هر آنچه که باید در مورد تنظیمات حریم خصوصی WhatsApp خود بدانید

70
0
تنظیمات حریم خصوصی WhatsApp

مانند همه ابزارهای ارتباطی، حریم خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است. در اینجا نحوه محافظت از حریم خصوصی خود هنگام استفاده از WhatsApp آورده شده است. تنظیمات حریم خصوصی WhatsApp را بیشار بشناسید.

WhatsApp دارای بیش از 1.5 میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان است که آن را به یکی از محبوب ترین برنامه ها در پلتفرم های متعدد از جمله iOS و Android تبدیل می کند. با وجود این اعداد چشمگیر، کاربران به طور طبیعی نگران حریم خصوصی خود هستند. این احتمالاً به این دلیل است که واتس اپ متعلق به فیس بوک است که به دلیل مسائل امنیتی بدنام است.

بنابراین واتس اپ چه داده هایی را جمع آوری می کند؟ آیا واتس اپ شما را ردیابی می کند؟ و چگونه می توانید امنیت خود را در برنامه SMS تقویت کنید؟

واتس اپ چه اطلاعاتی را جمع آوری می کند؟

WhatsApp اطلاعاتی را که در ابتدا برای استفاده از آن ارائه می‌دهید جمع‌آوری می‌کند. این شامل نام و شماره تلفن شما به‌عنوان استاندارد، و همچنین داده‌های پاداشی است که ممکن است مانند آدرس ایمیل خود ارسال کنید. این کتاب آدرس شما را نیز پوشش می دهد. اینها از ضروریات استفاده از سرویس است.

داده های استفاده (Usage) نیز معمولاً برای محاسبه ارقام استفاده (usage) جمع آوری می شود. این شامل گزارش‌های عملکرد است، مانند زمان‌هایی که معمولاً وارد سیستم می‌شوید و چند بار.

به یاد داشته باشید: WhatsApp یک تجارت است، بنابراین از اطلاعات برای بهبود برنامه و ارتقای موفقیت آن استفاده می کند. به عنوان مثال، ما می دانیم که 58 درصد از کاربران هر روز چندین بار به این برنامه مراجعه می کنند.

اینها همان دلایلی هستند که WhatsApp داده‌های دستگاهی را که استفاده می‌کنید، مانند مدل، سیستم عامل، سطح باتری و نسخه برنامه‌ای که اجرا می‌کنید، جاروبرقی می‌کند. همچنین دارای جزئیات اتصال مانند اپراتور شبکه، آدرس IP و قدرت سیگنال است.

سایت WhatsApp نیز اطلاعات را از طریق کوکی‌های دائمی و نشست جمع‌آوری می‌کند. اولی کمک می کند تا در صورت بازگشت در آینده، سایت سریع تر بارگذاری شود. پس از خاموش کردن مرورگر، موارد دوم حذف می شوند.

آیا واتس اپ داده های شما را به اشتراک می گذارد؟

در برخی موارد، واتس‌اپ اطلاعات را به اشتراک می‌گذارد، اگرچه البته محدود به داده‌های جمع‌آوری‌شده فوق‌الذکر است. اصرار دارد که صرفاً برای پیشبرد خدمات از جمله بازاریابی، امنیت و سفارشی‌سازی است.

واتس اپ عاری از بنرهای تبلیغاتی است. با این وجود، توسط مشاغلی استفاده می شود که برخی از آنها می توانند به اطلاعات تماس شما دسترسی داشته باشند. آنها می توانند رسید، اطلاعات تحویل و یادآوری را برای شما ارسال کنند. این به طور طبیعی شامل بازاریابی نیز می شود. واتس‌اپ سپس تحلیل‌ها را بازخورد می‌دهد تا به شرکت‌ها کمک کند اثربخشی ارتباطات خود را درک کنند.

توجه داشته باشید که مقدار داده های جمع آوری شده افزایش یافته است — به خصوص از زمان خرید فیس بوک.

واتس اپ بخشی از “خانواده فیس بوک” است، به این معنی که داده ها بین برنامه SMS و شرکت مادر آن به اشتراک گذاشته می شود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از واتس‌اپ در دسترس عموم نیست، در عوض به پروفایل پنهان شما در فیس ‌بوک اضافه می‌شود. این یکی از بزرگ ترین نگرانی های امنیتی واتس اپ است.

این بدان معناست که می توان اطلاعات خاص تری را به اشتراک گذاشت. این برنامه هشدار می دهد:

“وقتی از خدمات شخص ثالث یا محصولات شرکت فیس بوک استفاده می کنید که با سرویس های ما یکپارچه شده اند، آنها ممکن است اطلاعاتی در مورد آنچه که با آنها به اشتراک می گذارید دریافت کنند. به عنوان مثال، اگر از یک سرویس پشتیبان گیری اطلاعات یکپارچه با خدمات ما (مانند iCloud یا Google Drive) استفاده می کنید. آنها اطلاعاتی را که شما با آنها به اشتراک می گذارید دریافت خواهند کرد.”

سپس هر چیزی که به اشتراک گذاشته می شود توسط سیاست های احزاب دیگر اداره می شود.

این بدان معنا نیست که سایر خدمات اطلاعات شما را جمع آوری نمی کنند. به عنوان مثال، گوگل میزان استفاده از برنامه را از طریق ویژگی Web and App Activity ثبت می کند، بنابراین اگر از اندروید استفاده می کنید، فقط واتس اپ نیست که باید نگران آن باشید. البته این فقط در صورتی است که «فعالیت وب و برنامه» را روشن کرده باشید.

آیا WhatsApp پیام های شما را ذخیره می کند؟

نه، WhatsApp معمولا پیام های شما را نگه نمی دارد. این یک نکته مثبت بزرگ است، اگرچه این همان چیزی است که باید از چنین برنامه ای انتظار داشته باشیم.

از رمزگذاری برای ارسال پیام بین دستگاه ها و عبور از سرورهای WhatsApp استفاده می کند. هنگامی که آن پیام تحویل داده شد، به طور خودکار از سرورهای WhatsApp حذف می شود. این شامل: چت ها، عکس ها، ویدیوها، پیام های صوتی، فایل ها و اطلاعات مکانی است که با مخاطبین به اشتراک می گذارید.

رمزگذاری تضمین می کند که فقط شما و شخصی که برایش ارسال می کنید می توانید پیام را بخوانید. اشخاص ثالث نمی توانند و واتس اپ هم نمی توانند. با این کار فقط دستگاه‌های شما به عنوان یک نگرانی امنیتی باقی می‌ماند: اینجاست که سابقه مکالمه شما ذخیره می‌شود.

با این حال، در صورت عدم تحویل، گاهی اوقات پیام ها می توانند در سرورهای واتس اپ باقی بمانند. بعد از 30 روز، آنها حذف می شوند.

چرا ممکن است یک پیام تحویل داده نشود؟ اگر شما یا گیرنده برای مدت طولانی آفلاین بمانید، اگر بلاک شده باشید (در موارد نادر)، یا اگر کاربر دیگر از شر WhatsApp خلاص شده باشد، این اتفاق می افتد.

“درباره About” در واتس اپ چیست؟

شاید متوجه شده باشید که واتس اپ دارای بخش «درباره» است. آیا این یک نگرانی از حریم خصوصی است؟ پس از همه، شما نمی خواهید اطلاعات شخصی زیادی در دسترس باشد.

نترسید: این حاوی داده های حساس نیست. این پیام کوتاهی است که سایر کاربران می توانند تحت نام شما ببینند. برخی جوک یا نقل قولی می نویسند که به دیگران اجازه می دهد بدانند مخاطب مناسبی را اضافه کرده اند. اما در بیشتر موارد، نوشته شده است: “سلام! من از WhatsApp استفاده می کنم.” تعداد کمی از کاربران این را تغییر می دهند.

اگر می‌خواهید آن را تغییر دهید، روی تنظیمات در سمت راست پایین صفحه و سپس روی نام خود کلیک کنید. روی قسمت About کلیک کنید. این گزینه‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد، از جمله مشغول (Busy)، باتری در شرف مرگ (Battery about to die)، و در جلسه (In a meeting). با نگاه کردن به «در حال حاضر تنظیم شده»، می‌توانید آنچه را می‌خواند ببینید. می توانید روی آن پیام کلیک کنید و هر چیزی را که می خواهید جایگزین کنید.

ما به نحوه پنهان کردن “درباره About” از دیگران باز خواهیم گشت.

آیا WhatsApp موقعیت مکانی شما را ردیابی می کند؟

بله، واتس‌اپ گاهی اوقات می‌تواند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد، اما این شما هستید که آن را به اشتراک بگذارید.

مطمئناً می توانید موقعیت مکانی خود را با مخاطبین به اشتراک بگذارید مشروط بر اینکه در تنظیمات تلفن هوشمند خود به WhatsApp اجازه دسترسی به موقعیت مکانی خود را بدهید. فقط یک مکالمه را انتخاب کنید و روی دکمه پیوست (+) در قسمت پیام کلیک کنید، سپس مکان.

اگر نگران هستید که یک مخاطب مکان واقعی شما را داشته باشد، به Settings > Account > Privacy > Live Location بروید. در حالت ایده‌آل، «هیچ‌کدام» خوانده می‌شود، اما اگر نه، می‌توانید این ویژگی را از مکالمات باقی‌مانده غیرفعال کنید.

همانند پیام‌های استاندارد، مکان شما با استفاده از رمزگذاری سرتاسر ارسال می‌شود، بنابراین اشخاص ثالث (از جمله مجرمان سایبری و سازمان‌های دولتی) نمی‌توانند آن را بخوانند.

اما WhatsApp می تواند آن را بخواند. برای اهداف تشخیصی و عیب ‌یابی استفاده می‌شود، به عنوان مثال اگر با خدمات مبتنی بر مکان مشکل دارید.

واتس اپ همچنین می تواند مکان شما را بر اساس آدرس IP، GPS، بلوتوث و نقاط دسترسی Wi-Fi شما تعیین کند. مطمئناً این یک فکر نگران کننده است. برای محدود کردن دانسته‌های آنها، باید تغییر دهید که کدام برنامه‌ها این اطلاعات را در تنظیمات دستگاه شما دارند.

“Status وضعیت” در واتس اپ به چه معناست؟

قبل از اینکه بخواهیم به مخاطبینی بپردازیم که چه اطلاعاتی را می‌توانند ببینند، باید بدانید “Status وضعیت” به چه معناست.

می توانید این را در پایین سمت چپ رابط برنامه خود پیدا کنید.

وضعیت (استاتوس) شما پیامی است که پس از 24 ساعت ناپدید می شود. می‌توانید متن، از جمله لینک ها، یا محتوای تصویر، مثلاً یک عکس یا ویدیو، اضافه کنید. ممکن است بخواهید به مخاطبین خود اطلاع دهید که تا چند روز آینده به Wi-Fi دسترسی نخواهید داشت، در این صورت، این یک ابزار عالی است.

این مفهوم مشابه ویژگی «My Story» در اسنپ چت است. در واقع، مارک زاکربرگ ادعا می کند که اینستاگرام و واتس اپ (هر دو متعلق به شرکت فیس بوک) به عنوان دو محبوب ترین سرویس اشتراک گذاری داستان رتبه بندی می شوند.

“My Contacts مخاطبین من” در واتس اپ به چه معناست؟

برخی از جزئیات توسط افرادی که هنوز اضافه نکرده اید قابل مشاهده است. این به این دلیل است که آنها می توانند بررسی کنند که در حال تلاش برای دوستی با فرد مناسب هستند. در صورتی که کسی شما را جستجو کند، اطلاعاتی را اضافه می کند. معنای “Everyone همه” همین است. اما شما می توانید این را به “My Contacts مخاطبین من” تغییر دهید.

می‌توانید اکثر تنظیمات را به « My Contacts مخاطبین من» یا «Nobody هیچ‌کس» تغییر دهید. با این حال، وضعیت شما گزینه های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد:

My Contacts مخاطبین من: این به همه افراد موجود در دفترچه آدرس شما امکان می دهد وضعیت 24 ساعته شما را ببینند.

My Contacts Except: برای دسترسی به دفترچه آدرس خود، روی فلش کلیک کنید و افرادی را که می خواهید به روز رسانی های خود را از آنها پنهان کنید، انتخاب کنید.

Only Share With فقط اشتراک گذاری با: این اساساً مخالف “مخاطبین من به جز” است. به جای مسدود کردن کاربران خاص از دیدن وضعیت های شما، این به شما امکان می دهد فقط افرادی را انتخاب کنید که می توانند وضعیت شما را مشاهده کنند.

این سه فقط برای وضعیت (Status) شما اعمال می شود. مخاطبین همچنان می‌توانند اطلاعات درباره شما و غیره را بخوانند، مگر اینکه این تنظیمات را نیز تغییر دهید.

چگونه می توانید تنظیمات حریم خصوصی را در WhatsApp تغییر دهید

اگر می‌خواهید امنیت درون برنامه‌ای خود را تقویت کنید، به Settings > Account > Privacy بروید. گزینه های زیادی در دسترس شماست.

قابل ذکر است، می‌توانید افرادی که می‌توانند عکس پروفایل، پیام درباره (About message) و وضعیت (Status) شما را ببینند را تغییر دهید. البته عواقبی دارد. اگر “Last Seen” را پنهان کنید، به این معنی است که دوستان شما نمی توانند ببینند آخرین بار چه زمانی از WhatsApp استفاده کرده اید، آنها نیز ناپدید می شوند. در واقع، اگر شما این سطح از حریم خصوصی را می خواهید، از دیگران انتظار نداشته باشید.

اگر هنوز نگران هستید، سیاست حفظ حریم خصوصی WhatsApp را بررسی کنید. خوشبختانه، استفاده از WhatsApp و حفظ حریم خصوصی شما آسان است.

5/5 - (1 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس