مقایسه Intel Core i9 با i7 و i5: کدام CPU را باید بخرید؟

88
0
مقایسه Intel Core i9 با i7 و i5

اینتل و AMD با Core i9 اینتل به‌عنوان سریع‌ترین پردازنده دسکتاپ مصرف‌کننده تا به حال در نبرد پردازنده‌ها بازگشته‌اند. مقایسه Intel Core i9 با i7 و i5 را در ادامه بخوانید کدامیک برای شما مناسب تر است؟

Core i9 سریع ترین پردازنده مصرف کننده اینتل تاکنون است. اینها تا 24 هسته، CPUهایی هستند که برای علاقه مندان و کاربران قدرتمند طراحی شده اند. اما Core i9 چیست؟ و آیا واقعا بهتر از Core i7 یا Core i5 است؟

به زبان ساده اینتل، Core i9 سریعتر از Core i7 است که سریعتر از Core i5 است. اما سریعتر همیشه بهتر نیست و اکثر مردم به اسب بخار اضافی نیاز ندارند.

اینتل Core i5 در مقابل i7 در مقابل i9

سری Core i9 این قدرت اضافی را به ساده ترین راه دریافت می کند: با افزودن هسته های بیشتر. یک “هسته” یک پردازنده است (نه خود تراشه)، و هر هسته قدرت پردازش بیشتری را به عملکرد کلی اضافه می کند. به همین دلیل است که ما پردازنده های دو هسته ای و چهار هسته ای داریم.

آخرین پردازنده Core i9، Intel Core i9-13900KS، دارای قیمت RRP 729.99 دلار است. این پردازنده رومیزی پرچم‌دار دارای 24 هسته است – هشت هسته عملکرد (P-Cores) برای اجرای برنامه‌های فشرده و 16 هسته کارآمد (E-Cores) برای انجام کارهای پس‌زمینه و سبک.

هسته‌های P برای برنامه‌هایی که عمدتاً از یک یا چند رشته استفاده می‌کنند، مانند بازی‌ها و سایر برنامه‌های سنگین، بهتر استفاده می‌شوند. در مقابل، E-Cores برنامه‌های پس‌زمینه مانند برنامه‌های ذخیره‌سازی ابری یا سرویس‌های استریم را به بهترین شکل اجرا می‌کند.

Intel Core i5 در مقابل i7 در مقابل i9: چه پردازنده اینتل را باید بخرید؟

جدیدترین پردازنده های نسل سیزدهم اینتل Core اکنون بر روی لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی در دسترس هستند. اگر در حال ارتقاء از یک پردازنده نسل دوازدهم اینتل هستید، هیچ نگرانی در مورد آن ندارید زیرا آخرین تراشه های اینتل هنوز از سوکت LGA 1700 و چیپست Z690 استفاده می کنند. آنها همچنین با هر دو رم DDR4 و DDR5 سازگار هستند، بنابراین اگر رم DDR4 در سیستم فعلی خود دارید نیازی به ارتقاء ندارید.

اگر می‌خواهید از بهترین عملکرد لذت ببرید، باید تفاوت بین رم DDR4 و DDR5 را بدانید و آیا ارزش ارتقاء آن را با دریافت تراشه Core نسل سیزدهم اینتل دارد یا خیر. اما اگر از تراشه‌های نسل یازدهم اینتل یا قدیمی‌تر ارتقا می‌دهید، باید مادربرد خود را ارتقا دهید.

زمانی که تصمیم می گیرید یک تراشه Core نسل سیزدهم اینتل را تهیه کنید، همچنان با چندین گزینه روبرو هستید. بنابراین، برای کمک به شما در انتخاب CPU اینتل مناسب بر اساس نیازهای خود، در اینجا توصیه های ما وجود دارد. و به یاد داشته باشید، شما همیشه باید زمان خرید یک کامپیوتر جدید را علاوه بر مدلی که باید تهیه کنید، در نظر بگیرید.

بهترین CPU اینتل برای کارکنان اداری

“من یک لپ تاپ ساده می خواهم که اصول اولیه را انجام دهد.”

فعالیت های رایج: مرور وب، ایمیل، شبکه های اجتماعی، Microsoft Office و گاهی اوقات تماشای فیلم.

در حالی که دریافت آخرین نسل پردازنده اینتل وسوسه انگیز است، ممکن است به تمام قدرت آن نیاز نداشته باشید، به خصوص اگر بیشتر وظایف شما حول چند برنامه باشد.

سطح پایه Intel Core i3-13100 باید برای نیازهای شما کافی باشد. این یک پردازنده کم هزینه و کم مصرف است، به این معنی که به خنک کننده زیادی نیاز ندارد. این تراشه دارای چهار هسته با حداکثر فرکانس توربو 4.50 گیگاهرتز است. علاوه بر این، گرافیک اینتل UHD را یکپارچه کرده است و برای کار با تمام توان تنها به 89 وات نیاز دارد.

عکس

شما می توانید این پردازنده را با قیمت کمتر از 150 دلار برای رایانه های شخصی رومیزی پیدا کنید و می توانید انتظار داشته باشید که به زودی برای لپ تاپ هایی با قیمت کمتر از 350 دلار عرضه شود.

بهترین CPU اینتل برای دانشجویان

من می خواهم بسیاری از کارها را همزمان انجام دهم و تکالیفم را کامل کنم.»

فعالیت های رایج: تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، شبکه های اجتماعی، مرور وب، مایکروسافت آفیس، برخی بازی ها و نرم افزارهای تخصصی بسته به دوره آموزشی.

برای دانش‌آموزان، Intel Core i5-13600K یک گزینه عالی برای همه کارها است. قدرت مناسبی را ارائه می دهد تا به شما اجازه می دهد هر کاری را که می خواهید انجام دهید، و از آنجایی که اخیراً راه اندازی شده است، به طور بالقوه می تواند بیش از پنج سال برای شما دوام بیاورد و به شما امکان می دهد دوره خود را فقط با یک کامپیوتر به پایان برسانید.

از آنجایی که این تراشه ها دارای شش هسته عملکرد اختصاصی هستند، در صورتی که به برنامه های تخصصی مانند Adobe Premiere Pro نیاز داشته باشید، ارائه خواهند شد. به طور همزمان، هشت هسته الکترونیکی آن تمام وظایف پس‌زمینه را انجام می‌دهند، بنابراین می‌توانید با اطمینان بازی‌ها را در حین صادرات ویدیوی خود انجام دهید.

این 14 هسته بدون افزایش قبض برق، نیروی مورد نیاز را به شما می دهد. این به این دلیل است که این تراشه دارای مصرف برق پایه 125 وات و حداکثر امتیاز 181 وات است، بنابراین در عین حال کارآمدی آن را دارد و در عین حال توان مورد نیاز شما را ارائه می دهد. شما می توانید این تراشه را با قیمت خرده فروشی 319 دلار تهیه کنید.

عکس

بهترین CPU اینتل برای گیمرها

من می‌خواهم آخرین بازی‌ها را بدون افت فریم بازی کنم.»

فعالیت های متداول: بازی، پخش جریانی و چند وظیفه ای شدید.

اگر در حال ساخت یک دستگاه بازی هستید و می خواهید از آخرین نسل پردازنده های اینتل استفاده کنید، Core i7-13700K اینتل یک شرط خوب است. اگرچه این پردازنده 100 دلار گرانتر از Intel Core i5-13600K با قیمت 419 دلار است، اما قدرت اضافی آن هزینه را توجیه می کند.

این تراشه دارای هشت هسته کارایی و هشت هسته بازدهی است که به شما فضای لازم برای اجرای برنامه های کاربردی را می دهد. حداکثر توان توربو آن به 253 وات می رسد، یعنی 63 وات بیشتر از حداکثر توان 190 وات نسل گذشته. Intel Core i7-13700K بهترین تعادل را بین هزینه خرید، راندمان عملیاتی و سرعت و عملکرد به شما ارائه می دهد. و از آنجایی که از DDR5 پشتیبانی می کند، می توانید به طور قابل اعتمادی به حافظه سریع تری در آینده ارتقا دهید.

بهترین CPU اینتل برای حرفه ای ها

من هیولایی می‌خواهم که از پس کار شدید من برآید.»

فعالیت های رایج: کدنویسی، ویرایش ویدئو، مدل سازی سه بعدی

اگر یک گیمر، طراح گرافیک یا معمار حرفه ای هستید، بهترین پول را می خواهید بخرید. بنابراین اگر به دنبال اسب کاری هستید که شما را از هر چیزی عبور دهد، هیچ گزینه دیگری جز Intel Core i9-13900KS وجود ندارد.

اگرچه این هیولای یک تراشه بسیار گران قیمت است و هر قطعه بیش از 700 دلار است، اما با هشت هسته عملکردی و 16 هسته کارآمد خود بسیار خوب است. این دستگاه دارای توان پایه 150 وات است که با بخار کامل به 253 وات می رسد.

i9-13900KS قدرتمندترین تراشه اینتل است که حتی در تست بنچمارک ها از K13900 و KF13900 برتری دارد و ثابت می کند که در صدر بازی خود قرار دارد. بنابراین اگر قصد دارید بهترین ها را در مورد رایانه های ویندوزی رومیزی به دست آورید، چاره ای جز دریافت i9-13900KS ندارید.

گران ترین CPU اینتل همیشه بهترین گزینه نیست

اگر اهل کامپیوتر هستید، ممکن است همیشه وسوسه شوید سریعترین و قدرتمندترین پردازنده را انتخاب کنید. اما مگر اینکه منابع نامحدودی داشته باشید، این یک گزینه عملی نیست. به هر حال، شرکت هایی مانند AMD، Intel و Apple هر سال محصولات بهتری را عرضه می کنند.

بنابراین به جای اینکه همیشه گران‌ترین گزینه را انتخاب کنید، باید در نظر بگیرید که چه چیزی با سبک زندگی شما سازگار است. بنابراین، اگر اهل بازی‌های سطح بالا هستید یا زیاد ویرایش ویدیو انجام می‌دهید، منطقی است که با i9-13900KS بروید. اما اگر تنها کاری که می کنید استفاده از پردازنده های Word، پاسخ دادن به ایمیل ها و گذراندن ساعت ها در مقابل Zoom است، شاید Core i5-13600K اینتل (یا حتی Intel Core i3) گزینه مقرون به صرفه تری باشد.

عکس

علاوه بر این، می توانید از پس انداز برای خرید لوازم جانبی برای رایانه خود استفاده کنید، مانند تنظیم بهتر دوربین و میکروفون. یا می توانید از تفاوت تقریباً 400 دلاری بین i9 و i5 استفاده کنید تا به جای آن یک مانیتور جدید و زیبا برای خود تهیه کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس