همه‌ی فرانچایزهای ناتی داگ که کنار گذاشته شده‌اند

32
0
همه‌ی فرانچایزهای ناتی داگ که کنار گذاشته شده‌اند

در طول 37 سال گذشته ناتی داگ فرانچایزهای متعددی را خلق کرده است. فرانچایزهایی که احتمالاً بسیاری از آن‌ها برای همیشه کنار گذاشته شده باشند. این استودیوی بازی‌سازی کار خود را از سال 1984 میلادی آغاز کرد و به لطف پیشتاز بودن در امر خلاقیت و نوآوری توانست اسم و رسمی پیدا کند. اکثر بازی‌های ناتی داگ از جمله کرش بندیکوت، آنچارتد و لست آف آس در زمان خود حسابی در کانون توجه قرار گرفته‌اند. و شکی در آن نیست که از سال 2001 که ناتی داگ به تملک سونی در آمده است وضعیت آن بهبود پیدا کرده است و اکنون جزو استودیوهای داخلی شاخص پلی استیشن به شمار می‌رود. در ادامه‌ی این مقاله ضمن پرداختن به تاریخچه‌ی ناتی داگ به همه‌ی فرانچایزهای ناتی داگ که کنار گذاشته شده‌اند نیز خواهیم پرداخت. با اول نیوز همراه باشید.

 

همه‌ی فرانچایزهای ناتی داگ که کنار گذاشته شده‌اند

ناتی داگ پیش از پلی استیشن

امروزه شاید تصورش سخت باشد ولی ناتی داگ سابقه‌ی بیش‌تری از پلی استیشن دارد. در حقیقت آن‌ها یک دهه قدیمی‌تر هستند و پیش از همکاری با سونی در خدمت شرکت‌های بزرگی چون Apple, EA, و Sega بودند. ناتی داگ در آن دوره تحت عنوان JAM Software در حد فاصل 1985 تا 1987 میلادی برای پلتفرم‌های Apple II, DOS و Atari ST بازی‌هایی را توسعه داده‌اند. بازی‌هایی همچون Math Jam, Ski Crazed و Dream Zone در بین آن‌ها می‌باشند.

در ادامه برای این‌که خودشان را متحول کنند و از بازی‌هایی نه چندان موفق فاصله بگیرند در سال 1989 نام ناتی داگ را برگزیدند. در همان سال استودیو بازی اشاره و کلیک نقش‌آفرینی Keef the Thief را عرضه کردند. اما نه این بازی و نه دنباله‌ی آن به موفقیت چشم‌گیری دست نیافتند. در نتیجه سازندگان مجبور شدند چند سالی از ساخت بازی فاصله بگیرند.

بالأخره در سال 1994 ناتی داگ Way of the Warrior که یک عنوان مبارزه‌ای بود را عرضه کرد. این بازی نقش بزرگی در شکل دهی آینده‌ی استودیو ایفا کرد.

بازی‌هایی که تا بدین جا معرفی کرده‌ایم بعید است دیگر ساخته شوند. این بازی‌ها موفقیت تجاری کسب نکرده‌اند و سالیان زیادی از آخرین نسخه‌ی آن‌ها می‌گذرد. از طرفی تیم اصلی سازندگان این عناوین از ناتی داگ جدا شده‌اند و احتمالاً مشکلات حقوقی مانع ساخت نسخه‌ی جدید از این عناوین شوند.

 

همه‌ی فرانچایزهای ناتی داگ که کنار گذاشته شده‌اند

کرش بندیکوت

در ادامه‌ی شروع محقر ناتی داگ، آن‌ها موفقیت واقعی را در سال 1996 و عرضه‌ی کرش بندیکوت تجربه کردند. این بازی حاصل همکاری سونی و یونیورسال بود. نسخه‌ی اول کرش به قدری موفق و محبوب شد که بلافاصله 2 دنباله‌ی شاهکار دریافت کرد.

به لطف تصمیم ناتی داگ مبنی بر 3 بعدی ساختن این فرانچایز، کرش بندیکوت به سرعت اقبال عمومی را کسب کرد و نسبت به ماریو و سونیک برتری یافت. کرش بندیکوت نخستین نماد پلی استیشن لقب گرفت و پایه‌گذار امپراطوری پلی استیشن در هنرصنعت بازی‌های ویدئویی شد. ناتی داگ تا لحظه‌ی آخر با کرش بندیکوت به شاهکار سازی ادامه داد. اما متأسفانه قرارداد سونی با یونیورسال تا سال 1999 بود که مصادف بود با عرضه‌ی Crash Team Racing معروف به کرش ماشینی.

در حال حاضر با توجه به تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، آی‌پی کرش بندیکوت به دست مایکروسافت افتاده است. جالب است که پس از سال‌ها فرانچایزی که نماد پلی استیشن به حساب می‌آمد اکنون به تملک رقیب آن‌ها در آمده است. با توجه به این قضایا ناتی داگ شانس کار کردن روی نسخه‌ی جدید کرش بندیکوت را برای هميشه از دست داده است.

 

همه‌ی فرانچایزهای ناتی داگ که کنار گذاشته شده‌اند

جک و دکستر

ناتی داگ برای رهایی از مشکلات حق امتیاز که منجر به جدایی آن‌ها از کرش بندیکوت شد، در سال 2001 به سونی پیوست. در ادامه با توجه به تجربه‌ی موفقیت آمیز خود در سبک سکوبازی، تصمیم به خلق Jak and Daxter گرفتند. این بازی در حقیقت نسخه‌ی اکشن‌تر کرش بندیکوت بود که تمرکز ویژه‌ای روی داستان داشت.

بازی Jak and Daxter هم‌زمان با Ratchet and Clank از اینسومنیاک گیمز و Sly Cooper از ساکرپانچ عرضه شد. این عناوین یک سه‌گانه‌ی مقدس برای عاشقان سکوبازی شکل دادند که پلی استیشن را به معبد طرفداران این سبک بدل کرده بود.

ناتی داگ سری جک و دکستر را روی PS2 گسترش داد و در مجموع 3 نسخه‌ی اصلی و یک نسخه‌ی فرعی را عرضه کردند. در ادامه با عرضه‌ی PS3 باری دیگر تصمیم گرفتند خلاقیت پیشه کنند. این خلاقیت منجر به شکل گیری ماجراهای نیتن دریک در آنچارتد شد. و در نتیجه جک و دکستر به سایه رفت.

ناتی داگ سال 2010 قصد داشت جک 4 را با حال و هوای بزرگسالانه عرضه کند. منتهی این اقدام عملی نشد و در نهایت شاهد خلق The Last of Us بودیم.

در حال حاضر آینده‌ی سری جک و دکستر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مشخص نیست که سازندگان بالأخره به سراغ ساخت نسخه‌ی جدیدی از این سری جذاب خواهند رفت یا خیر. احتمال ساخت نسخه‌ی جدید این فرانچایز ضعیف است ولی غیرممکن نیست. باید دید آینده چه در بر خواهد داشت.

 

آنچارتد

هنگامی که ناتی داگ تصمیم به خلق آنچارتد گرفت بازی‌های ویدئویی خیلی به ارائه‌ی تجربه‌ی سینمایی متکی نبودند. اما فرانچایز ناتی داگ همه چیز را تغییر داد. امروزه بازی‌های تک‌نفره و داستان‌محور شاخصه‌ی پلی استیشن به شمار می‌روند. ما شاهد عناوین بزرگی در این سبک هستیم که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به خدای جنگ 2018، Ghost of Tsushima و Horizon Forbidden West اشاره کرد. همه‌ی این عناوین به نوعی وام دار آنچارتد هستند.

با این‌که آنچارتد کماکان در کانون توجه سونی قرار دارد و چندی پیش شاهد اکران فیلم آن بودیم. با این حال ظاهراً ناتی داگ کارش سری آنچارتد به پایان رسیده است. شایعات می‌گویند این استودیو در حال ساخت یک آی‌پی جدید است و هم‌زمان روی بخش چندنفره‌ی The Last of Us Part 2 موسوم به Factions در حال کار است. همچنین در حال بازسازی نسخه‌ی اول لست آف آس نیز می‌باشند. ولی از آن‌جایی که سونی به تازگی کالکشن آنچارتد را برای PS5 و PC عرضه کرده است، امیدها به ادامه‌ی این سری کماکان پابرجاست.

جا دارد اشاره کنیم که طبق شایعات ممکن است یک استودیوی دیگر در حال ساخت آنچارتد باشد. پیش از این قرار بود Bend Studio سازنده‌ی Days Gone آنچارتد جدید را توسعه دهند ولی این پروژه لغو شد. در حال حاضر خبر تازه‌ای در این خصوص موجود نیست.

نظر شما در خصوص همه‌ی فرانچایزهای ناتی داگ که کنار گذاشته شده‌اند چیست؟ علاقه‌مند به احیای کدام فرانچایز هستید؟ لطفاً با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)
رضا خلف چعباوی
نوشته شده توسط

رضا خلف چعباوی

به نام خدا - سلام، رضا هستم؛ بالای 12 ساله که در این حوزه فعالیت می‌کنم. افتخار نویسندگی و سابقه‌ی مدیریت در سایت‌های بزرگ ایران رو دارم. مخلص همگی 🌹❤🌹 ایمیل کاری: khc.reza@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس