معرفی 6 مورد از بهترین برنامه های چت لینوکس

72
0
برنامه های چت لینوکس

برای کسانی که می خواهند کنترل بیشتری بر حریم خصوصی خود در حین چت آنلاین داشته باشند، جستجوی شما برای یک برنامه چت امن لینوکس بالاخره به پایان رسیده است. در این مقاله به معرفی 6 مورد از بهترین برنامه های چت لینوکس می پردازیم.

برنامه های چت لینوکس

در واقع زمانی که شما به لینوکس تغییرحالت می‌ دهید، زندگی دیجیتالی خود را به طور قابل ملاحظه ‌ای خصوصی ‌تر می‌ کنید. اکثریت قریب به اتفاق توزیع های لینوکس کارهایی را که در رایانه خود انجام می دهید ردیابی یا ثبت نمی کنند. اما اگر یکی از برنامه‌های اصلی چت را روی دستگاه لینوکس خود نصب کنید، همچنان به برخی از شرکت‌ ها گزارشی از مکالمات شخصی خود می ‌دهید.

برای اینکه ارتباطات خود را در مقایسه با آنچه در رایانه شخصی خود انجام می دهید خصوصی نگه دارید، به یک برنامه چت رمزگذاری شده نیاز دارید. خوشبختانه، با پشتیبانی لینوکس گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد که همگی دارای یک برنامه  سازگار برای موبایل نیز هستند.

برنامه Signal

برنامه های چت لینوکس
برنامه های چت لینوکس

سیگنال شاید محبوب ترین و در دسترس ترین برنامه پیام رسانی رمزگذاری شده باشد. با Signal می توانید پیام های فوری، تصاویر، فایل ها، کلیپ های صوتی ضبط شده و فیلم ارسال کنید. همچنین می توانید در تماس های ویدیویی شرکت کنید. مجموعه ویژگی‌های آن و سهولت استفاده آن را به بهترین برنامه پیام‌ رسانی ایمن برای اکثر مردم تبدیل می‌کند.

سیگنال در درجه اول یک برنامه تلفن همراه است، اما مشتری دسکتاپ بیشتر عملکرد را حفظ می کند. نکته مهم این است که ابتدا باید سیگنال را روی دستگاه تلفن همراه نصب کنید. سپس سیگنال را روی دسکتاپ لینوکس خود با جفت کردن آن با برنامه تلفن همراه خود فعال کنید. پس از فعال شدن، دیگر نیازی نیست سیگنال را روی تلفن خود فعال کنید، مگر اینکه در زمان نصب مجدد سیگنال یا قرار دادن آن در رایانه دیگری فرا برسد.

برنامه دسکتاپ Signal، مانند بسیاری از پلتفرم‌های ارتباطی، یک برنامه Electron است، بنابراین سبک ‌ترین برنامه در منابع سیستم نیست. سیگنال همچنین برای ثبت نام به شماره تلفن نیاز دارد، مرحله ای که برخی از کاربران آگاه به حفظ حریم خصوصی با آن راحت نیستند.

Download: Signal

برنامه Session

برنامه های چت لینوکس
برنامه های چت لینوکس

اگر Session را بدون ایرادات به عنوان سیگنال توصیف می‌کردید، خیلی دور از انتظار نخواهید بود. Session تجربه و عملکردی مشابه سیگنال ارائه می دهد، اما برای استفاده از نرم افزار نیازی به ثبت شماره تلفن ندارید. این بدان معناست که حتی داده های کمتری برای کسی وجود دارد که بتواند به آن دسترسی داشته باشد.

عدم نیاز به شماره تلفن همچنین استفاده از Session را به عنوان یک برنامه لینوکس دسکتاپ آسان‌ تر می‌کند. لازم نیست ابتدا نسخه موبایل را نصب کنید. می توانید Session را دانلود کنید، یک نام کاربری ایجاد کنید و چت را شروع کنید.

بنابراین، چه چیزی منفی است؟ ثبت نام با شماره تلفن بخشی از چیزی است که سیگنال را بسیار در دسترس می ‌کند و متقاعد کردن دوستان و خانواده برای استفاده از آن را آسان‌ تر می‌کند. افراد بیشتری معمولا از Signal استفاده می کنند تا Session. ممکن است متوجه شوید که بخواهید از Session استفاده کنید اما پشت رایانه خود بنشینید و کسی با شما صحبت نکند. متأسفانه، این موضوع به سختی محدود به Session است.

Download: Session

برنامه XMPP

برنامه های چت لینوکس
برنامه های چت لینوکس

هنگامی که از هر بستر ارتباطی متمرکزی استفاده می کنید، تخم های خود را در یک سبد قرار می دهید. اگر سرویس از بین برود، شما دیگر شانسی ندارید و باید به دنبال جایگزینی برای آن باشید.

XMPP در برابر این موضوع از شما محافظت می کند. XMPP یک پروتکل است، نه یک پلت فرم. به عبارت دیگر، زیرساخت پیام‌ رسانی فوری شبیه به نحوه عملکرد ایمیل ایجاد می‌کند. با ایمیل، می‌توانید یک حساب کاربری با یک ارائه‌ دهنده ایجاد کنید، اما همچنان برای هر کسی که در ارائه ‌دهنده دیگری ثبت نام کرده است، ایمیل ارسال کنید.

به اندازه جیمیل، اگر جیمیل از بین برود، ایمیل همچنان وجود خواهد داشت. با XMPP، اگر یکی از ارائه ‌دهنده‌ها کنار رفت، می‌توانید یک حساب کاربری با یک ارائه‌ دهنده جدید ایجاد کنید و به ارسال پیام به تمام مخاطبین قبلی خود ادامه دهید. به همین ترتیب، شما به یک برنامه خاص وابسته نیستید. شما می توانید از هر سرویس گیرنده XMPP برای ورود به حساب خود استفاده کنید، درست مانند هر مشتری ایمیل برای بررسی ایمیل خود.

XMPP به طور پیش فرض رمزگذاری نشده است، اما می توانید رمزگذاری را با استفاده از OMEMO یا PGP اضافه کنید. در آن مرحله، XMPP به یک راه بسیار خصوصی برای چت کردن با دیگران از رایانه لینوکس شما تبدیل می شود. پروتکل XMPP در طول سال ها ویژگی های زیادی به دست آورده است، به این معنی که اکنون می توانید تماس های صوتی یا تصویری برقرار کنید یا فایل ارسال کنید. این احتمال وجود دارد که در گذشته بدون اینکه متوجه شوید از XMPP استفاده کرده باشید. Google Talk و Facebook Messenger هر دو در ابتدا از XMPP استفاده می کردند.

Download: Dino

Download: Gajim

برنامه Wire

کاربران‌ برنامه های چت قبلی عمدتاً برای چت‌های یک به یک در نظر گرفته شده‌اند، اگرچه همه از چت‌ های گروهی نیز پشتیبانی می‌کنند. Wire متفاوت است. مخاطبان آن افراد نیستند، بلکه تیم ها هستند. به Wire به عنوان جایگزینی برای Slack و Zoom نگاه کنید. این یک روش رمزگذاری شده Open-source و سرتاسر برای مدیریت ارتباطات و همکاری هایی است که ممکن است تیم شما برای کار در مکان های جداگانه نیاز داشته باشد.

بخشی از جذابیت Wire فقط پیام‌های خصوصی و کنفرانس‌های ویدئویی نیست. همچنین توانایی مدیریت اعضای تیم با تمام ابزارهای موجود برای ثبت نام و ورود به حساب های جدید است. شما کنترل دارید که چه کسی می تواند ارتباطات تیم شما را ببیند و چه کسی نمی تواند.

Wire، سازمان، برنامه را به سمت استفاده شرکتی، دولتی و دیگر سازمانی قرار می دهد. اما این کد به صورت رایگان در GitHub در دسترس است. می توانید نسخه رایگان Wire را دانلود کرده و آن را روی سخت افزار یا سرور خصوصی مجازی خود میزبانی کنید. یا اگر همه چیز خیلی پیچیده به نظر می رسد، می توانید به سرورهای Wire بچسبید.

Download: Wire

برنامه Matrix

برنامه های چت لینوکس
برنامه های چت لینوکس

مانند XMPP، Matrix یک پلت فرم یا سرویس واحد نیست. این یک رویکرد فدرال شده برای پیام ‌رسانی است که به هر کسی در یک سرور اجازه می ‌دهد تا زمانی که از پروتکل Matrix استفاده می ‌کند، پیام داده و با هر کسی در سرور دیگر ارتباط برقرار کند.

Matrix یک استاندارد جدید تر از XMPP است و دارای مجموعه ‌ای از ویژگی‌ها است که بیشتر با آنچه برنامه‌ های چت جدید تر ارائه می‌دهند مطابقت دارد. Think Signal با Discord یا Slack مخلوط شده است.

استاندارد Matrix به برنامه‌ هایی اجازه می‌ دهد که مدرن ‌تر به نظر برسند. این به عنوان جایگزینی برای XMPP طراحی شده است که از ابتدا ساخته شده است تا از روشی که بسیاری از ما به تعامل در وب عادت کرده ایم، بهتر پشتیبانی کند. از طرف دیگر، ماتریکس آنقدرها هم بالغ نیست. این بدان معنا نیست که پایدار و قابل اعتماد نیست، اما آنقدرها هم آزمایش شده یا سرسخت نیست.

به عنوان یک پروتکل، برنامه ای به نام “Matrix” برای دانلود وجود ندارد. درعوض، می‌توانید هر مشتری را که بیشتر برای شما جذاب است، انتخاب کنید. برنامه Element معمولا استفاده می شود و به عنوان یک برنامه Electron برای لینوکس در دسترس است. اما اگر می خواهید یک برنامه بومی تر برای محیط دسکتاپ خود داشته باشید، برخی از آن ها نیز در دسترس هستند.

Download: Element

Download: Fluffychat

Download: nheko

Download: Fractal

برنامه Jami

برنامه های چت لینوکس
برنامه های چت لینوکس

چه متمرکز و چه فدرال  شده، همه برنامه های ذکر شده به سرور نیاز دارند. Jami استثناست. Jami یک رویکرد همتا به همتا برای پیام رسانی است. این همان فناوری پشت به اشتراک گذاری تورنت است. پیام شما از دستگاه شما به گیرندگان می رسد، بدون اینکه هیچ سروری در وسط یک نسخه از آن نگهداری کند.

Jami برای ایجاد حساب کاربری به شماره تلفن یا اطلاعات شخصی دیگری نیاز ندارد. یکی از مزایای رویکرد آن این است که حتی به اتصال به اینترنت نیز نیاز نیست. اگر افراد در یک شبکه محلی هستند، برای ارسال پیام به یکد یگر نیازی به اتصال به وب ندارند. این به شما امکان می دهد از رایانه خود برای پیام رسانی استفاده کنید و در عین حال ارتباطات خود را در دیوارهای ساختمانی که در آن هستید محدود نگه دارید.

به عنوان بخشی از پروژه GNU، با پشتیبانی بنیاد نرم افزار رایگان، Jami دارای برخی از بالاترین اعتبارنامه های نرم افزار رایگان است.

Download: Jami

کلمات خود را برای خود نگه دارید

این روزها بسیاری از برنامه ها رمزگذاری یا حتی رمزگذاری سرتا سر را تبلیغ می کنند، اما اجرای آنها به این معنی است که شکاف هایی در امنیت وجود دارد. و هنگامی که یک پلتفرم انحصاری است، در انتها، هیچ راهی برای بررسی اینکه آیا به همان اندازه ایمن است که وعده داده است وجود ندارد. شما می توانید به Discord، WhatsApp، Facebook Messenger و موارد مشابه در رایانه لینوکس خود متصل شوید، فقط فکر نکنید که پیام های شما خصوصی یا امن هستند.

اما راه‌های زیادی برای چت کردن بدون واگذاری آن مکالمات به شرکت‌ ها وجود دارد. و می توانید همین حریم خصوصی را به ایمیل نیز گسترش دهید.

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس