تاثیر داده بر کسب و کار چیست؟ | آشنایی با تاثیر جمع آوری اطلاعات بر کسب و کار

ما بیش از هر زمان دیگری می‌توانیم اطلاعات را از منابع مختلف جمع آوری کنیم. در ادامه شما را با تاثیر داده بر کسب و کار بیش‌تر آشنا می‌کنیم.

35
0
5 تاثیر داده بر کسب و کار چیست؟ آشنایی با تاثیر جمع آوری اطلاعات بر کسب و کار

از میان مزایای بسیار زیادی که تکنولوژی به صاحبان مشاغل ارائه کرده است، تعداد محدودی از آن‌ها را می‌توان با قدرتی که داده دارد، مقایسه کرد. ما بیش از هر زمان دیگری می‌توانیم اطلاعات را از منابع مختلف جمع آوری کنیم، که اگر به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرد، تأثیر بسیاری بر فعالیت‌های تجاری دارد. در ادامه شما را با تاثیر داده بر کسب و کار بیش‌تر آشنا می‌کنیم.

تاثیر داده بر کسب و کار چیست؟

چندین روش اصلی وجود دارد که کسب و کارها با استفاده از منابع داده می‌توانند بازده بیش‌تری داشته باشند و سودآورتر شوند. در ادامه به سه مورد اصلی تاثیر داده بر کسب و کار می‌ندازیم.

۱. باعث می‌شود درک بهتری از مشتری پیدا کنید

4 تاثیر داده بر کسب و کار چیست؟ آشنایی با تاثیر جمع آوری اطلاعات بر کسب و کار

اگر یک تجارت الکترونیکی راه اندازی کرده‌اید یا خدمات B2B ارائه می‌دهید، درک مشتری کلید رشد شماست. داده تقریباً در هر جنبه‌ای از نحوه ارتباط شما با مشتریان می‌توانند نقش داشته باشد. به عنوان مثال، بررسی نتایج حاصل از ترافیک وب سایت و کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مخاطبان مورد نظر شما چگونه به پیام‌های شما واکنش نشان می‌دهند.

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، میزان تعامل مشتریان با برند را به شما نشان می‌دهد، به تیم‌های فروش این امکان را می‌دهد تا تلاش خود را بهتر اولویت بندی کنند. همانطور که گروه Canton گزارش می‌دهد، حتی از طریق انالیز گفتار، دستورالعمل‌هایی را برای نمایندگان فروش براساس کلمات کلیدی که مشتری می‌گوید یا حتی لحن آنها ارائه دهد.

همچنین داده می‌تواند به شما در درک بهتر مشتریانتان کمک کند تا بتوانید برای حفظ مشتریان را بهبود ببخشید. همانطور که Kim Courvoisier می‌نویسد، “در حالت ایده آل، شما نیاز به دسترسی به داده هر سطح دارید، تا بتوانید ببینید مشتریان شما چه چیزی، چه زمانی و چه مقدار خریداری می‌کنند. به عنوان مثال، در داده‌های مربوط به یک رستوران معمولی، ممکن است گروهی از مشتریان که برای نهار به رستوران می‌روند، نشان دهد که یک سری از پیش غذاها را به عنوان وعده غذایی خود سفارش می‌دهند یا اینکه گروهی از افراد که برای شام به رستوران می‌روند، همیشه کیک شکلاتی را برای دسر سفارش می‌دهند. دانستن این اطلاعات، تقسیم بندی مشتریان یا تقسیم آن‌ها در گروه‌های مشابه را آسان می‌کند. “

با در دست داشتن داده کامل، می‌توانید درک کنید که چه چیزی مخاطبان مورد نظرتان را به خود جذب می‌کند (یا نمی‌کند). شما می‌توانید استراتژی بازاریابی خود یا حتی فرایند بهبود فروش خود را براساس آنچه از این داده متوجه می‌شوید، تطبیق دهید.

۲. داده، نا‌کارآمدی زنجیره‌ی تأمین را شناسایی می‌کند و از بین می‌برد

1 تاثیر داده بر کسب و کار چیست؟ آشنایی با تاثیر جمع آوری اطلاعات بر کسب و کار

برای مشاغل فروش کالای فیزیکی، بهینه سازی زنجیره ی تأمین می‌تواند یک چالش اساسی باشد. فقط مسئله این نیست که سرعت تولیدتان را افزایش دهید بلکه در هنگام ثبت سفارش لوازم مورد نیاز یا حمل و نقل محصولات به سراسر کشور، مشکلات لجستیکی نیز ظاهر می‌شود.

به عنوان مثال، Supply Chain Dive گزارش می‌دهد که ۴۰ درصد زباله‌های مواد غذایی در ایالات متحده، ناشی از مشکلات زنجیره تامین است. در این مورد، به دلیل فساد مواد غذایی که هنگام حمل و نقل اتفاق می‌افتد. آسیب به اقلام شکننده یا حتی تاخیر در حمل و نقل، می‌تواند باعث ایجاد ضایعات مشابه در بسیاری از صنایع شود، که می‌تواند به درامد سالانه یک شرکت آسیب برساند.

این جایی است که ابزارهای تجزیه و تحلیل داده مانند Logmore وارد می‌شوند. دستگاه‌های کوچک و ارزان قیمت ثبت کننده شرکت، داده‌های مربوط به محموله‌ها را جمع آوری می‌کنند و آن‌ها را با سرورهای ابری با یک اسکن QR ساده با استفاده از هر تلفن هوشمند همگام سازی می‌کنند. این به مشاغل کمک می‌کند تا با موارد حساس به دما سروکار داشته باشند و به آن‌ها اجازه می‌دهد که تأمین کننده‌هایی که زباله تولید می‌کنند را شناسایی کنند. در این حالت، با استفاده از داده متوجه می‌شوند که چه زمان تامین کنندگان را تغییر دهند و می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا از ضررهای عمده جلوگیری کند.

همانطور که Amber Markim از Flash Global متذکر می‌شود، داده زنجیره تامین همچنین می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند ترندهای عرضه و تقاضا را دنبال کنند تا بتوانند بازده سفارشات، تولید و پاسخگویی را بهبود ببخشند.

“شما می‌توانید زمان‌های نامشخص سال را که با آمدن و رفتن فصول برای موارد خاص اداره می‌شوند، مدیریت کنید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که چگونه موارد جدیدی را که برای تجارت یا موجودی شما جدید است، مدیریت کنید. در واقع شما می‌توانید اتفاقات را به نوعی پیش بینی کنید تا بتوانید بهتر تعیین کنید چه اقلامی را بخرید، چه مواردی را کنار بگذارید و به چه چیزهایی بیش‌تر نیاز دارید.”

۳. به تصمیم گیری سریع‌تر و هوشمندانه‌تر مشاغل کمک می‌کند

0 تاثیر داده بر کسب و کار چیست؟ آشنایی با تاثیر جمع آوری اطلاعات بر کسب و کار

داده‌های زمان واقعی، به یکی از نکات مهم فروش بسیاری از برنامه‌های داده‌های حجیم تبدیل شده است. با بینش صحیح و به موقع، می‌توانید فراتر از تجزیه و تحلیل ترندهای گذشته پیش بروید. لازم نیست ماه‌ها صبر کنید تا بفهمید آیا تغییر در زنجیره تأمین شما تأثیر مطلوبی دارد یا نه.

کلسی میلر نویسنده دانشگاه نورت ایسترن، توصیه می‌کند: “قبل از شروع به جمع آوری داده، باید با شناسایی سوالات تجارتی که می‌خواهید برای رسیدن به اهداف سازمانی خود پاسخ دهید، شروع کنید. با تعیین سوالات دقیقی که برای اطلاع از استراتژی خود باید بدانید، می‌تواند فرایند جمع آوری داده را ساده کرده و از هدر رفتن منابع جلوگیری کند.”

این به معنای جمع آوری داده از منابع مناسب و تمرکز بر شاخص‌های اصلی عملکرد است که به سوالاتی که می‌پرسید، مربوط است. در حالی که ابزارهای تجزیه و تحلیل داده می‌تواند تعداد زیادی را ارائه دهند، اما دانستن اینکه شما در وهله اول چه اطلاعاتی را جستجو می‌کنید، کلیدی برای کسب درک صحیح است.

با داشتن داده با کیفیت در کنار خود، در هنگام تصمیم گیری در مورد تجارت اعتماد به نفس بیش‌تری خواهید داشت، در عین حال سریع‌تر عمل خواهید کرد. در حقیقت، یک نظرسنجی PwC از ۱۰۰۰ مدیر بازرگانی نشان داد که سازمان‌های داده محور سه برابر بیش‌تر ممکن است به پیشرفت‌های اساسی در توانایی تصمیم گیری خود برسند.

وقتی تصمیمات شما با داده‌های صحیح پشتیبانی می‌شود، فقط به غریزه یا حدس اعتماد نخواهید کرد. شما می‌توانید بر اساس اطلاعات شناخته شده، با استفاده از الگوها و ترندها، تغییرات اساسی را برای بهبود تولید و درامد سالانه خود، انجام دهید.

از داده‌ها برای برنامه ریزی هوشمندانه‌تر تجارت خود استفاده کنید

داده شما می‌تواند تقریباً در همه زمینه‌های کسب و کار شما تأثیر عمیقی بگذارد. البته، داده شما تنها در صورتی مفید خواهد بود که بتوانید معنای اعداد را برای برند خود تفسیر کنید و مایل باشید براساس این اطلاعات عمل کنید.

وقتی یاد بگیرید به داده خود اعتماد کنید و قاطعانه عمل کنید، یک مزیت رقابتی متمایز خواهید داشت که تأثیر مستقیمی بر نتایج شرکت شما خواهد داشت.

حال که با تاثیر داده بر کسب و کار آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس