5 کلاهبرداری رایج در توییتر و نحوه جلوگیری از آنها

125
0
کلاهبرداری رایج در توییتر

اگر به طور منظم از توییتر استفاده می کنید، ممکن است طعمه کلاهبرداران شوید. در اینجا چیزی است که باید هنگام استفاده از رسانه های اجتماعی به آن توجه کنید.

توییتر یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در جهان است. جای تعجب نیست که این مکان همچنین بهشتی برای مجرمان سایبری و انواع کلاهبرداران است.

برای اینکه بتوانید با موفقیت از خود در برابر کلاهبرداری های رایج توییتر دفاع کنید، ابتدا باید بدانید که آنها چیستند، چگونه کار می کنند و چرا خطرناک هستند.

1. کلاهبرداری های فیشینگ

کلاهبرداری رایج در توییتر
کلاهبرداری رایج در توییتر

هیچ پلتفرم رسانه اجتماعی در برابر فیشینگ مصون نیست، نوعی حمله سایبری که در آن یک عامل تهدید وانمود می کند که کسی یا چیزی است که نیست. با توییتر، یک کلاهبردار گزینه های تقریباً نامحدودی برای کاربران فیش دارد. به عنوان مثال، آنها ممکن است درگیر فیشینگ ایمیل شوند، که حمله ای است که شامل ارسال پیام های تقلبی برای تحریک هدف برای قرار دادن اطلاعات اعتباری خود می شود.

در اینجا یک مثال وجود دارد: در نوامبر 2022، اندکی پس از کنترل توییتر، ایلان ماسک میلیاردر Twitter Blue را معرفی کرد، اشتراک ماهانه پولی که یک علامت آبی به حساب کاربر اضافه می کند. همانطور که Bleeping Computer گزارش داد، کلاهبرداران به سرعت این ابتکار را مورد توجه قرار دادند و یک حمله فیشینگ پیچیده را راه اندازی کردند که هدف آن سرقت نام کاربری و رمز عبور کاربرانی بود که به دنبال تأیید اکانت های خود هستند.

کمپین‌های فیشینگ مشابه از زمان آغاز به کار توییتر، با مجرمان سایبری راه‌های مبتکرانه‌ای را برای به دست آوردن اعتبار کاربری ارائه کرده‌اند. اما صرف نظر از اینکه چه کسی در راس توییتر قرار دارد، این تغییر نخواهد کرد، بنابراین بهترین کاری که شما می توانید به عنوان یک کاربر انجام دهید این است که تأیید دو مرحله ای را تنظیم کنید و هر ایمیلی را که ادعا می شود از این شبکه اجتماعی است به دقت تأیید کنید.

2. کلاهبرداری اکانت هک شده

کلاهبرداری رایج در توییتر
کلاهبرداری رایج در توییتر

علامت آبی توییتر مدت‌هاست که نشان افتخاری بوده که تنها به افراد برجسته مانند افراد مشهور، سیاستمداران و افراد تأثیرگذار اعطا می‌شود. از سوی دیگر، اثبات اجتماعی همراه با داشتن چک آبی همیشه مورد جستجوی مجرمان سایبری بوده است. و برای به دست آوردن یکی، آنها اغلب اکانت های تأیید شده را هک کرده اند.

به عنوان مثال، در سال 2020، با استفاده از یک تکنیک نسبتاً ساده مهندسی اجتماعی، یک پسر 17 ساله اکانت های توییتر متعلق به بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری وقت آمریکا را هک کرد. به گفته گاردین، این نوجوان بعداً به سه سال زندان محکوم شد، اما کاری که او انجام داد نشان می‌دهد که چقدر برای مجرمان سایبری هک کردن اکانت های توییتر، از جمله آنهایی که تأیید می‌شوند، آسان است.

پسر نوجوان اکانت های بایدن و گیتس را برای درخواست پرداخت بیت کوین هک کرد و می توان حدس زد که بسیاری از افراد به کلاهبرداری او دچار شده اند. اما این یک مورد مجزا نبود: نقض‌ها بسیار مکرر اتفاق می‌افتند و معمولاً این کاربران عادی هستند که هزینه را پرداخت می‌کنند. به همین دلیل مهم است که به یاد داشته باشید که هرگز نباید کورکورانه به یک اکانت توییتر اعتماد کنید – حتی اگر به نظر می رسد که سلبریتی مورد علاقه شما در واقع توییت می کند، قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که آیا پیام آنها مشروع است یا خیر.

3. تأیید کلاهبرداری

کلاهبرداری رایج در توییتر
کلاهبرداری رایج در توییتر

از آنجایی که همه خواهان یک علامت آبی هستند، مجرمان سایبری روش‌های خلاقانه‌تری برای کلاهبرداری از مردم ارائه می‌کنند. چه از توییتر، اینستاگرام یا فیس ‌بوک استفاده می‌کنید، احتمالاً شخصی برای شما پیام داده است که ادعا می‌کند می‌تواند اکانت شما را در کمترین زمان تأیید کند.

در واقعیت، تنها دو راه برای داشتن یک اکانت توییتر تایید شده وجود دارد. یکی از روش‌های قبلی، یعنی ارسال درخواست تأیید رسمی از طریق پلتفرم است. برای دریافت نشان آبی، باید معیارهای مختلفی را رعایت می کردید. مهمتر از همه، شما نیاز داشتید ثابت کنید که فردی “قابل توجه” هستید که در رسانه، سیاست و مواردی از این دست کار می کنید. این دیگر کار نمی کند، اما کسانی که یک اکانت تأیید شده از گذشته داشتند ممکن است همچنان از آیکون تیک آبی لذت ببرند.

اکنون، اگر همچنان تیک آبی می‌خواهید، می‌توانید در Twitter Blue ثبت‌ نام کنید—هیچ راه دیگری برای دریافت آن علامت کوچک وجود ندارد.

و اگر با پیشنهاد کلاهبردار برای تأیید اکانت خود مواجه شدید، مطمئن شوید که آنها را به توییتر گزارش کرده اید. برای انجام این کار، به مرکز راهنمایی توییتر مراجعه کرده و فرم مربوطه را پر کنید.

4. Crypto Scams

کلاهبرداری رایج در توییتر
کلاهبرداری رایج در توییتر

کلاهبرداری ها در فضای کریپتو بسیار رایج هستند و بسیاری از آنها از طریق توییتر انجام می شوند. اگر اکانت ‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنید، یا اگر گهگاه درباره ارزهای دیجیتال پست می‌کنید، به احتمال زیاد با یکی از آنها برخورد کرده‌اید.

انواع مختلفی از کلاهبرداری های رمزنگاری توییتر وجود دارد که برخی آشکارا آشکار و برخی دیگر نسبتاً پیچیده هستند. یکی از کارهایی که کلاهبرداران انجام می دهند این است که جعل هویت یک اینفلوئنسر یا تحلیلگر برجسته ارز دیجیتال و سپس ارسال توییت های گمراه کننده یا حتی دسترسی به اهداف از طریق پیام مستقیم است. توییت‌های آن‌ها می‌تواند از تبلیغ ارزهای دیجیتال بی‌فایده که تضمین شده ارزش خود را از دست می‌دهند، تا انتشار ایردراپ‌های جعلی و سرویس‌های مشکوک باشد.

هدایای کریپتو جعلی یکی دیگر از موارد مورد علاقه کلاهبرداران است. این نوع فریب حول محور متقاعد کردن هدف می‌چرخد که تا زمانی که مقدار کمی ارز دیجیتال را برای پوشش یک «کارمزد» یا چیزی مشابه سپرده‌گذاری کند، پاداش بزرگی دریافت می‌کند. البته، اگر اشتباه کنید که پول را واریز کنید، کلاهبردار فقط وجوه شما را می گیرد و به سراغ قربانی بعدی می رود.

برای در امان ماندن از کلاهبرداری‌های مرتبط با رمزارز در توییتر، مطمئن شوید که اطلاعات مربوط به یک دارایی خاص را به دقت بررسی کرده‌اید و فقط در صرافی‌های امن ارز دیجیتال معامله کنید.

5. کلاهبرداری ربات

کلاهبرداری رایج در توییتر
کلاهبرداری رایج در توییتر

همانطور که می دانید، شبکه های اجتماعی مملو از ربات ها یا برنامه های رایانه ای هستند که رفتار انسان را شبیه سازی می کنند. توییتر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، یک مطالعه در سال 2022 از شرکت تجزیه و تحلیل وب Similarweb نشان داد که پنج درصد از کاربران توییتر ربات هستند و مشخص شد که آنها بین 21 تا 29 درصد از محتوا را در شبکه ایجاد می کنند.

ربات‌ها ذاتاً مخرب نیستند، اما کلاهبرداران اغلب از آن‌ها برای انتشار اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده، تحریک اهداف برای کلیک کردن بر لینک‌های مخرب، استقرار بدافزار یا آسیب رساندن به کاربر استفاده می‌کنند. در توییتر، ربات‌ها گاهی اوقات در شبکه‌ها فعالیت می‌کنند، پست‌ها را بازتوییت می‌کنند و لایک می‌کنند تا به مخاطبان بیشتری دست یابند.

عکس

شناسایی برخی ربات‌های توییتر دشوار است و در نگاه اول مانند اکانت ‌های معمولی به نظر می‌رسند، بنابراین همیشه باید هر اکانتی را که مشکوک به نظر می‌رسد، از نزدیک بررسی کنید، به خصوص اگر لینک‌هایی را در پاسخ به توییت‌های دیگر ارسال می‌کند یا پیام‌های مستقیم ارسال می‌کند. اگر مشکوک هستید اکانتی که با شما در تعامل است یک ربات مخرب است، آن را مسدود یا بی صدا کنید و سپس آن را به توییتر گزارش دهید.

از اکانت توییتر خود محافظت کنید

توییتر می‌تواند منبع عالی اطلاعات و سرگرمی باشد، اما از نظر حریم خصوصی و امنیت کامل نیست.

با این گفته، کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت از اکانت خود انجام دهید. این شامل استفاده از یک رمز عبور قوی، تنظیم احراز هویت دو مرحله‌ای، مدیریت مجوزهای برنامه شخص ثالث و موارد دیگر است.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس