SSD M.2 چیست؟ بررسی مزایا، معایب و نحوه نصب

43
0
SSD M.2 چیست

آیا شما هم می خواهید سیستم عامل شما سریعتر اجرا شود؟ پاسخ این است که شما می توانید از درایو SSD M.2 استفاده کنید. در این مقاله تمام چیزی که شما لازم است بدانید برایتان آورده شده است.SSD M.2 چیست؟

چه در حال ساخت یک رایانه شخصی باشید یا فقط یک درایو دیسک سریع برای اجرای سیستم عامل خود بخواهید، عاقلانه است که یک درایو SSD را برای سیستم خود در نظر بگیرید. اما به جای انتخاب یک دستگاه معمولی 2.5 اینچی SATA، چرا چیزی به روزتر را در نظر نگیرید؟

SSD با دستگاه های جدیدی که مستقیماً به مادربرد وصل می شوند تکامل یافته است. SSD M.2 چیست و چگونه M.2 را در رایانه شخصی خود نصب کنید؟

M.2 SSD یا mSATA SSD؟

هنگام ساخت رایانه شخصی خود یا ارتقاء یک مدل موجود، انتخاب سریعترین فضای ذخیره سازی ممکن یک حرکت هوشمندانه است. از این گذشته، اگر بتوانید سیستم عامل خود را روی حافظه فوق سریع نصب کنید، رایانه شما سریعتر کار می کند.

M.2، که قبلا به عنوان فاکتور فرم نسل بعدی (NGFF) شناخته می شد، سرعت انتقال داده سریع تری را نسبت به mSATA قدیمی ارائه می دهد. از آنجایی که دومی به PCIe متکی است، به 6 گیگابیت در ثانیه (Gb/s) محدود می شود. لپ تاپ های قدیمی و تبلت های ویندوزی از درایو های حالت جامد mSATA (SSD) استفاده می کنند.

یکی از دلایل سرعت بالای آن این است که ارتباط مستقیمی بین مادربرد و SSD M.2 وجود دارد.

به طور کلی سه نوع M.2 در بازار موجود است:

SATA: این گزینه از درایور AHCI استفاده می کند و از طریق کانکتور M.2 به درگاه SATA 3.0 مسیر می دهد. کند است، اما به طور گسترده سازگار است.

AHCI: Advanced Host Controller Interface یک گزینه کندتر است که در مادربرد های کم هزینه یافت می شود و برای سیستم عامل های قدیمی مناسب است. SSD های متصل شده از طریق AHCI معمولا بیشتر شبیه DRAM عمل می کنند تا یک هارد دیسک استاندارد (HDD).

NVMe: Non-Volatile Memory Express یا NVM Express به طور خاص برای SSD های نسل بعدی ایجاد شده است. در حالی که فضای ذخیره سازی NVMe با اتصالات PCIe استاندارد برای مادربردهای دسکتاپ در دسترس است، فرم فاکتور M.2 از کانکتور متفاوتی استفاده می کند.

در صورت تمایل می توانید دیگر مقالات ما در مورد تفاوت بین SSD، M.2 و NVMe که به شما در درک بیشتر این موضوع کمک می کند را مطالعه کنید.

در حالی که SSD های mSATA خوب هستند، اگر مادربرد شما از M.2 پشتیبانی می کند، حتما از این فرصت استفاده کنید.

SSD M.2 چگونه است؟

علاوه بر دو نوع M.2، تفاوت هایی در کانکتور ها خواهید دید. خرید نوع مناسب SSD M.2 برای اتصال روی مادربرد بسیار مهم است. سه پیکربندی موجود است که بر اساس موقعیت بریدگی، شکاف در رابط لبه متفاوت است.

B: بریدگی شش پین از سمت چپ است.

M: بریدگی پنج پین از سمت راست است.

B&M: دارای دو بریدگی است. اولی شش پایه از سمت چپ، دومی پنج پایه از سمت راست.

بدیهی است که قبل از خرید SSD M.2 باید مدارک مادربرد خود را بررسی کنید. یک اشتباه می تواند برای شما هزینه ی زیادی در بر داشته باشد.

نحوه نصب درایو SSD M.2

قبل از نصب درایو SSD M.2، اقدامات احتیاطی ضد الکتریسیته ساکن را انجام دهید. همچنین مطمئن شوید که کامپیوتر را از برق جدا کنید. اگر یک دستگاه SSD M.2 را در لپ تاپ نصب می کنید، باتری را حتما خارج کنید.

مرحله 1: SSD M.2 مورد نظر خود را انتخاب کنید

با شناسایی یک دستگاه ذخیره سازی SSD M.2 بر اساس الزامات مادربرد و کلید پورت خود شروع کنید. این بدون شک سخت ترین جنبه فرآیند است. سایتی مانند PCPartPicker.com می تواند به شما کمک کند تا بر اساس مادربرد، اندازه مورد نیاز و بودجه خود انتخاب درستی در این زمینه داشته باشید.

مرحله 2: رابط M.2 را شناسایی کنید

SSD M.2 چیست
SSD M.2 چیست

برخی از مادربردها دارای چندین پورت M.2 هستند. یکی ممکن است برای کارت شبکه یا دستگاه دیگری باشد. از طرف دیگر، مادربرد شما ممکن است پیکربندی خاصی برای استفاده بهینه داشته باشد. برای مثال ممکن است چهار یا چند درایو SATA داشته باشید که نیاز به استفاده از یک پورت M.2 خاص داشته باشند.

بنابراین مهم است که اسناد مادربرد خود را حتما بررسی کنید تا تأیید کنید که M.2 SSD باید به کدام پورت متصل شود.

مرحله 3: نصب M.2 بدون اتصال دهنده

آیا مادربرد شما اسلات M.2 ندارد؟ اگر چنین است، می توانید یک کارت آداپتور PCIe با اسلات M.2 خریداری کنید. اینها نسبتاً ارزان هستند، بنابراین اگر به فکر خرید یک SSD M.2 هستید، مجموع هزینه ی شما را زیاد افزایش نمی دهد.

هیچ آداپتور PCIe برای لپ ‌تاپ ‌ها موجود نیست، اما محفظه‌ های USB 3.0 برای درایو های SSD M.2 در دسترس هستند. این ایده آل نیست و برای بوت کردن سیستم عامل بی فایده است. اما برای ذخیره سازی بسیار سریع، شاید برای ویرایش ویدیو با کیفیت بالا، این یک گزینه هوشمند است.

هنگام خرید آداپتور به خاطر داشته باشید که کلید مطابقت با SSD M.2 را که می‌ خرید، داشته باشید. در غیر این صورت با سیستم شما ناسازگار خواهد بود.

مرحله 4: درایو SSD M.2 را نصب کنید

هنگامی که آماده نصب درایو SSD M.2 هستید، با برداشتن پیچ ایمن از درگاه شروع کنید. برای این کار از پیچ گوشتی سر فیلیپس استفاده کنید و پیچ را ایمن نگه دارید. چسباندن آن به این صورت گزینه خوبی برای شما است.

سپس، اطمینان حاصل کنید که درایو SSD و کانکتور با هم مطابقت دارند، سپس آن را با زاویه 30 درجه به داخل پورت بلغزانید. در برخی موارد، باید بدون تلاش زیاد به داخل بلغزد، اما ممکن است لازم باشد کمی آن را تکان دهید. پس از ورود، باید در زاویه 30 درجه باقی بماند. یک فنر خفیف وجود دارد که اگر انتهای دیگر را به سمت پایین به سمت مادربرد فشار دهید، آن را خواهید دید.

برای محکم کردن درایو SSD M.2، آن را به مادربرد فشار دهید، پیچ را ردیف کنید و آن را محکم کنید. توجه داشته باشید که موقعیت پیچ به طول SSD M.2 بستگی دارد. چندین سوراخ باید برای پشتیبانی از اندازه های مختلف SSD در سیستم شما در دسترس باشد.

مراقب باشید که SSD را بیش از حد سفت نکنید زیرا به آن آسیب می رساند. قبل از اینکه دوباره آن را بوت کنید، قاب کامپیوتر خود را حتما تعویض کنید.

مرحله 5: نحوه فعال کردن M.2 در BIOS/UEFI

شما باید دستگاه M.2 را در تنظیمات رایانه شخصی خود نیز فعال کنید، بنابراین مستقیماً در صفحه BIOS/UEFI بوت شوید (می توانید دیگر مقالات ما را در زمینه ی این که آیا رایانه شما از BIOS یا UEFI استفاده می کند یا خیر بررسی کنید). به دنبال گزینه M.2 مربوط به اسلات PCI Express باشید. راهنمای مراحل صحیح مادربرد را در اینجا بررسی کنید، زیرا از سازنده ای به سازنده دیگر قطعا مقداری متفاوت است.

با فعال بودن دستگاه، می توانید ویندوز یا هر سیستم عاملی را که ترجیح می دهید نصب کنید. دستگاه ‌های SSD M.2 به‌ویژه برای اجرای سیستم ‌عامل ‌ها مناسب هستند تا اینکه به‌ عنوان ذخیره‌ سازی برای فایل‌ های دیگر عمل کنند.

SSD M.2 چیست؟ معایب استفاده از SSD M.2

در حالی که یک SSD M.2 می تواند به رایانه شما یک سیستم عامل فوق سریع بدهد، باید از معایب احتمالی آن نیز آگاه باشید.

به عنوان مثال، مادربرد های قدیمی با پشتیبانی از M.2 SSD ممکن است به گذرگاه PCIe متکی باشند، به این معنی که دستگاه ها به سرعت انتقال 6 گیگابیت بر ثانیه محدود می شوند. علاوه بر این، درایو های SSD M.2 متصل به گذرگاه PCIe نمی توانند به عنوان درایو اصلی سیستم استفاده شوند.

مادربرد های جدیدتر این مشکل را ندارند، بنابراین ارزش بررسی این را دارد که سخت افزار شما سرعت مورد انتظار شما را ارائه دهد.

در همین حال، محدودیت‌ های طراحی مادربرد ممکن است نحوه تعامل دستگاه M.2 با بقیه سیستم را محدود کند. پهنای باند PCIe محدود است، به این معنی که افزودن SSD M.2 می ‌تواند با سایر سخت ‌افزار ها تداخل ایجاد کند. مجدداً، اسناد مادربرد را بررسی کنید تا بررسی کنید که چگونه یک درایو M.2 می تواند بر تنظیمات شما تأثیر بگذارد.

اقدام به ذخیره سازی سریع در رایانه شما با نصب SSD M.2

مراحل بالا را دنبال کنید تا یک SSD M.2 را در رایانه شخصی یا لپ تاپ خود نصب کنید یا دستگاه M.2 موجود خود را ارتقا دهید. با نصب حافظه سریع ‌تر، سیستم عامل شما سریع ‌تر بوت می ‌شود و عملکرد سیستم نیز بهبود می ‌یابد.

شما می توانید به سادگی SSD و کانکتور M.2 مناسب را برای مادربرد خود انتخاب کنید. اگر چیزی که می خواهید فراتر از بودجه شما است، یک آداپتور را برای انجام این کار در نظر بگیرید. حتما توجه داشته باشید که دستگاه را با دقت وارد کنید.

گزینه ای برای M.2 روی مادربرد شما وجود ندارد؟ یک درایو استاندارد SSD همچنان سرعت سیستم را نسبت به HDD های سنتی بهبود می بخشد، همانطور که ویژگی RAM را به سیستم اضافه می کند.
امیدواریم با مطالعه ی این مقاله بتوانید بهترین تصمیم را برای تهیه ی SSD مورد نیاز خود بگیرید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس