کاربر در Web3 چیست؟

50
0
کاربر در Web3

پلتفرم Web3 چند کاربر دارد؟ اگر کنجکاو هستید، زیاد کنجکاو نخواهید ماند. اوج اخیر تعداد کاربران پلتفرم های Web3 باعث تعجب افراد بیشتری شده است. اما، این گزارش ها ممکن است یک سوال کاملاً جدید را نیز ایجاد کرده باشد: “کاربر User” بودن در Web3 به چه معناست؟

چرا شماره کاربری مهم است؟

 

از نقطه نظر مصرف کننده، بسته به پلتفرم یا بازی، تعداد کاربران زیاد ممکن است از جهات مختلف چندان مهم نباشد. در برنامه های اجتماعی، کاربران معمولی کوچک می‌توانند احساس صمیمیت داشته باشند، مانند افراد عادی در یک محله. البته، اگر در حال انجام بازی های اجتماعی هستید، ممکن است دوست داشته باشید که تیم را هر از چند گاهی تغییر دهید.

بسیاری از پلتفرم های Web3 جهان های باز هستند. جهان های باز با کاربران کم (و بدون NPC) می‌توانند کاملاً خالی به نظر برسند و حتی ممکن است بازدیدهای مجدد از آن پلتفرم را منع کنند.

با این حال، برخی از پلتفرم های Web3 بر روی جهان های باز ساخته شده‌اند که به قدری بزرگ هستند که بازدیدکنندگان از نقشه برای انتقال از راه دور به جایی که می‌خواهند استفاده کنند. تعداد کاربران در یک مکان خاص برای یک رویداد خاص ممکن است زیاد باشد حتی اگر استفاده عمومی از پلتفرم روزانه کم باشد.

از سوی دیگر، برای سرمایه گذاران، شماره کاربران بسیار مهم است. کاربران درآمد ایجاد می‌کنند، بنابراین اگر سایتی کاربر نداشته باشد، سرمایه گذاران سراغ آن نمی‌روند. این قضیه می‌تواند Catch-22 را تشکیل دهد: تعداد کاربران کم به این معنی است که سرمایه گذاران سرمایه گذاری نمی‌کنند. نبود سرمایه گذاری به این معنی است که پلتفرم نمی‌تواند بهبود یابد. بهبود نیافتن پلتفرم به این معنی است که تعداد کاربران هرگز بالا نمی‌رود.

اما یک چیز مهم را به خاطر بسپارید. این Web3 است. «سرمایه گذاران» افرادی نیستند که کلاه بالای بر سر دارند و در بانک زندگی می‌کنند. هر کسی می‌تواند در Web3 سرمایه گذار باشد.

 

میانگین پلتفرم Web3 چند کاربر دارد؟

ممکن است منصفانه نباشد که بگوییم چیزی به عنوان “متوسط ​​کاربران Web3” وجود دارد. با این حال، Decentraland ممکن است یکی از آماده ترین نمونه ها باشد.

علاوه بر برخی از نام های بزرگ از جمله خوزه کوئروو و جی پی مورگان که دفاتر باز روی این پلتفرم دارند، این پلتفرم میزبان تعدادی رویداد آنلاین است. در نوامبر سال 2021، ارزش زمین مجازی که سایت در آن ساخته شده بود، تقریباً 1.5 میلیارد دلار برآورد شد. اما، چند نفر واقعاً از این پلتفرم استفاده می‌کنند؟

بر اساس Dapp Radar، نوعی فروشگاه برنامه برای برنامه های غیرمتمرکز از جمله پلتفرم های Web3، پایگاه کاربر فعال روزانه این پلتفرم حدود 770 نفر است. Roblox گزارش می‌دهد که “عدد خالص” چیزی بیش از 67 میلیون دلار و پایگاه کاربر فعال روزانه کمی کمتر از 59 میلیون است.

تعدادی از افراد جامعه Web3 فکر می‌کردند که اعداد گزارش شده توسط Dapp Radar پایین به نظر می‌رسد، به ویژه با توجه به ارزش بالای پلتفرم. آیا این اعداد غلط هستند؟

میانگین پلتفرم Web3 واقعا چند کاربر دارد؟

 

Decentraland با 770 نفر، رتبه 8 را در بین برنامه های اجتماعی Web3 موجود در Dapp Radar دارد. تا لحظه نگارش این مقاله، DSCVR در رتبه 220 قرار دارد و 0 کاربر دارد. DSCVR دیدگاه متفاوتی در مورد این موضوع دارد. آنها ادعا می‌کنند که بیش از 15000 حساب کاربری و بیش از 14000 کاربر فعال روزانه دارند – در مقایسه با وبسایت مشابهی مانند Reddit هنوز “کوچک” اما قابل احترام است.

مدیر عامل شرکت، ریک پورتر، وضعیت را به تام فیسک، تحلیلگر فناوری نوظهور توضیح داد. Dapp Radar در واقع کاربران را گزارش نمی‌دهد. کیف پول های فعال منحصر به فرد را گزارش می‌کند – کیف پول های ارز دیجیتال که در آن کاربران این گزینه را دارند که به پلتفرم های Web3 متصل شوند تا قفل ویژگی ‌های خاصی را باز کنند و به طور بالقوه کالاهایی را در پلتفرم خریداری کنند.

به گفته پورتر، اکثریت قریب به اتفاق کاربران DSCVR انتخاب نمی‌کنند تا کیف پول خود را به هم متصل کنند. حتی زمانی که این کار را انجام می‌دهند، لزوماً از کیف پول خود به طور منظم در پلتفرم استفاده نمی‌کنند. Decentraland همچنین این گزینه را دارد که بدون کیف پول بپیوندید یا با کیف پول بپیوندید تا نمایه خود را ذخیره کنید و سپس هرگز هیچ پولی خرج نکنید.

رادار Dapp می‌تواند تعداد کیف پول های فعال منحصر به فرد را که با یک برنامه Web3 تعامل دارند، ردیابی کند، زیرا همه تراکنش های بلاکچین شفاف هستند. با این حال، وقتی صحبت از کاربرانی می‌شود که تراکنش ‌های بلاکچین انجام نمی‌دهند، ما به روزهای Web2 بازگشته‌ایم که فقط حرف یک شرکت را می‌پذیریم.

کاربر در Web3 چیست؟

همه اینها یک سوال جالب را ایجاد می‌کند. «کاربر» در Web3 چیست؟ آیا باید استفاده از سایت را توسط “بازدید کنندگان” یا برچسب دیگری اندازه گیری کنیم؟ اگر کیف پول خود را به یک پلتفرم Web3 متصل نکنید، آیا واقعاً از Web3 “استفاده می‌کنید”؟

این ممکن است مانند یک سوال تست تورنسل عجیب و غریب برای شمارش افراد باشد. با این حال، برخی از پلتفرم های Web3 کاربران را با کیف پول خود به عنوان نوعی تأیید هویت وارد می‌کنند.

این بدان معناست که اگر با کیف پول خود وارد سیستم نمی‌شوید، از سایت در حالت تماشاگر استفاده می‌کنید. علاوه بر این، اتصال کیف پول بین برنامه های Web3 اغلب اجازه می‌دهد تا به روش هایی که مسلماً مشخصه Web3 است، با هم کار کنند.

مهمتر از آن برای خود پلتفرم ها، بیشتر برنامه های Web3 مانند برنامه های Web2 از تبلیغات درآمدی کسب نمی‌کنند. پلتفرم های Web3 معمولاً از افرادی که به صورت غیرفعال محتوا را مشاهده می‌کنند درآمد کسب نمی‌کنند – آنها از افرادی که به آنها پول پرداخت می‌کنند درآمد کسب می‌کنند، که نیاز به اتصال کیف پول دارد.

بنابراین، یک پلتفرم Web3 برای موفقیت به چند «کاربر» نیاز دارد؟

بیایید دوباره به Decentraland نگاه کنیم. ما ثابت کرده‌ایم که نمی‌دانیم واقعاً سایت چند کاربر دارد. اما، حتی اگر به تعداد نسبتاً کم «کیف پول های فعال» نگاه کنیم، این پلتفرم همچنان ارزش یک مبلغ نجومی را دارد. از چه نظر؟

نکته مثبت Web2 این است که کاربران برای کسب درآمد نیازی به پرداخت هزینه برای یک سایت ندارند. اما، زمانی که کاربران تصمیم به پرداخت می‌کنند، مبلغی که کاربر می‌تواند به طور واقعی روی یک پلتفرم خرج کند نسبتاً ناچیز است. به همه پولی فکر کنید که می‌توانید برای ویژگی های اضافی پلتفرم هایی مانند لینکدین یا توییتر خرج کنید.

پلتفرم های Web3 معمولاً این جاذبه را ندارند. در نوامبر سال 2021، یک سرمایه گذار گزارش داد که بیش از 350000 دلار زمین دیجیتال در Decentraland نگهداری می‌کند. از نقطه نظر عملیات مرسوم، این “نهنگ ها” به راحتی می‌توانند به کاربرانی که بدون پرداخت هزینه به پلتفرم ها دسترسی دارند، یارانه پرداخت کنند.

 

به خاطر داشته باشید که بسیاری از زیرساخت ها و هزینه های پلتفرم های Web3 اساسا توسط خود کاربران پرداخت شده و نگهداری می‌شوند. کاربران تراکنش ها را تأیید می‌کنند، کارمزد تراکنش ها را می‌پردازند و در بیشتر موارد حتی کالاهای دیجیتالی را می‌سازند که روی پلتفرم خرید و فروش می‌شوند.

این هدف ایدئولوژیک Web3 است. همچنین توضیح می‌دهد که چگونه یک پلتفرم می‌تواند به طور سودآور با درصد کمی از کاربرانی که پرداخت می‌کنند اجرا شود.

دنیایی فقط برای خودت

به عنوان یک بازدیدکننده از پلتفرم Web3، معمولاً دیدن تعداد افراد اطراف بسیار آسان است. بیشتر پلتفرم‌های Web3 برای نشان دادن تعداد افراد در یک جهان قبل از ورود به شما بسیار خوب هستند.

اگر می‌خواهید بدون قضاوت به یاتاقان خود دست پیدا کنید، یا فقط یک مکان را به تنهایی کاوش کنید، معمولاً می‌توانید برای این کار وقت پیدا کنید. اما تقریباً همیشه می توانید یک فضای مجازی با چند نفر دیگر از ساکنان پیدا کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس