۱۵ نرم افزار کاربردی ویندوزی که باید روی کامپیوترهای جدید نصب کنید

34
0
نرم افزار کاربردی ویندوزی

فرقی نمی کند یک کامپیوتر جدید خریداری کرده‌اید یا اینکه مجدداً روی آن ویندوز نصب کرده‌اید، اولین کاری که باید انجام دهید، نصب برنامه‌های مورد نیاز است. با وجود هزاران نرم افزار ویندوزی جذابی که وجود دارد، فهمیدن این که نصب کدام یک از آن‌ها روی سیستم ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱ ضروری است، کار چندان ساده ای نخواهد بود. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به معرفی ۱۵ نرم افزار کاربردی ویندوزی که جزو برترین‌ها بوده و نصب آن‌ها روی کامپیوترهای جدید ضروری است، بپردازیم.

۱.نرم افزار کاربردی ویندوزی: مرورگر اینترنت: گوگل کروم

گوگل کروم
گوگل کروم

شکی نیست که گوگل کروم، اولین انتخاب ما به عنوان یک مرورگر اینترنت است. این مرورگر به شدت سریع است، امکانات خوبی را برای جستجو از طریق Google Lens ارائه می‌کند و طیف گسترده‌ای از افزونه ها را در اختیار دارد. این مرورگر وب از همگام‌سازی چند پلتفرمی نیز پشتیبانی می‌کند که به شما اجازه می‌دهد تب‌های باز شده روی کامپیوتر خود را بتوانید همزمان روی گوشی‌تان هم داشته باشید. کروم یک مرورگر همه فن حریف است.

با این وجود، کروم هم بدون ایراد نیست. بسیاری از کاربران از ردیابی عمیق کروم و همینطور استفاده بیش از حد از ظرفیت رم دستگاه شکایت می‌کنند. اگر شما هم جز این دسته هستید، می‌توانید از مرورگرهای دیگری مثل فایرفاکس و اپرا استفاده کنید که آن‌ها هم مرورگرهای بسیار خوبی هستند. حتی مرورگر مایکروسافت اج که بر پایه مرورگر کرومیوم گوگل توسعه پیدا کرده هم گزینه خوبی برای این دسته از کاربران است.

۲. حافظه ابری: گوگل درایو

گوگل درایو
گوگل درایو

اگر می‌خواهید یک حافظه ابری خوب انتخاب کنید، ما به شما گوگل درایو را پیشنهاد می‌کنیم. این سرویس ۱۵ گیگابایت فضای ابری رایگان را در اختیار شما می‌گذارد که می‌توانید با اکانت گوگل، اپلیکیشن گوگل Photos و جیمیل خود از آن استفاده کنید.

گوگل درایو یک اپلیکیشن را هم برای تمام پلتفرم‌های مهم ارائه می‌کند؛ بنابراین می‌توانید از هر جایی به فایل های خود دسترسی داشته باشید. علاوه بر همگام‌سازی فایل‌های شما در پوشه مشخصی داخل اکانت گوگل درایو، اپلیکیشن دسکتاپی آن هم به شما اجازه می‌دهد به آسانی از فایل‌های داخل کامپیوتر یا هارد اکسترنال خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و در فضای ابری از آن نگهداری کنید.

گوگل درایو ضمن اینکه با کل مجموعه خدمات گوگل همگام است، اشتراک‌گذاری فایل با دیگران را هم بسیار آسان کرده است. چه از این سرویس برای بکاپ گرفتن از فایل‌های خود در فضای ابری و چه برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها استفاده کنید، Google Drive یک نرم افزار ویندوزی ضروری برای کامپیوتر شما به حساب می آید.

۳.نرم افزار کاربردی ویندوزی پخش موسیقی: اسپاتیفای

سال‌ها قبل، گوش دادن به موسیقی با کامپیوتر با زحمت دانلود جداگانه و ریختن روی سیستم و سازماندهی فایل‌های MP3 انجام می‌شد. اما اکنون دیگر نیازی به این همه کار نیست.

امروزه سرویس‌های پخش موسیقی زیادی وجود دارند که می‌توانید استفاده کنید، اما به نظر ما بهترین انتخاب برای کاربران ویندوز ۱۰ یا ۱۱، سرویس اسپاتیفای است. این سرویس هم به صورت رایگان (با پخش تبلیغات) و هم به صورت اشتراکی پولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد تا از شنیدن میلیون‌ها موسیقی و پادکست از سراسر جهان، بهره مند شوند. یکی از نقاط قوت Spotify برخلاف رقبای خود، داشتن یک اپلیکیشن مستقل ویندوزی است. البته شما می‌توانید از سرویس‌های Apple Music و Youtube Music هم استفاده کنید. ولی هیچ یک از این دو اپلیکیشن ویندوزی ندارند.

۴. مجموعه برنامه‌ها آفیس: LibreOffice

احتمالاً به مجموعه برنامه‌های کاربردی برای کار با اسناد، شیت‌ها و پرزنت‌ها نیاز دارید. اگر فکر می‌کنید که مایکروسافت آفیس تنها گزینه پیش روی شماست، سخت در اشتباه هستید. ما به تمام کاربران ویندوزی مجموعه برنامه‌های آفیس LibreOffice را پیشنهاد می‌کنیم. این یک مجموعه رایگان و قدرتمند است که برای تمام نرم افزارهای Word ،Excel ،PowerPoint و Access مایکروسافت جایگزین مناسبی دارد.

یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب هم OpenOffice می باشد، ولی اکنون دیگر از آن پشتیبانی نمی‌شود. اگر علاقه‌ای به استفاده از LibreOffice ندارید، ما به شما FreeOffice را پیشنهاد می‌کنیم. شما همچنین می‌توانید با استفاده از Word آنلاین یا Google Docs، به صورت کاملاً آنلاین با اسناد خود کار کرده و نیاز خود را برطرف کنید.

۵. ویرایشگر تصویر: Paint.NET

Paint.NET
Paint.NET

فرقی نمی‌کند شما به تغییرات جزئی روی تصاویر نیاز داشته باشید، به دنبال راهی برای تار کردن قسمتی از یک تصویر و اسکرین شات باشید یا اینکه عکس‌های قدیمی‌تان را روتوش کنید؛ همه به یک نرم افزار ویندوزی برای ویرایش تصاویر نیاز دارند. بی‌شک فتوشاپ بهترین نمونه برای این کار است، اما ابزارهای رایگان متنوعی نیز وجود دارد که سبک‌تر بوده و راحت‌تر در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

نرم افزار Paint.NET یکی از این قبیل برنامه‌های ویرایش تصویر رایگان است. این ابزار قدرتمندتر از Microsoft Paint خود ویندوز بوده، اما در عین حال مثل فتوشاپ با انبوهی از گزینه‌ها باعث سردرگمی کاربران نمی‌شود. شما با استفاده از آن به راحتی می‌توانید بخشی از یک تصویر را تار کنید، عکس‌ها را به صورت خودکار تنظیم کنید تا بهتر به نظر برسند و با چند کلیک ساده، متن و شکل به تصاویر خود اضافه کنید. برای دسترسی به امکانات بیشتر هم می‌توانید از انبوهی از پلاگین‌های موجود برای این نرم افزار استفاده کنید.

اما اگر به هر دلیلی تصور می‌کنید که Paint.NET نمی‌تواند نیازهای شما را برآورده کند، ما به شما نرم افزار قدرتمندتر و پیشرفته‌تر GIMP را پیشنهاد می‌کنیم که آن هم ابزاری رایگان و کارآمد است.

۶.نرم افزار کاربردی ویندوزی امنیتی: Malwarebytes Anti-Malware

Malwarebytes Anti-Malware
Malwarebytes Anti-Malware

ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ خودشان Windows Defender را ارائه می‌کنند که آنتی ویروس قدرتمند و خوبی است. اما توصیه می‌کنیم که حتماً یک برنامه امنیتی دیگر را هم در کنار آن نصب کنید. برای این کار شما می‌توانید روی اپلیکیشن Malwarebytes حساب کنید. این یک برنامه رایگان برای اسکن سیستم شما از بدافزارهایی است که شاید آنتی ویروس نتواند آن‌ها را شناسایی کند.

۷. پخش چندرسانه‌ای: VLC

VLC
VLC

به لطف یوتیوب و سرویس‌های پخش آنلاین، امروزه کمتر نیازی به پخش محلی فایل‌های چندرسانه‌ای می باشد. با این حال هر کسی باید همچنان یک نرم افزار ویندوزی پخش کننده روی دسکتاپ خود نصب کند.

هیچ انتخابی برای پخش ویدیو بهتر از VLC Media Player نیست. این نرم افزار مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و توانایی‌ها را برای پخش هرگونه فایل تصویری و صوتی ارائه می‌کند. با این برنامه شما از شر مشکل کدک‌های مختلف ویدیویی یا استفاده اجباری از برنامه نه چندان کارآمد QuickTime راحت می‌شوید.

۸.نرم افزار کاربردی ویندوزی اسکرین شات: ShareX

گرفتن یک اسکرین شات در ویندوز، می‌تواند برای ثبت لحظات خنده‌دار یا اطلاعاتی مهم، بسیار مفید باشد. ابزارهای اولیه Snipping Tool و Snip & Sketch خود ویندوز بسیار ساده هستند و چیز خاصی را ارائه نمی‌کنند. بنابراین شما به نرم افزار حرفه‌ای‌تری نیاز دارید.

هیچ نرم افزار اسکرین شات رایگانی به قدرتمندی ShareX وجود ندارد. این برنامه با چندین مدل ثبت تصویر، یک ویرایشگر داخلی عالی، توانایی ثبت خودکار اسکرین شات بعد از مدت معین شده و ابزارهای اضافه‌ای مثل خط کش، گزینه‌ای جذاب برای کسانی است که به دنبال یک ابزار رایگان ولی قدرتمند برای ثبت اسکرین شات در کامپیوتر ویندوزی خود هستند.

اگر ShareX برای شما گیج کننده است، می‌توانید PicPick را انتخاب کنید. این نرم افزار کمی ساده‌تر است، اما در عین حال امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

۹. فشرده‌سازی و استخراج فایل فشرده: 7Zip

ویندوز مایکروسافت خودش دارای پشتیبانی داخلی از فایل‌های زیپ می باشد، اما کارایی آن بسیار ساده و ابتدایی است و شما به نرم افزار قدرتمندتری احتیاج دارید. شاید یک نرم افزار فشرده‌سازی و استخراج فایل جزو محبوب‌ترین دسته برنامه‌های ویندوزی نباشد، اما هر کامپیوتر ویندوزی به آن احتیاج دارد.

7Zip را می‌توان بهترین نرم افزار ویندوزی رایگان برای فشرده‌سازی و استخراج فایل‌ها نامید. این برنامه کم حجم است، در عرض چند ثانیه نصب می‌شود، عملکرد ساده‌ای دارد و وقتی به آن احتیاجی ندارید، برای شما مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. در عین حال امکانات پیشرفته‌ی مورد نیاز شما را هم در اختیارتان قرار می دهد. شاید تنها نکته منفی آن، ظاهر بسیار قدیمی‌اش باشد که شما را به دوران قبل از ویندوز XP میبرد.

اگر 7Zip را دوست ندارید، نگاهی به PeaZip داشته باشید که آن هم ابزار کوچک، ولی با رابط کاربری جذابی است. در هر صورت شما با وجود این دو برنامه نیازی به خرید نرم افزار WinRAR نخواهید داشت.

۱۰. پیام‌رسان: Rambox

به احتمال بسیار زیاد شما حداقل از یک پیام‌رسان استفاده می‌کنید تا در طول روز با دوستان خود در تماس باشید. از آنجا که گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد، راهی برای انتخاب بهترین پیام‌رسان باقی نمی‌ماند. زیرا این کاملاً به این موضوع بستگی دارد که دوستان شما از چه پیام‌رسانی استفاده می‌کنند. اما چقدر خوب می‌شود اگر تمام پیام‌رسان‌ها در یکجا جمع شوند.

Rambox یک گزینه عالی برای کاربران ویندوزی است. این نرم افزار پیام‌رسان دقیقاً همان چیزی است که دنبالش هستید، چرا که به شما اجازه می‌دهد با حساب‌های کاربری پیام‌رسان‌های مختلف خود از جمله واتساپ، تلگرام، اسکایپ، فیسبوک مسنجر، دیسکورد و چندین پیام‌رسان دیگر وارد آن شوید و با دوستان خود چت کنید. شما حتی می‌توانید وب اپلیکیشن‌هایی مثل Apple Music را هم به این نرم افزار اضافه کنید.

این اپلیکیشن یک تب مجزا برای هر یک از این پیام‌رسان‌ها را در اختیار شما قرار می دهد تا در یک پنجره تمام آن‌ها را در کنار هم داشته باشید. این برنامه امکانات بیشتری را هم در اختیار کاربرانش می‌گذارد که باعث شده خیلی مفیدتر از نسخه وب اپلیکیشن‌های آن‌ها باشد. البته نسخه رایگان این نرم افزار دارای محدودیت‌هایی است؛ به همین خاطر می‌توانید روی گزینه‌های دیگری مثل Franz هم فکر کنید.

۱۱. مدیریت کلیپ‌برد: ClipClip

یکی از ضروری‌ترین اپلیکیشن‌های ویندوزی که به ذخیره بیشتر زمان شما در طول روز کمک می‌کند، مدیریت کلیپ‌برد است. یک نرم افزار ویندوزی مدیریت کلیپ‌برد به شما کمک می‌کند به جای کپی کردن یک آیتم، بتوانید چندین مورد را کپی کرده و در مکان‌های مختلفی از آن‌ها استفاده کنید.

ClipClip یک نرم افزار مدیریت Clipboard عالی برای ویندوز است. این اپلیکیشن علاوه بر این که به شما اجازه کپی کردن چند مورد را می‌دهد، می‌تواند چندین مورد محبوب و پر استفاده را سنجاق کرده تا آسان‌تر به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. آن همچنین پوشه‌هایی برای چسباندن سریع متن‌های پر استفاده مثل آدرس منزل، پاسخ‌های ایمیل و غیره را نیز به آسانی ایجاد می‌کند.

این اپلیکیشن با ویژگی های خود شما را سردرگم نخواهد کرد، اما به شما این امکان را می‌دهد کلیدهای میانبر آن را تغییر دهید، نظارت روی کلیپ‌برد را در صورت لزوم غیرفعال کنید و انتخاب کنید که کدام برنامه‌ها حق استفاده از آن را ندارند. بنابراین Clipclip را به لیست برنامه‌های اصلی ویندوز کامپیوتر جدید خود اضافه کنید و دیگر نگران مدیریت کلیپ‌بردهای خود نباشید.

۱۲.نرم افزار کاربردی ویندوزی مدیریت پسورد: Bitwarden

ما نمی‌توانیم رمزهای عبور قدرتمندی برای حساب‌های کاربری مختلف خود ایجاد کنیم و تمام آن‌ها را حفظ کنیم. به همین خاطر است که هر کسی به یک نرم افزار ویندوزی مدیریت پسورد احتیاج دارد. این برنامه‌ها یک سرویس امن برای ساخت رمزهای عبور قدرتمند هستند و فقط خودشان می‌توانند آن‌ها را حفظ کنند.

Bitwarden یک نرم افزار مدیریت پسورد رایگان و یکی از ضروری‌ترین برنامه‌هایی است که باید روی کامپیوتر خود نصب کنید. علاوه بر یک اپلیکیشن ویندوزی، Bitwarden دارای یک افزونه برای مرورگر شما نیز هست که به صورت خودکار رمزهای عبور اکانت‌هایتان را وارد می‌کند تا وقت شما گرفته نشود.

۱۳.نرم افزار کاربردی ویندوزی تهیه نسخه پشتیبان: Backblaze

با توجه به احتمال از دست رفتن فایل‌های ارزشمند شخصی به هر دلیلی، حمله هکرها یا بدافزارها، بکاپ گرفتن از کامپیوتر امری ضروری است. شما قطعاً نمی‌خواهید تمام اسناد، تصاویر و دیگر فایل‌هایتان را از دست بدهید.

ما برای تهیه نسخه پشتیبان نرم افزار Backblaze را پیشنهاد می‌کنیم. این سرویس تنها با چند دلار در ماه می‌تواند از تمام فایل‌های موجود روی کامپیوتر شما پشتیبان گیری کند و آن را به هارد اکسترنال شما یا فضای ابری Backblaze انتقال دهد. هیچ محدودیتی هم در حجم فایل‌ها وجود ندارد. این مورد تنها گزینه غیر رایگانی است که در این لیست به شما معرفی کردیم، ولی از آنجا که داده های هر کس بسیار با اهمیت می باشد، پس پرداخت چند دلار در ماه ارزشش را دارد.

اما اگر به هر دلیلی به یک نرم افزار رایگان بکاپ‌گیری احتیاج دارید، ما به شما برنامه EaseUs Todo Backup Free را پیشنهاد می‌کنیم که کار با آن هم آسان است.

۱۴ .نرم افزار کاربردی ویندوزی مدیریت حافظه: TreeSize Free

TreeSize Free
TreeSize Free

هرکسی از دردسرهای حافظه کم سیستم آگاه است. به همین خاطر است که نرم افزارهای مدیریت حافظه، یکی از ضروری‌ترین و مفیدترین برنامه‌هایی هستند که باید روی ویندوز کامپیوتر خود نصب کنید.

TreeSize Free یک نرم افزار رایگان و مفید برای مدیریت حافظه کامپیوتر شما است. فقط کافی است آن را اجرا کنید و به او بگویید که یک درایو را بررسی کند. سپس تمام پوشه‌های آن را بر اساس حجمی که دارند به نمایش می‌گذارد. آنگاه شما قادر به حذف فایل‌ها یا جابجایی آن‌ها به درایو دیگری هستید. شما می‌توانید از قابلیت مدیریت خودکار حافظه نیز استفاده کنید تا خود برنامه همه کار را انجام دهد.

۱۵. اسکریپت‌نویسی: AutoHotKey

اگر می‌خواهید سطح اتوماسیون کامپیوتر خود را ارتقا دهید، AutoHotKey نرم افزاری است که به آن احتیاج دارید. این یک ابزار اسکریپت‌نویسی سفارشی است که به شما اجازه می‌دهد دستورهای دلخواه خود را تعریف کنید تا به صورت اتوماسیون در سیستم اجرا شوند. برای مثال شما می‌توانید خیلی سریع یک فایل متنی بسازید، تصحیح خودکار هنگام تایپ کردن را فعال کنید و برخی از کلیدهای روی کیبورد را غیرفعال کنید.

ما در این مقاله برنامه‌های ضروری برای ویندوز 10 و 11 را بررسی کرده‌ایم که همه باید فوراً آن‌ها را نصب کنند و تقریباً همه ی آنها رایگان هستند. اگر هریک از انتخاب های ما را دوست نداشتید، میتوانید جایگزین مناسبی برای آن پیدا کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس