پنج ویژگی که آیفون 14 از اندروید کپی کرده است

56
0
ویژگی که آیفون 14 از اندروید کپی کرد

اپل رسما از سری آیفون 14 خود رونمایی کرده است. در این مقاله ویژگی هایی را که آیفون 14، آیفون 14 پرو و پرو مکس از گوشی‌های اندرویدی کپی کرده است بررسی میکنیم. ویژگی که آیفون 14 از اندروید کپی کرد.

جزیره پویا – LG V10

شاید مهم ترین ویژگی اعلام شده در رویداد “Far Out” اپل معرفی جزیره دینامیک یا Dynamic Island آیفون 14 پرو و پرو مکس بود. اپل سرانجام کاری را همه منتظر آن بودند را انجام داد و ناچ را کنار گذاشت. البته این ویژگی هنوز در آیفون 14 و آیفون 14 پلاس وجود دارد. جزیره دینامیک ممکن است ویژگی جدیدی به نظر برسد اما در حقیقت در ابتدا در گوشی ال‌جی V10 معرفی شد.

ال جی برای ارائه روشی متفاوت برای تعامل بهتر با نوتیفیکشن ها نمایشگر ثانویه را معرفی کرد. با استفاده از نمایشگر دوم کاربران می‌توانستند بدون استفاده از نمایشگر اصلی میانبرهایی را برای مخاطبین تنظیم کنند، اعلان‌های دریافتی را مشاهده کنند و هر آهنگی که در حال پخش است را کنترل کنند.

ال‌جی تلاش میکرد تا ویژگی های جدیدی را ارائه دهد اما با این وجود زیاد با استقبال کاربران رو به رو نشد و برخی از افراد معتقد بودن این ویژگی چیز زیادی به تجربه کاربردی اضافه نمیکند.

اپل به جای اضافه کردن یک صفحه نمایش جداگانه از پیاده سازی Dynamic Island استفاده کرد. در نتیجه هنگامی که در حال گوش دادن به موسیقی هستید، جزیره پویا اطلاعات مربوط به آهنگ در حال پخش را ارائه میدهد. همچنین هنگام استفاده از فیس آی‌دی به جای اینکه نوتیفیکیشن کل نمایشگر را بگیرد، فقط از جزیره پویا استفاده میکند. بنابراین کل صفحه نمایش اشغال نمیشود.

جزیره پویا دقیقا کپی برداری از صفحه نمایش دوم ال‌جی نیست، اما کاملاً واضح است که اپل از این ویژگی ال جی ایده گرفته است.

دوربین سلفی Hole-Punch در حفره‌ی نمایشگر

اپل سال ها از ویژگی ناچ در گوشی ها خود استفاده میکرد، اما این شرکت بالاخره تصمیم گرفت از صفحه نمایش حفره‌دار استفاده کند. با توجه به سنسورهای مختلفی که در ناچ تعبیه شده است، اپل مجبور شد ماژول های مورد استفاده خود را دوباره طراحی کند و دو حفره ایجاد کند. یکی از این حفره‌ها برای دوربین سلفی است و حفره‌ی دوم برای Face ID مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هوآوی اولین شرکتی بود که از دوربین سلفی حفره‌ای برای هواوی نوا 4 استفاده کرد. اما از آن زمان به بعد اکثر گوشی های اندرویدی از این ویژگی استفاده کردند. این ویژگی در بسیاری از گوشی های اندرویدی مانند سری گلکسی اس 22، پیکسل 6، ASUS ZenFone 9 و غیره وجود دارد. اپل نیز چندین سال بعد این ویژگی را اضافه کرد. قابل ذکر است که Galaxy Z Fold 4 و ZTE Axon 40 Ultra نیز با UDC ارائه شده اند. در آینده نیز تعجب آور نیست که گوشی های بیشتری از این قابلیت استفاده کنند.

ویژگی که آیفون 14 از اندروید کپی کرد: نمایشگر همیشه روشن

نمایشگر همیشه روشن (AOD) همیشه در گوشی های اندرویدی وجود داشته است و کاربران میتوانستند بدون نیاز به روشن کردن صفحه نمایش اطلاعاتی مانند ساعت و نوتیفیکیشن‌های دریافتی را مشاهده کنند. اپل این قابلیت را در iOS 16 ارائه داده است. بنابراین فقط آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس دارای این ویژگی هستند.

رفرش‌ریت متغیر کاربردی

گوشی های اندرویدی مدت هاست از این ویژگی استفاده میکنند و تعجب‌آور است که اپل اینقدر دیر به سراغ این ویژگی رفته است. اپل قصد دارد به جای «نرخ‌های تازه‌سازی پویا» از اصطلاح بازاریابی ProMotion استفاده کند. این ویژگی اولین بار با آیفون 13 پرو و پرو مکس در سال گذشته معرفی شد، اما فقط صفحه نمایش را بین 24 تا 120 هرتز به روز کرد.

با معرفی آیفون 14 پرو و پرو مکس با نمایشگر همیشه روشن، اپل فکر کرد که زمان آن رسیده است این فناوری را نیز عملی کند. مجموعه آیفون 14 پرو با صفحه نمایش ProMotion اکنون می تواند به صورت پویا صفحه نمایش را از 1 تا 120 هرتز به روز کند. با این ویژگی و قابلیت نمایشگر همیشه روشن فشار زیادی به باتری وارد نخواهد شد.

OnePlus 9 Pro و Oppo Find X3 Pro دو تا از اولین گوشی هایی بودند که به لطف نمایشگر LTPO نرخ تازه سازی پویا را بین 1 هرتز و 120 هرتز ارائه کردند. همچنین این ویژگی در گوشی هایی از جمله Galaxy S22 Ultra و اکنون سری iPhone 14 Pro نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

ویژگی که آیفون 14 از اندروید کپی کرد: تشخیص تصادف خودرو

ویژگی تشخیص تصادف خودرو برای اولین بار در مارس 2020 به گوشی های پیکسل 2، 3 و 4 اندرویدی اضافه شد. این ویژگی از حسگرهای حرکت و صدای محیطی که در گوشی Pixel تعبیه شده است استفاده میکند. هنگامی که یک تصادف اتومبیل توسط گوشی شما تشخیص داده شود، یک زنگ هشدار به صدا در می آید و از شما میپرسد که آیا به کمک بیشتری نیاز دارید یا خیر. اگر پاسخی دریافت نشود، به طور خودکار با اورژانس تماس گرفته میشود و موقعیت مکانی شما ارسال میشود.

علاوه بر گوشی های سری آیفون 14 اپل واچ سری 8 نیز این قابلیت را دارد. اپل واچ سری 8 از یک ژیروسکوپ سه محوره و یک شتاب سنج برای این ویژگی استفاده میکند. در صورت تصادف آیفون یا اپل واچ از الگوریتمی برای تعیین اینکه آیا خرابی رخ داده است یا خیر استفاده میکند و در صورت عدم دریافت پاسخ در عرض 10 ثانیه با اورژانس یا مخاطبین شما تماس گرفته میشود.

در ژوئن 2022 مشخص شد که ویژگی تشخیص تصادف خودرو ممکن است برای مدت طولانی در انحصار گوشی های پیکسل نباشد. با توجه به اطلاعات به دست آمده این قابلیت در به‌روزرسانی آینده راه خود را به سایر گوشی‌های اندرویدی نیز باز کند. اما در زمان نوشتن این مقاله به نظر می‌رسد گوگل و اپل تنها سازندگان گوشی با این قابلیت خواهند بود.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس