مهمترین خبرهای 26 اردیبهشت 1402

72
0
مهمترین خبرهای ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

در این مطلب قصد داریم به بررسی مهمترین خبرهای 26 اردیبهشت 1402 بپردازیم. پست صبحانه با اول نیوز را از دست ندهید.

مهمترین خبرهای 26 اردیبهشت 1402

انتخابات ترکیه به دور دوم کشید

مهمترین خبرهای 26 اردیبهشت 1402

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد با توجه به این که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانست در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ مه (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد. نتیجه نهایی آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به شرح ذیل است: رجب طیب اردوغان: ۴۹.۳۵ درصد آرا و کمال قلیچدار اوغلو: ۴۵ درصد آرا. با این حال بر اساس آرا شمرده شده از ۶۰۰ کرسی پارلمان ترکیه، “ائتلاف جمهور” رجب طیب اردوغان شامل حزب عدالت و توسعه، حزب جنبش ملی‌گرا و حزب رفاه نو (متعلق به پسر نجم‌الدین اربکان) در مجموع ۳۲۲ کرسی را از آن خود می‌کند. هم‌چنین “ائتلاف ملت” کمال قلیچداراوغلو به عنوان ائتلاف احزاب اپوزیسیون ۲۱۲ کرسی را کسب می‌کند.

شرط نفر سوم انتخابات ترکیه برای حمایت از قلیچداراوغلو

در شرایطی که طبق آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو باید در انتخابات دور دوم شرکت کنند، شرط و شروط نامزد شکست خورده در این انتخابات خبرساز شده است. سنان اوغان در مصاحبه با «اشپیگل» اعلام کرد تنها در صورتی از نامزد ائتلاف اپوزیسیون «ملت» (به ریاست کمال قلیچدار اوغلو) حمایت می‌کند که «حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها از نظام سیاسی حذف شده باشد».

حداد عادل: گذاشتن نام‌های بیگانه بر سردر مغازه‌ها گناه نابخشودنی است

مهمترین خبرهای 26 اردیبهشت 1402

در مراسم پاسداشت زبان پارسی و بزرگداشت فردوسی، غلامعلی حداد عادل گفت: در شأن ملت ایران نیست که بر سردر مغازه‌ها و شرکت‌ها و موسسات شاهد نام‌های بیگانه باشیم و این گناه بخشودنی‌ نیست. این اقدام خلاف قانون است و در شأن ملت ایران نیست که نام کالاها و محصولات به ویژه محصولات غذایی به زبان فرنگی و به خط فرنگی باشد. هم خلاف قانون است و هم شایسته ملت نیست.

اظهارات رییس قوه قضاییه دربار کافی نبودن تذکر و مجازات سبک برای ترویج سازمان‌یافته ناهنجاری‌های اجتماعی
اژه ای رئیس قوه قضائیه گفت: در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه لایحه قوه قضائیه در موضوع حجاب و عفاف برای سیر مراحل قانونی به دولت ارسال شد اما هنوز این لایحه از دولت به مجلس نرفته است؛ لذا از وزیر دادگستری می‌خواهیم تا پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد. وی تاکید کرد: در مرحله صدور حکم و مجازات عناصر این جریانات سازمان یافته نیز باید به مقوله بازدارندگی توجه داشت؛ صرف تذکر و اعمال مجازات سبک برای عوامل این قبیل جریانات، کارساز نیست.

وام نهضت ملی مسکن؛ متقاضی باید ۳ میلیارد برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند

در حالی به تازگی سقف وام نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته که قرار است بازپرداخت این تسهیلات به‌صورت پلکانی محاسبه شود. محاسبه سود و اقساط تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد کل سود وام مذکور ۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان خواهد بود. در مجموع نیز متقاضی باید ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون و ۵۵۶ هزار تومان برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی پرداخت کند.

احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما تا آخر اردیبهشت

حسن خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری از اعمال تصمیمات احتمالی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما تا آخر اردیبهشت خبر داد و گفت: سازمان هواپیمایی اختیاری در خصوص سایت‌ها ندارد.

وزیر کشور: پیشنهاد قطع اینترنت در زمان برگزاری امتحانات نهایی رد شد

مهمترین خبرهای 26 اردیبهشت 1402

احمد وحیدی وزیر کشور درباره بحث امنیت برگزاری آزمون‌های نهایی و کنکور گفت: مهمترین موضوع، برگزاری کنکور است که در این زمینه مشکلی نیست و امنیت سوالات هم موضوع دیگری است که تدابیر لازم برای تامین آن اعمال می‌شود. وحیدی درباره پیشنهاد مطرح شده مبنی بر قطع شدن دسترسی به اینترنت در روز آزمون گفت که این پیشنهاد رد شده است.

نخستین واکنش ایران به انتخابات ترکیه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در پی برگزاری انتخابات در ترکیه اظهار داشت: مشارکت بالای مردم جمهوری ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه و برگزاری موفق آن، نشانه پیروزی مردم سالاری در این کشور مسلمان همسایه است. وی افزود: این پیروزی را به مردم، برگزارکنندگان انتخابات، رهبران و احزاب سیاسی در ترکیه تبریک می‌گوییم و آرزو می‌کنیم بهترین سرنوشت برای آنها رقم بخورد.

محمود صادقی به دادسرا احضار شد

محمود صادقی، حقوقدان و نماینده مجلس پیشین از احضار خود به شعبه ۷ دادسرای امنیت خبر داد. بر این اساس او باید روز دوم خرداد برای «دفاع از اتهام انتسابی » به دادسرا مراجعه کند.

فارس: در برخی کلینیک‌های زیبایی، ماساژ و لیزر بدن مردان توسط زنان انجام می‌شود

خبرگزاری فارس نوشت: برخی از کلینیک‌های زیبایی به محل امنی برای سودجویی، قانون‌شکنی و هنجارشکنی تبدیل شده است. تا جایی‌که در برخی از آن‌ها انجام لیزر بدن مردان توسط زنان انجام می‌شود و برخی از آن‌ها اقدام به ارائه خدمات ماساژ آقایان توسط زنان کرده‌اند.

مکرون: روسیه رعیت چین شده

مکرون رئیس‌جمهور فرانسه معتقد است که روسیه عملاً متحمل یک شکست استراتژیک در اوکراین شده و به طور فزاینده‌ای به چین وابسته شده است. کرملین اما در پاسخ گفته است که روابط با چین شراکتی با ماهیت راهبردی و ویژه بوده و هیچ ارتباطی با وابسته شدن به هیچ کسی ندارد. به گفته رئیس‌جمهور فرانسه، مسکو به طور غیررسمی به دست‌نشانده (رعیت) چین بدل و از آنجا که باعث تعجیل سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو شده، دسترسی‌اش به حوزه بالتیک را از دست داده است.

باکو: روابط ما با ایران در پایین‌ترین سطح خود در تاریخ است

مهمترین خبرهای 26 اردیبهشت 1402

اولین سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل در مصاحبه با یکی از رسانه‌های اسرائیل از توسعه روابط با تل آویو و کاهش روابط دیپلماتیک با تهران سخن گفت. وی در مصاحبه‌ای از دفتر خود در «تل آویو» گفت، در زمینه روابط دیپلماتیک باکو با ایران گفت: «روابط ما با ایران در پایین‌ترین سطح خود در تاریخ است، اما ما خواهان روابط پایدار با همه همسایگان خود هستیم.» ممدوف در زمینه روابط با اسرائیل گفت، روابط سیاسی با با تل آویو بر پایه ای محکم است و قرار است توسعه یابد

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس