نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2

44
0
نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2

اولین مک های مجهز به سیلیکون اپل ماشین های بسیار چشمگیری هستند. اما در تغییر تراشه های اینتل به پردازنده های ARM خود اپل، چه اتفاقی برای نرم افزار ویندوز روی مک می افتد؟ آیا بوت کمپ هنوز کار می کند؟ در اینجا به بررسی نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2 می پردازیم.

مشکلات نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2

تراشه M1 اپل اولین تراشه سیلیکونی اپل است که در مک ها استفاده شده است. این یک تراشه سفارشی ARM است که شباهت بیشتری با تراشه‌های داخلی آیفون و آی‌پد دارد تا پردازنده‌های اینتل که در مک‌های موجود وجود دارد. (M2 جانشین M1 است و در مورد برنامه های ویندوز نیز همین وضعیت را دارد.)

اپل یک سیستم ترجمه به نام Rosetta 2 را تعبیه کرده است و به این مک های جدید اجازه می دهد تا برنامه های مک طراحی شده برای مک های اینتل را اجرا کنند. برنامه‌های Mac موجود شما به خوبی اجرا می‌شوند، حتی اگر برای پشتیبانی از Apple Silicon به‌روزرسانی نشده باشند. به دلیل ترجمه کمی کندی وجود دارد، اما تراشه‌های M1 و M2 آنقدر سریع هستند که به نظر می‌رسد به همان خوبی در مک‌های اینتل عمل می‌کنند. این برنامه‌ها پس از به‌روزرسانی برای پشتیبانی از Apple Silicon، سریع‌تر اجرا می‌شوند.

نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2
نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2

آیا مک های M1 و M2 از Boot Camp پشتیبانی می کنند؟

مک های اینتل اپل دارای ویژگی به نام «Boot Camp» هستند که به شما امکان می دهد ویندوز را مستقیماً روی مک خود نصب کنید. برای جابه‌جایی بین ویندوز و macOS، باید راه‌اندازی مجدد کنید. ویندوز دقیقاً همانطور که روی رایانه شخصی اجرا می شود روی مک اجرا می شود. به هر حال، هر دو مک اینتل و رایانه های شخصی دارای معماری سخت افزاری یکسانی هستند.

با این حال، Boot Camp در مک های M1 و M2 با Apple Silicon پشتیبانی نمی شود. Boot Camp فقط روی مک های مبتنی بر اینتل کار می کند. شما نمی توانید از Boot Camp برای نصب ویندوز در مک بوک M1 یا M2 یا Mac دسکتاپ استفاده کنید.

حتی اگر اپل از Boot Camp در مک های M1 یا M2 پشتیبانی می کرد، شما فقط می توانید نسخه ARM ویندوز 10 یا ویندوز 11 را نصب کنید. این نسخه ایده آل ویندوز نیست: دارای یک لایه شبیه سازی است بنابراین می تواند نرم افزار ویندوز نوشته شده برای آن را اجرا کند. تراشه های اینتل، اما بسیار کندتر و باگ تر(buggier) از لایه ترجمه مک است.

آیا می توانید ماشین های مجازی ویندوز را در مک های M1 یا M2 اجرا کنید؟

نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2
نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2

همچنین می‌توانید نرم‌افزار ویندوز را بر روی مک‌های اینتل از طریق ماشین‌های مجازی اجرا کنید. برنامه های محبوب ماشین مجازی شامل Parallels Desktop و VMWare Fusion هستند. آیا اینها روی مک M1 یا M2 کار می کنند؟

انجام می دهند! در حالی که برای عرضه اولیه مک‌ بوک‌های M1 اپل در نوامبر 2022 آماده نبود، Parallels Desktop اکنون به شما امکان می‌دهد نسخه ARM ویندوز 11 را روی M1 یا M2 Mac نصب کنید.

VMware Fusion کمی عقب تر است. از آگوست 2022، می‌توانید نسخه پیش ‌نمایش فناوری VMware Fusion را برای مک‌های M1 و M2 دانلود کنید. این نسخه پیش ‌نمایش هنوز کاملاً پایدار نیست، اما قابل استفاده است – و احتمالاً پس از اتمام کار، جایگزین محکمی برای Parallels Desktop خواهد بود.

نسخه های قدیمی تر Parallels Desktop و VMware Fusion به درستی در مک بوک های دارای سیلیکون اپل اجرا نمی شوند. این برنامه ها به ویژگی های مجازی سازی سخت افزاری در مک های فعلی اینتل وابسته بودند.

در WWDC 2020، اپل Parallels را نشان داد که یک ماشین مجازی – یک ماشین مجازی لینوکس – بی‌نقصی اجرا می‌کند. احتمالاً نسخه ARM لینوکس بود. Parallels نمی تواند نسخه های قدیمی ویندوز مبتنی بر اینتل یا سایر سیستم عامل ها را بر روی Apple Silicon اجرا کند. خوشبختانه نسخه مبتنی بر ARM ویندوز 11 دارای لایه شبیه سازی مخصوص به خود برای اجرای نرم افزار ویندوز مبتنی بر اینتل است.

آیا CodeWeavers CrossOver کار می کند؟

نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2
نصب ویندوز بر روی مک M1 و M2

در اینجا یکی از راه هایی است که می توانید برخی از برنامه های ویندوز را در M1 Mac اجرا کنید: با استفاده از CodeWeavers Crossover برای Mac. این نرم افزار مبتنی بر نرم افزار منبع باز Wine است که به کاربران لینوکس اجازه می دهد برخی از برنامه های ویندوز را بدون خود ویندوز اجرا کنند.

CodeWeavers در اصل یک لایه سازگاری با مهندسی معکوس است که برای اجرای برنامه های کاربردی ویندوز بر روی سیستم عامل های غیر ویندوزی طراحی شده است. این کامل نیست، از هر برنامه ای پشتیبانی نمی کند، و شما با برخی از اشکالات مواجه خواهید شد. CodeWeavers پایگاه داده ای دارد که برنامه هایی را که به خوبی کار می کنند فهرست می کند.

CrossOver روی مک بوک ها با Apple Silicon کار می کند. اگر می تواند یک برنامه ویندوز را روی مک اجرا کند، می تواند همان برنامه را روی مک با Apple Silicon اجرا کند.

در صورت نیاز به ویندوز، آیا باید مک M1 یا M2 بخرید؟

مک بوک ایر، مک بوک پرو و ​​مک مینی M1 و M2 اپل در سال 2022 محصولات نسل اول بودند. آنها زمینه را برای آینده مک بدون پردازنده های اینتل فراهم کردند.

این دستگاه ها به اندازه مک بوک های قدیمی در اجرای ویندوز خوب نیستند. بوت کمپ از بین رفته است و به احتمال زیاد باز نمی گردد، بنابراین نمی توانید ویندوز را در مک مدرن بوت دوگانه کنید. شما محدود به اجرای نسخه ARM ویندوز 11 در ماشین مجازی خواهید بود، و هر نرم افزار قدیمی ویندوزی که می خواهید استفاده کنید، باید از لایه شبیه سازی ویندوز 11 که در داخل ماشین مجازی اجرا می شود، عبور کند.

اگر این یک مشکل برای شما است و واقعاً مک های M1 و M2 را دوست دارید، ممکن است یک سازش را امتحان کنید. به عنوان مثال، اگر از داشتن دو دستگاه راضی هستید، می توانید یک مک بوک و یک لپ تاپ یا دسکتاپ جداگانه برای نرم افزار ویندوز خود داشته باشید. دیوانه کننده به نظر می رسد، اما ممکن است تجربه بهتری نسبت به خرید یک مک اینتل قدیمی و سپس راه اندازی مجدد برای استفاده از Boot Camp باشد.

یا، می‌توانید برنامه‌های ویندوز را روی رایانه شخصی ویندوز از راه دور اجرا کنید و از راه دور به آنها دسترسی داشته باشید. در واقع، این ممکن است راه حل آینده برای بسیاری از افراد باشد. این همان چیزی است که سیستم Cloud PC مایکروسافت برای مشاغل (businesses) در مورد آن است.

منبع : howtogeek

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس