هر آنچه مک پرو (Mac Pro) جدید باید دانست

37
0
مک پرو (Mac Pro) جدید

در اینجا ویژگی‌ها و تغییرات عمده‌ای که برای مک پرو (Mac Pro) جدید شایعه شده است، از جمله تاریخ انتشار، مشخصات و موارد دیگر آورده شده است.

مک پرو اپل در سال 2019 معرفی شد و به‌روزرسانی‌ها معمولاً به تدریج منتشر می‌شوند – گزینه‌های گرافیکی جدید، ارتقاء ماژول SSD، وجود دارد و غیره. اما زمانی که اپل سیستم خود را روی تراشه (SoC) به ایستگاه کاری اضافه کند، Mac Pro به زودی تحت یک به‌روزرسانی بزرگ قرار خواهد گرفت. این مقاله همه چیزهایی را که در مورد مک پرو جدید می شنویم را دنبال می کند، بنابراین به این صفحه بازگردید تا از آنچه در راه است مطلع شوید.

مک پرو (Mac Pro) جدید

انتظار داشتیم مک پرو جدید را در WWDC در ماه ژوئن ببینیم، اما ناامید شدیم. اپل هنوز مک پرو سیلیکونی خود را معرفی نکرده است.

عدم حضور در WWDC غافلگیر کننده بود. کنفرانس توسعه دهندگان مکانی بود که مک پرو 2019 و 2013 در آن راه اندازی شد (ارسال در اواخر سال). به نظر می رسد اپل یا رویداد جداگانه ای در مورد مک پرو برگزار خواهد کرد یا به جرات می توان گفت که آن را متوقف خواهد کرد. در حالی که انتظار داشتیم مک پرو را در WWDC پیش نمایش ببینیم، هنوز انتظار نداشتیم این مدل تا اواخر سال 2022 عرضه شود.

اپل در ژوئن 2020 اعلام کرد که قصد دارد ظرف دو سال تمام مک هایش را به تراشه های خودش تبدیل کند. این را می توان به دو سال از ژوئن 2020 یا دو سال پس از معرفی اولین مک M1 توسط اپل تعبیر کرد: نوامبر 2022. بنابراین می توانیم فرض کنیم که در مقطعی قبل از پایان سال 2022، مک پرو یک تراشه قدرتمند اپل را به دست خواهد آورد. مارک گورمن از بلومبرگ در یک خبرنامه Power On آگوست 2021 گفت که اپل در مسیر رسیدن به مهلت خود در نوامبر 2022 برای Mac Pro مجهز به اپل است. با این حال، انتظار بیشتری برای به‌روزرسانی مک پرو وجود دارد. طبق توییتی از تحلیلگر مینگ چی کو، مک پرو و ​​آی مک پرو تا سال 2023 وارد بازار نخواهند شد:

مک پرو (Mac Pro) جدید
مک پرو (Mac Pro) جدید

تعجبی ندارد که انتظار برای مک‌هایی مانند مک پرو برای شروع استفاده از Apple Silicon تا این حد طولانی باشد: دسکتاپ‌های پیشرفته اپل شامل توسعه بسیار پیچیده‌ای هستند و اپل با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شود. تعجب بزرگی نخواهد بود اگر اپل عجله را برای Mac Pro از دست بدهد، به خصوص که صنعت با کمبود قطعات و سایر تاخیرها مواجه است.

مک پرو 2022: قیمت

سوال بزرگ دیگر این است که هزینه مک پرو جدید چقدر خواهد بود. مک پرو فعلی از 5999 دلار / 5499 پوند شروع می شود و ما فرض می کنیم که Mac Pro مبتنی بر سیلیکون اپل به این قیمت کلی پایبند خواهد بود. قیمت مک‌های M1 اپل نسبت به مدل‌های قبلی اینتل نوسان چندانی نداشته است، بنابراین Mac Pro جدید تقریباً یک دستگاه فوق‌العاده برای حرفه‌ای‌ها خواهد بود.

با این حال، از زمان ظهور مک استودیو، که از 1999 دلار / 1999 پوند برای نسخه M1 Max شروع می شود، به 3999 دلار / 3999 پوند برای نسخه M1 Ultra افزایش می یابد و اگر به طور کامل آن را مشخص کنید به 7999 دلار / 7999 پوند می رسد. یک سوال وجود دارد که Mac Pro چه چیزی را به ارمغان می آورد که آن مدل قبلاً ارائه نکرده است. بسیاری امیدوارند که Mac Pro قابلیت ارتقا و پیکربندی را ارائه دهد که Mac Studio فاقد آن است، که ممکن است قیمت کمی بالاتر برای مشخصات مشابه را توجیه کند.

مک پرو 2022: طراحی

آیا مک پرو جدید طراحی جدیدی خواهد داشت؟ مارک گورمن از بلومبرگ که به نظر می رسد منابع خوبی دارد، قبلاً گزارش داده بود که اپل طراحی فعلی مک پرو را متوقف نخواهد کرد. این به نظر می رسد با توجه به مشکلاتی که اپل در آخرین باری که مک پرو را کوچک تر کرد، با آن مواجه شد. ما امیدواریم که این شرکت یک اشتباه را دو بار مرتکب نشود و مک پرو جدید طراحی ثابت شده خود را حفظ کند.

Mac Pro 2022: مشخصات

چه انتظاری از مک پرو جدید داریم؟ آن دسته از کاربران مک که Mac Pro برای آنها در نظر گرفته شده است به قابلیت های دستگاه علاقه مند خواهند شد. آیا اپل قادر به ساخت پردازنده ای برای رقابت با پردازنده های ایستگاه کاری اینتل خواهد بود؟

در گزارشی در جولای 2022، مارک گورمن از بلومبرگ گزارش داد که اپل از تراشه جدید M2 Extreme در مک پرو رده بالا استفاده خواهد کرد، در حالی که M2 Ultra در دسترس است هزینه کمتری دارد. از آنجایی که M2 به تازگی با مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی عرضه شد، اپل ممکن است احساس کند که باید با M2 Ultra و Extreme به جلو حرکت کند، اما مشخص نیست که مشخصات این تراشه ها چیست.

شایعات قبلی حاکی از آن است که اپل دو M1 Ultra را برای ساخت M1 Extreme ترکیب خواهد کرد که ارائه می دهد:

  • CPU 40 هسته ای (32 هسته عملکرد و 8 هسته کارآمد)
  • پردازنده گرافیکی تا 128 هسته
  • تا موتور Neural 64 هسته ای
  • حداکثر 256 گیگابایت رم
  • پهنای باند حافظه 16000 گیگابایت بر ثانیه

با این حال، اکنون که اپل تراشه M2 را که در مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی وجود دارد، فاش کرده است، این سوال وجود دارد که آیا اپل مستقیماً به سمت M2 برای مک پرو خواهد رفت یا خیر. آیا می توان M2 Max یا M2 Ultra را برای Mac Pro انتخاب کرد؟ ما متقاعد نیستیم که اپل به اندازه کافی سریع حرکت کند تا قبل از پایان سال 2022 به آن دست یابد.

پردازنده: CPU

در حال حاضر حداکثر هسته‌های CPU که می‌توانید در Mac Pro دریافت کنید، 28 هسته پردازشگر Intel Xeon است. بهترین مک استودیو می تواند CPU  20 هسته ای را ارائه دهد. در مقایسه، AMD تا 64 هسته CPU را برای برخی از تراشه های رده بالای خود برای رایانه های شخصی بازی ارائه می دهد.

اگر فرض کنیم اپل می تواند دو M1 Ultra را ترکیب کند، می توانیم یک CPU  40 هسته ای را ببینیم. این با گزارش بلومبرگ 2020 مرتبط است که ادعا می کرد پردازنده جدیدی که اپل در حال کار بر روی مک پرو است 32 هسته با کارایی بالا ارائه می دهد.

M1 Ultra دارای 20 هسته است – 16 هسته با کارایی بالا و 4 هسته با کارایی بالا. بنابراین، ترکیب دو مورد از این M1 Ultra می تواند 32 هسته با کارایی بالا و 8 هسته با کارایی بالا را به ارمغان بیاورد، همانطور که در گزارش بلومبرگ پیشنهاد شده است.

مارک گورمن از بلومبرگ این پیش‌ بینی‌ها را در گزارش ماه مه 2021 تکرار می‌کند، جایی که او پیشنهاد می‌کند که Mac Pro سیلیکونی اپل می‌تواند با 20 یا 40 هسته محاسباتی، با 16 هسته عملکرد و چهار هسته کارآمد در اولی در دسترس باشد – که بسیار شبیه به M1 Ultra است. اسم رمز اپل برای این SoC Jade 2C-Die و 32 هسته عملکرد و هشت هسته کارآمد در دومی (نام رمز Jade 4C-Die) است.

پردازنده: گزینه اینتل

پیشنهاد دیگر Gurman این است که، حداقل در کوتاه مدت، اپل قرار است هر دو پردازنده اینتل و سیلیکون اپل را در Mac Pro در دسترس داشته باشد. گورمن گفته است که «اپل واقعاً روی به‌روزرسانی اینتل مک پرو کار می‌کند». ما فرض می‌کنیم که مدلی با طراحی موجود است، اما یک پردازنده سریع ‌تر و احتمالاً گرافیک به‌روزرسانی است.

به گفته yuuki_ans در توییتر، اپل می تواند در سال 2022 یک مک پرو که از پردازنده های ایستگاه کاری Xeon W-3300 اینتل Ice Lake استفاده می کند، عرضه کند. Yuuki_ans در گذشته توییت های دقیقی را منتشر کرده است، اما اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه این مک پرو با استراتژی سیلیکونی اپل مطابقت دارد، ارائه نکرده است. برندن شانکس در توییتر نیز اشاره هایی به پردازنده های Ice Lake اینتل در نسخه بتا Xcode 13 مشاهده کرده است.

مک پرو (Mac Pro) جدید
مک پرو (Mac Pro) جدید

ممکن است یک مک پرو ارتقا یافته اینتل در کنار دستگاهی مجهز به SoC اپل به فروش برسد.

پردازنده گرافیکی

به گفته Gurman، مک پرو سیلیکونی اپل از گرافیک روی SoC به جای کارت های گرافیک AMD استفاده خواهد کرد. گرافیک می تواند 64 یا 128 هسته پردازشی داشته باشد.

از آنجایی که اپل قبلاً M1 Ultra 64 هسته ای را روانه بازار کرده است، مطمئناً این امر محتمل به نظر می رسد، و اگر اپل بتواند دو M1 Ultra را ترکیب کند، می توانیم یک پردازنده گرافیکی 128 هسته ای را در مک پرو جدید ببینیم.

اگر اپل به فروش مدل‌های مک پرو مبتنی بر اینتل ادامه دهد، می‌توان فرض کرد که از گرافیک‌های AMD استفاده خواهد کرد، اما هیچ گزارشی مبنی بر ارتقای احتمالی در فروشگاه ارائه نشده است. همچنین نمی دانیم اپل تا چه زمانی به فروش مک های سیلیکونی غیر اپل ادامه خواهد داد.

رم و ذخیره سازی

RAM یک نکته مهم برای افراد خلاق است. M1 Max از 64 گیگابایت رم (یا حافظه یکپارچه همانطور که اپل به آن اشاره می کند) و M1 Ultra از 128 گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می کند. اگر اپل بتواند دو M1 Ultra را ترکیب کند، می توانیم شاهد پشتیبانی از 256 گیگابایت رم باشیم.

با این حال، مک پرو فعلی اینتل تا 1.5 ترابایت حافظه DDR4 ECC را در 12 اسلات DIMM قابل دسترسی کاربر ارائه می دهد، که در حال حاضر آن را جلوتر  از جایی که مک پرو جدید می تواند از نظر تئوری باشد قرار می دهد. اما مشکل دیگری وجود دارد که ممکن است طرفداران این دستگاه را نادیده بگیرد: اپل از رم معمولی و قابل ارتقا توسط کاربر در مک های مجهز به M1 استفاده نمی کند. در عوض از حافظه یکپارچه استفاده می کند که کاملاً متفاوت است. این RAM نه تنها روی مادربرد M1 MacBook و iMac لحیم شده است، بلکه مستقیماً در تراشه تعبیه شده است و آن را سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند. مطمئناً مزایایی وجود دارد، اما برای کاربرانی که خواستار گزینه‌های سفارشی‌سازی هستند، ممکن است نیاز به ارائه اسلات‌ها وجود داشته باشد تا بتوان رم را مانند مک‌های قدیمی ارتقا داد. با این حال، نمی دانیم که آیا اپل چنین رویکردی را با مک پرو در پیش خواهد گرفت یا خیر.

اما احتمال بیشتری وجود دارد که یک بازنگری چشمگیر در مورد اینکه دسکتاپ حرفه ای چیست. حافظه یکپارچه بخش بزرگی از چیزی است که M1 Mac را سریع می کند، اما اتصال حافظه به تراشه قیمت خرید را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. Mac Pro در حال حاضر از 5999 دلار شروع می شود، اما اگر رم را از طریق اپل خریداری کنید، می تواند تا 14000 دلار به قیمت آن اضافه کند. بنابراین اگر اپل به حافظه جانبی اجازه نمی دهد، احتمالاً گزینه های ساخت به سفارش را نیز در هنگام پرداخت محدود می کند.

اپل در حال حاضر تا 8 ترابایت فضای ذخیره سازی را در مک پرو ارائه می دهد و ما انتظار داریم که گزینه های ذخیره سازی یکسان باقی بمانند. احتمالاً درگاه‌ها نیز تغییر نخواهند کرد، زیرا اپل در حال حاضر چهار پورت USB (دو تاندربولت (Thunderbolt) 3 و دو USB 3) و یک جفت پورت اهرنت (ehernet) را ارائه کرده است. با این حال، مک پرو دارای هشت اسلات به اندازه PCIe x16 است که از انواع مختلف کارت های PCIe پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید به راحتی پورت های بیشتری اضافه کنید. ما فرض می کنیم که اپل اسلات های توسعه را در M1 Mac Pro اجازه می دهد، اما سازگاری یک سوال است.

2022 Mac Pro: صفحه نمایش حرفه ای

هنگامی که اپل مک پرو را در سال 2019 عرضه کرد، یک همراه گران قیمت برای همراهی با آن داشت: یک نمایشگر پرو 5000 دلاری XDR با پایه اختیاری 1000 دلاری. این امکان وجود دارد که اپل در حال کار بر روی یک ارتقا باشد – که می تواند حتی گران تر باشد. درباره صفحه نمایش XDR جدید در شایعه جداگانه ما بخوانید.

سپس دوباره شایعات در مورد نمایشگر جدید ممکن است فقط مربوط به استودیو نمایشگر باشد که در ماه مارس راه اندازی شد.

منبع : macworld

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس