صفحه و فاصله مشاهده استفاده می شود. در مقابل، DPI برای تعیین کیفیت یک تصویر چاپ شده در رابطه با اندازه چاپ و فاصله مشاهده استفاده می شود

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس