۶ ابزار برتر بررسی سلامت باتری لپ‌ تاپ

139
0
باتری لپ تاپ

باتری لپ‌ تاپ از اصلی ترین و مهم ترین قطعات لپ تاپ است که بسیاری از افراد نسبت به میزان سلامت باتری لپ تاپ خود بی اطلاع هستند. در سیستم عامل ویندوز فقط درصد باتری و مدت زمان باقی مانده شارژدهی نمایش داده می شود. وقتی هم سیستم را به برق متصل میکنید مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری را نشان می دهد.

بعد از گذشت مدت زمانی، به تدریج اشکالات باتری نمایان می شود. به طر مثال درصد و مدت زمان شارژ باقی مانده را به شاتباه نشان می دهد، باتری لپ‌ تاپ زود خالی می شود و شارژدهی مناسبی ندارد. باتری در واقع یک دستگاه شیمیایی با انرژی محدود و قابل حمل است. با توجه به نوع طراحی و ساختار باتری، در گذر زمان میزان پاسخگویی آن به نسبت ولتاژ ، دما و بارگذاری انرژی تغییر پیدا می کند.

ممکن است در هنگام استفاده از یک نرم افزار خاص باتری لپ‌ تاپ شما زودتر خالی شود. حداکثر ظرفیت باتری به مرور زمان تغییر پیدا کرده و کمتر می شود و سیستم اطلاعات نادرستی در زمینه میزان شارژ باقی مانده به شما می دهد. استفاده نادرست از باتری هم می تواند عمر آن را کاهش دهد. در این مطلب از اول نیوز قصد داریم راه هایی را به شما نشان دهیم که بتوانید میزان سلامت باتری خود را بسنجید و قبل از مشکل جدی برای لپ تاپ آن را برطرف کنید. با ما همراه باشید.

cmd

1. استفاده از دستور powercfg

دستور powercfg یک دستور پنهان شده در سیستم عامل ویندوز است که می توان اطلاعات کاملی را درباره باتری لپ تاپ شما ارائه دهد. این دستور تاریخچه ای از عملکرد باتری شما نیز می دهد. در این گزارش می توانید عملکرد باتری را به طور جزئی بررسی کنید. در قسمت جستجوی سیستم خود cmd یا command promot را وارد کرده و پس ار اجرای برنامه، powercfg /batteryreport را در آن تایپ کنید. گزارش کامل باتری شما در قالب یک فایل با فرمت html در آدرس  C:\Users\Your_Username\battery-report.html ذخیره می شود.

با دو بار کلیک کردن بر روی این فایل می توانید آن را مشاهده کنید. در قسمت Full Charge Capacity‌  ظرفیت شارژ کامل باتری و در قسمت Design Capacity ظرفیت طراحی را مشاهده می کنید. با گذشت زمان و کاهش ظرفیت باتری، ظرفیت شارژ کامل باتری از ظرفیت طراحی کمتر می شود. میزان مصرفف باتری به صورت یک گراف نمایش داده شده و می توانید میزان مصرف باتری در حالت های مختلف شارژ شدن را ببینید.

میزان کاهش ظرفیت کامل باتری نسبت به ظرفیت طراحی باتری می تواند شما را متوجه مشکلات احتمالی باتری کند. در این گزارش می توانید عمر باتری را در حالت شارژ کامل و شارژ طراجی شده زمان خرید لپ تاپ مقایسه کنید. در این گزارش زمان دقیق مصرف لپ تاپ شما از باتری و زمانی که به برق مستقیم متصل بوده است نمایش داده می شود. اگر در گزارش بین مقدارهای شارژ کامل و مقدار طراحی تفاوت زیادی می بینید باید به فکر تعویض باتری خود باشید.

نرم‌افزار BatteryInfoView

۲. نرم‌افزار BatteryInfoView برای بررسی سلامت باتری لپ تاپ

نرم افزار Batterinfoview اطلاعات کاملی را در زمینه سلامت باتری شما ارائه می دهد. این نرم افزار رایگان بوده و اطلاعات را در دو صفحه برای کاربران نمایش می دهد. صفحه اول از طریق مسیر View > Show Battery Information در مورد ظرفیت شارژ کامل، ظریت طراحی،تعداد دفعات شارژ و دشارژ باتری لپ تاپ، سلامت باتری و … اطلاعاتی را ارائه می دهد. در صفحه دوم از مسیر View > Show Battery Log از وضعیت باتری، مقادیر شارز و … تجزیه و تحلیل کاملی را ارائه می دهد که با مرور زمان و با روشن و خاموش شدن سیستم به این تحلیل اضافه می شود. شما با استفاده از این اطلاعات می توانید سلامت باتری خود را بررسی کرده و خروجی این اطلاعات را در قالب txt یا csv دریافت کنید.

در هنگام اجرای این نرم افزار می توانید از دیگر نرم افزارهای سیستم خود هم استفاده کرده و وضعیت باتری لپ‌ تاپ را در هنگام اجرای برنامه های مختلف ببینید. در این نرم افزار می توانید جزئی ترین تغییرات در باتری و همه قابلیت ها و ویژگی های باتری را ببینید. اما از معایب این نرم افزار می توان به این نکته اشاره کرد که نموداری برای پیش بینی وضعیت آبنده باتری ارائه نمی کند و کارکرد باتری را در پریودهای زمانی مختلف مرتب نمی کند.

اپلیکیشن BatteryMon

3. اپلیکیشن BatteryMon

نرم افزار BatterMon اپلیکیشنی ست که با یک گراف به صورت زنده میزان شارژدهی باتری را نشان می دهد. محور افقی نمایشگر زمان و محور عمودی درصد سطوح شارژ را نشان می دهد. شما می توانید بازه های زمانی را به دلخواه خود تغییر دهید. خط مشکی سطح شارژ کنونی را نشان می دهد. خط قرمز طول عمر لپ تاپ را نشان می دهد. در بازه های زمانی کوتاه طبق مقایسه خط قرمز بیشتر انحراف دارد. با مشاهده خط قرمز می توانید درباره میزان دشارژ شدن باتری اطلاعات کاملی را به دست بیاورید. بعد از چندین بار استفاده از این برنامه کاربردی، میزان دشارژ شدن باتری لپ تاب به طور دقیق تری نمایش داده می شود و می توانید عملکرد باتری را بهتر بررسی کنید.

با استفاده از این برنامه می توانید برای سطوح مختلف باتری، ولتاژ و دما اعلان ایجاد کنید و اطلاعات باتری به صورت لاگ برای استفاده های بعدی ذخیره می شود. شما می توانید هر بار اطلاعات جدید مربوط به سلامت باتری را با اطلاعات قبلی مقایسه کنید. اطلاعان مربوط به شارژ و دشارژ باتری، کل زمان استفاده از باتری لپ‌ تاپ و مدت زمان باقی مانده برای شارژدهی در این برنامه نمایش داده می شود. اما استفاده از این نرم افزار ممکن است برای افراد مبتدی کمی سخت باشد. تحلیل گرافی هم که اطلاعات بر روی آن نمایش داده می شود هم گاهی سخت و مشکل است.

نرم‌افزار Pure Battery Analytics

4. نرم‌افزار Pure Battery Analytics

نرم افزار Pure Battery Analytics، یک برنامه کاربردی دیگر رای بررسی وضعیت باتری است. در این نرم افزار در صفحه Quick glance می توانید تنظیمات وضعیت باتری، وضعیت دقیق باتری در زمان حال، ظرفیت شارژ کامل و ظرفیت طراحی باتری را مشاهده کنید. در قسمت Analytics  تغییرات درصد شارژ باتری در طول زمان را می بینید. این نرم افزار میزان مصرف باتری را در تمودارهای میله ای، ستونی، خطی و حبابی به شما نمایش می دهد. می توانید در این نرم افزار برای موارد مختلفی مانند اتمام شارژ اعلان هایی را تعیین کنید.

این برنامه کاربردی گزینه ای برای سرقت لپ تاپ هم داردو با نصب افزونه ایین برنامه کاربردی بر روی سیستمتان می توانید درصد شارژ باتری و اعلان های از پیش تعیین شده مربوط به آن را در هر لحظه تجزیه و تحلیل کنید. این نرم افزار یک نقشه گرمایی از نمایش میزان شارژ و طول عمر باتری به شما ارائه می دهد. نمودارهای کاربردی که این برنامه ارائه می دهد باری تجزیه و تحلیل وضعیت و اطلاعات باتری بسیار مناسب است. اما نمایش اطلاعات زیاد در یک صفحه تجزیه و تحلیل اطلاعات را کمی مشکل می کند و شما نمی توانید از اطلاعات در قالب یک فایل خروجی بگیرید.

نرم‌افزار Microsys Smarter Battery

۵. نرم‌افزار Microsys Smarter Battery

نرم افزار Microsys Smarter Battery هم یکی دیگر از نرم افزارهای مفید برای بررسی  سلامت باتری لپ‌ تاپ است. این نرم افزار با ارائه جزئیات بسیار دقیق از وضعیت باتری به شما برای بررسی وضعیت باتری کمک می کند. در صفحه info از این برنامه، اطلاعات کاملی مانند ظرفیت کامل باتری، ظرفیت طراحی، زمان تمام شدن باتری، شمارش تعداد دفعات شارژ و دشارژ باتری و زمان متصل بودن باتری به شارژر را نشان می دهد. در صفحه نمودار، میزان ظرفیت باتری به صرت نموداری بر مبنای زمان نشان داده می شود. محور عمودی ظرفیت باتری و محور افقی ظرفیت و اطلاعات باتری را در آن زمان نمایش می دهد. در یک باتری سالم باید خط قرمز با خط نارنجی موازی هم باشند.

در صفحه Calibrate شما می توانید اطلاعاتی را درباره میزان فرسودگی باتری لپ‌ تاپ، از زمان استفاده تا وضعیت باتری، تعداد دفعات شارژ و دشارژ باتر را مشاهده کنید. با رابط کاربری بسیار عالی این لپ تاپ می توانید جزئیات خوبی را در یک بازه زمانی 16 ساعته از لپ تاپ خود ببینید. شما می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را در این نرم افزار ذخیره کنید. در این برنامه می توانید همه اطلاعات مربوط به باتری را به طور همزمان در چهار حالت مختلف ببینید.

می توانید بازه زمانی مورد نظر برای دیدن اطلاعات را خودتان انتخاب کنید. با شبیه سازی حالت دشارژ می توانید سریع تر فرآیند کالیبراسیون را ببینید. برای حالت های مانند شارژ کم و … هم می توانید اعلان هایی را تنظیم کنید.ممکن است افراد مبتدی برای کار با این نرم افزار کمی گیج شوند، زیرا گزینه ها تا حدودی پراکنده هستند. تنظیمات این نرم افزار دارای جزئیات زیادیست که برای یادگیری آن باید زمان صرف کنید.

نرم‌افزار Save Battery

6. نرم‌افزار Save Battery

Save Battery یک نرم‌افزار ساده برای بررسی وضعیت سلامت باتری لپ‌ تاپ است. این نرم افزار مناسب تبلت ها و لپ تاپ های سرفیس است. در صفحعه اول این نرم افزار میزان شارژ باتری با یک رابط کاربری زیبا نمایش داده می شود. اطلاعات دیگری مانند ظرفیت شارژ کامل، آخرین زمان اتصال به شارژر، مدت زمان شارژ باقی مانده، ظرفیت طراحی نمایش داده می شود. این نرم افزار قابلیت پر طرفدار خالت تیره را نیز دارد. با فعال کردن قابلیت Tiles  درصد شارژ باتری ببر روی صفحه اصلی لپ تاپ نمایش داده می شود.

با این نرم افزار شما می توانید برای کم بودن شارژ باتری، زمان شارژ کامل و … اعلان هایی را فعال کنید که این اعلان ها می توانند به صورت ایمیل یا پیام کوتاه باشند. تاریخچه عملرد باتری را می توانید در بخش History به صورت نموداری مشاهده کنید. می توانید از این نمودار در قالب فایل خروجی بگیرید. اما این برنامه کاربردی امکان شخصی سازی بازه زمانی تست باتری را ندارد. اطلاعات به دست آمده از این برنامه برای بررسی نسبت به برنامه های دیگر کمتر است. اطلاعات باتری فقط سی روز در قمت تاریخچه این نرم افزار باقی می ماند و برای بررسی مجدد باید دوباره از باتری تست گرفت.

5/5 - (5 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس