نقد و بررسی فیلم Top Gun: Maverick و نقش آفرینی بی نظیر تام کروز در آن

167
0
نقد و بررسی فیلم Top Gun: Maverick

در سال 1986، درام اکشن تاپ گان ساخته تونی اسکات در سینماها غوغا کرد. در آن سال ها تام کروز به عنوان یک سوپر استار نو ظهور در نقش پیت «ماوریک» میچل به همراه هوانوردان نیروی دریایی در نبردهای هوایی حضور داشت. نقد و بررسی فیلم Top Gun: Maverick را در ادامه در اول نیوز بخوانید.

اکنون پس از 36 سال، وقت آن رسیده است که طرفداران این فیلم برجسته کلاسیک، به انتظارات چندین ساله خود پایان دهند و به تماشای Top Gun: Maverick بنشینند. تاپ گان همان فیلم اکشنی است که مدت‌ ها منتظرش بودیم و اکنون جوزف کوسینسکی، کارگردان بزرگ سینمای هالیوود را به صندلی کارگردانی کشانده است. بعد از Tron: Legacy این دومین فیلم کوسینسکی است که به دنبال یک کلاسیک دهه 80 ساخته می شود و همچنین دومین باری است که او بعد از Oblivion با تام کروز کار می کند و بعد از Only the Brave نیز با مایلز تلر و جنیفر کانلی همکاری می کند.

در این فیلم، کوسینسکی سعی کرده تا بهترین و برجسته ترین بخش های فیلم گذشته خود را گرد هم آورده تا بتواند با در نظر گرفتن آن‌ها دنباله ای شگفت انگیز و فوق العاده بسازد و بتوانید اثری خیره کننده تر از ساخته قبلی خود را ارائه کند. در حالی که فیلم اصلی رخ دادهای دهه 80 را به تصویر می ‌کشید، Top Gun: Maverick همه آن چیزی که مخاطبان مدرن فیلم های اکشن به آن علاقه‌مند هستند را به تصویر می کشد.

خوب است بدانید که این فیلم بدون حضور ابرقهرمان‌ ها و استفاده از فناوری CGI پایان ‌یافته و قطعاً یکی از تاثیرگذارترین و جذاب‌ ترین فیلم ‌های سال 2022 خواهد بود. داستان Top Gun: Maverick ضمن ارجاع به داستان اصلی فیلم، ماجراهای جدید و دیدنی را دنبال می کند. علاوه بر این، Top Gun: Maverick یک گواهی بر قدرت و استعداد بازیگر مطرح هالیوود یعنی تام کروز می باشد.

کروز توانایی های منحصر به فرد خود در حرکات اکشن را در فرنچایزهایی مانند Mission: Impossible و Jack Reacher ثابت کرده است. با اجراهای حرکات مرگبار مانند پرش HALO و بالا رفتن از برج خلیفه، این ستاره سینما به خوبی توانسته استعدادهای ویژه خود را به نمایش بگذارد. تام کروز توانست با ایفای نقش در فیلم تاپ گان شخصیت حرفه ای خود را در سینما ثابت کند و البته، این تنها بخشی از جذابیت های فیلم جدید او می باشد. دیدن او در حالی که در نقش ماوریک، کت خاص و عینک آفتابی هوانوردی را می پوشد، مطمئناً لبخندی بر چهره طرفداران قدیمی تاپ گان خواهد نشاند. او به عنوان خلبان پرطرفدار که قوانین بازی را به خوبی می داند بازی کرده و اکنون به عنوان یک رهبر با شخصیتی بالغ نقش آفرینی خواهد کرد.

تام کروز به فیلم های اکشن جان تازه ای می دهد

زمانی که حرف از فیلم اکشن به میان می آید، خیلی از سینما دوستان به یاد فیلم هایی مانند Top Gun: Maverick می افتند، چرا که یک بازیگر حرفه ای مانند تام کروز خود را به طور کامل وقف سکانس های پر هیجان نبردهای هوایی در این فیلم کرده است و هیچ فیلم اکشن دیگری در هالیوود پیدا نخواهید کرد که به اندازه این فیلم مجذوب کننده و تماشایی باشد. کروز خود و همه همکارانش را تحت آموزش‌های فشرده قرار داد تا با هواپیماهای واقعی پرواز کنند و سکانس‌های اکشن واقع‌ گرایانه ایجاد کنند که به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند تا نفس بیننده را در سینه حبس کنند! صحنه های اکشن فیلم به قدری هیجان ‌انگیز هستند که جای تعجب ندارد چرا اکران این فیلم تقریباً سه سال به تعویق افتاد. صحنه های پرواز از نظر بصری آنقدر هیجان انگیز هستند که اگر در بزرگترین سالن سینما با بلندترین صدای موجود آن‌ها را مشاهده کنید از آدرنالین خونتان را بالا می رود.

در واقع وقتی برای دیدن این فیلم بلیط می‌خرید، فقط یک فیلم اکشن فوق ‌العاده دریافت نمی‌کنید؛ شما یک داستان احساسی در مورد یک پسر خلبان را دنبال خواهید کرد که به اصالت خود باز می گردد تا نسل جدیدی از هوانوردان را آموزش دهد. دیدن تغییر نقش ماوریک به نوبه خود می تواند تجربه ای منحصر به فرد برای مخاطب به شمار بیاد، در این فیلم ماوریک نشان می دهد که در جدالی غیر قابل پیش بینی قرار دارد و همچنین هیچ جایی برای خطا و یا شانس دوباره نخواهد داشت. در قسمتی از فیلم مشاهده می کنید که ماوریک دیالوگ خود در فیلم اصلی را تکرار می کند و می گوید :” آن بالا فکر می کنی مرده ای !.” در حقیقت این فیلم نشاندهنده هیجان بالای درگیری ها و جدال های هوایی نشان داده و بخشی از رخ دادهای دهه 80 را به تصویر کشیده است.

نقد و بررسی فیلم Top Gun: Maverick
نقد و بررسی فیلم Top Gun: Maverick

Top Gun: Maverick فراتر از یک فیلم اکشن

Top Gun: Maverick هم یک فیلم اکشن است و هم احساسی. ماوریک باید گروهی از هوانوردان را آموزش دهد، و یکی از آن‌ها با بازی مایلز تلر، پسر بهترین دوست فقید ماوریک، گوس است. رابطه آن‌ها در واقع روح و احساس فیلم را رقم می زند که منجر به صحنه های بسیار احساسی می شود. بنابراین می توان گفت که این فیلم چیزی بیش از یک فیلم اکشن است و در اصل و هسته داستان آن، یک درام احساسی نهفته است. رخ دادهای نسخه اصلی تاپ گان مانند ساختار و بنده Top Gun: Maverick عمل می کنند و برخی از اتفاقاتی که در دنباله رخ دادهای قبلی صورت می گیرند می تواند اشک را در چشمان هر بیننده ای جمع کند. از طرفی، تماشای تیمی از شخصیت های جوان که برای تبدیل شدن به خلبانانی بهتر، از خود می گذرند، می توان احساساتی همراه با افتخار را به بیننده القا کند.

Top Gun: Maverick می تواند به عنوان یک بازگشت غرورآفرین در لیست بلند بالای فیلم های اکشن تام کروز به شمار بیاید و از طرفی یک اثر دراماتیک و احساسی است که با سلیقه هر مخاطبی سازگاری دارد. امتیازی که کارشناسان و منتقدین به این فیلم اختصاص داده اند، امتیاز 9 از 10 بوده است و طبق بررسی ها، نمره 9 برابر با “عالی” است. فیلم هایی که به این سطح می رسند در بین فیلم های درجه یک هالیوود قرار دارند و در واقع این امتیاز سطح استاندارد بالایی است که هر سازنده ای به دنبال رسیدن به آن است.

5/5 - (3 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس