20 انیمیشن برتر قرن بیست‌ و یکم

149
0
20 انیمیشن برتر قرن بیست‌ و یکم

در این مقاله قصد داریم 20 انیمیشن برتر قرن بیست و یکم را به شما معرفی کنیم. سال هاست که انیمیشن دیگر فقط مختص به کودکان ساخته نمی شود. بینندکان انیمیشن دیگر محدودیت سنی ندارند. در این مقاله قصد داریم بگوییم که اگر اثری را به خاطر انیمیشن بودن مناسب سن خود و تماشا کردن نمی دانید کاملا در اشتباه هستید. آکادمی اسکار تا سال 2001 انیمیشن را در بخش رقابت به رسمیت نمی شناخت و تا سال 2010 هر ساله نهایتا سه انیمیشن در اسکار شرکت می کردند. از سال 2010 هر ساله انیمیشن های پرمحتواتری ساخته شده و تعداد انیمیشن های شرکت کننده در اسکار افزایش می یابد. این 20 انیمیشن برتر به انتخاب نشریه ایندی وایر بوده است.

شهر اشباح (Spirited Away)

۱. شهر اشباح (Spirited Away)

شهر اشباح انیمه ای ژاپنی در سبک خیال پردازی درام است که در سال 2001 منتشر شد. نویسنده و کارگردان این اثر هایائو میازاکی است و در استودیو جیبوری تهیه شده است. این انیمه ژاپنی از بهترین پویانمایی های کل دوران است. این انیمه برنده جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی در هفتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار شد. در سال 2002 هم این انیمه در جشنواره بین المللی فیلم برلین جایزه خرس طلایی را برنده شد.

این انیمه در مورد دختری 10 ساله است که به همراه پدر و مادرش در یک روز تابستانی به شهر دیگری مهاجرت می کنند. در طول راه چیهیرو کودک ده ساله، یک مجسمه عجیب را می بیند و پس از عبور از چند دست انداز به جای شهر مقصد به یک دیوار تونل مانند می رسند. پدر و مادر چیهیرو از ماشین پیاده شده و به سمت تونل عجیب می روند. چیهیرو هم به دنبال پدر و مادر وارد تونل شده و در انتهای تونل به شهری می رسند که هیچ کس آنجا نیست. پدر و مادر چیهیرو به رستورانی بدون صاحب می روند و چیهیرو به خاطر اینکار با آنها هر می کند و  می رود. پس از مدتی که برمیگردد می بیند که پدر و مادرش به خوک تبدیل شده اند و تلاش می کند تا پدر و مادر خود را نجات دهد  ….

۲. آقای فاکس شگفت‌انگیز (Fantastic Mr. Fox)

آقای فاکس شگفت انگیز یک انیمیشن استاپ موشن آمریکایی است که در سال 2009 به کارگردانی وس اندرسن ساخته شد. فیلمنامه این انیمیشن از رمان کودکانه ای با همین نام نوشته رولد دال اقتباس شده است. در این انیمیشن بازیگرانی مانند جرج کلونی، مریل استریپ، جییسون شوارتزمن، بیل مری و ویلم دافو به جای شخصیت ها صحبت کردند.

آقای فاکس که یک روباه است، به همراه همسرش و در همسایگی خانواده های خر،خرگوش و گورکن زندگی می کنند.. آقای فاکس هر شب به مزرعه یکی از سه مزرعه دار در پایین تپه دستبرد می زند. کشاورزها تصمیم می گیرند که با کمک هم روباه را به دام بیندازند.

لاک‌پشت قرمز (The Red Turtle)

۳. لاک‌پشت قرمز (The Red Turtle)

لایک پشت قرمز یک انیمیشن فرانسوی ژاپنی محصول سال 2016 است که مایکل دودوک دی ویت کارگردان آن است. این فیلم داستان مردیست که برای فرار از یک جزیره متروکه باید با یک لاک پشت غول پیکر بجنگد. نکته قاب توجه این انیمیشن بی دیالوگ بودن آن است و با صدای طبیعت و زندگی و عشق با بیننده گفتگو می کند.

۴. مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spiderverse)

این فیلم در سال 2018 به کارگردانی باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن منتشر شد. این انیمیشن در دنیایی معروف به دنیای عنکبوتی که دارای دنیاهای موازی است جریان دارد. مایلز مورال مانند دیگر مردهای عنکبوتی، فردی معمولی ات که زندگیش بعد از نیش یک عنکبوت رادیواکتیوی تغیییر می کند. این انیمیشن ابرقهرمانی، با خلاقیت اعمال قهرمانی را به شکلی زیبا به تصویر کشیده است. این قسمت یکی از موفق ترین فیلم های مرد عنکبوتی تمام دوران است.

افسانه‌ی شاهدخت کاگویا انیمیشن برتر

۵. افسانه‌ی شاهدخت کاگویا (The Tale of the Princess Kaguya)

افسانه شاهدخت کاگویا فیلمی به کارگردانی ایسائو تاکاهاتاست که در سال 2013 منتشر شد. داستان این فیلم از یک داستان فولکلور ژاپنی به نام داستان بامبوشکن اقتباس شده است. در قصه سرایی دوران باستانی قصه ها معمولا پایان خوشی نداشتند و از این انیمیشن نباید انتظار انیمیشن های دیزنی لند را داشت. قصه این انیمیشن مربوط به دختریست که از ماه می آید و در دامان چوب تراشانی افتاده بزرگ می شود.

۶. ولف واکرز (Wolfwalkers)

ولف واکرز یکی از 20 انیمیشن برتر قرن، در سبک ماجراجویی فانتزی و محصول سال 2020 است. کارگردانان این اثر تام مور و راس استورات هستند. ولف واکرز، انسان هایی هستند که می توانند به گرگ تبدیل شوند. این یم محصولی حماسی درباره جدال بین تعصب و آزادیست. در این انیمیشن انگلیسی ها قصد دارند گرگ ها و هر آنچه وحشی است را نابود کنند که در واقع این داستان به کنترل و استعمارگری اشاره دارد.

باد برمی‌خیزد (The Wind Rises)

۷. باد برمی‌خیزد (The Wind Rises)

باد برمی خیزد هفتمین انیمیشن از 20 انیمیشن برتر قرن به کارگردانی هایائو میازاکی و در سال 2016 منتشر شد. این انیمیشن بر اساس زندگی نامه تخیلی از جیرو هوریکوشی، در دوران رکود اقتصادی ژاپن و شیوع بیماری های مسری و بلایای طبیعی روایت می شود.

۸. تردست (The Illusionist)

تردست فیلمی در ژانر درام و کمدی درام است که در سال 2010 و به کارگردانی سیلوین شومه منتشر شد. انیمیشن تردست قصه یک پدر و دختر است. قهرمان داستان از پاریس به ادینبرگ رفته و درآنجا با دختری آشنا می شود که او را زیر بال و پر خود می گیرد. قهرمان این داستان یک آقای دراز و لاغر شعبده بازست که حال و هوای مالیخولیایی حسرت باری را به این فیلم داده است.

۹. فرار کن (Flee)

فیلم فرار کن نهمین انیمیشن از 20 انیمیشن برتر قرن در سال 2010 و با کارگردانی وناس پوهر راسموسن است.

این انیمیشن روایت زندگی یک مهاجر است که برای نزندگی در دنیای جدید، به اجبار گذشته خود را انکار می کند. این انیمیشن در کار 2021 نامزد بهترین مستند، بهترین انیمیشن و بهترین فیلم خارجی زبان بود. مادر و پدر امین کارمند دولت کمونیست افغانستان، به همراه او و برادر و خواهرش به مسکو فرار می کنند و برای زندگی بهتر در غرب از هم جدا می شوند. روایت فیلم به صورت مستند  بر اساس جلسه روان درمانی بین شخصیت امین و فیلم ساز است.

۱۰. پرسپولیس (Persepolis)

انیمیشن پرسپولیش بر اساس خاطرات مرجان ساتراپی کارگردان فیلم در ایران و قبل از مهاجرت به کشور فرانسه است. این انیمیشن در سال 2007 در کشور فرانسه تولید شد و جایزه هیات داوران جشنواره بین المللی کن را هم به دست آورد. معاون وقت سینمایی وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی این یلم را ضد ایرانی خوانده و به نمایش آن در جشنواره کن اعتراض کرد.

در این انیمیشن صحنه های زمان حال رنگی و خاطرات گذشته به صورت سیاه و سفیداست. دولت ایران به دلیل سیاه سفید نمایش دادن واقعه انقلاب 57 و نشان دادن مردم ایران پس از انقلاب به صورت افسرده این فیلم را ضد ایرانی می داند. مرجان ساتراپی این ادعا را رد می کند. او  فیلم خود را کاملا بی طرف خوانده است. مرجان ساتراپی در جشنواره کن جایزه خود را به مردم ایران تقدیم کرد.

جهان فردا (World of Tomorrow)

۱۱. جهان فردا (World of Tomorrow)

این انیمیشن کوتاه هفده دقیقه ای به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی دان هرتزفلت و در سال 2015 منتشر شد. فیلم با صدای جولیا پات خواهرزاده چهارساله کارگردان روایت می شود. فیلم قصه دختری است که به همراه همسان بزرگسالش به سفری به آینده دعوت می شود. در این فیلم شخصیت ها شبیه به انسان عادی نیستند. این انیمیشن درام نگاه مایوسانه ای به دنیای فردا دارد که درک آن برای امیلی کودک سخت است. این انیمیشن با سبکی ابتدایی احساسات عمیقی را به نمایش می گذارد.

۱۲. کنگره (The Congress)

انیمیشن کنگره یکی از 20 انیمیشن برتر قرن، محصول کشور فرانسه و در سبکی ماجراجویی در سال 2013 منتشر شد. این انیمیشن درباره زنی به نام رابین رایت است که یک بازیگر بازنشسته است و تصمیم دارد که آخرین فیلمش را بازی کند. این تصمیم عواقبی را برای خانم بازیگر دارد که وی انتظارش را ندارد.

وال-ئی (WALL•E)

۱۳. وال-ئی (WALL•E)

وال-ئی یک پویانمایی علمی تخیلی و خیال پردازیست که به کارگردانی اندرو استنتون و در سال 2008 در استودیو پیسار تولید شد. این انیمیشن جایزه اسکار بهترین انیمیشن را در هشتاد و یکمین مراسم اسکار به خود اختصاص داد. کریتوفر نولان این فیلم را الهام بخش فیلم بین ستاره ای خود می داند. هفتصد سال پس از اینکه انسان ها زمین را ترک می کنند، تنها کوهی از زباله و آهن آلات بر روی زمین باقی مانده است. ال-ئی ربات هوشمندی است که وظیفه جمع آوری و فشرده سازی این پسماندها را بر عهده دارد. روزی یک سفینه غول پیکر بر روی زمین فرود می آید و مهمان کوچکی به نام ایو که یک ربات پیشرفته است را بر روی زمین پیاده می کند.

ایو وظیفه دارد نشانه های حیات بر روی زمین را بررسی کرده و به انسان ها گزارش دهد. در این داستان وال-ئی عاشق ایو شده و با هم به دنبال بازگرداندن حیات به روی زمین هستند.

۱۴. کوبو و دو تار (Kubo and the Two Strings)

انیمیشن کوبو و دوتار دز سال 2016 و به کارگردانی تراویس برایت ساخته شد. این انیمیشن در ژانر ماجراجویی و محصول کشور آمریکاست. در این انیمیشن شارلیز ترون، رالف فاینز، رونی مارا، جرج تاکی، متیو مک کانهی و آرت پارکینسون به هنرمندی پرداخته‌اند. شخصیت اصلی این داستان پسربچه ای یازده ساله غمگینی است که شامیسن (سه تار ژاپنی) می نوازد و پدر جنگجویش را فط از قصه های مادرش به یاد می آورد. این فیلم به صورت زیبایی نقش والدین را در زندگی فرزندان نشان می دهد. این پسر نوجوان باید به دنبال وسایل جادویی بگردد تا بتواند روحی را که از گذشته به حال آمده را شکست دهد.

۱۵. رقص با بشیر (Waltz With Bashir)

این فیلم با کارگردانی و بازیگری آری فولمن در سال 2008 منتشر شد. این فیلم روایتی از خاطرات یک سرباز اسرائیلی از اردوگاه پناهندگان صبرا و شتیلاست. در این اردوگاه ها در جریان جنگ داخلی لبنان حداقل 800 فلسطینی کشته شدند. در این فیلم از کم کاری دولت اسرائیل سخن گفته است. مسیحیان لبنانی را مسئول این کشتار می داند.

میچل‌ها در برابر ماشین‌ها

۱۶. میچل‌ها در برابر ماشین‌ها (The Mitchells vs. the Machines)

میچل ها در برابر ماشین ها هم از 20 انیمیشن برتر قرن است. این انیمیشن به کارگردانی مایک ریاندا و محصول سال 2021 است. این انیمیشن شاد ماجراجویانه داستان خانواده ایست که در یک سفر با ماشین شخصی با آخرالزمان ربات ها متوقف می شوند. این سریال تکنولوژی و فناوری را ببه عنوان ابزاری برای اتحاد و تفرقه میان مردم معرفی می کند.

۱۷. پاپریکا (Paprika)

پاپریکا یک انیمه ژاپنی در ژانر علمی تخیلی به کارگردانی ساتوشی کن است که در سال 2006 منتشر شد.  روانشناسان دستگاهی را اختراع کردند که می تواند خواب و رویای بیماران را تحلیل و روان درمانی را بر اساس آن انجام دهند. دزدی این دستگاه باعث توهمات شدید بین روانشناسان و بیماران می شود. دکتر آتسوکو چیبا مسئول پیدا کردن این دستگاه می شود.

۱۸. بالا (Up)

انیمیشن بالا به عنوان یکی از 20 انیمیشن برتر قرن در سال 2009 و به کارگردانی پیت داکتر منتشر شد. پیرمرد 78 سالله بادکن فروش که همیشه با همرش آرزوی رفتن به ابشار بهشت را داشتند با وصل کردن هزاران بادکنک به خانه اش، در آمان به پرواز درآمده و به آبشار بهشت در آمریکای جنوبی می رسد. پسر بچه ای به نام راسل هم به طور اتفاقی با پیرمرد بداخلاق همسفر می شود.

کورالاین انیمیشن برتر

۱۹. کورالاین (Coraline)

انیمیشن کورالاین در سال 2009 به کارگردانی هنری سیلیک منتشر شد. این انیمیشن ماجراجویی محصول کشور آمریکاست. کورالاین دختری یازده ساله است که به تازگی به همراه خانواده در خانه ای عجیب و 150 ساله ساکن شدند. پس از این نقل مکان او ناراحت ندیدن دوستانش است و فکر می کند پدر و مادرش او را درک نمی کنند. دور و بر این خانه هم همسایه های عجیبی زندگی می کنند.

۲۰. قلعه‌ی متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)

این انیمه ژاپنی به کارگردانی هایائو میازاکی و در سال 2004 منتشر شد. قصه این انیمه در زمان یک امپراتوری خیالی در زمان جنگ روایت می شود و دختر کلاهدوزی به نام سوفی که به محض شیفته هاول جادوگر شدن، با نفرین جادوگری بدخواه تبدیل به پیرزنی نود ساله می شود. سوفی برای شکستن طلسمش سفری را آغاز می کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس