چه کسی مالک توییتر است؟ ( تاریخچه مختصری از این شرکت)

108
0
مالک توییتر

در این راهنما قصد داریم نگاهی به تاریخچه توییتر و مالکیت شرکت در حال حاضر بی اندازیم. در سال 2006، یک استارتاپ نسبتا نا شناخته شده به نام توییتر وارد صحنه فناوری شد. امروزه این شرکت یکی از شناخته شده ترین برندهای جهان است. از سال 2021، این سایت بیش از 450 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. اما سوالی که برای خیلی از ما مطرح می شود این است که مالک توییتر کیست ؟ و چگونه به غول امروزی تبدیل شد؟ بیایید نگاهی به تاریخچه مختصری از این غول رسانه های اجتماعی بیندازیم.

اکنون مالک توییتر چه کسی است؟

توییتر یک شرکت سهامی عام است، به این معنی که متعلق به سهامداران مختلفی است. از آوریل 2022 تا کنون، سرمایه‌ گذاران نهادی اکثریت سهامداران توییتر را تشکیل می ‌دهند و بر اساس گزارش یاهو فایننس، گروه ونگارد به عنوان بزرگترین سهامدار در صدر فهرست قرار دارد. سایر سهامداران برجسته عبارتند از ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، که 9.6 درصد از سهام توییتر را در اختیار دارد، براساس پرونده های SEC توییتر از سپتامبر 2022. شاهزاده الولید بن طلال عربستان سعودی تقریباً 5.7 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، جک دورسی، بنیانگذار و مدیر عامل سابق توییتر، یکی دیگر از سهامداران قابل توجه با 2.4 درصد سهام است.

توییتر چگونه شروع به کار کرد؟

مالک توییتر
مالک توییتر

توییتر در مارس 2006 توسط جک دورسی، نوآ گلس، بیز استون و ایوان ویلیامز تأسیس شد. ایده اولیه این شرکت از دورسی بود که خدماتی را طراحی کرد که به‌ روزرسانی‌های کوتاه و مبتنی بر متن را از هر کجای دنیا امکان‌ پذیر می‌ کرد. دورسی اولین توییت را (که بعداً به عنوان NFT فروخت) در 21 مارس 2006 ارسال کرد و به سادگی گفت: “فقط توییتر را راه اندازی کردم”. در عرض چند ماه، توییتر تعداد کمی از طرفداران خود را جمع کرد. در سال 2008، دورسی از سمت خود به عنوان مدیرعامل اخراج شد، اما او در سال 2015 به شرکت بازگشت.

توییتر در نوامبر 2013 عمومی شد و در بورس نیویورک با نماد “TWTR” عرضه شد. توییتر در سال ‌های پس از عمومی شدن، به رشد خود ادامه داده است. این شرکت چندین استارت آپ دیگر از جمله Periscope (یک برنامه پخش زنده) و Vine (یک پلتفرم ویدئویی کوتاه) را خریداری کرده است. توییتر همچنین در توسعه ویژگی‌ های جدید، مانند هشتگ‌ها و پخش زنده ویدیو، پیشرو بوده است.

بسیاری از رویدادها در تاریخ توییتر برجسته شده اند، اما شاید قابل توجه ترین آنها تغییرات نحوه رهبری است که در طول سال ها رخ داده است. جک دورسی، که یکی از بنیانگذاران این شرکت است، دو دوره به عنوان مدیر عامل، شرکت داشته است و دیک کاستولو و ایوان ویلیامز در این بین مسئولیت را بر عهده گرفته اند. در نوامبر 2021، دورسی برای دومین بار از سمت مدیرعاملی توییتر کنار رفت و کنترل را به مدیر عامل فعلی توییتر، پاراگ آگراوال، سپرد.

تغییرات رهبری توییتر منعکس کننده چالش هایی است که این شرکت در سال های اخیر با آن روبرو بوده است. توییتر برای رشد پایگاه کاربران خود با مشکل مواجه شده است و در کسب درآمد از پلتفرم خود کند بوده است. علاوه بر این، این شرکت درگیر جنجال‌ های متعددی شده است، که آخرین آن‌ها اتهامات مربوط به «جهل عمدی و نقص‌ های امنیتی عمده» توسط رئیس سابق امنیتی آن است.

تلاش ایلان ماسک برای خرید توییتر

توییتر، شاید بیش از هر شرکت فناوری دیگری، چند سال پر فراز و نشیب را در مورد گمانه زنی های مالکیت پشت سر گذاشته است. در سال 2016 شایعه شده بود که Salesforce علاقه مند به خرید این شرکت است، اما در نهایت توافقی حاصل نشد. چندین علاقمند دیگر، از جمله گوگل و دیزنی نیز در این صف بوده اند که در زمان‌ های مختلف شایعه شده بود علاقه‌مند به خرید توییتر هستند، اما هیچ معامله ‌ای محقق نشد.

در آوریل 2022، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، پیشنهاد خرید توییتر را ارائه کرد، پیشنهادی که توسط هیئت مدیره آن پذیرفته شد. ماسک بعداً از این معامله خارج شد که منجر به یک نبرد قانونی شد. ماسک قصد داشت به معامله توییتر و سایر نگرانی های این زمینه پایان دهد. توییتر از توییت‌ های ماسک علیه او در شکایت استفاده کرده است و چندین توئیت او را به ‌عنوان شواهدی ذکر می ‌کند که نشان می ‌دهد هنگام پیشنهاد خرید توییتر از مشکلات ربات ‌ها اطلاع داشته است. اگرچه باید دید که این نبرد حقوقی چگونه انجام خواهد شد، اما واضح است که ماسک دیگر علاقه ای به مالکیت توییتر ندارد.

آینده برای توییتر چیست؟

توییتر در تاریخ خود چیزهای زیادی را پشت سر گذاشته است، اما همچنان یکی از محبوب ترین پلتفرم های رسانه اجتماعی در جهان است. این پلت فرم برای تسهیل انقلاب های سیاسی، انتشار اخبار و ارتباط مردم از سراسر جهان استفاده شده است. تنها زمان مشخص خواهد کرد که آینده این شرکت نمادین چه خواهد بود، اما یک چیزی که مسلم است این است که توییتر اینجاست که مدت ها بماند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس